Nu de rust weer een beetje is teruggekeerd na de tsunami van berichten vanaf de IAA, hebben we weer tijd om eens te kijken wat er onlangs nog meer gebeurd is. Zo hebben Duitse autobouwers laten weten absoluut niet gelukkig te zijn met Magna, nu deze Opel heeft overgenomen.
Het Canadese Magna is een grote leverancier van uiteenlopende auto-onderdelen en levert aan diverse autofabrikanten. Magna assembleert voor merken als Saab, Porsche en Daimler ook complete auto’s. Fabrikanten als Volkswagen en BMW vinden het niet prettig wanneer hun leveranciers tevens hun concurrenten worden.
VW topman Ferdinand Piëch heeft al aangegeven heel gemakkelijk over te kunnen kunnen stappen naar een andere leverancier. Ook BMW financieel topman Friedrich Eichiner is er nog niet helemaal uit wat hij van de nieuwe ontstane situatie moet vinden en beraadt zich.
De Canadezen proberen nu hun afnemers ervan te overtuigen dat de overname van Opel helemaal los staat van het bedrijf dat onderdelen levert. De top van Magna zal de komende weken een tournee maken langs klanten in Europa en Azië om deze proberen gerust te stellen.
Het heeft Magna behoorlijk wat bloed zweet en tranen gekost om de Opel-deal met General Motors rond te krijgen. Vorige week werd eindelijk besloten dat Magna 55 procent van de Opel aandelen van GM zal overnemen. Wanneer straks een aantal grote en belangrijke klanten wegloopt, kun je je afvragen of het ’t allemaal waard is geweest. Laten we voor Magna hopen dat de soep niet zo heet wordt gegeten als dat hij wordt opgediend. (via: bild.de)
Laue zegt
kwestie van goed blazen dan gaat die soep er heus wel in.
Treff zegt
Ach jah, zal allemaal wel weer loslopen!
Hubert zegt
Als je weet dat een leverancier als Magna al enkele jaren voor de lancering van een nieuwe automodel bij de ontwikkeling betrokken wordt, kan ik me voorstellen dat de andere klanten van Magna er niet op zitten te wachten dat deze informatie via interne wegen gewoon op het bordje van de Opel ingenieurs techtkomt.
Logisch dus dat VW, Porsche etc. nogal wat vraagtekens hebben met deze constructie.
Sjef zegt
@redactie: wat zijn “”Fabrikanen”, familie van Afrikanen? ;)
-edit: yep, zoiets inderdaad-
Prisma zegt
Als Magna rechtstreeks concurent word van BMW of VW dan moeten ze niet op kado’s te wachten. Door Opel op te kopen zijn ze hun onafhankelijkheid kwijt.
BloodSeaker zegt
Nu goed, die van VW zeggen dan wel dat ze snel een andere hebben, maar ook dat gaat weer gepaard met problemen voor VW. Ze moeten immers nieuwe contracten onderhandelen, die dan liefst nog gunstiger zijn dan die bij Magna of ze steken erop in. Dan moet de nieuwe leverancier mogelijk wat productieprocessen aanpassen om aan de voorwaarden van VW te voldoen enzovoort
CRX zegt
Fabrikanen komen toch uit Fabrikanië?
Ik kan me goed voorstellen dat VW er niet blij mee is. Vind het wel verwonderlijk dat BMW ‘er nog niet uit is’…
Rimmert zegt
Tekstueel foutje: over te kunnen kunnen overstappen
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
MDA zegt
Tja zul je straks zien dat Opels goedkoper worden, hoe zou dat nu komen?
Gert zegt
Snap ik niet hoor. Faurecia (http://www.faurecia.com onderdeel van PSA Peugeot Citroen) levert ook aan BMW, Chrysler, Mini, Volkswagen, Volvo, en nog veel fabrikanten. En dat is geen probleem en dit wel??
Rolf zegt
Wat een gezeur allemaal!?
Als Opel meer gegevens wil van concurrenten dan is dat niet zo moeilijk.
Met een zak geld heb je zo iemand omgekocht.
Tóch hoop ik dat de deal niet doorgaat.
Laat Opel maar mooi bij GM blijven;
dáár horen ze al 80 jaar bij.
In voor en tegenspoed…
JoepeN zegt
Tsja… Klik voor de grap eens wat rond op de site van Magneti Marelli (onderdeel van de FIAT groep, dus precies andersom als Magna-Opel). Voorbeeldje:
http://www.magnetimarelli.com/english/automotive_tecnologie_proiettori.php
Naast Fiat en Alfa leveren ze dus ook aan Volvo en… Audi zo te zien. En producten van een bedrijf als Bosch kom je volgens mij in ELKE auto tegen.Wellicht willen VAG en BMW hun onderhandelingspositie een beetje verstevigen bij hun toeleveranciers.
JH zegt
Er is een verschil of je onderdelen levert (zoals Faurecia) of als je aan de ontwikkeling van nieuwe auto’s meehelpt, zoals Magna. Magna moet bijvoorbeeld de complete ontwikkeling van de nieuwe Porsche Boxster doen dus niet alleen de levering van onderdelen. Faurecia zal beslist ook onderdelen ontwikkelen maar aangezien het bekend is dat ze onderdeel van PSA zijn, weet je als fabrikant wat je geven kan of niet. Bij Magna was dat tot voor de overname ook zo alleen nu zijn ze in een keer in “interne” concurrent.
Overigens hoef je geen zak geld voor belangrijke info neer te tellen. De jongens van het management kennen mekaar en babbelen toch onderling…
Simpson zegt
voor kwaliteitsbewaking heb je contracten en voor nieuwe ontwikkelingen geheimhoudingsclausules.
kortom, storm in een kom soep.
BART! zegt
Ik zie het probleem niet zo: nu werken ze ook voor diverse fabrikanten en daar is men dan niet bang voor “kruisbestuiving”??
En men had al duidelijk aangegeven dat men de onderdelen / ontwikkelingstak van Magna helemaal gescheiden wou houden van de Opel-tak.
MIsschien is het wel gewoon een politiek spelletje om Magna buiten de deur te gooien want van mede-ontwikkelaar zijn ze nu naar concurrent gegaan. Alhoewel dat voor Porsche nu weer net niet helemaal opgaat.
Esprit_de_Flandre zegt
Ze proberen gewoon Magna onder druk te zetten. Magna komt dan met lagere prijzen om ze gunstig te stemmen en dan zal Opel weer helemaal geen probleem meer zijn voor Magna’s klanten.
Ook riskeert Magna zware rechtzaken en massaal klantenverlies als een ontwikkeling voor BMW of VW plots in een Opel te vinden zou zijn, en zo dom gaan ze wel niet zijn.
Rick dos zegt
Echt zo’n “ja duh!” momentje en topic….
Citrofiel zegt
Ik vraag me af hoe erg de directie van Magna van tevoren heeft stilgestaan bij dit probleem. Het is verschrikkelijk logisch eigenlijk, maar ik zou het ook niet vreemd vinden als het even langs je heen gaat… Hoewel dat bij een voltallige directie ook weer niet zo snel zal gebeuren, mag ik hopen.
BananaFlip zegt
Er was toch al maanden van tevoren bekend dat Magna onderdelen levert voor veel meer verschillende auto’s?
Jan zegt
jullie zijn wat te snel geweest met het typen, klein foutje:
heel gemakkelijk over te kunnen kunnen overstappen naar een andere leverancier.
– ik zou als ik een autobedrijf was Magna niet meer vertrouwen en op een ander gaan.
BaRa zegt
Kleine correctie in ’t artikel: Magna bouwDE de 9-3 Cabrio. Saab is momenteel de productielijn aan het verhuizen naar Zweden.