Wat nou Duitse degelijkheid? Bij de keuze voor een Duitse auto, is “Duitse degelijkheid” een vaak gehoorde kreet. Toch zou je beter kunnen spreken van “Japanse degelijkheid”. Het Japanse Toyota heeft de beste reputatie als het gaat om de kwaliteit van z’n auto’s. Ondanks dat vorig jaar duidelijk werd dat dit imago zich niet vanzelf in stand houdt, is het met Toyota en zustermerk Lexus in de ogen van de consument nog altijd dik in orde. Occasions van de Japanse autobouwer zijn over het algemeen zeer waardevast.
In het C-segment blijkt de Toyota Corolla het minst in waarde te dalen. De Lexus IS scoort het best in het D-segment en de RAV 4 voert de lijst aan in het J-segment. Dit blijkt uit cijfers van Autotaxatie.net, die in vier marktsegmenten onderzocht welke modellen het meest waardevast zijn. Autotaxatienet ging bij zijn berekening uit van auto’s op benzine met bouwjaar 2004 en gemiddeld 40.000 km op de teller. Om de courantheid te bepalen werd de particuliere verkoopwaarde per januari 2007 afgezet tegen de laatst bekende nieuwprijs.
In het A-segment heeft de Chevrolet Matiz de beste papieren, vooral dankzij het feit dat de nieuwprijs na 2004 fors is verlaagd, waardoor de afschrijving relatief laag uitkomt. De Toyota Corolla heeft een hoge restwaarde vanwege de grote vraag jonge Toyota’s. Nu de nieuwverkoop van Toyota’s stijgt, zou dit beeld de komende jaren nog wel eens kunnen veranderen, aldus Egge Selles van Autotaxatie.net. Van de Lexus IS occassions is weinig aanbod, terwijl er wel de nodige liefhebbers zijn voor met name de exclusieve uitstraling. De RAV 4 houdt de Kia Sorento en Honda CR-V achter zich.
Naast Toyota/Lexus doet het VAG-concern het ook heel aardig. Volkswagen is goed voor twee top 3 noteringen, Audi staat tweede in het C-segment met de A3. Vooruit, toch weer een stukje Duitse degelijkheid. (bron: bovagkrant)
johann zegt
Oh ja? Een tijdje terug stond in het welbekende AutoWeek nog een stuk over een duurtest-Carina, herstel duurtest-Avensis. Verscheidene dingen waren er mis mee, daarenboven zie ik gedurende de ongeveer 60dkm die ik jaarlijks op ’s Heeren wegen rijdt, ook nog wel eens een Toyo met pech. Ergo: mi valt het nog wel mee met die betrouwbaarheid, in elk geval niet zo foutloos als algemeen beweerd wordt!
Alle auto’s kunnen kapot.
bert zegt
@johann, tuurlijk zijn er pech gevallen maar het gaat er nu toch even om wie er het meest betrouwbaar is. IK rijd Lexus en wil niet meer anders, en ik heb alles gereden hoor(Renault, Bmw, Audi,Volvo) nou niks kan aan mijn lexus tippe, dus ik vind toyota en lexus ook de beste automerken die er op het moment zijn.
Alwood zegt
maar ondanks de betrouwbaarheid en degelijkheid en duurzaamheid zijn de japanners van binnen nog lang zo lux niet als een flinke duitser of zweed…
en iemand die een S80 of M5 touring(!) of S8 koopt doet dat niet omdat die dan na 5 jaar nog zo lekker veel waard is :)
Alwood zegt
en welk merk was ook al weer terug geroepen omdat de stuurinrichting niet deugde??? ik geloof dat uiteindelijk om en nabij de 1.000.000 auto’s de dupe waren… niet volvo iig! ;)
Fons zegt
ach ja, hoe je er ook tegen aan kijkt, het blijft een jap
Citrofiel zegt
Een Kia op de tweede plaats?! Niet wat ik verwachtte… Ik ga maar eens kijken hoe het met Citroen zit… Ben benieuwd…
farzan zegt
‘Pursuit of Perfection’
Citrofiel zegt
Eh, kan ik eigenlijk wel kijken hoe het met Citroen zit of moet je daarvoor lid zijn van die autotaxatie.net?
Alwood zegt
als je liefhebber bent van franse auto’s moet je zowiezo eigenlijk niet in die lijst kijken ;)
zelfde geld ook wel voor italianen :P
(de auto’s hoeven er niet minder om te zijn hoor!)alleen de duurzaamheid :]
JANUS zegt
Ik ben nu al bang voor de reactie van Hoogheid…eehhhh…Lexus-menia ;-)
slk zegt
Dat is leuk en aardig. Maar de auto’s zijn zo saai.>geef mij maar een duitser die ietsjes meer afschrijft.
slk55 amg zegt
@janus
daar ben ik ook bang voor.
maar uhh, ik dacht dat de mini het meest waardevast was..?
farzan zegt
@ Janus
whaha leuke persoonlijk heeft die lexus-menia toch hè ;)
JANUS zegt
@slk55 amg.
JA, dat heb ik van de week ook ergens gelezen !
JANUS zegt
@Farzan.
Zo kan je het ook zeggen ;-)
shivan zegt
HGAHAHA kut voor jullie duitsers toyota nakt iedereen of w8 jappen nakken iedereen later he:D GO TOYOTA
toyota corolla 1.6 (A)
david zegt
@ Alwood
Misschien nog nooit van de Lexus LS gehoord? Dat wagen zit bomvol met luxe. En koop je een golf en een Corolla van dezelfde prijs, dan krijg je bij de jap toch echt veeel meer luxe voor je geld
Rick dos zegt
Nederlanders hebben een beetje van A naar B mentaliteit?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/23/column-nu-wat-voor-type-ben-jij
mark zegt
Wat ik altijd onzin vind is dat mensen die in Duitse auto’s rijden het over degelijk hebben als ze de deur dicht gooien van hun auto. Dan hoor je ze roepen van hoor je dat geluid net een Duitse kluis zo degelijk. Als ze zo auto’s beoordelen dan vraag ik me af wat ze onder degelijk verstaan? Kijk liever naar de betouwbaarheid van een auto of de motor en electronika in orde zijn dan naar zulke onzin te luisteren. En daar zijn de jappanners nou net een stukje beter in.
Ruben zegt
@ Fons
Het blijft ’n jap…met andere woorden: jij bent pech gewend ;-0
Dichtgooien van ’n deur…laats de achterklep van ’n nieuwe fiat panda dichtgegooid…leek ook net ’n kluisdeur.
Maar toen ik ‘m opendeed dacht ik ff dat ik de hele klep eraf trok…zo licht is ie dus.
@ alwood
Je kan beter ’n terugroepactie houden dan te zwijgen…dan ben je als fabrikant pas echt de sigaar.
Maar ik begrijp dat ’t voor anti-jappen best moeilijk is om te leven met ’t feit dat japanners de beste auto’s bouwen en daarbij niet de betrouwbaarheid van de motor en de elektronika vergeten.
Pannekoek zegt
@ Fons
Deze al een keer gezien?
Gaat over jouw.. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=TYNLbu7sQ4M
en
http://www.youtube.com/watch?v=CfyoEcYiEBU
Ruben zegt
@ Pannekoek
Helemaal geweldig die filmpjes…echt top hoe kom je er zo gauw bij ;)
johann zegt
Het valt me wel op dat de mensen die in een Toyota rijden of een Nissan altijd zweren bij het land van herkomst. Dus dan zeggen ze: “Ja, zo’n Japanner…”, maar dan zou je dus als Subaru-rijder net zo lief in een Daihatsu rijden?
Zoiets hoor je nou nooit bij bijv een Renault-rijder. “Ja, zo’n Franse auto…”
Ik ken ook zat mensen die VW of BMW rijden, maar die zeggen ook niet: “Ja Duits, doe mij maar een Opel”, of zoiets. Conclusie: de merkbeleving bij Japanrijders is minder groot dan elders!
TC zegt
@Johann
Ik rijd een Carina E met +300.000 km op de teller en die auto is niet kapot te krijgen! Ik heb al ferm offroad (uiteraard niet zonder me vast te rijden) en ander brak werk gedaan met m’n auto en ik heb er nog niet de minste kosten aan gehad behalve het normale onderhoud, schade door ongeval en slijtagegevoelige onderdelen zoals remmen, ruitewissers, banden en dergelijke. Dat zie ik niet snel gebeuren met een wagen van Duitse, Amerikaanse, Zweedse of Franse makelij.
Bij mij is de merkbeleving er wel hoor, ik moet na deze auto enkel nog Toyota hebben als dagelijks vervoer!
En in je jaarlijkse 60.000 km ben ik er zeker van (je bent niet de enige die km doet weet je) dat er gemiddeld heel wat minder Toyota’s tegen eigenaar’s wil in stil staan dan andere bepaalde merken.
Gewoon uit nieuwsgierigheid … wat rijd je, Johann?
C200 Kompressor zegt
Ik ben zelf geen liefhebber van een jappenese auto’s, maar ik gelooft wel dat een Toyota toch beter is dan een duitse en wat en ook.
Mijn zusje had een Carolla van 92 en dat ding heeft nog nooit wat ermee gehad en zelf nog geen spatje roest en staat dag en nacht buiten.
Ze heeft deze jap al 14 jaar gehad, en nu heeft ze een nieuwe Peugeot 107 gekocht.
En geloof me, die oude Carolla rijd zelfs nog beter dan de nieuwe 107.
CELICA_GTFOUR zegt
@ Pannekoek,
Volgensmij heb je gelijk…:)
Omar van Galen zegt
Hier wordt degelijkheid gelijk gesteld aan waardevastheid en dat is onterecht. Porsche heeft Toyota nl. ingehaald als het om kwaliteit gaat.
Zie http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/11/kwalitatief-het-beste-af-met-porsche
CSL zegt
@Omar van Galen
Drie maanden is wel erg kort!
Ik vind Honda ook erg goed.
Wat_een_gezeik zegt
Stelletje Jank Fabrieken zijn jullie!
Jullie kunnen het gewoon niet hebben dat Toyota en Lexus boven de oude vertrouwde duitsers uitkomen.
Met duitse degelijkheid word ook wel eens bedoeld dat ze regelmatig naar de garage moeten voor een onderhoudsbeurt, anders gaat ie stuk.
Dat is bij Toyota en Lexus wel anders.
Toyota/Lexus RULES
Meganized zegt
Op 110 km snelweg Mechelen-Kortrijk twee wagens in panne gezien: een citroën XM en een Tonka Rav-4.
No further questions, your honor!
Hubert zegt
@ Meganized
Wat bedoel jij met je commentaar…dat je toen onderweg klaargekomen bent door 2 wagens met panne te zien?
H.J. Vaesen zegt
Hubert, yes! :D Hahaha
johann zegt
@TC
Je raad het al, ik rij Duits. Ik heb sinds drie jaar een Polo op gas, daarvoor bijna acht jaar een Golf II 1.6 TD met interkoeler (80 pk!) en in die bijna 11 jaar nooit onvoorziene kosten. Ondanks “niet netjes warmrijden”, terreinrijden en zware aanhangers. En alle combinaties daarvan. Dus………
Mic zegt
Ik had vorig jaar kort een celica uit 86 met 375000km op de teller, radiator was lek dus op een gegeven moment geen water meer, motor heet … effe wachten , weer rijden naart tankstation radiatorlekstopper kopen, water erbij,
en ik kon weer verder rijden alsof er niks was gebeurd,
lukt niet met elk merk auto …
Lexus-menia zegt
Okee jullie wachten om mij reactie
@ Rick dos het is toch nu duidelijk als je het gelezen heb dat Lexus de allerbeste merk is
En @ Janus dat geld idem voor jou
En jullie maar beweren dat ik maar onzin uit kraam
Ik ben niet omgekocht door lexus of zo
Ik heb gewoon onzettend veel inzicht in merken
en @Rick dos dit is nu nou een duidelijke feit en geen zinloze perceptie
Ahura zegt
Japanse auto’s zijn gewoon de beste auto’s die er zijn. Onderzoek na onderzoek, test na test.. het is altijd duidelijk
Betrouwbaarheid is nog altijd het best, rammels en kraakjes zijn ook niet typisch Japans, qua materialen worden ze ook steeds beter en Toyota en Honda staan al op hetzelfde niveau als Opel en VW, ze rijden net zo goed als Europese auto’s, ze zijn er voor een goeie prijs en een topmodel is ook echt een topmodel en niet dat je, zoals bij VW, nog steeds moet bijbetalen voor een radio, mistlampen, regensensor e.d
Alleen het design moet je natuurlijk aanspreken maar dat is persoonlijke smaak
johann zegt
@Ahura,
Hetzelfde niveau als Opel? Hahaha. Nou haal je de jappen toch echt omlaag!
Paulus zegt
Zo langzaam aan komen Toyota en Lexus er wel. De tijd dat de duitsers het voor het zeggen hadden is voorbij. Kwaliteit is nog steeds iets wat de Europianen niet hebben begrepen. Hoeveel Audi’s Bmw’s etcetera er tussendoor binnen komen voor uiteenlopende storingen is bijna niet te tellen. Ook de invloed van de pers doet geen goed. Autovisie met name. Het duurt niet lang meer dat het Toyotaconcern de leidende partij zal zijn . En terecht.
Geef mij maar kwaliteit tegen emotie!!
mark zegt
Hier staan een paar linkjes waar je kan kijken wat je eigen jap of europeaan waard is. http://www.taxatie.goedbegin.nl. Mijn volvo viel mee ;)
shailesh zegt
toyota en luxus zijn beter dan alle duitsers
VW MANIA zegt
Duitsers zijn het best, die toyota rijders zijn allemaal bejaarden, die naar de winkel en terug rijden, ja dan heb je weinig pech.
Duitsers zijn luxer mooier beter en hebben status.
Ga maar een met een toyota of andere jap naar het buitenland, van die stoelen krijg je een hernia, of je moet 1.20 meter zijn.
Nee voor mij TODAY TOMORROW VOLKSWAGEN!! WIE ANDERS?
Vin zegt
VW MANIA volgens mij is er dan wat mis met jou lichaam. Ik ben 1,90m en ben al meerdere malen met een Toyota en Lexus een groot deel van Europa door gereden. Ze zitten heerlijk! Vooral die Lexus daar kunnen weinig andere merken aan tippen
Martin zegt
Alles is betrekkelijk wat de een goed noemt is voor de ander niet eens herkenbaar. Geen kosten hebben, hoge inruil krijgen, nooit met pech staan, lekker in een auto zitten ook als je lang bent, enz enz maar!!!! ik rij nu binnenkort mijn 380.000e km met m’n Alfa 156 1.9 JTD (met een chip) van 1998. Orginele koppeling, orginele remschijven, enz. enz.
Dat is pas degelijkheid.
Pim Brussee zegt
Mijn halve familie hobbelt rond in een VW of Audi. Schitterende auto’s als ze nieuw zijn. Vervelend dat na een paar maanden steeds van deze auto’s met name de achterlichten een extra klap moeten hebben om ze te laten werken. Ook de dealers kunnen dit euvel niet verhelpen. Van een van de VW’s is de kabeltros naar de deur na zo’n 120.000 km gebroken, waardoor o.m de electrische ramen niet meer werken en de boordcomputer in de war is. Het blijk bij dit type VW (T4) een structueel probleem te zijn. Mij buurvrouw heeft echter een toyota met ruim 280.000 km op de teller (nieuwe gekocht) en heeft nooit problemen. Kijk het oog wil ook wat, daarom rijdt ik VW.
Double zegt
Een oude toyota beter dan een 107? Eerst nadenken!!!! De 107 is een Toyota!!
Wordt in Tsjechië gebouwd door Toyota. Ik rij al meer dan 30 jaar Peugeot.
Mijn laatste 5 605’s hebben stuk voor stuk meer dan 400.000 afgelegd zonder één probleempje en zonder één spatje roest. Dus nu een 607 gekocht. Hééérlijk, ik moet niets van die Japanse of Duitse rommel hebben. Peugeot is klasse en daarom blijven ze maar meer verkopen.
Tobi zegt
Mijn grootvader heeft een Mercedes-Benz 300TD (30 jaar oud) heeft inmiddels 856000km en nog altijd niet kapot te krijgen, oerdegelijk en beresterk. Ik zal je zeggen, dat kan geen enkele Japanner. Maar geen enkele. Denk daar maar eens op na.
w0o0dy zegt
@tobi: ga maar eens zoeken… stapels Toyota’s met 500.000 en zelfs 600.000 miles op de klok, Honda’s idem, Mazda’s….. anyway… leuk dat die Benz het zo lang doet, maar kijk wat verder dan je vooroordelen.
w0o0dy zegt
En natuurlijk ook even wat ijskoude cijfers…..
Hoeveel Japanse auto’s staan er in deze top 20?
http://www.autooninfo.net/AutoonInfo/DurabilityInformationPage5.htm
Tobi zegt
@wOoOdy: Dit is onzin … neem een corolla van 1995 en neem een Duitser (Mercedes-BMW-Audi) ook van 1995 en vergelijk eerst het interieur. Bij de Duitse wagen is het interieur pakke beter, betere kwaliteit, geen plastic afwerking, geen blek, aandacht besteed aan details … airco, elektrische ruiten en dak, binnencirculatie, restwarmte, cruise control, automatische stoelen, verwarmde zetels, kopsteunen neerklapbaar automatisch, in die tijd ook al digitale kilometers, uur en temperatuur, … enzovoort. En qua motoren is en blijft Mercedes-Benz 1 van de sterkste … Ze zeggen niets voor niets Mercedes is oerdegelijk en heeft beresterke motoren, die niet kapot te krijgen zijn. Kijk maar naar de taxi chauffeurs, er zijn er bij met meer dan 1 200 000 km. Toyota is motorisch heel goed, al moet ik dat zelf toegegeven, maar qua interieur helemaal niet.
Piet zegt
@Tobi: Kijk, met jou kan ik praten kerel ;)… jij weet waarover je spreekt. Klopt helemaal met alles wat je zegt!:)
van Houten zegt
Het helaas maar waar, japanners blijven de beste. Iedere dag opnieuw zien wij de resultaten. Wij als europianen hechten meer waarde aan status dan aan kwaliteit. Een Alfa gaat nou eenmaal kapot, een BMW lijdt nou eenmaal onder electronische storingen, en Mercedes niet minder. We praten zeker niet over Cayenne of Touarec. Stel je voor dat je een Japanner rijdt, dat doet de buurt geen goed.
kevin zegt
geef mij maar een alfa romeo , ik rij al mijn 3de alfa romeo , eerst een 156 , daarna een 159 die ze pertotal hebben gereden , en nu heb ik een 147 nieuw .
die jtd motoren van alfa zijn niet kapot te krijgen , oersterk .
ze zijn hier altijd maar aan het praten van die nazi auto’s en die spleetogenvoiture’s .
en ja ik hoor het al aankomen , italianen zijn onbetrouwbaar , ge hebt hier zo een onozelaars zitten die da toch maar eens moeten kunnen zeggen , maar zelf hebben ze nog nooit een italiaan gereden , ze zeggen het maar omdat ze het horen zeggen hebben van hun buren of kennissen .
en die storingen , ik heb nog nooit storingen gehad in men alfa’s !!!!!!!
en tot nu toe heb ik ook nog nooit motorproblemen gehad .
altijd dat gezeik dat alfa kapot gaat , maar zelf rijden ze een saaie duitser of japanner . klein dutskes toch , hoeveel golfkes rijden er wel ni rond ? idd al beu gezien op de weg .
audi , nog zo een merk , je betaalt u blauw aan een domme volkswagen eigenlijk , want het is één en al vw . man man man toch
ik raad jullie allemaal eens aan om met een alfa te rijden , en klaag dan pas dat ze niet te betrouwen zijn ofzo !!
Piet zegt
Ajoh, al die japanse automerken lijken ALLEMAAL op elkaar! Alle merken zijn allemaal het zelfde. Allemaal plastic en allemaal dezelfde lijnen. Dr gaat niks persoonlijks meer van uit. Allemaal de zelfde vormgeving en zelfde motoren. Interieur is ook allemaal het zelfde. Bij de Duitse auto’s hebben elk merk iets “persoonlijks”, voor ieder wat wils. Iemand voor zaken een Audi, iemand sportief/licht zakelijk een BMW, iemand oud en chique een Mercedes, iemand Sportief een Porsche. Bij Japanse ALLEMAAL het zelfde uiterlijk. Je moet gewoon zoeken wat voor merk het is. Ik zal niet ontkennen dat het slechte auto’s zijn, maar het is allemaal massaproductie voor goedkopere prijzen dan Duitse auto’s… Duitse auto’s, heerlijke auto’s…