De Duitse Challenger laat zien hoe het ook kan.
De Dodge Challenger komt geregeld voorbij op de pagina’s van Autoblog en Autojunk, ondanks dat de auto niet in Nederland leverbaar is. Het is een beetje de laatste auto die briljant én hopeloos is.
Hopeloos en briljant
Dat zullen we even kort toelichten. De auto is namelijk behoorlijk verouderd en op heel vlakken ‘kan’ de auto eigenlijk niet meer. Denk aan infotainment, features, veiligheid, verfijning, afwerking, materiaalgebruik, duurzaamheid, efficiency en NVH. Maar het mooie is, voor de Challenger maakt dat niet uit. De hopeloos oude auto scoort nog altijd erg goed. Een Challenger moet snel zijn, er briljant uitzien en weinig kosten. Succes gegarandeerd, ook na 12 jaar.
Duitse Challenger?
En daar voldoet de Challenger ruimschoots aan. Omdat de auto vrij goedkoop is en er veel ruimte is voor verbetering, zijn er veel tuners die zich bezighouden met de Challenger. Veelal van Amerikaanse komaf, maar vandaag behandelen we een Duitse tuner. Het gaat dit keer niet om Geigercars, een Duitse specialist in USA auto’s. Nee, vandaag gaat het om de tuner NAP Sportauspuff Manufaktur.
Uitlaten
Zoals de naam al doet verklappen is het een tuner die gespecialiseerd is in uitlaten, maar ze doen meer. Daarvoor hebben ze misschien wel de best mogelijke uitvoering van de Challenger uitgekozen. Je zou kunnen denken dat het om een Hellcat gaat. Maar nee, de auto in kwestie is een Challenger R/T Scat Pack Widebody.
375 pk
Dus geen dikke SRT, Hellcat, Redeye of Demon. Het voordeel: deze Duitse Challengert R/T heeft een geweldige 5.7 liter grote Hemi V8 en is derhalve lekker goedkoop (mits niet op NL-kenteken). De motor levert 375 pk en 548 Nm en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak van Tremec. In principe is dit perfect om de Muscle car-ervaring te beleven.
Carbon
In dit geval is de Duitse Challenger Widebody voorzien van diverse carbon onderdelen onder de achterbumper en uiteraard de verplichte splitter. Ook de ducktail, spoiler en side skirts zijn van carbon. De auto is voorzien van 22 inch velgen van de firma Vossen. Ze zijn bronskleurig en staan uitstekend onder de auto.
305/24 R22
Dat komt mede door de verlaging die precies goed is uitgevoerd, middels een schroefset. Mocht je de bandjes moeten vervangen, kun je de portemonnee trekken: de bandenmaat van het Continental SportContact 6-rubber is 305/25 R22. Achter de velgen zien we rode remklauwen met een logo van de tuner in kwestie. Oh ja, de uitlaten zijn natuurlijk nieuw en zullen ongetwijfeld voor zorgen dat de Duitse Challenger geweldig zal klinken.
Interieur
Verder heeft NAP Auspuff Manufaktur nog een nadeel van de Duitse Challenger op een Duitse wijze aangepakt: het interieur. Dat is op zich niet heel erg, want de Challenger is goedkoop. Maar NAP Auspuff Manufaktur laat zien dat je met wat nieuw leer en alcantara de ambiance van de cockpit enorm kunt verbeteren.
Ook de hemel is van alcantara. Het ruitenpatroon van de stoelzittingen komt terug op de vloermatten. Kortom, een paar zorgvuldig gekozen upgrades die de briljante Challenger iets minder hopeloos maakt.
Meer lezen? Dit zijn alle varianten van de Challenger die je in de VS kunt krijgen.
dracae zegt
De kit is redelijk, maar de velgen… uch…. vreselijk!
acakoning zegt
Zal wel zeker 25k bij elkaar kosten.
cvoo zegt
Meh, zonder widebody is ie veel mooier imo. Die quarterpanels zijn standaard al dik en maken juist de auto strak. Dat wordt door deze widebody te niet gedaan. N interieur upgrade is altijd een + op een Challenger.
RiKe zegt
“Een Challenger moet snel zijn, er briljant uitzien en weinig kosten.” En exact op dat laatste punt wat het in Nederland fout. Er is geen enkele auto die hier nog “goedkoop” genoemd kan worden behalve de Tata Nano
911targa zegt
@rike: een mod 3 is goedkoop en snel:
Vamil, dus ineens tlv de winst;
Mia, dus subsidie;
Btw aftrekbaar;
Geen bijtelling;
Geen MRB;
Geen accijns op brandstof.
Prima deal imho. Oké, vind het rijden in Porker leuker, maar dat is geen vergelijk qua kosten.
E34M5Touring zegt
Een Scat Pack widebody is altijd op basis van de 396HEMI. Dus 475pk. Verder dikke bak heur!
mh26 zegt
@redactie; jammer dat jullie nooit op mijn e-mail hebben gereageerd. Ik werk voor dé Dodge & RAM importeur in Europa, en had jullie graag een Challenger of Charger Hellcat aangeboden om te testen :) altijd leuke content lijkt me!
mopar70 zegt
@mh26: Zal ik dat dan maar doen?
ericd zegt
Onder zo’n ding horen vette ballonbanden op 15 of 16 inch velgen.
mennok zegt
@ericd: Eens! Die dunne bandjes staan totaal niet
Henk zegt
…….Behoorlijk verouderd en op heel vlakken ‘kan’ de auto eigenlijk niet meer. Denk aan infotainment, features, veiligheid, verfijning, afwerking, materiaalgebruik………
Dat valt toch wel mee met de huidige modellen? Het is geen Duitser natuurlijk, maar het >2015 interieur is volgens mij zo slecht nog niet. Verder staan ze bol van de veiligheidsopties, hebben ze nu ook Apple Car Play, Android auto… en standaard veel opties waar je bij Europese modellen de knip voor moet trekken.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Ooit wil ik nog een Challenger. Gewoon zo’n rood/oranje SRT8 van 2008. Lekker goedkoop interieur, maar wel genieten van de dikke V8 roffel.
mustang750supersnake zegt
staat echt belachelijk die dunne bandjes…..net als die suv’s met fietsenbandjes…ziet dr nie uit!!!
herve11f zegt
Door die 22 inch velgen lijken de remschijven echt klein. Dit zorgt ervoor dat iedereen denkt dat deze een klein 4-cilinder torretje heeft. Vind ik een verkeerde aanpak.
smokin zegt
Vanaf de achterkant is het gewoon een cirkel met achterlichtjes.