Het Duitse verzet om de benzineauto de nek om te draaien kan niet op goedkeuring rekenen bij andere EU-landen.
Ja hoor, het gaat weer over uitstoot! Vanuit de EU is er een pakket maatregelen afgesproken waar wij ons allemaal aan gaan houden. Op deze wijze kunnen wij in Europa namelijk de aarde behouden van opwarming en onomkeerbare schade. Heel Europa werkt hier aan mee. Nou, heel Europa… In Duitsland blijft men dapper weerstand bieden.
Het volgende is er aan de hand. We hebben namelijk afgesproken dat er in 2035 geen auto’s met een verbrandingsmotor verkocht mogen worden. Zo kunnen de fabrikanten zich voorbereiden op een flinke transitie en kan de infrastructuur erop aangepast worden. Maar wat wil nu het feit: Duitsland ligt dwars. Ja, ironisch genoeg is er Duits verzet. De regeling leek al in kannen en kruiken, maar juist Duitsland stribbelt tegen.
Duits verzet voor benzine verbod
In Duitsland is de autoindustrie enorm groot en verkopen ze nog veel auto’s met een verbrandingsmotor. Dat Duitsland de wet nu niet ondertekent (dat is het enige wat ze nog moesten doen), wekt namelijk de nodige irritatie op bij andere EU-landen. Deze tactiek past meer bij landen als Hongarije, die wel vaker obstinaat zijn, maar niet bij Duitsland.
De onderhandelingen tussen alle lidstaten duurde heel erg lang. Logisch, naast uitstoot hebben sommige landen ook te maken met de economie, bijvoorbeeld. Uiteindelijk zijn alle landen er twee weken geleden uitgekomen en was de enige overgebleven formaliteit het zetten van de handtekening, iets dat nu niet gebeurt, ondanks dat Duitsland toegestemd heeft.
e-fuels
De reden dat Duitsland terugkrabbelt, heeft te maken met ‘e-fuels’, synthetische brandstoffen. Voordeel: ze stoten alleen net zoveel uit als een elektrische auto. Nadeel: het maken van een e-fuel is niet bijster milieuvriendelijk en ook niet echt goedkoop. Maar ja, daar kunnen eventueel stappen in gemaakt worden vindt Duitsland.
De EU heeft een tegenbod gedaan. Dat de betreffende auto ALLEEN op e-fuels kan rijden en niet op reguliere benzine. Daarbij geldt het alleen voor een beperkt aantal auto’s. Dat vonden de Duitsers niet voldoende.
Hoe het nu verder gaat, is onduidelijk. Het schept wel een precedent dat landen dus overeenstemming kunnen bereiken en vervolgens deze overeenkomst niet ondertekenen om zo verder te kunnen onderhandelen. Mocht Duitsland voet bij stuk houden, dan zullen de EU-landen opnieuw onder de onderhandelingstafel moeten.
Via: NOS.nl
Meer lezen? Hier tank je de goedkoopste benzine van Nederland!
Robert zegt
De Duitsers hebben zeker een punt. Het versneld afschrijven van benzine- en dieselauto’s is misschien beter voor het milieu (al valt daar zeker nog het e.e.a. op af te dingen), maar resulteert wel in een waanzinnige kapitaalvernietiging voor bedrijven en consumenten. En drie maal raden wie onder de streep die rekening mag gaan betalen…
Het is leuk dat er nu (eindelijk) eens wat meer serieuze aandacht komt voor die e-fuels, maar wel too little, too late. Met dank aan onze beleidsmakers die zichzelf járen lang hebben blind gestaard op EV’s.
W115 zegt
Mensen dwingen te investeren in the latest and greatest is goed voor de economie. Dat de auto’s in andere continenten een 2e leven krijgen boeit blijkbaar niet.
Richmond zegt
Jawel want dan wordt de Oude meuk daar ook vervangen
Richmond zegt
En hoeveel zou er geïnvesteerd worden in ev, e fuel of andere uitstootvrije aandrijving als de deadline 50 jaar verder wordt gezet? Het is juist deze politieke deadlines die de fabrikanten drijven om met technische innovaties te komen. Anders hadden we nog allemaal carburateurs met een draaikolk in de tank. Leuk voor de beleving, njet voor de portemonnee en milieu.
Als er iets is waar politiek en grote bedrijven goed in zijn is het blikje vooruit trappen ipv op te rapen. Dat zie je nu ook, staan ze op het punt om het blikje op te rapen komen er weer van die gasten aan die toch weer dat blikje vooruit trappen.
koeberg zegt
Waar haal jij versneld afschrijven van benzine- en dieselauto’s vandaan? Het verkoopverbod gaat over nieuwe auto’s, niet over auto’s die al op kenteken staan.
petroldrinker zegt
Goedzo, laat ze lekker de tering krijgen daar bij de EU.
Ik steun duitsland en italie hier zeker in!
racerx zegt
Dat zal ze goed doen ;-)
tuutertuuter zegt
Dit is weer klassiek “conservatisme” in de EU / Europa. De enige partijen of landen die tegen dit radicale beleid ingaan, zijn er niet eens fel op tegen. Die E-fuels gaan knetterduur zijn, en uiteindelijk wordt je gewoon geforceerd in een EV of OV.
coupedriver zegt
Porsche mikt op 2 EUR /liter! Kan vast goedkoper als er meerdere op springen ( die zijn er trouwens al mee bezig). Je kan trouwens voor je bosmaaier of grasmaaier al synthetische benzine kopen. Verpakkingen van 5 liter zijn natuurlijk aanzienlijk duurder dan als ze aan de pomp in massa kunnen aangeboden worden.
MarcoM zegt
De EU. Wanneer gaat de EU naar het volk luisteren.
racerx zegt
Niet, ze worden immers niet (direct) democratisch gekozen.
CYBRTRK zegt
”Voordeel: ze stoten alleen net zoveel uit als een elektrische auto.” die zin lijkt mij niet helemaal te kloppen
gregorius zegt
Het punt is dat men buiten Europa in 2035 nog niet klaar is voor een brandstof verbot. En wil en het geld is er niet. Dan kunnen we hier leuk het beste kindje van de klas gaan spelen, maar dat heeft weinig zin.
Feit is wel dat er genoeg makers zijn die nu in principe prima electro-auto’s maken. Het rijden van zo’n ding, als vervoersmiddel werkt in principe ook prima en in veel gevallen nog relaxter dan een benzine of diesel.
In principe, als we willen, kunnen we als Europa er ook voor zorgen dat de prijs per kilometer van een EV gewoon standaard minder is dat met een benzine/diesel; zeker voor 2035.
Als we dan benzine auto’s op een bepaalde manier belasten, zal het voor het grootste gedeelte van de bevolking logisch zijn om een EV te kopen. Dan is er ook geen verbot meer nodig.
Als er dan nog wat sport-merken met een lekkere ronkende V8 over zijn, is dat het probleem toch niet?
Richmond zegt
Maar waarom zouden zich druk moeten maken om ronkende auto’s? Wat hebben die rationeel, want dit zijn rationele besluiten waarbij emotie niet van belang is, voor toegevoegde waarde? Ze zijn niet het hoofd transport van de economie. Of die er wel of niet zijn, maakt voor de economie of milieu of werk etc niks uit. Dus gaan ze daar ook niet rekening mee houden in de besluitvorming.
monsieurleloure zegt
@gregorius,
Een verbot?!
baardmijt zegt
Een toespeling naar aanleiding van het Duitse verzet neem ik aan. Had alleen met een hoofdletter gemoeten.
Jantje_555 zegt
Het is niet enkel Duitsland, maar Italie was eerst met het niet akkoord gaan.
en het nadeel over e fuels kan ook over battterij productie en recyclage gezegd worden
Nadeel: het maken van een e-fuel OF EEN BATTERIJ is niet bijster milieuvriendelijk en ook niet echt goedkoop.
fanboy zegt
@Jantje_555: Het maken van een LFP batterij is zo duur niet en je kan er superlang mee doen. Als men nou iets meer visie had, dan waren hier al fabrieken ipv in Azie. Maar goed, het komt nu op gang.
E-fuels zijn de komende 10 misschien wel 20 jaar een lachertje als het aankoopt op vervangen van benzine.
Porsche kan volgens hun eigen targets al super weinig maken in 2030. Als je er een heel continent op wil draaien, gaat het nog heel lang duren.
Het is leuk om straks je oldtimertje op te rijden op de zondagmiddag.
Turbo S zegt
We hebben immers afgesproken dat….. “We” hebben helemaal niks afgesproken.
Is me nogal een verandering. Dan laat alle EU burgers hier lekker over stemmen. Als er dan een meerderheid is dan hebben “we” afgesproken.
coupedriver zegt
Zouden beter eens een onderzoeks journalist die communistische Timmers laten onderzoeken, die lijkt de chinese batterij lobby volledig in hun zak te hebben…
flyerbunch zegt
De vraag is eigenlijk, is het de Duitse overheid die hier stemmen mee denkt te winnen of is het effectief de Duitse auto-industrie die denkt nog wat langer denkt te kunnen blijven door kachelen op het dino goedje? Dacht dat de meeste Duitse fabrikanten reeds hun intensieve plannen hadden voorgesteld om hun hele modellen gamma om te toveren tot EV. Ja dat kost geld, maar eenmaa die stap gezet is het gewoon volgen. Porsche zet zwaar in op e-fuel ja, maar dit leek me meer het alternatief voor wanneer je je auto van vandaag (dan ondertussen een oldtimer) nog wilde gaan volgooien met dino sap.
fanboy zegt
E-fuels lijkt toch zoveel op gewone benzine dat de auto toch helemaal niet kan detecteren of hij er op rijdt?
ericc zegt
Titel dient te zijn:…. bij politiekers van de EU. De honderd duizenden die vandaag hun brood verdienen met de auto-industrie zien dit verzet graag komen!!! EV en ICE samen in de showroom en laat de consument de keuze zonder de belastingvoordelen!
realhustler zegt
Op dit moment is het enige alternatief voor brandstof een EV met een dik en zwaar accupakket. E-fuel kan een alternatief zijn, of iets anders, ik zou de uitstoot meer en meer beperken, en niet de manier hoe.
Houd aub de deur open voor hobby, racen, andere uitzonderingen, en nieuwe technologieën.