De gemeente Rotterdam is helemaal klaar met de overlast die Duitse huurauto’s geven.
In Rotterdam is het vrij lastig om petrolhead te zijn. Niet iedereen is daar gecharmeerd van de auto’s met brulpijpen, knalpotten en stortkokers. Waar sommige mensen leuke bergwegen opzoeken of juist over de Autobahn willen knallen, zijn er ook mensen die heel graag met een te luide uitlaat op en neer willen rijden langs terrasjes. Dit gedrag wordt met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertoond door mannen die te weinig melk uit de borst hebben genuttigd. Zie de downpipe als een schreeuw voor meer moedermelk. Ondanks deze dieper liggende problematiek, wil Rotterdam wel paal en perk stellen.
Wethouder Vincent Karremans is er namelijk helemaal klaar mee. Vooral met de auto’s met buitenlands kentekens, waar dan toch een persoon in rijdt met (onder andere) een Nederlands paspoort. Karremans is VVD’er, dus gaat ‘ie het probleem ‘keihard aanpakken’. Met name het rondrijden in gehuurde auto’s is een dingetje.
Duitse huurauto’s
Deze auto’s huurt men in Duitsland om vervolgens tegen woekerprijzen weer te onder te verhuren. Zo kun je volgens het Algemeen Dagblad een Mercedes-AMG GT63 huren voor 850 euro per dag. Om dit tegen te gaan is men ‘Project Mietwagen’ bestemd. Niet zozeer omdat de bestuurders mietjes zijn, maar omdat ‘Mietwagen’ huurauto is in het Duits.
Het grote probleem voor lange tijd was dat Duitse autoverhuurbedrijven het allemaal wel prima vonden en geen aangifte deden van joyriden. Hierdoor moest de politie de Rotterdamse straatterroristen weer loslaten in de maatschappij.
De reden dat de verhuurmaatschappijen niet moeilijk doen, is omdat het mogelijk witwaspraktijken zijn. In veel gevallen treft de politie drugs of drugsgerelateerde items aan. Zelf een dikke auto kopen is dan lastig, maar via een schimmige constructie kun je de auto aan jezelf verhuren en zo een zakcentje verdienen, eh, witwassen.
Project Mietwagen
Wat de gemeentes (er zijn meerdere gemeentes betrokken bij Project Mietwagen) willen doen is de auto’s in beslag nemen. Nederlanders mogen namelijk niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Met de nieuwe regel mag de politie de auto in beslag nemen als de bestuurder in kwestie niet kan aantonen dat hij de wetmatige bestuurder is.
Dat betekent dat hij de eigenaar moet zijn van de auto of de gene zijn die de auto huurt. Kan de aangehouden persoon dat niet, dan neemt de politie de Duitse huurauto in beslag. In Brabant zijn ze hier al een tijdje mee aan de slag en met groot succes. Op dit moment lopen er gesprekken met het college en het OM van Rotterdam.
Een andere maatregel om te voorkomen dat mensen onterecht een patserbak gaan huren, is om een zwarte lijst op te maken met mensen die aangehouden zijn voor het rijden in Duitse huurauto’s.
Op deze manier wordt het de overlastgevers het erg lastig gemaakt. Zo is het voor autoverhuurbedrijven in de buurt van Rotterdam verplicht om een vergunning aan te vragen. Dat had effect, want 12 bedrijven schreven zich direct uit bij de Kamer van Koophandel. We gaan niet zeggen dat dat louche bedrijven waren, maar er waren alleen ‘nette’ bedrijven vroegen een vergunning aan. Sindsdien moeten de mensen dus auto’s uit Duitsland halen.
rwdftw zegt
Ik zit regelmatig in de buurt van de Meent een biertje te happen (vrijdagavond), en ondanks verwoedde pogingen van Rotterdam om het probleem te bestrijden is het nog steeds een kakofonie van knallen, plofjes en piepende banden. Er worden een paar wegen afgesloten maar de mensen die graag gezien worden in dat soort auto’s vind wel een route.
Het idee om dan iedere auto met een Duits kenteken aan de kant te zetten voor een controle lijkt me een prima idee. Dat voorkomt in ieder geval het probleem van etnisch profileren.
kniesoor zegt
Eensch, hoog tijd dat er op dit dossier wordt doorgepakt, zodat de Parel aan de Maas daadwerkelijk een parel blijft. En geen kansenparel dus.
Computer Freak zegt
Mag je met een dubbele nationaliteit wél in een Duitse huurauto rijden?
Robert zegt
Volgens mij formeel niet. Enkel als je een hele goede reden hebt. Dan blijft het bij een formele waarschuwing plus aantekening, dat als ze je opnieuw met een auto met buitenlands kenteken betrappen, dat je een naheffing van ontdoken MRB kunt verwachten.
jaso013 zegt
Je mag volgens mij voor een korte periode, 14 dagen een auto uit buitenland huren en rijden. Als je dus regelmatig wisselt van voertuig, en dat doen die gasten dan kan dat dus wel. Ik weet in ieder geval uit ervaring dat een auto afpakken echt niet in 1,2,3 lukt. Als alle papieren op orde zijn dan kunnen ze na een controle hun weg vaak weer vervolgen.
scooper zegt
Dit heeft in principe niks te maken met welke nationaliteit je hebt, het gaat hier enkel om het land waar je belastingplichtig bent. Met andere woorden het land waar je meer dan 185 dagen per jaar verblijft of waar jouw leven zich aantoonbaar afspeelt.
Jij mag als Nederlands belastingplichtige niet in een auto rijden welke een andere kenteken heeft dan het Nederlandse. Je mag wel een keer paar jaar een uitzondering aanvragen bij de belasting dienst, maar dit is enkel een paar dagen geldig en je moet een legitieme reden hiervoor hebben.
Het meest gehoorde argument is “maar de auto is niet van mij”, dit maakt niks uit. Jij mag als niet een buitenlandse auto rijden, tenzij iemand in de auto aanwezig is welke niet belastingplichtig in Nederland is.
In Rotterdam is circa 10 jaar geleden een meid staande gehouden met een 7 serie welke van haar vader was welke in België woonachtig is. Hij had een vergadering en had haar gevraagd de auto naar de garage te brengen. Zij heeft ondanks alles invoerkosten en BPM plus 100% boete moeten betalen aan de fiscus…
crashingduke zegt
Ik denk het wel. Een Zweedse mag in een Duitse huurauto door Nederland rijden, dus ik zou niet weten waarom dat verandert als je per ongeluk ook de Nederlandse nationaliteit hebt.
okmer zegt
Je mag dus als NL-er (ingezetene) wel in andere landen met een auto met buitenlands kenteken rijden maar niet in NL. Dit heeft te maken met BPM en de belastingdienst stelt dat bij controle de BPM zelfs ter plekke ingevorderd kan worden. En je kan inderdaad voor max. 14 dagen *vooraf* een ontheffing aanvragen, en dat mag je maar beperkt (1?) aantal keer per jaar doen.
nicolasr zegt
@okmer Klopt. Je mag twee weekjes met een auto uit een ander land in Nederland rijden mits je het vooraf aangeeft. Ik deed dat met mijn Cayenne op Spaanse platen. En het mooie is, oom agent kan in zijn systeem zien dat er een ontheffing is aangevraagd, dus je wordt niet steeds voor niets aan de kant gezet.
Verder zeggen ze er bij de Belastingdienst het volgende over:
In de volgende situaties mag u wel in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden:
U gebruikt uw auto maximaal 2 weken in Nederland (met een vrijstelling bij kortstondig gebruik)
U gebruikt een auto van de zaak van uw buitenlandse werkgever (met een werknemersvrijstelling)
U gebruikt een auto van de zaak van uw buitenlandse onderneming (met een werkgeversvrijstelling)
karhengst zegt
Maar dan woon jij dus officieel nog primair in Nederland. Als je primair in Spanje zou wonen is die ontheffing immers niet nodig. Met je eigen auto natuurlijk wel makkelijk te regelen, met een spontaan gehuurde (zeg vervangend vervoer), wat lastiger zo op de dag zelf, of gaat dat snel, so een aanvraag?
mashell zegt
Die aanvraag gaat via het invullen van een formulier op een website van de douane/belastingdienst. Als je een PC en een printer hebt dan is dat te regelen. Heb ik één op de dag zelf moeten doen vanwege vervangend vervoer.
ericc zegt
Hoe langer hoe meer glijdt deze maatschappij af naar Big Brother toestanden. Ook een vorm van onverdraagzaamheid van Woke-beweging.
rrk147 zegt
Nou, ga eens op de Coolsingel kijken welke groep mensen met huurauto’s rijdt, en welke auto’s het zijn. Dat is echt niet Jan Modaal die een Astra in Duitsland huurt. Criminelen moet je gewoon aanpakken, en als zij via duistere huurconstructies werken, dan moet je daar wat tegen bedenken.
rwdftw zegt
@ericc : het heeft niets met woke of onverdraagzaamheid te maken, maar met overlast. De Meent is een uitgaansgebied met terrassen etc. Op een stapavond zie je mensen met snelle auto’s (Porsches, Lambos, AMG Mercedessen) met liefst zoveel mogelijk herrie uit de uitlaat langs rijden. En dan niet één keer maar er worden rondjes gereden.
Op een gegeven moment is de overlast te groot en worden straten afgesloten. Nog steeds is dat niet genoeg dus nu gaat men ook controleren.
karhengst zegt
Sinds wanneer is de anti-woke brigade tegen minder minder minder sissende nektasdragende bontkraagjes?
waterisnat zegt
Het zichzelf bezighouden met gevolgen (die vaak worden omgekat tot oorzaken), en de echte oorzaken niet aanpakken blijft toch een favo bezigheidstherapie voor bureaucraten. Je zal je boterham maar zo moeten verdienen. Tegelijk blijft het onmogelijk (en misschien wel onwenselijk) om mensen te verbieden te cruisen. Zolang snelheid en geluid binnen de wet zijn (waar ze al voor kunnen worden aangehouden) is het een weinig toevoegend geheel. Het rondrijden met een huurauto uit D (omdat je bijvoorbeeld zakelijk op Frankfurt landt en toch weer naar huis moet in NL) zal een mogelijkheid blijven.
karhengst zegt
Als je ontheffing hebt aangevraagd mag het. En wellicht als je je vliegticket en huurcontract van Herz voor kunt leggen, dat er helemaal niet lastig wordt gedaan omdat men eigenlijk ook geen last had van je gehuurde Golf 1.6 TDI.
Maar jij weet ook wel dat het niet om dergelijke uitzonderingen gaat.
thjvanvlerken zegt
Nederlanders mogen niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Intressant. Het roept natuurlijk wel wat vragen op, maar is vrij normaal dat Nederlanders in het buitenland wonen en/of auto’s hebben geregistreerd. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ze mij langs de kant zetten.. wel
Goed dat ze de aso willen aanpakken.
sabrerator zegt
Als jij aantoonbaar in het buitenland woont is er niets aan de hand.
De reden dat dit niet mag is dat de Nederlandse Belastingdienst BPM heft op voertuigen. Als elke Nederlander in een auto met buitenlands kenteken zou mogen rijden, zou iedereen meteen een Duits gekentekende wagen gaan rijden. En dat mag dus niet.
Ben je Nederlands staatsburger en woon je in Nederland, moet je in een auto met Nederlands kenteken rijden. Ik neem aan dat dit ook geldt voor iemand met een dubbele nationaliteit, als een van die nationaliteiten de Nederlandse is.
Woon je in de grensstreek en werk je in Duitsland of België en heb je een auto van de zaak of een eigen bedrijf in dat land en een auto op het bedrijf, dan kan je ontheffing aanvragen.
René zegt
nederlands ingezetene is wat anders dan Nederlander. Een Duitser, fransoos of Zweed kan ook nederlands ingezetene zijn als hij hier maar lang genoeg blijft wonen.
launchcontrol zegt
Gewoon alle auto’s in Rotterdam verbieden joh! Niet lullen maar poetsen….
vopo zegt
Gaan we dan ook wat aan de Polen doen die meer dan 200 dagen aaneengesloten hier in Nederland rijden met Pools kenteken?!?
jdbn zegt
Interessante vraag… Lastige is natuurlijk om te bewijzen dat zo iemand meer dan 200 dagen in NL is, zeker als ze wisselende verblijfsadressen hebben en zich wellicht niet altijd inschrijven bij de gemeente.
Met een NL’er in een Duitse auto is dat natuurlijk veel makkelijker. Heb overigens ook een Italiaanse collega gehad die hier in NL woonde en volgens mij wel een jaar of 3 met z’n Italiaanse kenteken heeft rond gereden..
mashell zegt
Als je de stroom Poolse kentekens op vrijdagmiddag en zondagavond bij de grens ziet dan weet je heel veel van die Polen nog wel eens naar het buitenland gaan, Polen of zo…
Stefje zegt
@Redactie, misschien de tekst aanpassen zodat er staat dat in Nederland geregistreerde inwoners niet op buitenlands kenteken mogen rijden. Paspoort is namelijk niet leidend hierin. Je geregistreerde woonplaats wel.
Overigens zal het steeds lastiger worden om als ‘Nederlander’ in Duitsland een auto te huren, omdat ‘Nederlanders’ in Duitsland momenteel bizar veel plofkraken plegen. En die ‘Nederlanders’ daarom steeds minder welkom zijn bij de Ooster-Buren.
bunnylebowski zegt
“Niet zozeer omdat de bestuurders mietjes zijn”
Daar zijn de meningen over verdeeld.
Flutterbear zegt
Gewoon naheffing van de BPM, ook al is het maar één dag. Deze angst wordt ook al gedeeld over de Nederlandse die Duitse campers overwegen te huren, dat scheelt ook zo maar de helft.
mashell zegt
Terwijl het wel kan. Camper huren. Veertiendagen vrijstelling aanvragen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik
naar je Nederlandse huis rijden
Aardappels, elektrische fietsen, hagelslag etc. inladen, meteen op vakantie en binnen 14 dagen weer terug zijn.
drdre1 zegt
“Zie de downpipe als een schreeuw om moedermelk.” Briljant. 😂
Fernando zegt
Even ter informatie : Je mag als Nederlander die in het buitenland woont wel met een buitenlands kenteken door Nederland rijden maar als ingezetene (inwoner) van Nederland (ongeacht je nationaliteit) NIET met een buitenlands kenteken in Nederland rijden.