Concurrentie? Welnee, stiekem zijn ze allemaal vriendjes van elkaar.
De basis van het dieselschandaal ligt niet bij één automerk of concern. De olievlek is nog veel groter dan je aanvankelijk zou denken. Dat stelt het Duitse Spiegel vandaag in een grote publicatie.
Volgens het bericht keken Duitse autofabrikanten gezamenlijk hoe ze het beste door strenge testen konden komen met betrekking tot de uitstoot. Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler zouden in de jaren negentig in het geheim bij elkaar zijn gekomen. Er werd onder meer gesproken over prijsafspraken, kosten, leveranciers en technologieën.
Spiegel heeft boven het artikel staan ‘Das geheime Kartell der Deutschen Autobauer’. Vertaal je dat naar het Engels dan krijg je The Secret Cartel of the German Car Makers. Het lijkt verdorie wel de titel van een spannende thriller of speelfilm. Bovenstaande informatie staat in een rapport dat de Volkswagen Groep heeft ingediend bij de Duitse waakhond. De krant kreeg inzage in het rapport en schreef er een artikel over.
Meer dan 200 werknemers van de betrokken bedrijven hebben in meer dan 60 werkgroepen afspraken gemaakt. Dat de Volkswagen Groep en Daimler vuile handen hebben was al bekend, maar nu komt ook de naam van BMW naar boven. Er werd onder meer gesproken hoe groot de tanks voor AdBlue moesten zijn. Deze oplossing wordt gebruikt om diesels schoner te maken. De bedrijven besloten dat de tanks niet te groot moesten zijn, want dit zou anders teveel geld gaan kosten. Dit had als gevolg dat de hoeveelheid AdBlue niet voldoende was om de diesels schoon genoeg te krijgen voor de emissietests. Vervolgens keken de bedrijven naar oplossingen om de motoren toch schoner te krijgen.
Naast Volkswagen heeft ook Daimler een rapport met info ingediend. Met deze informatie hopen de autoconcerns op een eventuele strafvermindering.
Foto via @mark9700 op Autojunk
roelfinus zegt
Dat ze daar nu pas achter komen, zegt iets over de kwaliteit van de toezichthouders.
Verder zullen er nog wel veel meer kartels zijn, dat lijkt me een grote open deur!
mashell zegt
@roelfinus: en dat terwijl het Duitse kartellamt een behoorlijk hoge succesratio heeft. En er zullen veel meer kartels zijn (ik denk zelfs in Nederland nog meer) maar zonder bewijs daarvoor zijn het loze beschuldigen.
dawwg zegt
@roelfinus: Tja; in Duitsland zijn ze gewoon in alles grondig; ook kartelvorming…. Maar ff zonder gein: de meeste overige Europese – inclusief die van NL – toezichthouders hebben al helemaal boter op hun hoofd; Duitsland heeft haar zaakjes relatief erg goed op orde.
lekkaah zegt
normaalste gang van zaken dus..
maar ja, sinds het schandaaltje waar Amerika mee heeft ‘afgetrapt’ is het nu natuurlijk een leuke hype voor onze vrienden in de media
olivier420 zegt
Goh..
rydodrive zegt
Alles is corrupt. Dit is geen verrassing. Helaas werkt een groot deel van de wereld zo.
lekkerlinksrijden zegt
@rydodrive: edit: de hele wereld
tttijn zegt
Verbaasd me niets. Autoprijzen ogen überhaupt veel te veel op elkaar afgestemd.
lekkerlinksrijden zegt
@tttijn: maar dan heb je wel lekkere zachte materialen op je dashboard
koekwaus zegt
Opel mocht niet mee doen? Verklaart misschien waarom ze nu opgekocht worden door PSA
desjonnies zegt
@koekwaus:
Opel Diesels kwamen bij Fiat vandaan en Italianen sjoemelen niet. Nooit!
dawwg zegt
@desjonnies: Klopt, Italianen zijn het toppunt van integriteit … ken ik ff vanguh ?
dracae zegt
@desjonnies: En FCA is ook niet net nog ( samen met Suzuki) betrapt op het gebruik van ‘sjoemelsoftware’… dat was een 1 april grapje in Juli…
desjonnies zegt
En Merkel, die dit jaar weer herkozen wordt, heeft als één van haar bijnamen “de autokanselier”
rufctr01 zegt
@desjonnies: wir schaffen das….
exotic zegt
Zoals wij in het o-zo mooie Brabant zeggen: Da minde nie?
Iets met open deuren inslaan.
tazmania zegt
Die prijsafspraken zijn alsnog een schijntje vergeleken bij onze BPM. Dan wordt je pas genaaid.
trustmeiamanengineer zegt
Man man man, en VW weer als eerste “bekennen”, net als MAN in het “Truck schandaal”, om vervolgens onder de kartelboetes uit te komen….
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: VW is echt wel het braafste jongetje uit de klas die het voor de anderen verpest…
slickrick zegt
@trustmeiamanengineer: ze hebben als eerste een boete gehad voor het diesel schandaal, een 2e boete kunnen ze zich niet veroorloven
henkhupelschoten zegt
Lijkt wel op zo’n slechte tatort, heute im “das geheime kartell der autofabrikanten” Geht bmw mit VW fremd? Und hat Mercedes etwas zu verstecken?
desjonnies zegt
@henkhupelschoten:
Wo bleibt der Harry?
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Er hat nur das wagen ;)
poes zegt
Ik lees nergens iets over prijsafspraken.
Dat men gezamenlijke tot een bepaald inzicht komt is natuurlijk niet verboden. Ook niet dat men gezamenlijk op zoek gaat naar alternatieven.
Het wordt allemaal weer ontzettend opgeblazen.
Orichy zegt
@poes: Het schijnt wel, dat het begonnen is, door het onderzoek naar verboden prijsafspraken van staal. Maar eigenlijk wisten wij dit al jaren. Ford en Opel mochten niet meedoen, waardoor het met beide Europese takken, de afgelopen jaren een stuk minder goed ging. Met Ford gaat het al een stuk beter door het ontwikkelen van goede modellen en Opel heeft aansluiting gevonden bij de Fransen.
Aan zoveel modellen, technieken en systemen van de in onderzoek zijnde merken zit een luchtje, dat het niet anders kan zijn, dat er meerdere partijen bij betrokken zijn, om zo volume te draaien en de kosten zo laag mogelijk te houden.
Dan kan ik mij voorstellen, dat prijs afspraken ook een van de besproken zaken zijn geweest.
Vandaar ook. dat men ook niet zo nodig in andermans keuken hoefde te kijken, er was al onderling contact over van alles en nog wat.
In mijn ogen leek het ook wel, of sommige modellen minder mooi op de markt kwamen, omdat zo de concurrent meer kon scoren, dat werd dan weer gecompenseerd met een ander model, welk wel mooier was, dan de concurrentie en zo hielp iedereen iedereen.
Dat is niet zo zeer verboden prijsafspraken maken, dan wel concurrentievervalsing.
LaLancia zegt
Maar maar, de Duitsers zijn toch de morele standaard van de wereld?
dawwg zegt
@lalancia: Volgens mij zijn er twee wereldoorlogen geweest die het tegendeel bewijzen :)
berlinetta zegt
@lalancia: Er zijn ongeveer 6 miljoen Joden die dat niet met je eens zouden zijn als ze nu nog leefden.
toyotaprius zegt
Ik ga een fiets kopen! Krijg ik ook nog een goede conditie!
Orichy zegt
@toyotaprius: Alleen als je de fiets heel vaak op juiste wijze gaat gebruiken. Maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. toch?
toyotaprius zegt
@Orichy: ik neem aan dat de fiets achterop de trekhaak niet telt?
Orichy zegt
@toyotaprius: Als je maar vaak genoeg moet tillen, geldt dat ook!
snorrewietskie zegt
Ik heb wel eens gehoord dat Volkswagen een kartel vormt met Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti en zelfs Scania, MAN en Ducati…
Jetlag zegt
Dit is pas een mooi verhaal!
De BMW- en Mercedes-fanboys keer op keer Audi als inferieur affikken, als ware het de vijandigheid tussen PSV- en Feyenoord- tegen Ajax achterban (in willekeurige volgorde).
Of het leedvermaak over het sjoemelsoftwareschandaal van de “concurrenten” tegen elk VAG-product en dan blijkt nu dat de merken gewoon dikke maatjes met elkaar zijn…
Hoe achterlijk moeten diezelfde fanboys zich nu voelen?
Die fabrikanten lachen zich rot en ik zie de humor er ook wel van in.
dracae zegt
@jetlag: Ik denk dat het lachen wel mee/ tegenvalt nu ze gepakt zijn. Dat zal ook wel gelden voor al die anderen die ook betrapt zijn zoals GM, FCA en Suzuki.
Zelfs als er fabrikanten zijn die niet hebben gesjoemeld valt er voor hen weinig te lachen nu alle dieselmotoren onder vuur liggen..