Want hij gelooft niet in Zandvoort…Hij ziet geen toekomst…in Bernies drooooom…
Als er iets is waar wij Nederlanders van houden zijn het wel Duitsers die ons de maat nemen. In die zin worden we op onze wenken bediend door de directie van de Hockenheimring, die keihard de knuppel in het hoenderhok gooit omtrent de Nederlandse GP in Zandvoort. Volgens hen kan die namelijk nooit volgend jaar al georganiseerd worden. Het is een opvallende uitspraak van de Duitsers, zeker gezien het feit dat de kogel door de kerk lijkt te zijn. Hoewel, we moeten daarbij aantekenen dat er noch door Circuit Zandvoort noch door Liberty Media officieel een deal aangekondigd is.
De kritiek van Hockenheim op Zandvoort laat het hele logistieke verhaal links liggen en focust zich vooral op de baan zelf. Tegenover Motorsport laat directeur Georg Seiler weten:
We zijn verrast omdat we weten dat Zandvoort moet gaan verbouwen om de Formule 1 te kunnen ontvangen. Ik geloof niet dat ze dat gaat lukken in de korte tijd die daarvoor beschikbaar is. De baan zelf moet worden aangepakt. Enkele bochten zijn simpelweg niet geschikt voor de Formule 1. En je kunt aan de tribunes zien dat het circuit verouderd is. Als de Formule 1 zich wil presenteren zoals zij dat op de andere circuits doet, dan zal Zandvoort het een en ander moeten verbeteren. Maar we wensen Zandvoort veel succes toe. We zijn zeker niet tegen een race op Zandvoort.
Niet mis te verstane woorden dus van de Duitser, die toch enige kennis van zaken toegedicht mag worden als ‘ervaringsdeskundige’. Aan de andere kant speelt natuurlijk ook de zweem van eigenbelang mee. Hockenheim is zelf (ook) nog niet bevestigd op de F1 kalender van 2020 en de race staat al enige tijd onder druk. De (eenjarige) deal voor dit jaar was lange tijd onzeker. Cynici zouden zodoende zeggen dat de Germanen er baat bij hebben als de Nederlandse Grand Prix niet van de grond komt, niet alleen in de concurrentiestrijd om plekjes op de kalender, maar ook om die voor de Nederlandse racebezoeker. Vorig jaar zaten er naar schatting zo’n 10.000 Nederlanders op de tribunes bij de Duitse Grand Prix. Seiler bestrijdt echter dat dit een (grote) rol speelt in zijn gedachtengang:
De Nederlandse fans staan erom bekend dat ze graag naar races in het buitenland afreizen. We zullen ongetwijfeld minder Nederlandse fans op bezoek krijgen wanneer ze een eigen Grand Prix hebben, maar dit is niet iets waar we bang voor zijn.
Waarvan akte. Denk jij dat Seiler gelijk heeft, of kan de Germaan zich in zijn eigen sop gaar laten koken? Laat het weten, in de comments!
screamgt zegt
Ik dacht altijd dat duitsers geen humor hadden?! Tot mijn verbazing heb ik hardop kunnen lachen om meneer Seiler.
Robert zegt
“We zullen ongetwijfeld minder Nederlandse fans op bezoek krijgen wanneer ze een eigen Grand Prix hebben…” Kijk, met dit soort inschattingsfouten hebben de Duitsers ervoor gezorgd dat de Grand Prix’ op Hockenheim dan wel Nurburgring qua kosten en (im)populariteit grotendeels om zeep is geholpen.
Wir schaffen das!
mashell zegt
@rrrobert: hoezo inschattingsfout? Niet alleen heeft Merkel het geschaft, maar als je ziet wat een F1 bezoek kost hoef je geen helderziende te zijn dat de meeste Nederlanders niet twee GPs gaan bezoeken. Dus het blijft bij een oranje feestje in Zandvoort.
inbedrijf zegt
Beetje telegraaf kop dit hè Autoblog. Die Duitsers zijn gewoon bang dat het in Zandvoort wel leuk wordt!
Breinstein zegt
In feite zegt hij niks geks. Ja de faciliteiten zijn verouderd en ja de baan moet grondig herzien worden, en dit allemaal in korte tijd. Of dit alles binnen een jaar haalbaar moet nog maar blijken, echter ben ik niet zo negatief. Als je echt wil en voldoende schouders eronder krijgt moet het gaan lukken.
alfapeter zegt
@breinstein: Wil, schouders en geld, veel geld.
gtveej zegt
@alfapeter: gelukkig heeft de prins veel geld.
f31bmw320d zegt
@gtveej: ik gok dat het gros van de investeringen niet door de prins gedaan worden. De BV waarin Zandvoort zit zal ook flink in de schulden gedrukt worden, wat overigens niet erg hoeft te zijn. Mits ze het meerdere jaren houden en een sluitende businesscase weten te maken.
gregorius zegt
@f31bmw320d: en dat is het probleem.
Niet ten nadelen van die Prins: want die speelt het slim. Maar omdat hij Prins is heeft hij een netwerk, gaan meer deuren open en heeft hij een valkussen. Nu heeft hij ook een trackrecord dat hij relatief veilig is en dat investeren in projecten waaraan hij verbonden gek genoeg niet gelimiteerd zijn aan morele waarden die bij een prins horen. Ter verduidelijking: een gedeelte van zijn geld heeft ie verdiend door geschoolde IT arbeid te outsourcen naar het buitenland: een Nederlandse prins die rijk wordt door Nederlandse investeringen naar het buitenland te brengen terwijl we in Nederland juist zat ITers hebben. Heb je even!
Nu gaan er dus mensen ‘investeren’ in een NLse GP; niet alleen omdat het sponsoren van de GP zo goed is, maar ook om een voetje binnen de deur te krijgen bij de prins en zijn netwerk.
Nou zal dit niet per se heel anders gaan bij andere GPs; maar over het algemeen niet bij de westerse-no-corruptie-landen en al zeker niet bij event waar een prins aan het hoofd staat.
davelepeef zegt
@breinstein: zo raar klinkt ’t inderdaad niet. De Telegraaf is groot in deze :)
E34M5Touring zegt
Ze zijn gewoon bang dat er niks meer te graven valt straks.
Dutchdriftking zegt
@e34m5touring: Haha points taken!
moveyourmind zegt
Begrijp wel dat ze in Duitsland argwanend tegen circuit Zandvoort aankijken…
Zal toch nog wel een gevoelig dingetje zijn dat burgemeester van Alphen in de Tweede Wereldoorlog de Duitsers heeft weten te over te halen om een zogeheten Parade-Straße aan te leggen om zichzelf te kunnen etaleren.
Waarbij niet verteld werd dat het plan was om die straat als de oorlog afgelopen zou zijn te gebruiken als fundament voor een gedeelte van het wegdek van het circuit. En zo hebben de Duitsers zonder dat ze het wisten de basis gelegd voor het rechte stuk van circuit Zandvoort.
Een mooi stukje geschiedenis, al zal het verhaal misschien wel iets opgepoetst zijn om het mooier te laten maken dan het was.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Bernard voelt zich daar wel thuis ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Nou je het zegt…
Het zou me niet verbazen als Bernhard doet alsof hij het circuit nieuw leven in wil blazen. Om uiteindelijk met het geld van de investeerders en de onvermijdelijke subsidies er weer een Paradestrasse van te maken.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Hilter jugend of redbull lurkende Max mastubators ..
Ik zie de geschiedenis zich herhalen ..
rob5nismo zegt
Kan deze meneer geen kuil gaan graven ergens bij zandvoort aan zee? Of ergens anders aan de Nederlandse kust er lekker in gaan liggen en wachten tot het vloed wordt
VeniVidiVici zegt
@rob5nismo: Dan heb ik liever dat hij naar Zandvoort gaat om mee te helpen met graven/opbouwen zodat F1 Zandvoort wel gaat lukken. Maar volgens mij is die Seiler niks anders dan zo’n afgunstige nukkige negatieve knorrepot met een grote pul bier in z’n handen!
fanboy zegt
@rob5nismo: Zandvoort is een van de weinige kust plaatsen waarbij je niet ‘aan zee’ hoeft toe te voegen :P
fmgarcia zegt
Hij heeft toch gewoon gelijk joh. Wil niet de f1 Hitler gaan uithangen, maar er is gewoon geen fatsoenlijke plek om in te gaan halen. Althans nu niet.. Verleng de boel en maak het breder etc. Demonteer de kuip en maak mega tribunes. Hoop dat gt races nog interessant blijven op cpz!
lekkaah zegt
@fmgarcia: wordt er nog ingehaald dan
VeniVidiVici zegt
@lekkaah: Ja, alleen nog kunstmatig… DRS genaamd.
baklava zegt
No shit…..Gewoon in Assen doen.
ozzytrk zegt
@baklava: baklava versene
v8power zegt
Dat jaar hebben ze alleen al nodig voor de bezwaarprocedures van de omwonenden tegen de bouwvergunningen.
Liberty zal wel zo handig zijn om in de overeenkomst op te nemen, dat wanneer Zandvoort het niet tijdig voor elkaar krijgt, er een schadevergoeding betaalt moet worden. Zal niet de eerste keer zijn dat een nieuwe race die op de kalender staat, toch niet door gaat. Maar FOM verdient er hoe dan ook aan.
pomoek zegt
@v8power: het lijkt me ook sterk. Bij een eenvoudige bestemmingsplan wijziging ben je voor je het weet een jaar verder. Ik vermoed dat er rond Zandvoort genoeg mensen wonen die een F1 weekend totaal niet zien zitten. tijdens de Jumbo racedagen zijn 100.000 bezoekers gekomen, 50.000 per dag. Dat leverde al behoorlijk wat files op. Dat 3 dagen lang met op zondag 100.000 bezoekers? Dat wordt gewoon een puinhoop.
T5Power zegt
Zandvoort is een zwaar verouderd Mickey Mouse circuit waaraan nog ongelooflijk veel zal moeten gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om de boel tijdig te pimpen.
Stop dat vakantiepark daar een jaar lang vol met Oosteuropese arbeidsmigranten die bereid zijn om lekker lange dagen te maken en je komt m.i. een heel eind.
allesmetturbo zegt
Oplossing: Assen
VeniVidiVici zegt
@allesmetturbo: Zucht… dat mensen nou eens opsodemieteren met dat Assen gemekker. F1 op dat circuit was er niet, is niet en gaat daar ook NOOIT komen ook!
racerx zegt
@venividivici: gelukkig niet, opzouten met die suffe vierwielers.
rolov zegt
F1 op Zandvoort is gewoon kul. Het is gewoon een idioot idee. Beter dat ze het op de nürburgring doen. Ben je net zo lang naar onderweg als Nederlander als naar Zandvoort.
KEV9 zegt
Iedereen is wel in een jubelstemming, maar vergeet niet dat er veel mensen en groeperingen zijn die tegen de komst van de F1 naar Zandvoort zijn en die dit tot aan de Raad van State gaan bevechten.
2020? als het al komt eerder 2023.
schuimbekje3 zegt
Ik zeg F1 Nederland op Nordschleiffe. En dan het lange circuit. Eens kijken welke F1 piloten ook geheugen hebben in plaats van een eigen kledinglijn.
rolov zegt
@schuimbekje3: 3 rondes. Is het ook niet helemaal.
jaapiyo zegt
@rolov: nou…15 rondes hoor.
rolov zegt
@jaapiyo: ze rijden 60-70km per race. De ring is 20 kliks. 3 rondes 4 max. 15 is 300 km
pel96 zegt
@schuimbekje3: Gelukkig weten de Duitsers zelf wél dat de Nordschleiffe en Formule 1 niet samen gaan. Daarom hebben ze ook een GP circuit er naast gebouwd.
jaso013 zegt
Niet om negatief te doen maar de duitser heeft waarschijnlijk gelijk. Vergunningen, bestemmingsplan, ontwerp, investeerders etc etc. En dat in 1 jaar tijd…. ik denk het niet.
mashell zegt
@jaso013: papierwerk lukt wel maar daarna de verbouwing van het circuit en het dorp wordt lastig.
ericd zegt
We moeten eerlijk zijn. Er is inderdaad veel verbetering nodig, en daarom mucho ping-ping. En dat zou per definitie niet uit de zak van de gemeenschap of locale overhed moeten komen. Laat huisjesmelker Benno Jr. maar eerst eens flink uit eigen zak dokken.
ozzytrk zegt
Zandvoort circuit is voor tokkies, nieuwe hangplek voor civics met doorgeboorde uitlaatjes. F1 heeft niks te zoeken daar slimme Duitser.
Gulli zegt
@ozzytrk: op zich als er meer Nederlanders naar Zandvoort gaan en niet meer naar andere circuits heb ik een goeie reden om Spa/Spielberg/Paul Ricard nog eens te overwegen ?
HZW zegt
Ik denk aan een heel ander scenario.
In 2020 de race binnenhalen om het 5 jarige contract zeker te stellen en dan jaar na jaar het circuit verbeteren.
Om het in 2020 binnen te halen, zou er volgens mijn wel een nieuwe pitstraat moeten komen, meer tribunes, en verbreding van de baan.
Gulli zegt
Ik snap nooit dat er argumenten aan worden gehaald als “de baan is te krap” of “die bocht kan niet in de Formule 1”.
Hallo Monaco! Hoi Baku! Als het daar wel kan op een stratencircuit, waarom zou het niet op een ‘echte’ baan kunnen?
gregorius zegt
@gulli: misschien dat ik de slechte sarcasme niet begrijp, maar ik zal t even duidelijk maken.
In Monaco racen we omdat het mooie plaatjes oplevert en het historie is. Men kan daar aan een treintje racen en nog genieten mensen er van.
In Baku kan men juist wel inhalen: langste rechte stuk sinds mensenheugenis.
Als je dan toch een voorbeeld neemt: Hungaroring. De enige reden dat we daar racen is omdat de business case elk jaar rond komt. Daar racen heeft geen zin: geen mooie plaatjes en 70x een minuut wachten totdat ze weer op het rechte stuk komen.
… En dat wordt Zandvoort ook. Ze kunnen voor 10 minuten mooie plaatjes schieten met dorre duinen, 200000 Oranje tokkies en een paar golven op het strand; maar daarna is het gewoon een kartbaan met 1 recht stuk. Er is verder weinig extra te zien.
caprio zegt
Ik vind de reactie in de eerste alinea zo gek nog niet, Zandvoort moet inderdaad nog heel veel veranderen, logistiek, bereikbaarheid dwars door Haarlem & Bloemendaal & Overveen & Aerdenhout, qua presentatie voor de rijken onder ons / commercie en natuurlijk de baan met veiligheidsaspect zelf. Nederland is een land met heel veel regels, waartegen allemaal beroep kan worden aangetekend, dus binnen een jaar dat allemaal legaal rondbreien, wordt als ik me positief uitlaat, een hele grote uitdaging.
Ik ben een F1 fan en ik vind Zandvoort uniek door de setting in de duinen maar ook de laagdrempeligheid met picknicken gezinnen op de duinhellingen met koelbox.
cazzo046 zegt
2020, das volgend jaar…
Gaat echt niet gebeuren.
notsobig zegt
In Brazilië willen ze in één jaarals ik het goed begrijpen heel nieuw circuit gaan leggen… En dan zou het in NL onmogelijk zijn om in een jaar een circuit aan te passen voor F1? De internet helden denken het wel ff beter te weten als de mensen die de haalbaarheid onderzocht hebben en de mensen van Circuitpark Zandvoort, die komen vast uit een ei en kunnen niet zelf bedenken wat er moet gebeuren en waar er wel en waar er geen vergunning voor nodig is en waar er wel en waar er geen inspraak voor nodig is van omwonenden…
mashell zegt
@notsobig: die mensen van Circuit park Zandvoort dragen allemaal een oranje (voor één van hen zijn met een hoofdletter O) bril en daar wordt je me toch een partij naïef van. Ze hebben vele jaren achterstand goed te maken in zeer korte tijd.
notsobig zegt
@mashell: Top, hele goede onderbouwing ook. Keiharde feiten kan je niet omheen… Vergeten je bril met zwarte kijkers af te zetten?
ghost zegt
Duitsers maken nooit grappen, Nederlanders gelukkig wel.
burgerbak zegt
Zo, dan gaat mijn huis in Haarlem (10 min met de fiets naar Zandvoort) op Airbnb voor, laten wij zeggen, 500 euro per nacht. Exclusief borg, inclusief fietsen…