We gaan eens een kijkje nemen in de wondere wereld van de Duitse exclusieve roadster.
Vorige week was het dan eindelijk zover. Nee, we hebben het niet weer over de clash/crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Nee, het gaat ditmaal om de lancering van de Boldmen CR4. Mocht je er nog nooit van gehoord hebben, dan kunnen we dat begrijpen. Het merk is zo nieuw dat de eerste auto nog gebouwd moet worden.
Het idee van de Duitsers is erg goed. Op basis van bekende techniek wordt er een exclusieve Duitse roadster gebouwd. En toen gingen wij even nadenken. Hoeveel zijn er daar eigenlijk van? Er zijn namelijk honderden Britse voorbeelden te vinden van dergelijke auto’s. Maar in Duitsland zijn kleine obscure sportwagen-merken niet zo vaak voorkomend. Vandaar dat wij even de kronieken van de Duitse autogeschiedenis indoken en uitkwamen op deze 8 Duitse exclusieve roadsters. Plus die nieuwe Boldmen CR4, uiteraard!
Keinath GT/C Roadster
2002
We hebben het wel eens over vergeten auto’s. Maar de Keinath GT/C Roadster is niet een auto die je vergeten bent. Waarschijnlijk is de auto compleet langs je heen gegaan. Keinath was een een project van EDAG, een carrosseriebouwer uit Duitsland. Net als Aria Group specialiseert EDAG zich in het bouwen van concept auto’s voor andere fabrikanten. Jazeker, ook concepts worden vaak niet gebouwd door de fabrikant zelf.
De Keinath was een showcase van wat ze in hun mars hadden. Dat was heel erg veel, zou blijken. De Keinath GT/C is namelijk een bijzonder cleane coupé of cabriolet. Aanvankelijk zat er een GM 3.2 V6 in met zo’n 220 pk, maar een 5.7 V8 met dik 300 pk (ook van GM-origine) was ook mogelijk.
Yes! Roadster
2006
Duitsers en ‘funky’ autonamen. Het blijft natuurlijk altijd een aparte tak van sport. De Yes! Roadster (ja, met een uitroepteken) is er zo eentje. Sowieso wel grappig dat de merknaam enorm apart is en de typenaam extreem generiek. Enfin, de Yes (dat staat voor Young Engineers Sportscar) Roadster is een kleine lichtgewicht sportieve roadster. Er zijn uiteindelijk twee series geweest. De eerste kwam in 1999, met een 1.8 20v turbomotor van Audi. In 2006 (toen de tweede generatie kwam) werden er alsnog Audi motoren gebruikt, maar ditmaal de 3.2 zescilinder.
Deze kon eventueel worden voorzien van een turbo. Dan had je de beschikking over een 360 pk sterke motor waarmee je in 3,9 seconden naar de 100 km/u kon sprinten. De topsnelheid was 281 km/u. De fabrikant heeft overigens niets te maken met het nummer ‘Owner of a lonely heart’
Ruf 3800S (981)
2013
Een Porsche is in zijn segment niet echt heel erg exclusief te nomen. Gek genoeg is dat met een Boxster of Cayman meer het geval, dan met een 911. Maar wat je dan moet hebben is een Boxster die meer kost dan een Porsche 911. Die auto is de Ruf 3800S. Dat is de opvolger van de Ruf 3400S en Ruf 3600S. In principe is het een Porsche 911 Roadster. Dus in basis is het een 981 Boxster. Echter, qua motor is er gekozen voor de 3.8 liter zescilinder boxer.
Sinds de Porsche Boxster Spyder is de Ruf 3800S een beetje overbodig geworden. Dat maakt de auto alleen maar exclusiever. Zeker omdat destijds Porsche een dergelijke auto niet ‘durfde’ te bouwen. Met 420 pk en 450 Nm is het een van de meest potente atmosferische 3.8 blokken. De topsnelheid van de 3800S is 303 km/u. Dat is niet verkeerd voor een instap-roadster.
Alpina Roadster S (E85)
2005
Tsja, als we Ruf benoemen, dan mag die andere ‘tuner die geen tuner genoemd mag worden maar wel aan tuning doen’ niet ontbreken. De Alpina Roadster S is gek genoeg (nog) niet een zeer gewilde klassieker. Het is in principe een BMW Z4, maar dan met een andere motor. De 3.4 motor (eigenlijk een 3.3) is goed voor 305 pk en 362 Nm. Het is de laatste handgebouwde motor van Alpina. De topsnelheid met stoffen kap bedroeg 265 km/u, maar met de hardtop kon je zelfs de 270 km/u aantikken. In vergelijking met de BMW Z4 M was de Alpina Roadster S minder hardcore en misschien daardoor wel beter geslaagd.
Ten opzichte van de E46 M3 heeft de E85 Z4 M nooit kunnen overtuigen. De Alpina-versie is namelijk een heerlijk, comfortabele en gerieflijke auto. Erg knap, want de Z4 scoorde in standaardvorm niet al te goed op zaken als comfort. Bijzonder: alleen een handbak (close ratio van ZF) was mogelijk. Verder kreeg je Eibach veren, bilstein dempers, BBS-wielen (header, de auto op de foto’s heeft optionele Ronals), een kenmerkende Alpina-lip en een Eisenmann uitlaat. Optioneel kon je dikkere anti-rolbars bestellen.
Wiesmann MF3
1999
Uiteraard mag de Wiesmann niet in dit rijtje ontbreken. Sterker nog, Wiesmann is misschien wel de fabrikant die het meest succesvol bijzondere en exclusieve Duitse auto’s op de markt kon brengen. Aanvankelijk begon Wiesmann trouwens heel erg bescheiden. De Roadster die ze bouwden (de MF3 in de jaren ’90) had nog geen 200 pk! Men kwam er al snel achter dat auto’s bouwen een dure aangelegenheid was.
Daarom ging men al gauw naar dikkere M-motoren, achtcilinders en zelfs tiencilinders om de hoge vraagprijs te rechtvaardigen. Een 400 pk Roadster voor 100k is makkelijker verkopen dan een 200 pk roadster voor 80k. Wiesmanns zijn ongelooflijk fraai afgewerkte en gebouwde auto’s. In tegenstelling tot Morgans zijn Wiesmanss ‘perfect’, iets dat een Britse sportauto eigenlijk niet hoort te zijn. Dat maakte de auto’s extreem duur. De financiële crisis kwamen ze nauwelijks te boven.
Veritas RSIII
2009
We gaan nu even naar de meer obscure hoek van de Duitse exclusieve roadster. Want de Veritas RSIII is extreem zeldzaam. Veritas is van origine een Duits sportwagenmerk, dat na de milleniumwisseling nieuw leven werd ingeblazen. Veritas maakte destijds gebruik van BMW zes-in-lijn motoren (na Opel en Ford-motoren gebruikt te hebben) en behaalde daar sportieve successen mee.
De RSIII zou aanvankelijk komen met een V12 van BMW (met 680 pk). Dat feestje ging niet door. Er werd gekozen voor de S85B50-motor, een 5.0 V10 van BMW Motorsport. Aanvankelijk zouden er meer versies van komen, maar Veritas ging eerder op de fles dan de hybrides kwamen (er moest zelfs een volledige BEV aan het gamma toegevoegd worden!).
Isdera Spyder 033i
1983
Als het gaat om een bijzondere Duitse exclusieve roadster, dan kom je al gauw bij Isdera uit. Ook hier is kwaliteit het toverwoord. Dat werd gecombineerd met de bijzondere Italiaans aandoende koetswerken. De Isdera Spyder is in feite een Mercedes-concept die Isdera wél in productie heeft genomen en Mercedes niet.
In technisch opzicht is het een buizenchassis met de aandrijflijn van een Mercedes W124 en de wielophanging van een Porsche 928. De Mercedes zes-in-lijn motor (de onverwoestbare M103) levert in dit geval zo’n 230 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Er zijn zo’n 30 exemplaren van gebouwd.
Weineck Cobra
2015
Een Cobra? De AC Ace is een Britse auto en de Muscle Car versie is Amerikaans (Shelby Cobra). Wat doet dan de deze auto in een lijstje met Duitse exclusieve Roadsters? Simpel, het is een Duitse auto! De Weineck Cobra is de gevaarlijkste auto ooit waarschijnlijk. Het is in feite een extreme V8 met toevallig wat Cobra-onderdelen. De motor heeft een slagvolume van 13 liter (12.900 cc!!).
Deze levert een relatief bescheiden 1.200 pk en een minder bescheiden 1.760 Nm! Dat komt vrij bij 3.600 toeren en wordt vastgehouden tot 7.000 toeren. Deze motor sleurt er dus altijd en overal aan. Van 0-300 km/u accelereren is 10 doodenge seconden achter de rug. Er zijn er 15 van gebouwd.
Boldmen CR4
2022
En zo komen we uit bij de Boldmen CR4. Het is een beetje afwachten wat het gaat worden. De eerste afbeeldingen waren niet bijzonder hoopgevend. Maar het waren ook geen ‘live’-foto’s. Voor het totaalplaatje zullen we dus even moeten wachten.
De Z4 is niet een sportwagen qua chassis (maar een ‘aangepaste’ sedan), dus we zijn benieuwd hoe Boldmen hier een sportwagen van maakt. Gewichtsreductie dankzij een koolstofvezel koetswerk is een goede eerste stap in de goede richting.
frank2b zegt
Weer een fantastisch stuk van de meester! Dank @willeme!
Wie zei ook al weer dat de Duitsers geen humor hebben?
pivavar zegt
Ik zat te wachten op de collectables. Mooi niet dus….
tortuga zegt
@pivavar: was volop aan het lezen en toen zat ik in de comments 🤷♂️ geen Collectables gezien.. die Veritas is wel geweldig!
vaakbenjetebang zegt
Dat zijn potverdomme veel lelijkerds bij elkaar. En dit is geloof ik de eerste keer dat ik die hardtop voor de E85 zie en ik snap ook wel waarom. Wàt een bochel van een ding joh.
stradale888 zegt
@vaakbenjetebang: En compleet overbodig ook nog. De canvas kap doet het in de winter prima en is voorzien van een glazen achterruit met verwarming.
Rob zegt
Normaliter inderdaad het terrein van de Engelsen; obscure roadsters. Maar dit lijstje bevat wel wat leuke -voor mij nieuwe- rariteiten, leuk man. Hou er wel van.
Mis alleen Roding nog. Die deden iets wat BMW eigenlijk na de M1 nooit meer aangedurfd heeft:
https://www.autoblog.nl/nieuws/roding-roadster-r1-dakloze-duitser-met-450-pk-83540
bernoulli zegt
Maak je vamdaag de dag geen vrienden mee in Duitsland. Een auto die Keinath heet.
denniss00 zegt
@bernoulli: ik moest best wel lachen 🤭
bischero zegt
@bernoulli: haha wellicht beetje ongepast maar erg scherp 😶
alloallo zegt
@willeme artega?
Rob zegt
@alloallo;
bloedmooie sportauto, zal het ook altijd blijven, maar geen roadster natuurlijk ;-)
alloallo zegt
Shit correct! Ik bedoel Spyker Venator Spyder :-)
kniesoor zegt
Die Yes! Roadster (met de Audi 1,8 liter) heeft nog eens op de AutoRAI gestaan, als ik me niet vergis. Heb de folder nog ergens liggen, geloof ik.
jarnobakker zegt
Die Cobra😍 in 10 seconden van 0 naar 300.. Ik denk eerder in 10 seconden van nieuwe banden naar geen banden meer
tinnemans zegt
@jarnobakker; Wat wel een voordeel is dat je bij elke bandenwissel even kunt tanken en je oren kunt laten controleren.
rollingstoned zegt
@tinnemans: en je onderbroek verschonen ;-)
tinnemans zegt
@rollingstoned; Ja, dat moet dan ook wel even inderdaad. :)
saxoke zegt
Weer een leuk stukje om te lezen. Voor zie Wiesmann MF3 blijf ik toch een beetje warm lopen. Het is een tijdloze schoonheid met een leuke aandrijflijn. Heerlijk apparaat!
marcomanta zegt
Keinath bouwde volgens mij destijds ook de Opel Ascona en Senator om als cabrio. Iets anders, de naam Boldmen… bold staat toch voor kaal? Dus toch een vleespet model.
kniesoor zegt
‘Bold’ betekent ‘dapper’. Kaal = bald.
marcomanta zegt
@amghans: inderdaad, je hebt gelijk.
ttr6 zegt
@Willeme: bedankt voor dit heerlijke leesvoer!!
michaelb zegt
‘tuner die geen tuner genoemd mag worden maar wel aan tuning doen’ 😂😂
Eindelijk iemand die het snapt
erikabarth zegt
@Willeme even over de E85 Z4 Alpina, die trouwens momenteel fors duurder aan het worden zijn en zeker gewild zijn!
Onderstel komt van Sachs en niet van eibach/billstein, de dynamic velgen zijn van fabrikant Ronal, niet van BBS.
Eibach/ billstein zit onder andere types zoals de Alpina B3.
willeme zegt
@erikabarth: Ik heb van Alpina andere informatie betreft het onderstel. De Eibach veren zijn specifiek voor de Z4 gemaakt. Wellicht dat het om een optioneel onderstel gaat van Sachs (dat vaak de standaard BMW onderstellen doet)? De gesmede Classic-velgen zijn sowieso van BBS. De oudere velgen van vroeger zijn wel van Ronal. Daarbij stijgen de prijzen al jaren niet. Integendeel, voor 30-35k pik je ze op uit Duitsland en dat is het laagste in de afgelopen 15 jaar.
erikabarth zegt
@willeme kijk nu even goed welke velgen er onder zitten, dat zijn niet de classics.
Maar de dynamics, die komen toch echt bij Ronal vandaan.
En nogmaals ook het onderstel is van Sachs.
Je informatie klopt niet in het specifieke geval van de E85 Z4 Alpina.
willeme zegt
@erikabarth: Ik heb hier andere informatie. Ik zal doorgeven aan Alpina dat het niet correct is ;-).
erikabarth zegt
@willeme billstein/eibach levert wel aan Alpina maar voor andere modellen, wellicht dat daar de verwarring zit.
willeme zegt
@erikabarth:
Ik heb van Alpina hier de papieren informatie voor mijn neus liggen. Wellicht dat optioneel een Sachs-onderstel en Ronal-wielen mogelijk zijn (alhoewel Alpina wel vaker hetzelfde model wielen door meerdere fabrikanten laat bouwen). Maar in standaard-configuratie is dat niet het geval (in de artikelen gaan we altijd uit van standaard, mits anders aangegeven). Misschien dat het voor een andere markt net wat anders is. In dit geval gaat het om de standaardconfiguratie voor de Europese E85. Misschien hebben ze later gebruik gemaakt van andere leveranciers (dat komt nog best vaak voor).
willeme zegt
@erikabarth: Overigens heb je wel gelijk dat de auto op de foto’s de optionele Ronal velgen heeft. Dat heb ik er eventjes bijgezet. De Alpina Roadster S foto op de header (hoofdfoto) heeft de standaard BBS-wielen.
erikabarth zegt
@Willeme oke nice :)
erikabarth zegt
https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=94435