
Het moet snel anders.
De Duitse minister van economische zaken, Peter Altmaier, heeft dit weekend zijn kijk gedeeld op de huidige stand van zaken in het land der elektrische auto’s. Tijdens een gesprek met de CEO’s van Mercedes en Volkswagen evenals de CEO van Axel Springer, waarin de toekomst van mobiliteit onder de loep werd genomen, verraste de minister zijn tafelgenoten met een bijzondere opmerking.
De opmerking is gelukkig opgevangen door de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Aan het einde van een anderhalf uur lange conversatie tussen het viertal uitte Altmaier zijn zorgen over de richting die de meest vooraanstaande Duitse autofabrikanten zijn ingeslagen. Met name op het gebied van design schieten de modellengamma’s van de merken tekort ten opzichte van de absolute elektrogigant: Tesla.
“Deutsche Autos sind immer sexy gewesen: BMW, Mercedes und sogar der VW-Käfer in den 60er-Jahren. Ich frage mich wirklich, wann Sie, Herr Zetsche, oder Sie, Herr Diess, oder Herr Krüger von BMW in der Lage sein werden, ein Elektroauto zu bauen, das nur halb so sexy ist wie ein Tesla. Was die Attraktivität ihrer E-Autos betrifft, könnten Sie tatsächlich noch einige frische Ideen einbringen.”
Zelfs de niet-Duitssprekenden onder ons zullen tot op zekere hoogte begrijpen dat minister Altmaier hiermee zijn ongenoegen uit over de huidige designtaal van de volledig elektrische auto’s van Mercedes, de Volkswagen Group en BMW. Altmaier vindt dat de fabrikanten van eigen bodem beter hun best moeten doen om klanten wereldwijd aan te spreken met een fascinerend uiterlijk waarin men graag daadwerkelijk gezien wil worden. Als voorbeeld blikt Altmaier terug op de geschiedenis van de drie grote Duitse merken. Verschillende van hun modellen, zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Kever uit de jaren ’60, worden nog altijd bewonderd. Kortom: het is tijd voor frisse ideeën.
Helemaal kommer en kwel is het natuurlijk niet. Ten eerste kan het zo zijn dat Altmaier deels spreekt vanuit persoonlijk overtuigingen. Daarnaast is het goed mogelijk dat de desbetreffende Duitse autofabrikanten de komende jaren grote stappen maken om Tesla te evenaren of zelfs te overtreffen. Ze mogen misschien later pas zijn begonnen met volledig elektrische voertuigen, de middelen hebben ze zonder meer aan boord om de Amerikaanse nieuwkomer binnen enkele jaren op te slokken.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@pielemuis: Kwestie van niet op de juiste plaats zetten.
@pielemuis: Onderdruk moeten werken, nooit goed.
Tja elke motorkap moet even hoog zijn, de cw waarde moet zo laag mogelijk. elk Duits merk wil een familie gezicht en van de leasing moet alles grijs zijn. Zo krijg je saaie eenheidsworst.
auto’s met sexy design worden al 35 jaar niet meer gebouwd in mijn ogen. Er is keuze uit eenheidsworst en een paar rebelse Amerikanen die enkel maar goed ogen om dat ze het design uit de jaren 60 recycleren.
Wat betreft Tesla, hun model S is een mooie sedan maar elk ander model vind ik afschuwelijk.
@shiva: Dat hangt er maar vanaf hoe inventief je bent. Volvo pakte in 2012 uit met de voetgangersairbag. De designer roemde toen de mogelijkheden die het hun bood om de neus niet te hoog te maken. Het systeem wordt vandaag nog steeds gebruikt – kijk maar naar de nieuwe Insignia. Of kijk naar de Model S, waar ze met een visueel redelijk lage neus – ZONDER die kitscherige grille – toch een zeer mooi gelijnde auto maken die goed scoort qua voetgangersveiligheid.
@shiva: De enige rebelse Amerikanen zijn die dikke Amerikanen met V8.
‘niet half zo sexy’
Vrees dat Altheimer Alzheimer heeft…
En vergeten is hoe sexy hij zelf is:
https://goo.gl/images/hiikF1
@moveyourmind: hij doet het gewoon ?
@moveyourmind: ik moest lachen om de gerelateerde afbeeldingen ?
@moveyourmind: Maar vermoedelijk moet meneer Altmaier zichzelf niet te verkopen. Dus dan is sexy zijn een stuk minder noodzakelijk.
Ha! Eindelijk een prominente Duitser die het toegeeft! Nota bene een minister. Een stapje in de juiste richting. Ik zou in plaats van sexy overigens stijlvol zeggen. Tesla’s design is clean. Dat waren Bmw’s, Mercedessen en Audi’s ooit ook.
Bindende designtip voor BMW: gooi die Adrian van Hooydonk eruit. De man heeft geen smaak en zijn ontwerpen zijn lomp en opzichtig.
Ik begrijp die minister niet… de BMW i8 was toen die op de markt kwam alles behalve doorsnee. De i3… daar zijn de meningen over verdeeld, maar Tesla heeft in die klasse weinig te bieden. De model 3? Audi met zijn nieuwe Suv, ziet er inderdaad behoudend uit maar qua design beter in proportie dan de Tesla met vleugeldeuren. Maar goed het betreft hier smaak, dat zegt niet over wel of geen goed design…
Gelukkig is “sexy” niet echt een bepalend punt voor de doorsnee autokoper.
@robert110: dat is een baaaadge gelukkig wel voor de duitsers
Ben wel uitgekeken op die Tesla’s eigenlijk. Die Tesla 3 is gewoonweg lelijk. Om nog maar te zwijgen over het afwerkingsniveau van het merk. Als je er naast een rijdt zie je vanuit je eigen auto gewoon dat de handgrepen niet rechtzitten..
@str8six: Ik zou het niet weten. Ik heb nog nooit naast eentje gereden ….
@frank2b: Tesla’s over het algemeen. Tesla 3 heb ik in de US zien rijden. Zelfde bak ellende.
Tesla’s en Sexy? Nee.
Liever kwaliteit, perfecte afwerking en zaken die echt doordacht zijn en ook echt werken, dan die rommel van de Amerikanen…
@kroon: ik ben blij dat je dat Peugeot ook toedicht, die mogen namelijk de interieurs maken van de meeste Duitse merken????
@rufctr01: alleen vergeten ze zichzelf?
Als VW nou eens even opschiet met de ID Buzz, liefst voor het einde van 2020 zul je zien dat ze er in Nederland in ieder geval heel veel van verkopen sexy of niet.
Net met een brave Duitse sedan (met als frivoliteit een lichtgevende streep over de breedte van de auto) lekker over de A3 onder Keulen geblazen. Met voor NL hoogst ongebruikelijke snelheid, beginnend met een 2. Gewoon omdat het kan (het was erg rustig). En leuk is. Ik was vanavond niet de enige: een M135i en een 997.2 C4 reden gelijk op. Dat zie ik de ‘sexy’ electromobielen, Duits of niet, niet snel doen.
@eaudi: geen enkele van die modellen gaan de Duitse overheid helpen om hun CO2-uitstoot te drukken. Ik weet het, die bruinkoolcentrales helpen natuurlijk ook niet. Ze hadden beter hun kerncentrales gehouden, maar dat is een andere discussie. De pointe blijft overeind. De Duitse ingenieurs en de Duitse industrie zijn altijd al goed geweest in evolutie. Verfijning, een concept voortschrijdend bijschaven. Revolutie is nooit echt hun sterkste kant geweest. Zelfs iets high-tech als de Wendelstein 7-X is daar een typisch voorbeeld van. Waar anderen het al lang hebben opgegeven, blijven de Duitsers koppig bijvijlen.
Huh?? De Duitse EV’s zijn minder sexy dan Tesla? En dan? Dat is toch hoe ze het de laatste 40 jaar hebben gedaan, en het heeft ze toch geen windeieren gelegd?
Wat is dit voor een dom gelul?
Zou die man wel eens een Model X hebben gezien? Daar zou ik nog niet in begraven willen worden. Maar verder heeft hij wel een punt natuurlijk. De huidige designtalen van BMW en met name Mercedes zijn echt gewoon tenenkrommend, zowel qua exterieur als interieur. Audi is exterieur vooral klassiek en gaap maar ook helemaal van het padje af qua interieur. Ook een heel mooi afgewerkt lelijk ontwerp is nog steeds heel erg lelijk.
Dat duitse elektrische auto’s niet verkopen zoals tesla’s heeft niks met het design te maken. Ook niks met de prestaties wat betreft snelheid, zoals veel tesla fanboys denken. Het komt puur omdat de range en laad mogelijkheden van tesla nog niet overtroffen zijn. En met hun budget mogen de duitsers zich daar best heel diep voor schamen!