
De heren journo’s bij de oosterburen zijn bijzonder zeker van hun zaak: Red Bull en Audi vormen per 2018 een setje in de Formule 1.
Met het vertrek van Renault als motorenleverancier volgend jaar, worden teams als Red Bull en Toro Rosso voor een dilemma gesteld: tot wie wenden we ons voor de kachtbron? Mercedes heeft de deur al dichtgegooid, Ferrari niet. Het lijkt dus een uitgemaakte zaak wat voor krachtbron er volgend jaar achter Max Verstappen, Daniel Ricciardo en de anderen bromt.
Ferrari als tussenpaus
Toch ziet de teamleiding van RBR een Ferrari-motor niet als lange-terijnoplossing. De vrees dat Ferrari zijn krachtbron die aan derden wordt geleverd knijpt lijkt hier een belangrijke rol in te spelen, dus beter bind je je eigen motorenleverancier aan je. Enter Audi, aldus Autobild, dat zo zeker van zijn zaak is dat het deze zelfbenoemde scoop zelfs als persbericht de wereld in stuurt. Er zouden volgens de Duitsers slechts een paar handtekeningen ontbreken, en de deal is rond.
Nu heb ik altijd geleerd dat helemaal niets officieel is totdat er een overeenkomst ligt met de krabbels van alle betrokkenen er onder, en dat is hier ook het geval. Er is nog helemaal geen deal, maar toch sluimert er iets, tenzij de Duitsers een hele dikke duim hebben.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee
Dat F1 niet alleen een weg tot succes, maar ook een diepe valkuil kan zijn is door de jaren heen bewezen: we hoeven dit jaar alleen maar te kijken naar de terugkeer van Honda in de Formule 1, die allesbehalve glorieus te noemen is.
Daarnaast werken commando’s als ‘Schieb ihn raus!’ niet bijster goed in de fragiele open wheel-racers van de F1. Zomaar twee puntjes om even op te letten.
Vertrek uit WEC en DTM
Omdat je niet in alle motorsprtdisciplines aanwezig kan zijn, en dit ook helemaal niet moet nastreven, zullen er in dit scenario keuzes gemaakt worden. Zowel de lange-afstandsracerij (WEC) als de DTM worden genoemd als disciplines die geslachtofferd worden. Qua WEC heeft Audi met zijn arsenaal aan Le Mans-overwinningen weinig meer te winnen, en bovendien lijkt concerngenoot Porsche hier nu de scepter te zwaaien. In de DTM ben ik zelf niet zo bekend, maar kennelijk kan Audi hier ook wel zonder.
Stefano Domenicali
Als leider van de nieuwe motorsportactiviteiten wordt Stefano Domenicali genoemd, de man die bij Ferrari de laan uit werd gestuurd wegens tegenvallende resultaten. Dit is geen heel rare gedachte, want hij staat al onder contract van Audi, dat hem een jaar geleden in dienst nam.
Grappen over goed geoliede machines mogen in de comments, maar hoeven niet per sé.
Foto: Audi-F1-shopje, bron onbekend
Haal eens heel gauw dat Shell logo en dat rood van die bolide af, daar rijden er al twee mee rond. Doe maar gewoon weer een stier, nu met 4 ringen door de neus.
Aan de andere kant, elke olieboer zit natuurlijk te springen om een sponsorschap bij Audi…
@trustmeiamanengineer:
Beste oliegrap tot nu toe ..
@trustmeiamanengineer: Wellicht biedt ervaring in de F1 ook wel genoeg motivatie voor Audi om hun auto’s standaard achterwiel aandrijving mee te geven.
Porsche doet het, nu de rest van de VAG groep nog.
@trustmeiamanengineer: Audi heeft inmiddels een contract met Castrol afgesloten.
Voorsprong door techniek.
@menaz: en vanaf 2018 dus LEDjes op F1 auto’s…
Want ‘premium’ en zo!
@ukbob: vergeet de quattro aandrijving niet!
@menaz: als Audi dat op dezelfde manier doet als bij Le Mans, dan weet ik nu al wie vanaf 2016 de 18 jaren daarna wereldkampioen worden :-((
@roppp: dan doet Porsche gewoon een keertje mee.
Krijgt Max dan ook Quattro-aandrijving?
@menaz: Ja. En onderstuur.
Zal vast gesmeerd verlopen.
Ach ja, de roddel gaat al een poosje. Ik Hoop dat de roddel waar is. Dan komt er in iedergeval een vervanger. En als Renault dan weer met een eigen auto gaat rijden hebben we gewoon een team extra. Altijd fijn.
De olie grappen verspreiden zich weer als een plas olie in het water
Nou maar hopen dat ze die motor op de goede plek plaatsen…
Niets is zeker tenzij de VS de pit binnenstormt om de Audi-blokken wat democratie te geven.
Ah, en ze gaan dus ook met Bridgestone rijden? Gaaf hoor :-)
Goed team voor Max, dan is z’n vriendin ook weer blij!
Wéér een Audi met een enorme overhang aan de voorkant!
OT: Ik hoop dat het door gaat. Audi heeft toch wel een behoorlijke autosporthistorie.
Ik denk dat het wachten is op de onderlinge afsplitsing binnen VAG, daarna zal het wel snel rond zijn.
Ik ben benieuwd. Als Audi daadwerkelijk gaat mee doen, kan ik dat alleen maar toejuichen. Hoe meer concurrentie, hoe beter. Maar of Audi een betere optie is dan Renault? De tijd zal het misschien leren.
@berlinetta: Voordeel voor team RedBull/TR is dat de eigenaar dezelfde wordt als de motorenleverancier. Dat is in ieder geval beter dan afhankelijk zijn van wispelturige fransen voor de powerunit.
Waarschijnlijk kunnen ze zich wel makkelijk meten aan Ferrari, maar ik weet niet of ze mee kunnen komen met de superieure techniek van Mercedes-AMG-Petronas-Blackberry.
@berlinetta: Het grote voordeel van Audi is dat ze zolang ze officieel geen F1 deelnemer zijn, ze vrij mogen testen, mits er geen F1 team bij betrokken is. Als Red Bull dus een oude wagen aan Audi verpatst en Audi zelf monteurs en dergelijke regelt, mogen ze tot de motor door de FIA gehomologeerd onbeperkt testen. En dat mag Renault natuurlijk niet.
@Edge: ging bij Honda ook zo lekker…
geloofwaardig… het zoveelste gerucht dat Audi f1 gaat doen en wec+dtm opgeeft. Nu wachten tot Audi dit weer ontkent
Ben bang dat de mogelijke claim ivm de emissiefraude in de VS wel eens roet in het eten gaat gooien.
@ab1963: Wat heeft dat er nu mee te maken?
@toniominestrone: wat dacht je van geld?
@ab1963: Van die mogelijke boete liggen ze echt niet wakker
@toniominestrone: Maar van winst wel. F1-motoren zijn er alleen voor imago, daar valt geen geld mee te verdienen. En als je net ettelijke miljarden weggooit aan boetes, ga je niet nog eens een paar miljard in F1 steken…
Of juist wel, om het imago weer te herstellen. We zien wel hoe ze redeneren daar in VWHQ…
@toniominestrone: De aandelen van de Volkswagen groep zijn met 30% gekelderd sinds die emissiefraude bekend werd. Daarnaast hangt ze een boete van maximaal 18 miljard boven het hoofd. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze in de Volkswagen-top dan met andere dingen bezig zijn dan met een F1-project.
@Edge: en kunnen morgen weer stijgen, beslissingen worden bij multinationals niet bij de waan van de dag genomen.
@toniominestrone:
Diesel-gate kan VW op een boete van $ 33000 op 482000 verkochte auto’s per auto komen te staan. Mijn calculator hield op bij $ 1590600000
Het spijt me, maar ik heb dat thuis niet in een bescheten doekje liggen en VW heeft het niet op de bank staan, we praten over een Europees bedrijf in de VS, hebben ze weinig medelijden mee en consumenten organisaties die het meeste weg hebben van de organisatie die Volkswagen ooit heeft gesticht !
Er wordt al gesproken dat de voorzitter maar af moet treden om een statement te maken,
@desjonnies: Als de VS zo’n boete oplegt aan VW dan zou ik mijn aandelen Google en Apple maar snel verkopen want ook de EU kan boetes opleggen. Een handelsoorlog tussen de VS en Europa is ook een mooie manier om TTIP van tafel te krijgen.
@redactie: vreemd, reactie geplaatst en even later weer verwijderd. Was on topic en niet beledigend. Graag uitleg
@ab1963: en ineens is ie er weer. Excuses
2018 is nog best ver weg voor F1 begrippen. Voldoende tijd voor VAG om zich weer op het laatste moment terug te trekken. Doorgaans doet VAG alleen mee als ze al zeker weten dat ze kunnen winnen (met veel budget meedoen als er weinig concurrentie is zoals de afgelopen jaren in het WEC/Le Mans of Dakar bijvoorbeeld), in de F1 is dat niet het geval.
Ik vraag me wel af in hoeverre Toro Rosso betrokken blijft bij het nieuwe project. Gaat Audi straks met Red Bull Audi als fabrieksteam rijden en blijft Toro Rosso een B-team van die ploeg, of stoten ze de boel af? Of blijft Red Bull eigenaar van Toro Rosso en worden ze klant van Audi?
Hoop voor Max dat ‘ie dan niet steeds in de pits staat met een kapotte versnellingsbak etc. etc.
Volgens goed geïnformeerde bronnen binnen de BBC zal Volkswagen de Formule 1 ingaan en niet Audi.
http://www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/volkswagen-dicht-bij-overname-red-bull-f1-team
btw, verder kan VW zelf de F1 exposure beter gebruiken. (want zo goed gaat het ook weer niet met VW)
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/421/6811/71166043/208129392-w665-h443.jpg
http://www.motor-talk.de/news/steigt-audi-in-die-formel-1-ein-t5442334.html
Schieb ihn raus!
Slieber pfeilen! Hoedt je maar Ferrari.
Ben benieuwd! Kan me alleen nog wel herinneren dat vag enige tijd geleden had aangegeven dat de naam audi niet de f1 in gaan. Maar als het zou gebeuren dat ze onder de naam volkswagen zouden instappen.
Zien we weer eens hoe de olie vlag er uit ziet.
@deboes:
Slechtste oliegrap tot nu toe ..
@lincoln: Ik moest lachen….Klopt dus wat je zegt..
VAG is in één dag ongeveer 30 seizoenen F1 sponsoring kwijt op de beurs. Daar bovenop nog een boete vanuit de VS in aantocht. Zou mij raar lijken als ze nu nog in de F1 gaan, tenzij er al contracten getekend zijn waar ze niet meer onderuit kunnen.
@stephane8200: beurskoers heeft bij een gezond bedrijf geen invloed op de bedrijfsvoering. Niemand is geld kwijt hierdoor en de beurswaarde kan de komende weken ook spontaan weer terugkomen.
@mashell: ik denk dat bepaalde institutionele beleggers het niet met je eens zijn over ‘geen geld kwijt zijn’. Ik denk dat je bedoelt op lange termijn niet, dat zou kunnen. Gaat alleen om sentiment er omheen. F1 boeit niet in de VS en als ze niets in de VS doen om marktaandeel te behouden heeft daf lange termijn consequenties. Daar zou ik eerder op inzetten dan F1. Consumentenvertrouwen komt te voet en vertrekt met F1 snelheid.
Kers op de voorwielen en zo awd? Je moet iets doen voor je vorsprung durch technik.
Aangezien tanken verboden is bij de F1, mogen ze dan wel bij iedere pitstop olie bijvullen? Anders gaan ze de race nooit uitrijden natuurlijk.
hoe eens op met die oliegrapjes, er komt een TDI in de F1 en die verbruiken geen olie :P
Natuurlijk wordt Olav mol dan gesponsord door VAG om een beetje slaapverwekkend te neuzelen over de kleine naden tussen body panels
Neee niet audi weg uit WEC, verdomme…