In het zakenleven draait alles om risicospreiding, ook in de autowereld. Door op veel continenten tegelijk aanwezig te zijn kan je als fabrikant mogelijke risico’s drukken. Dat is precies waar Duitse fabrikanten mee aan de slag gaan, met miljardeninvesteringen in de komende 4 jaren.
Ter illustratie van bovenstaande: tot medio november 2012 was de Japanse Yen bijzonder duur. Dit betekent dat fabrikanten die bijna alleen in Japan produceren (Mazda, Subaru) te maken kregen met dure export naar Europa en de VS. Tel daar nog eens de aardbeving/tsunami van eerder bij op, en het zal je niet verbazen dat deze fabrikanten vrij zware tijden hebben gekend. Een fabrikant als Toyota werd iets (want productie in Japan blijft behoorlijk domninant) minder geraakt, dankzij fabrieken in Europa en de VS (alleen hadden ze weer veel pech met de Thaise overstromingen).
De Duitse fabrikanten minus Opel (Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes) zijn qua productielokaties wereldwijd al flink aanwezig (een voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat er voldoende volume gedraaid kan worden (met een divers gamma) en de afzetmarkten groot genoeg zijn), maar, aangejaagd door de slechte vooruitzichten in Europa en de eeuwige schommelingen in wisselkoersen, wordt er voornamelijk naar andere markten dan de thuismarkt gekeken voor uitbreiding.
Volgens schattingen heeft Volkswagen 77 procent van zijn productie buiten zijn thuisland, tegenover 76 procent voor GM en 59 procent voor Toyota. Toegegeven: de cijfers van VW zijn wat vertekend, omdat Duitsland het uitgangspunt is, en niet Europa.
Volkswagen maakte onlangs bekend het aantal werknemers van 500.000 naar 550.000 te willen vergroten, voornamelijk buiten Europa, Audi bouwt een fabriek van 1,3 miljard in Mexico, Mercedes breidt momenteel zijn faciliteit in Alabama uit, en in Thailand rollen elk jaar meer auto’s van de band, hoewel hier nog geen Duitsers actief zijn bij mijn weten*. Ditzelfde geldt voor Rusland, maar gelukkig wordt er in de nieuwe Europese lidstaten nog wel flink meer gebouwd. Nu alleen Turkije nog even binnen de EU hengelen… (bron: Bloomberg)
* Update – Correctie: Mercedes heeft in Thailand een assemblagefabriek.
E34M5Touring zegt
En vroegah investeerden ze meer ‘onderzee’. Zo is de cirkel weer rond.
rufctr01 zegt
Ik kan niet anders zeggen dat het slim is.
Frankypanky zegt
@Sir Smokalot,
“Nu alleen Turkije nog even binnen de EU hengelen”
De Turken willen niet meer. Die zien nu wat voor een puinhoop de EU is met dat gekronkel om geld.
r32turbo zegt
@FrankypankyV8: Zou ik ook doen als land.
gerard1710 zegt
@FrankypankyV8: Geloof je het zelf? Ze willen niets liever… Gratis geld zonder einde, open grenzen, importeren die kebab…
upstream zegt
De Thonburi Automotive Assembly Plant Company in Thailand assembleert Mercedes ;-) Dus ook daar zijn er EU bedrijven actief ;-)