
Er is een probleem geconstateerd met de Tesla Model X, Duitse autoriteiten willen dat de Amerikaanse autofabrikant een terugroepactie organiseert.
We zitten nog maar in de tweede maand van 2021 en voor de tweede keer vallen de woorden ‘Tesla’ en ’terugroepactie’. Dit keer is het de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), dat is de Duitse RDW, die aan de bel trekt. Er zouden problemen zijn met de Tesla Model X wat vraagt om een terugroepactie . Specifiek om exemplaren in de periode tussen 2015 en 2016.
De KBA heeft geconstateerd dat er er bij de Model X van deze bouwjaren mogelijk iets mis is met de daklijst. Dit kan loskomen en daardoor van de auto afvallen. Mocht dit gebeuren, dan wil je als automobilist en zeker niet als motorrijder achter zo’n Model X rijden. Zeker in het laatste geval is er kans op een crash met letsel een mogelijkheid.
De Duitse autoautoriteit heeft daarom opgeroepen tot een Tesla Model X terugroepactie. Niet alleen in Duitsland, maar werelwijd. De KBA eist dat Tesla zo’n 12.300 exemplaren van de Model X uit 2015 en 2016 terugroept.
Zoals gezegd is dit al de tweede terugroepactie dat te maken heeft met een Tesla in 2021. Begin deze maand werd bekend dat er een recall komt voor specifieke Model S’en en Model X’en vanwege vermeende problemen met het touchscreen. (via Reuters)
Pro tip voor de Tesla dealer: https://www.pattex.nl/nl/producten/secondelijmen/superglue-liquid.html
Ongelovelijk dat mensen nog Tesla’s leasen laat staan kopen. Bumpers laten los,daklijsten,etc.De service blijkt bijna niet te bestaan.Het zijn volgens mij zo ongeveer de meest onbetrouwbare auto’s die er bestaan dit moment. Ik wil er voor niks nog niet in rijden.
je gaat in het begin in de fout.
Weinig mensen ‘kopen’ een Tesla.
Een hoop mensen leasen die krengen of ‘hun bedrijven’ kopen/leasen die dingen.
Met alle voordelen en onderhouds-contracten, maakt het geen ruk uit als er een keer iets vanaf valt of kapot gaat: het meeste wordt toch wel gefixed.
Weinig mensen hebben het plan om dat ding 5 jaar te houden; sommigen die dat ding 5 jaar hebben willen juist wel houden.
Prima toch?
Er zijn weinig andere concurrenten die je voor dit soort geld (inclusief voordelen) een zo snelle auto kunnen geven; dan proberen mensen het wel.
@Alfarobert: dat heb ik met Alfa’s.
@Alfarobert: ah joh, bij de immens populaire 107/aygo/c1 vliegen de zijruiten er ook af. Daklijsten idem.
Shit happens toch
@Alfarobert: dit geldt echt voor alle merken. Ze hebben allemaal terugroepacties en ook zeker ivm veiligheid. Bv: https://www.ad.nl/auto/spontaan-ontploffende-airbags-mercedes-benz-roept-meer-dan-miljoen-auto-s-terug~a93ce5fe/
Is gewoon van dit jaar.
@jaytje: 2020 sorry
@Alfarobert: o, o, zeg dat nou niet! Je krijgt de Fanboys er nu vol overheen! ;)
“…. dan wil je als automobilist en zeker niet als motorrijder achter zo’n Model X rijden. ”
Dat wil je sowieso niet. Je wil ‘m ook niet in je spiegels zien. Wat een afzichtelijk hok.
Dit zijn toch ernstige constructiefouten mi, een falend stukje electronica of een lekkend raamrubbertje kan de beste overkomen, maar loskomende daklijsten of een zonnedak dat opstijgt… Dat hebben we al sinds british Leyland niet meer gezien volgens mij…
Vroeger als je een Alfa eigenaar er op wees dat olie bij de bougies geen goed teken is zei de Alfist dat dat is wat de auto ‘karakter’ geeft.
Als je tegenwoordig een Tesla eigenaar er op wijst dat verf dat er af valt, bumpers die er afvallen, daklijsten die er van afwaaien enz. geen goed teken is dan krijg je van de Tesla fanboy een ‘whataboutism’.
The more things change the more they stay the same…
Waar moet men dan heen met de Tesla’s? Terug naar de haven??
Er is groots ingezet op de OTA-updates. Maar zoals bij alle producten, kunnen nu eenmaal niet alle problemen mbv de software worden opgeslost.
Dat heeft men met de 737-max ook geprobeerd
Tesla heeft op de 1 of andere manier toch bij velen het gevoel van “het goed voor elkaar hebben”. Was het in de vorige eeuw “kijk, die rijdt een Mercedes”, nu is dat Tesla (behalve de Model 3 dan), en dan neem je de onvolkomenheden op de koop toe.
@marcomanta: mmmm???? Dat zie ik totaal niet zo.
Zie die Tesla rijders vooral als “ik wil een grote bak maar wil geen bijtelling betalen”.
Dat is niet goed voor elkaar hebben maar een vorm van krenterigheid.
Die lage bijtelling is bij een S of een X inmiddels wel zo’n beetje over hoor…
@dutchneon: de gemiddelde rondrijdende S of X is van voor 2021
@marcomanta: heb toch vooral de indruk dat Tesla’s vanwege de gunstige lease aantrekkelijk zijn (of waren) en omdat er tot voor kort niet echt veel zinnige alternatieven waren. Voor de rest vind ik Tesla’s veel te duur voor wat je krijgt en alles behalve ‘premium’. De afwerking is toch bedenkelijk en zeker niet van een niveau wat je voor die prijsklasse mag verwachten. Daar veranderen zo’n mega ipad en vleugeldeuren niets aan. Ik vraag me vooral af wanneer Tesla dat eens op orde krijgt. Het is niet sporadisch een model (zoals bij andere merken, heb ik de indruk) maar bij ieder model. Dan is er echt wel iets mis met je kwaliteitsnormen.
Ik weet niet of je wel eens flink kilometers gemaakt hebt in fatsoenlijk gemotoriseerde Audi, BMW of Mercedes en dan de rekeningen van onderhoud en reparaties even opgeteld hebt voor zeg eens 150.000km
Daar kun je met gemaak twee Model S’en van onderhouden.
Dat heb ik namelijk zelf ervaren en de onderhoudskosten waren minder dan de helft dan die van een vriend van me die overtuigd was dat zijn Audi A8 veel voordeliger was.
Als genadeklap dan nog even het prijsverschil van brandstof vs. kW’s en het feit dat die Tesla van mij ruim een seconde sneller naar de 100 ging en ik ook niet steeds op hoef te letten of de motor al warm gedraaid is….
Het scheelde over 3 jaar en 140.000 km bijna 9000 euro, en dan heb ik voor de eerlijkheid niet het MRB verschil niet meegerekend. (ps beide privé auto’s geen lease of zakelijke aanschaf).
De 9 jaar oude A8 is in onderhoud bij een audi specialist en mijn 8 jaar oude Model-s ging naar het Tesla Service Center
Leuk verhaal om te lezen. Ik zou al mad worden om in de regen of die sneeuw/slush die vies geworden kabel te pakken en in de auto op te bergen. Doe mij die A8 maar. Rij je trouwens ook niet zo voor lul, in tegenstelling tot die rare Tesla’s. Want jij loopt in de wintersportbar nog te vertellen over de 0-100 tijd, en als die andere skiër dan vraagt hoe lang je bij de Superdupercharger stond moet je waarschijnlijk even pissen.
Het schokkende is niet dat er kwaliteitsproblemen zijn (it’s just old fashioned american quality) maar dat ze verplicht moeten worden tot een terugroepactie.
…. OTA softwareupdatetje lost alles op. Max snelheid beperken tot 50 km/u en de problemen zijn niet meer.
Tsja, en Mercedes roept er meer dan een Miljoen terug. What’s new?
Het gaat hierbij meer om het feit dat Tesla door autoriteiten gedwongen moet worden om een terugroepactie te starten.
Is ook onzin, als die lijst eraf valt is de kans dat daardoor een ongeluk gebeurd nihil.
Politiek spelletje denk ik.
Nee, geen politiek. Veiligheid georiënteerd handelen. Loslatende onderdelen kunnen gewoon niet. Hier worden alle fabrikanten even streng behandeld.
Dat alle merken dit spontaan doen behalve Tesla !
Dat er gebreken zijn is inherent aan alle merken.
Maar dat zowel in de US als in de EU de belanghebbende instanties dit eisen is nieuw !
Dat is de boodschap van het verhaal !
De eerste constructief goed gebouwde Amerikaanse auto moet nog gebouwd worden. Amerikanen hebben een andere perceptie van kwaliteit….
Ik heb er 4 (met een echte carburator) gehad, bijna onvoorstelbaar dat ze constant dezelfde fout opnieuw maken.
Ik denk zelfs dat ze niet weten waarvoor kwaliteit staat.
Mijn broer werkte voor Lancer Europe, firma die beverage dispensers maakt (oa voor Coca_Cola).
Van een bepaald type moestel alle machines open omdat bij 1 op 2 (de helft dus) een onderdeel fout gemonteerd zat.
En dat bleef zo.
Net zoals iemand opmerkte “van British Leyland waren we wat gewoon”
Wat zit er tussen 2015 en 2016?