Het is weer een nieuw jaar, en dus hoog tijd voor de statistici om de balans van het afgelopen jaar op te maken. Voor de Duitse autofabrikanten begint het jaar in ieder geval prima. Duitse auto’s zijn en blijven in het buitenland populair. In 2006 werd voor het vierde jaar op rij een recordexport geboekt. De uitvoer steeg met 8% tot een niet lullige €170 miljard (ja, dat is uitgeschreven €170.000.000.000!).
Hiermee nam de autobranche 17% van de totale Duitse export voor haar rekening. Er werden in totaal 3,9 miljoen voertuigen geëxporteerd, wat voor een handelsoverschot van €100 miljard zorgde (bron: VDA).
Rick zegt
Daar profiteren wij in steeds mindere mate van, onze regering vindt de uitbreiding van Schiphol geen optie en onze grootste haven verslechterd ook op de concurrentiepositie. Even voor de duidelijkheid Shiphol en Rotterdam zijn Mainports he, als wij zo door blijven gaan is dit over een tijdje niet meer! Leve de socialisten laten we maar weer zeggen he :s.
danger zegt
@ rick
SInds wanneer komen auto’s van/voor Duitsland met het vliegtuig via schiphol??? :S
Rick dos zegt
OMG! WTF hebben de socialisten hier mee te maken? In onze regering zitten geen socialisten hoor…….
w0o0dy zegt
@rick: je kunt je beter in de cijfers verdiepen voor je onzin uitkraamt….. De socialisten hebben het in de laatste 20 (of zelfs 30?) jaar geen enkele keer alleen voor het zeggen gehad… dus als er één groep niet de zwarte piet hoort te krijgen….
Waarvoor was die **** betuwe lijn ook al weer? Ik dacht toch echt dat we een kleine 10 miljard aan die belachelijke spoorlijn tussen Rotterdam en Duitsland uit aan het geven waren…… noem mij eens een project waarin we net zoveel geld investeren?
Leuk dat jij rechts stemt maar deze reactie raakt kant nog wal.
KVK zegt
170 miljard euro, puh, prutsers, dat is mijn maandelijkse nettowinst…
KVK zegt
*een klein applausje voor de Duitsers is natuurlijk wel op z’n plaats
Een kleintje maar echter, want voor je het weet krijgen ze het weer in hun bol en staan ze weer aan de grens… ;)
Jerome zegt
Verbaast me niets :) !! Ook statistieken voor elke duits merk toevallig? :)
Greg zegt
t zijn gewoon de mooiste, betrouwbaarste, prettigstrijdende auto’s ter wereld. Al ben je anti-alles wat duits is, dan nog weet je dat hun auto’s the best zijn)
w0o0dy zegt
@greg: twee compleet subjectieve punten met een feit dat niet waar is ertussen…. jij vindt dat misschien, maar dat maakt het nog geen waarheid.
Drago zegt
@woody: de cijfers spreke voor zich.. het is niet zo dat ze 4 keer op rij record breken als ze slechte auto’s zoude bouwe.. greg heeft gelijk naar mijn mening
Greg zegt
ik geef niet alleen mijn eigen mening…
Ik probeer ook dingen objectief neer te zetten als ik hier blog.. all the time :-)
Mooi kan je bijvoorbeeld subjectief noemen, maar Autoweek bijvoorbeeld heeft onder duizenden mensen onderzocht welke auto’s men de mooiste vond. Schrik niet, maar in de top 10 zijn maar liefst 7 auto’s van Duitse komaf, en de hele top 3 is gewoon Duits.. Hieruit leid ik af dat t niet alleen mijn eigen waarheid is maar die van zeer veel mensen ;-) Zo kan ik je ook voorbeelden presenteren over rijgedrag. Ook Duitse overheersing daar!
Greg zegt
ook even netjes de bronvermelding erbij doen, zodat je kan natrekken wat ik zeg.
http://www.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=18&cache=no
Greg zegt
en dit betreft de mooiste auto’s van 2006
http://www.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=13&cache=no
joep zegt
@drago: windows is ook al jaren veruit het beste verkopende besturingssysteem. Toch zal elke computer kennen zeggen dat dit niet het beste besturingssysteem is. Als cijfers voor zich zouden spreken betekend dit dat mensen altijd de juiste keuze maken… en dat is (miss helaas) verre van de waarheid
SamSam zegt
Deze nieuws is al een week oud…(www.rtlz.nl)
Maar toch informatief
Fej zegt
@ Drago en Greg
de cijfers spreken voor zich? In vergelijking met wat? Op basis van deze cijfers kan je niet concluderen dat Duitse autos de beste zijn.
Maar ik moet wel toegeven dat het best indrukwekkende cijfers zijn! En Duitse autos zijn zeer goede wagens :-)
joep zegt
@greg: die top 3 is de zelfde auto in andere groottes! zou ook wel beetje raar zijn als de een op bijv plaats 1 zou staan en de ander op plaats 5…
Fej zegt
@ Greg dat zijn resultaten van journalisten, maar als je de onderzoeken erop nakijkt over de merkentevredenheid van de automobilisten zelf krijg je plots heel andere namen in de top 10: http://www.automotive-online.nl/nieuws.asp?id=3849
Dit onderzoek is trouwens gedaan door zowel de Duitse (!) als de Nederlandse wegenwacht.
Nu ik moet eerlijk zeggen dat deze merken mij totaal niet aanspreken (met uitzondering van Porsche) en mijn volgende auto wordt een Duitse Audi :-)
Greg zegt
@joep
Hoe het ook zij.. dit is de top 3 van de kritische ge-enqueteerden.
En we weten dat de looks van een auto ook zeer belangrijk zijn bij de aanschaf. Als je dan de lijst goed analyseert valt op dat de andere Europeanen (met name van PSA en FIAT) grotendeels onderaan de lijst te vinden zijn :-).
tdj zegt
@socialisten discussie..
Je kan je natuurlijk afvragen wat socialisten zijn. Je hebt partijen die zich socialistisch noemen en je hebt partijen die naar handelen.. Onder de tweede definitie vallen vrijwel alle partijen in Nederland.
Elke partij die een progressief(ik noem het liever destructief) belastingstelsel met een top van 52% handhaaft noem ik socialistisch. Elke partij die een dusdanige discriminatie en uitknijping van de automobilist handhaaft noem ik socialistisch. Elke partij die er een gruwelijke betuttel- en regelzucht op nahoud noem ik socialistisch..
Hadden we maar een echte liberale partij in Nederland… Imho hebben we alleen socialisten en conservatieven.
w0o0dy zegt
Welk land word alom geroemd vanwege het gevoel voor stijl, vormgeving en oog voor kwalitatief design? Duitsland niet dacht ik zo…. Hoeveel duitsers zijn designchef bij autobedrijven? Ook weinig. Voor mooie auto’s moet je (in principe) niet in Duitsland zijn.
Ook als er veel mensen zijn die iets mooi vinden kan het nog steeds lelijk zijn….. oftewel mooi is compleet subjectief. Hetzelfde geldt voor “prettigsrijdende”. Veel mensen vinden duitse auto’s niet comfortabel genoeg, de grootste duitse merken staan bijvoorbeeld niet bekend om hun zitcomfort (keiharde stoelen met teveel of te weinig steun bijvoorbeeld). BMW gebruikt run-flat banden, iets wat het veercomfort niet echt helpt. Ook dit is dus redelijkerwijs een subjectief kenmerk te noemen.
En betrouwbaarheid? Zullen we de pechstatistieken of de klanttevredenheidsonderzoeken er bij pakken? Nogal veel japanners in de top dacht ik zo… dus die is niet waar….
Dat ze populair zijn dat is duidelijk, het verkoopt goed. Slechte auto’s? Valt doorgaans ook behoorlijk mee. Maar goedkoop, mooi, betrouwbaar, comfortabel…. dat zijn niet de punten waarop de duitsers de hoogste ogen gooien. Als compromis is een duitse auto misschien wel een goede keuze…. maar da’s een duidelijk ander statement…. toch?
Greg zegt
@Woody
kan op heel veel punten met je meegaan. Wat dan het begrip mooi betreft. Mooi kan je subjectief vinden. Maar je kan er ook statistisch onderzoek naar doen en onder een grote steekproef aantal (n) met grote betrouwbaarheid (P) vast stellen dat als er een vraag wordt gesteld aan een willekeurige op straat. Welke auto vind jij mooi, dat dan het antwoord zal zijn.. een Audi. Daarmee kan je het nog steeds subjectief noemen, maar aan de andere kant ook weer niet.
Drago zegt
@woody: en toch wrm zou ik nooit een toyota kopen? :D ..
KVK zegt
@ Drago : omdat je kwaliteit niet naar waarde weet te schatten???
pieter autofreak zegt
veel geld :D @KVK:dat denk ik ook
Ilquadrifoglio zegt
€170 miljard is naar mijn mening het resultaat van de hype om Duitse auto’s helemaal geweldig te vinden, deze hype begon ongeveer half jaren zeventig…
Tevens is dit het resultaat van goede marketing…
De auto’s zijn naar mijn mening niet meer dan redelijk.
Greg zegt
believe me.. een BMW 1 serie en bijvoorbeeld een Renault megane of zelfs VW Golf (vergelijkbaar qua grootte en ook alle 3 compacte middenklassers) zijn echt werelden van verschil. Je hoeft niet gebrainwasht te zijn door marketeers of wat dan ook om vast te kunnen stellen hoe heerlijk een 1 serie rijdt. Zelfs 1 van de grootste 1-serie haters Clarkson kon er niet omheen. Heeft niets met hypen te maken.. Duitse bakken sturen strakker, liggen lekkerder op de weg.. please believe.
KVK zegt
Greg : wederom, dat zijn toch echt subjectieve punten die je aanhaalt hoor. Het beste voorbeeld is de huis-Citrofiel die hier rondhangt. Geloof me maar op m’n woord dat die je zal tegenspreken. Want hij denkt daar anders over, want je hebt het over subjectieve dingen. Jij vindt het lekkerder dat je een wagen tot op een mm van de vangrail kan insturen, terwijl iemand anders veel liever heeft dat z’n wagen gezapig over het wegdek schuift en dat het ding geen ronderecords zal neerzetten boeit hem/haar niet.
Jouw idee is geen feit, in jouw hoofd duidelijk wel, en in dat van vele anderen ook, maar dat is het toch écht niet hoor. Ik bedoel, er zijn zowaar mensen die een Hummer mooi blijken te vinden?? Snap je?
KVK zegt
Kijk, dat ze strakker sturen en al dat : het zal waarschijnlijk wel. Maar dat maakt het daarom nog niet tot een betere auto. Eenieder heeft zijn eigen idee van wat goed is en wat niet. Please understand…
KVK zegt
Nu ik toch bezig ben, ik rij persoonlijk ook liever ene Duitse dan ene Franse wagen ja, maar dat heeft te maken met m’n rijstijl en wat ik van een auto verwacht. Langs de andere kant, als ik dan de C5 ernaast zet, dan moet ik toch echt wel toegeven dat dat, hoe lelijk ie ook is, een fantastische auto is. Jah, ie kan m’n rijstijl amper bijhouden, maar dat ligt niet aan de auto, dat ligt aan het ventje. En ik kan me heel goed inbeelden dat er een groot aantal mensen zijn die eender welke Citroën boven eender welke Duitse fahr-mobil verkiezen.
w0o0dy zegt
@Greg Niet alle duitse auto’s sturen strakker dan andere en of de wegligging beter is….. da’s ook vooral een kwestie van smaak. Een voorbeeld: de 307 is/was een hele populaire auto. Waarom? Omdat het een goede combinatie van ruimte, prijs, en uiterlijk is. Laat het ding nou ook nog eens erg comfortabel zijn (beter dan de meeste auto’s in de prijsklasse) en ook nog eens heel erg goed sturen. Je moet aardig je best doen met een gewone duitse auto om zo’n ding bij te houden in de bochten en toch is het veercomfort van de Peugeot beter. Het is meestal een kwestie van smaak. En veel mensen zijn eigenlijk grijze muizen. Niet teveel opvallen, niet te gek doen en kopen wat iedereen koopt want het zal wel goed zijn……….
(Overigens kan ik je meer redenen geven om géén 307 te kopen/leasen dan je wil lezen, maar da’s een ander verhaal)
Ilquadrifoglio zegt
@ Greg
Je hoeft niet te smeken… :P
In mijn beleving zijn Italaanse auto’s het beste…
Maar wat maakt een auto goed?! Iedereen beleefd het anders!
Persoonlijk rijd ik liever een Alfa Romeo 159 dan een 3-serie! Niet dat de 3-serie slecht is, maar in mijn beleving is de 159 beter. Maar dit kan in jouw situatie heel anders zijn, totdat je een 159 hebt gereden -;
hairry zegt
Niet verwonderlijk als je de prijzen ziet die ze vragen voor al dat GEMIDDELD TOT GOED betrouwbaar vervoer.Maar je hebt wel de laatste nieuwe technologien en die wreken zich soms. Aan de andere kant wil iedereen erin GEZIEN worden, een soort van snobisme (vooral al die leasertjes).Maar ja ieder zijn koek (gelukkig maar).
Rick dos zegt
Volgens mij worden hier elke dag weer nieuwe feiten geschreven. Nog ff jongens en we worden hier wereldvreemd.
Joost zegt
Een bericht over de export van Duitse auto’s, oke….
Maar zet er dan ook een plaatje bij van Duitse auto’s als een VW of Audi of iets dergelijks, maar geen plaatje van Tjechische Skoda’s!
Greg zegt
@KVK
ik snap je punt volledig. Ik besef dat mijn idee van lekker rijden en sturen zeker kan afwijken van dat van een ander.
Om die reden zou ik niet zo stellig moeten beweren dat duitsers beter rijden. Laat ik dan zeggen: ik vind duitsers beter rijden. ;-)
KVK zegt
@ Greg : We have a winner! ;)
Greg zegt
hahaha… yes we do. T staat 1-0 voor jou.. we spelen best of 3 hahaha ;-)
Citrofiel zegt
Lol, ik ben volgens KVK de huis-Citrofiel geworden… Moet ik daar blij of boos om zijn… ;) Hij heeft trouwens wel gelijk, ik spreek Greg tegen. Ik vind het rijgedrag van een Duitser niet het best, want ik beoordeel het op andere punten (voornamelijk comfort!, daarom ben ik Citrofiel!). Het is dus subjectief, maar daar waren jullie al uit, zoals uit de reacties hierboven blijkt. Gelukkig maar. Ruzie hoort niet thuis bij autoblog. Discussieren is echter welkom, zolang er een winnaar uit komt (en iemand dus toe durft te geven)! Dit was dus naar mijn mening een discussie. Wat lul ik eigenlijk uit mijn nek, ik verzin dit allemaal ter plekke. NEEM MIJ NIET TE SERIEUS! ;)
Drago zegt
de duitsers score overal gemiddeld of hoger.. en daardoor verkopen ze ook zoveel.. toyota meest betrouwbare, lelijk, goedkoop.. audi bv mooi, betrouwbaar, duur.. en dan toch kies ik liever voor die audi dan voor die toyota.. dit is gwn een algemeen geval.. want dan rijd ik met die audi en niet met toyota..
hairry zegt
Zie je wel, dat neigt hier een beetje veel naar ………..
Midas zegt
even een wat late opmerking over deze stat:
http://www.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=18&cache=no
volgens mij staan hier in de top 10 maar 4 Duitse auto’s en dan ook nog eens van twee Duitse merken, terwijl er volgens mij veel meer zijn.
6 van deze auto’s zijn van Japanse makelij. Nog opvallender: de volledige afwezigheid van VW in de hoogste regionen van rij-eigenschappen; de eerste vw staat ver onder het midden (Touran op 49 van de 81). En de Opel Corsa als bijna hekkensluiter op nr. 80 van de 81! In mijn beleving ook een Duitser.
Overigens maakt het mij geen bal uit waar een auto gemaakt wordt; wat ik niet begrijp is gedweep met een bepaald merk of land van herkomst.