Enkele analisten vermoedden het al, maar nu sluit de grote VDA zich aan: de verkoop van elektrische auto’s staat in 2023 onder druk in gidsland Duitsland.
Elektrische auto’s zitten in een lift die voorbestemd lijkt voor de hoogste verdieping. Onder invloed van de stijgende zeespiegel en politieke druk worden in allerlei werelddelen elektrische auto’s gepusht. Dat heeft er vorig jaar toe geleid dat voor het eerst een op de tien verkochte auto’s een EV was. Nog eens eenzelfde percentage was een plug-in hybride. Batterijen zijn dus, letterlijk en figuurlijk, heet dezer dagen.
Subsidie en Infrastructuur
Wel is het zo dat (financiële) voordeeltjes nog steeds vaak een belangrijke reden zijn voor het succes. Daarnaast is infrastructuur belangrijk. In Noorwegen bijvoorbeeld is veruit de meerderheid van de verkochte auto’s een EV. Bij onze broeders in ‘Murica, is dat slechts ongeveer vijf procent. Ons belangrijke buurland Duitsland zit er tussenin. Vorig jaar was 17,7 procent van de verkochte auto’s een EV en 13,7 procent een plug-in hybride. Diesels waren daar goed voor 17,8 procent van de verkopen.
Ruimte naar boven?
Je zou dus zeggen dat er in Duitsland nog ‘ruimte naar boven’ zit. Maar we hebben al eerder bericht dat enkele marktanalisten verwachtten dat het aandeel stekkerauto’s gaat dalen. Het Verbands der Automobilindustrie (VDA) bevestigt nu deze analyse. Zij verwachten dat stekkerauto’s dit jaar samen 28 procent van de Duitse verkopen voor hun rekening zullen nemen. Dat is dus een minnetje van vier procent.
Balans in de min
Het VDA verwacht overigens wel dat deze daling volledig veroorzaakt wordt door een teruggang van de verkoop van plug-in hybrides. Daarvoor loopt de subsidie van de Duitse overheid namelijk af. Dit zal volgens het VDA zorgen voor een terugval van liefst 30 procent van de plug-in verkopen. Over pure EV’s is het VDA positiever en verwacht het zelfs een plusje (hoewel januari niet veel goeds voorspelt). Maar in de balans zal de stekker dus in de min gaan.
In januari effecten al zichtbaar
Kijkend naar de Duitse verkopen van januari zijn de effecten van het afschaffen/inperken van de subsidies al zichtbaar. Waar in december 2022 er in Duitsland nog 100.000 EV’s en 70.000 plug-ins op kenteken werden gezet, waren dat in januari 2023 18.100 EV’s en 9.000 plug-ins. Veel mensen hebben dus nog even geprofiteerd van gratis overheidsgeld.
Echterrrr…Ook ten opzichte van januari 2022 zijn de cijfers grimmig. EV’s boekten een minnetje van 13,2 procent en plug-ins van 53,2 procent. Het VDA gaat er dus vanuit dat hier een effect inzit van dat iedereen die in de markt was nog toegeslagen heeft in december en dat de zaken (ietsje) beter zullen worden. Maar een topjaar voor stekkerauto’s zal het dus niet worden bij onze oosterburen. Of het een tijdelijke knik betreft, of gewoon een reële lange termijn vraagdaling, zal de tijd leren.
boomhauwer zegt
Het is ook een doodgeboren kind. Ik rij heel graag met ev’s maar het lijkt momenteel even praktisch als rondrijden met een V8. Het is niet goedkoop.
audirs3 zegt
De verkoop van pure EV’s zit nog gewoon in de lift… Dus absoluut geen doodgeboren kind.
PHEV’s daarentegen zijn dat dus wel.
doublechevron65 zegt
Het is VDA en geen vakbond maar de werkgeversorganisatie/lobby club van de Duitse Automobiel Industrie.
maarteno zegt
@jaapiyo zie de feedback van @doublechevron65 …
jaapiyo zegt
Fixed
snuif zegt
“Fixed”, bijna, er staat nog steeds “VBA” in plaats van “VDA”.
mijosu zegt
Ja old auto, zien hun verdienmodel verdampen. Willen zolang mogelijk vasthouden aan iets dat feitelijk achterhaald is.
audirs3 zegt
Sorry maar wat een slecht geschreven titel en artikel. De EV verkopen zullen gewoon doorstijgen, alleen minder PHEV’s… Tja boeiend, niemand zit te wachten op PHEV’s, good riddance.
jaapiyo zegt
Dat EV verkopen stijgen verwacht men maar valt nog te bezien. In januari is er dus in ieder geval een daling te noteren. Daarbij; als er 30% minder plug-ins verkocht worden, zou je toch verwachten dat EV’s dikker in de plus gaan dan een enkelcijferig getal, gezien de respectievelijke bestaande marktaandelen.
audirs3 zegt
Nee het geeft aan dat PHEV consumenten, als de subsidie wegvalt, dus eerder voor benzine kiezen dan een EV. En dan nog vind ik het een clickbait titel.
En is trouwens niks nieuws dat EV verkopen in januari slechter zijn, is in NL ook elk jaar het geval. Allemaal te maken met belastingregels.
turbotoll zegt
Er is helemaal geen stijgende zeespiegel. In ieder geval geen afwijking of versnelling t.o.v de laatste 200 jaar die volledig lineair verloopt.
bvlagusta zegt
Blijkt maar weer eens dat niet alleen hier in NL maar ook bij onze oosterburen de EV en PHEV alleen verkopen als er subsidie op zit. Het grootste gros van de kopers zit er niet op te wachten, maar tja, het scheelt weer knaken.
Ben benieuwd wat hier gebeurt na 2025 als de vrijstelling wegenbelasting eraf gaat voor EV’s, waarschijnlijk worden de 2e handsjes massaal over de grens gedumpt. Raar he, dat het wagenpark veroudert.
drtim zegt
Het verouderen van het wagenpark heeft volgens mij ook te maken met hoe goed auto’s zijn sinds deze eeuw (hoera voor m’n V70) en hoe idioot duur nieuwe auto’s zijn geworden.
Gulli zegt
Het idee van de subsidies was om de verkoop en fabricage van EVs te stimuleren, daarmee een markt voor EVs te creëren die er anders nooit geweest zou zijn omdat de auto’s te duur zouden zijn en een te kleine actieradius zouden hebben.
Dit idee is vervolgens gebaseerd op de verwachting dat na een aantal jaar de markt voor EVs dusdanig volwassen was geworden dat er goedkopere EVs in de handel zouden zijn en dat de actieradius zou zijn verbeterd.
Ik denk dat de overheden ten dele in hun plan zijn geslaagd, ik denk namelijk dat de EV markt idd volwassener is geworden. Alleen stoppen ze te snel met de subsidies want we zijn er nog niet. Zolang je nog steeds 10-20k extra betaalt voor een vergelijkbare auto alleen omdat het een EV is kun je nog niet echt van concurrentie spreken. Ook is momenteel de energie dusdanig duur dat het ‘goedkope tanken’ ook geen reden meer is om voor een EV te kiezen.
Ik schat dat we nog 10 jaar en een wat gezondere economie nodig hebben voordat we er zijn.
Age zegt
Ik denk daar toch iets positiever over. Ik ben momenteel aan het vergelijken en kom tot de conclusie dat een Tesla model Y (en ook model 3) op bijna alle vlakken de competitie verslaat. Laadnetwerk, software, enorme hoeveelheid features die de rest alleen voor meerprijs erbij krijg en ga zo maar door. Ook als ik ze vergelijk met ICE auto’s in hetzelfde segment. Na de laatste giga pricecut is het eigenlijk een nobrai ner geworden.
kennone zegt
Ik verwacht dat ik 2023 nog meer auto’s inhaal op weg richting de wintersport
Nemus zegt
In België gaat net hetzelfde gebeuren. Vanaf 1 juli gaan hier nieuwe fiscale regels in waardoor de fiscale aftrekbaarheid van PHEV’s van 100% zal terugvallen naar een degressief tarief van 50%-0%.
Met andere woorden: als je als bedrijf ná 30 juni nog een PHEV bestelt, dan zakt de fiscale aftrekbaarheid tegen het einde van de leasing naar 0%.
Dit is exact dezelfde financiële verrekening als een benzine of diesel. Enkel elektrische wagens behouden hun maximale aftrekbaarheid van 100%.
Bedrijven en vennootschappen zouden dus compleet gek zijn nog voor iets met een verbrandingsmotor te gaan. Verwacht dus dat vanaf 1 juli in België 95% van de salariswagens (=bedrijfswagens die geen primair praktisch doel hebben) elektrisch zullen zijn, en de PHEV-verkopen zullen compleet kelderen.