De Duitse autoindustrie incasseert harde klappen, serieus veel banen staan op de tocht door het coronavirus.
Niet alleen bij Tesla vliegen mensen de laan uit, ook de Duitse autoindustrie wordt hard getroffen door het coronavirus. Zo heeft Mercedes al aangekondigd dat de salarissen van honcho’s worden teruggeschroefd. Maar de echte klappen vallen bij noeste arbeiders. Dat veel fabrieken nu gedwongen stilstaan is natuurlijk al balen. Nog belangrijker is echter dat men verwacht dat de vraag naar auto’s ontzettend in gaat storten. En dan niet alleen op korte termijn, maar ook nadat het virus verslagen is.
De deskundoloog met de beste naam in de business, Ferdinand Dudenhöffer, spiegelt Der Spiegel Die Welt een grimmig plaatje voor. Dudenhöffer vermoedt dat er in Duitsland binnen korte termijn een overcapaciteit van 1,3 miljoen auto’s zal ontstaan. Het rekensommetje is simpel. In 2018 maakten de Duitsers nog 5,1 miljoen auto’s. Dit jaar zal het resultaat van vraag en aanbod volgens Ferdinand resulteren in 3,8 miljoen units.
Door deze mismatch staan volgens Dudenhöffer, dezer dagen verbonden aan de Universiteit van Sankt Gallen, 100.000 banen op de tocht. Om je een idee te geven hoe enorm dat getal is: volgens Ferdinand kent de Duitse auto industrie nu zo’n 830.000 banen. Deze zijn verdeeld onder de grote bedrijven die we allemaal kennen en de toeleveranciers.
Gelukkig is er ook nog een beetje goed nieuws. In het verleden deed Dudenhöffer ook weleens boude claims, maar die werden niet altijd realiteit. Zo zei hij in 2009 dat Audi snel groter zou zijn dan Mercedes en dat Mercedes haar F1 budget beter in andere dingen kon investeren. In 2018 claimde hij tevens dat Toyota de grootste fabrikant zou blijven, waarna VAG met die eer ging strijken in 2019. Laten we dus maar hopen dat de Prof ook dit keer een tikkie verstrooid was.
TimmiX zegt
Ach en over pak en beet 6 tot 12 maanden, wanneer dingen hopelijk weer back to normal zijn in de wereld, en de voorraad auto’s zijn verkocht, komen er weer 100.000 vacatures en worden hoogstwaarschijnlijk de mensen die nu helaas hun baan verliezen opnieuw benaderd door dezelfde bedrijven.
Als rekeningen (en dan salarissen in dit geval) niet betaald kunnen worden, is er soms simpelweg geen alternatief. Hoe hard het ook is. Het is beter dat mensen tijdelijk zonder werk zetten en dat ze tijdelijk een inkomen krijgen door de WW dan dat bedrijven al hun reserves erdoor branden door mensen in door te betalen terwijl ze thuis zitten. Al hebben de grote Duitse automerken waarschijnlijk meer van voldoende reserves om dat te betalen, ik snap het wel.
vondick zegt
@TimmiX: ze willen moderniseren. Meer software en elektro mensen. Dus zouden ze zelfs hun voordeel mee kunnen doen
C220AMG zegt
Mijn vriendin en ik werken beide in de auto-industrie in Stuttgart (zij OEM, ik in Tier1), ook voor ons beide geldt dat er de komende tijd gekort gaat worden en de vooruitzichten zijn inderdaad niet al te positief. Momenteel zijn de concrete maatregelen gelimiteerd tot het verplicht opnemen van vakantie, en het verkorten van de arbeidstijd. De automotive ging sinds vorig jaar natuurlijk al een dal in, en daar helpt dit vervelende virus niet bij. Hoe lang, in dit geval, mijn werkgever dit uit kan zingen is ook nog maar de vraag, voor mijn wederhelft ben ik daar minder bang voor.
flutterby zegt
@C220AMG: verplicht vakantie nemen mag toch helemaal niet? Of zit dat in Duitsland anders?
fejjie zegt
Daar hebben ze leuke vakantie kampen.
chills zegt
Jazekers: https://www.businessinsider.nl/een-nieuw-leven-dreigt-voor-hitlers-45-kilometer-lange-spookresort-aan-de-duitse-kust/ En hier te boeken: https://www.booking.com/hotel/de/prora-solitaire-apartment.nl.html
C220AMG zegt
@flutterby: als de zaak dicht gaat voor enkele weken dan is het of vakantie dagen opnemen, overwerk uren of onbetaald verlof.
dwfc zegt
Dat is voor jullie op termijn ook minder goed nieuws Jaapie, minder reclame inkomsten en minder werk voor de free lancer, collaterale damage
frank2b zegt
Autoindustrie en vakantiekampen.
Een mooie combinatie. Jazekers.
Maar zonder gein. Als Duitsland niest zijn wij verkouden.
…. uhmmmm ….
dwfc zegt
Denk eerder een zware verkoudheid als Duitsland slabakt, kijk er de exportcijfers op de RVO maar eens op na