De put wordt gedempt nu het kalf verdronken is: Duitse verhuurbedrijven geven aan niet meer te verhuren aan Nederlanders.
Het ongeval in Oud-Gastel vorige week krijgt een enorme nasleep. Bij het zware ongeval waar vier personen (waaronder twee kinderen) omkwamen, waren de omstandigheden weerzinwekkend. De Toyota Yaris waarin de slachtoffers zaten was absoluut kansloos tegen de Mercedes-AMG GLC63 S die met hoge snelheid ermee in botsing kwam. Bosschenhoofd, waar de slachtoffers woonden, heeft met een grote rouwstoet afscheid genomen. De bestuurder van de Mercedes, een 27-jarige Roosendaler, zit nog vast en heeft waarschijnlijk een groot probleem omdat hij schuldig is bevonden aan het veroorzaken van de dodelijke slachtoffers dankzij roekeloos rijgedrag.
Huurauto
Het schrijnende hieraan is dat de Mercedes met Duitse kentekens helemaal niet van de Roosendaler is. De relatief jonge bestuurder heeft de Mercedes gehuurd bij een Duits verhuurbedrijf. Begin deze week schreven we al dat burgemeesters het dan ook tot hier zit met huurauto’s waarin asociaal wordt gereden. Niet alleen is het betrekkelijk makkelijk om een auto te huren – het enige wat je nodig hebt is een rijbewijs en geld – ook is het voor Nederlanders een fluitje van een cent om de grens over te kijken.
Duitse verhuurbedrijven
In Duitsland zijn huurauto’s namelijk een stuk goedkoper en, wat voor sommigen ook nog eens een voordeel wil zijn: je kunt vaak met cash betalen. En er komt weinig bij kijken als jij als Nederlander een zak geld over de toonbank smijt en voor een dagje of weekje een dikke AMG, M of RS meekrijgt. Kortom: elke Jan met-de-korte-achternaam kan rondrijden in een auto die gevaarlijk snel gaat als je er niet verantwoord mee om gaat. Duitse verhuurders zien wat er gebeurt en zetten de boel op slot.
Geen Nederlanders meer bij Duitse verhuur
Daarom zijn meerdere Duitse verhuurders nu klaar met het leveren van hun diensten aan Nederlanders, zo laten die bedrijven weten aan Omroep Brabant. Eén bedrijf dat nu Nederlanders weigert schuift het onder een verzekeringskwestie. Maar een ander bedrijf meent dat verzekering een makkelijke manier is om iemand vriendelijk af te wijzen. Bij dit andere bedrijf worden ook Nederlanders geweigerd, omdat zij misbruik ruiken van mijlenver. “Een Nederlander die aangeeft zinloos heen en weer te willen rijden met de auto, soms helemaal naar Marokko en terug, wie kan daar naar eer en geweten mee instemmen? Sportwagenverhuur trekt veel slechte mensen aan.”
Andersom
Nederlandse verhuurbedrijven weten van de kwestie met Duitse verhuurders. Zij geven dan ook aan dat zij bijna altijd Duitse klanten weigeren. Enkel bij hele speciale gelegenheden kunnen Duitsers bij hen huren, maar het gebeurt bijna niet. Wellicht is het beter als Duitse verhuurbedrijven zich gewoon richten op Duitsland en Nederlandse verhuurbedrijven onze markt bedienen.
SpiderIV zegt
Vervelend. Dat rondrijden (niet botsen) was nog leuk besteed met dat contante geld. Nu toch maar weer een nagel studio erbij.
utregcity zegt
Denk eerder een shisha lounge.
Hubert zegt
Shisha lounge valt te veel op. Daar weet iedereen van dat het niet klopt.
En zolang je je AMG niet voor de nagelstudio van je vriendin zet, kun je dit lang volhouden.
Johanneke zegt
Ik gok 4 jaar cel waarvan 1 voorwaardelijk dus na 2 jaar met goed gedrag (de bewaker gedag zeggen) weer vrij.
Plus een rijontzegging van 5 jaar waarvan 2 voorwaardelijk.
4 doden 1 zwaar gewond, tot over een paar jaar.
HZW zegt
Volgens artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht staat er op dood door schuld een gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (€ 21.750,-)
In dit geval zou het dan 4x Dood door schuld zijn.
Johanneke zegt
Om te janken dat er zulke mini strafjes op dit soort vergrijpen worden gegeven in Nederland.
potver7 zegt
Langer straffen is volstrekt zinloos. Het voorkomt niet dat deze fouten worden gemaakt, en de slachtoffers komen er ook niet door terug. Het heeft bij dit soort misdrijven ook geen invloed op de kans op recidive, wel op de kans dat de dader ander gespuis ontmoet.
Hij zal er in de toekomst sowieso genoeg last van hebben dat hij nu een strafblad heeft.
Johanneke zegt
Als Michael P. langer was vastgezet voor alles wat ie al geflikt had, was Anne Faber nog in leven geweest.
werf76 zegt
Niet zinloos. Maatschappij is gewoon langer verlost van de individu.
techniekmeneer zegt
Dit soort lui hebben geen last van een strafblad.
Ze lachen onze rechtsstaat uit.
KEV9 zegt
In Nederland doen we niet aan stapelen van straffen.
werf76 zegt
Wetboek van Strafrecht? Het is de Wegenverkeerswet wat hier aan de orde is.
iannuzi zegt
Ohjee… ze mogen ook niks meer. Geen meisjes plagen, alcohol drinken, ballonen ventileren, auto’s huren, in 10 minuten van Breda naar Rotterdam scheuren… wat moet de jeugd nu om Koning Aap te worden.
bmwadept zegt
Ze kunnen vrouwen tijdens GP belasten.
omarrs6 zegt
Hier had ik 4 jaar geleden al last van. Ik probeerde een Audi A4 te huren bij Sixt in Duitsland. Werd zonder reden geannuleerd. Bleek dus dat het waarschijnlijk komt omdat wij uit NL komen. Uiteindelijk heb ik dezelfde auto kunnen huren bij Europcar ook in Duitsland.
b088y zegt
Met ‘verhuurbedrijven’ word denk ik niet Sixt, Hertz, Avis etc. Bedoeld
stekkerkoning zegt
Dat wordt helaas niet uitgelegd in het artikel en staat maar met zoveel woorden in het bronartikel. Vermoedelijk gaat dit om gespecialiseerde dikkepatserbakkenverhuurders. Dan nog heb ik zo mijn twijfels of het weigeren van klanten standhoudt. Want Europese Unie. Het zou in de huurvoorwaarden moeten staan dat rijden in het buitenland niet is toegestaan. Een absurde kilometerprijs is natuurlijk ook een mogelijkheid, om de beurs zo leeg te schudden dat niemand het nog leuk vindt.
berlinetta zegt
De EU bepaalt echt niet aan wie je wel of niet je huurauto mag verhuren hoor.
stekkerkoning zegt
Dat staat er ook niet. In de EU is er vrij verkeer van personen en goederen, dus als er bepaalde dingen niet mogen, dan komen goed en duidelijk geformuleerde huurvoorwaarden van pas. Verhuurder Hertz heeft bijvoorbeeld een Cross border fee, ofwel betalen om de grens over te mogen. Zet daar een bedrag van 950 EUR op, geef aan dat de auto is voorzien van track & trace, en het probleem is wel zo ongeveer opgelost.
Gewoon maar antwoord geven op de vraag waarvoor de auto gebruikt gaat worden lijkt me wat weinig. Allereerst heeft een verhuurder niks te schaften met mijn doen en laten. Ten tweede is weigering op vage gronden niet echt constructief. Maar ik ben niet van de stoplichtsprintjes en het herrie maken omdat het kunstmatige uitlaatgeluid van sommige benzineverbranders tegenwoordig ostentatief aanwezig is. Mijn huurautoklasse is een andere.
omarrs6 zegt
Dat is dus waar ik destijds verbaasd over was. Oke ik was toen 20 en wilde een A4 huren voor een roadtrip door Europa. Bij mij zou het wellicht leeftijd + NL kunnen zijn. Maar ik heb genoeg andere verhalen gelezen van mensen die ouder zijn en precies hetzelfde ervaren. Wat wel opmerkelijk was, dat niet alle vestigingen het deden. Ik wilde de auto ophalen in Düsseldorf wat voor mij makkelijk is met de trein. Het kon goed zijn dat het bij een andere vestiging wel gewoon kon.
Tegenwoordig zijn de huurprijzen daar ook fors omhoog gegaan, dus loont niet echt om er weer naartoe te gaan.
doublechevron65 zegt
Inderdaad want daar kan je niet met cash aankomen. En bij deze verhuurders zijn de auto’s ook niet meer goedkoop. Zal ongetwijfeld een malafide toko geweest zijn.
b088y zegt
Prijzen zijn best scherp vind ik persoonlijk, M3/M4 voor minder dan 200 per dag. (Weekend tarief bij sixt)
Dieseltor zegt
Fijn. Nu hopen dat het op houdt.
MAB zegt
Auto huren in nederland is ongeveer 3x zo duur als in duitsland. Niet zo raar dat het volk naar duitsland gaat.
stekkerkoning zegt
Och, dat hangt er ook maar net vanaf. Sportwagenachtige dingen of iets anders om een beetje mee te kunnen patsen zijn duur. Het lage en middensegment prima betaalbaar (30 – 70 EUR/dag) bij meerdaagse huur. Dat Duitsland goedkoper is, komt gewoon door het feit dat autorijden daar minder kost dan in Nederland. Uiteindelijk is het een simpel economisch principe.
Het is trouwens best onhandig om eerst ver te moeten reizen om een auto op te halen. Ik huur meestal een auto omdat ik ergens ben en ergens naartoe wil. Voor de meesten zal het zo werken.
William zegt
De grote bonafide autoverhuur bedrijven, die wel. Maar de schimmige witwaszaken zullen gewoon doorgaan met ’t verhuren aan “Nederlanders”. Het contante (drugs)geld is te verleidelijk. En burgemeesters die hard optreden? Papieren tijgers zijn het.
kniesoor zegt
De verzekeringsmaatschappijen zouden een substantiële bijdrage kunnen leveren door de poliscondities stevig aan te passen. Te beginnen met het fors opschroeven van het eigen risico. Daarmee timmer je de boel nog niet helemaal dicht, maar maak je het de onderknuppels al wel een stuk lastiger. Niet iedere drugskneus kan 50K borg ophoesten.
bmwadept zegt
Yep, de ‘echte’ Nederlanders beheersen de pillenindustrie van Brabant.
berrybentley zegt
En het suddert maar door.
Net zolang tot totale escalatie.
Loek zegt
@berrybentley: hoe veel meer totale escalatie heb je nog nodig dan vier doden in één auto-ongeluk?
ar156sw zegt
Op zich snap ik het best, maar “als Nederlanders aangeven zinloos heen en weer te willen rijden met de auto”, da’s een beetje vreemd argument, daar zijn sportauto’s nou juist precies voor gemaakt…
audirs3 zegt
Voor de verhuur zie je vaak dat dit soort auto’s worden gebruikt voor een speciaal doel, zoals een huwelijk
cloverleaf zegt
Dat mag helemaal niet. Iets met de EU.
sportabgasanlage zegt
Dit gaat ’t probleem niet oplossen. Zolang de neef van de broer in Duitsland woont en daar weer neef van een auto huurt en deze onderverhuur aan de zoon van broer van een neef in Nederland. Allemaal legaal natuurlijk, begrijp me niet verkeerd.
jippie zegt
Ik snap het wel. Je zou er toch spontaan hoofdpijn van krijgen als Duitse AMG verhuurder als er weer een paar Nederlandse ‘jongeren’ in je zaak staan om een patserbak te huren.
rulefollower zegt
Tja, die Nederlanders toch.
Arno's zegt
Ik vraag me af wat als de huurder een dubbele nationaliteit heeft?
techniekmeneer zegt
Die zijn juist het probleem..
anthwan zegt
Wat kost een weekje GLC 63 amg huren eigenlijk? Lijkt me leuk voor op de wintersport of zomervakantie.
b088y zegt
X3M of X5M50 is ongeveer 1200 per week, dus GLC ook zoiets denk ik
HzR zegt
En wat als je eeneweekendje naar Berlijn vliegt en een auto nodig hebt? Dit zal wel alleen voor bepaalde verhuurders in de grensstreek gelden.
audirs3 zegt
Waarom gewoon niet een snelheids limiet op die auto’s zetten van 100 km/h ofzo. Dan kan je wel de bling maken op een huwelijk ofzo, maar niet zo snel een zeer ernstig ongeluk veroorzaken.
Arnolli zegt
Mag je als Nederlander überhaupt wel in Nederland rijden met een niet NL-kenteken?!??