De kogel is door de kerk, Duitsland mag personenauto’s tol laten betalen. De Europese Commissie hakt eindelijk knopen door.
In 2015 werd in juni een procedure gestart tegen de plannen van Duitsland, omdat ze niet eerlijk zouden zijn voor bestuurders uit het buitenland. De Europese Commissie liet vandaag weten dat ze hun bezwaren intrekken.
Eind maart ging de Duitse Bondsdag al akkoord met een aangepast tolplan en in Brussel vinden ze nu ook dat aan alle bezwaren is gedacht. Toch duurt het nog even voordat we massaal tol mogen betalen aan de Duitsers. Pas in 2019 gaan ze de tolheffing invoeren en het plan zou jaarlijks 500 miljoen euro in het laatje moeten brengen.
Buitenlandse automobilisten met een zeer schone auto moeten straks 2,50 euro aftikken voor een Autobahnvignet van tien dagen. Bij iets minder schone auto’s kan het bedrag in stappen oplopen tot maximaal 20 euro. Mocht je nou een vignet voor twee maanden willen, dan moet je rekening houden met een prijs tussen 7 en 40 euro, afhankelijk van je uitstoot.
Toch is de strijd nog niet gestreden. Oostenrijk vindt de plannen nog steeds veel te discriminerend en bereidt een zaak voor bij het Europees Hof van Justitie. Nederland heeft eerder aangegeven dat het zich hierbij zal aansluiten, mocht het zover komen.
toyotafortuner zegt
Nieuwe blogger! Welkom. ~\(≧▽≦)/~
#nohomo
verschurenmark zegt
@toyotafortuner: Thanks! Ik ga mijn best doen
hamburg65 zegt
@toyotafortuner: wat houdt de #nohomo in?
toyotafortuner zegt
@hamburg65:
ik wilde graag ~\(≧▽≦)/~ gebruiken. Maar t kan miss gay overkomen. Vandaar #nohomo ?
Tonnie zegt
@toyotafortuner: ik vind ‘m knap #nohomo
roelfinus zegt
Ik moet het allemaal nog zien. Er komt dus nog een procedure bij het Hof van Justitie, en mijn inschatting is dat de plannen daar alsnog naar de prullenbak worden verwezen.
Daarbij zal dit ook wel een thema zijn bij de Bondsdagverkiezingen, en Merkel is tegen de tol. Voor verkiezingswinst laten CDU en CSU dit plan wel varen.
viezefreddyw zegt
Welkom Mark! Je hebt een zware taak op je genomen door een zeer gewaardeerde blogger(s) te vervangen.
On-topic: Voor mij is het zakelijk gezien een vervelende zaak. Ik ben met regelmaat in Duitsland of ik reis door Duitsland heen. Maar aan de andere kant, zonder dat ik in mijn eigen portemonnee kijk, snap ik deze actie wel. Duitsland is heel vaak een doorkruisland. Heel veel (vracht)verkeer gaat door Duitsland heen zonder een bestemming te hebben in het land zelf.
Maar ja, ik ga het zelf ook hard voelen…
Edge zegt
@viezefreddyw: Oei, wie zijn/gaan er dan weg?
toyotafortuner zegt
@edge: sowieso @dizono: http://www.autoblog.nl/nieuws/special-ducati-916-996-998-98407
En volgens mij ook @nicolasr. Van hem horen we ook niks meer.
nicolasr zegt
@toyotafortuner: Klopt. Ik ben ook weer terug-veranderd in een fanatiek lezer, sinds 1 januari alweer. Ik kon het schrijven niet meer combineren met mijn werk. Ik deed het ernaast, eigenlijk alleen omdat ik het heel leuk vind om af en toe een stukje te schrijven. Maar aangezien Autoblog serieuze, keiharde business is, was dat niet de ideale combi. Voor niemand!
Neemt niet weg dat ik het ontzettend leuk vond om te doen. Maar dat ik wel de leuke, creatieve lezersvragen mis… ;-)
Author zegt
Welke Blogger Moet Volgens Jou Terugkeren?
willeme zegt
@mauritsh: “Wat is jouw favoriete lezersvraag?”
nicolasr zegt
@MauritsH: Jaapiyo moet terug!
…Wat?
…Is niet weg?
…Oh
Dan graag Aimee. In de filmpjes alleen.
VeniVidiVici zegt
@MauritsH: sir_smokalot moet terug! Altijd erg vermakelijke humor stukjes :-)
berlinetta zegt
@nicolasr: Jouw lezersvraagartikelen las ik altijd met plezier!
nicolasr zegt
@berlinetta: ik ook! ;-)
viezefreddyw zegt
@Edge: @dizono heeft ons verlaten.
Edge zegt
@viezefreddyw: Oh, dat hele artikel en de aankondiging van zijn afscheid heb ik helemaal gemist. Nouja @Dizono, als je dit leest: Bedankt voor de vele leuke artikelen en het ga je goed! Houd je ons wel af en toe op de hoogte van dat klassiekerproject van je?
Dizono zegt
@Edge: dank voor deze mooie woorden! En ik blijf updates over de Rosengart posten, beloofd!
kempenaer zegt
@viezefreddyw:
Die centrale ligging levert de Duitsers ook heel veel op.
mashell zegt
@kempenaer: yep. Hoeveel ik wel niet aan Sanifair betaald hebt.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Is er een andere blogger gestopt dan?
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Yep, Dizono.
mauking zegt
@viezefreddyw: wie is er weg dan?
mauking zegt
@mauking: laat maar ;)
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Gelul, ieder europees land is doorvoerland, alles wat er in onze nederlandse en belgische havens komt wordt doorgevoerd.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Mja, niet helemaal gelul denk ik. De mensen in onze havens hebben natuurlijk wel werk aan al de schepen die de haven binnen komen. Elk land is inderdaad een doorvoerland, maar als land dat midden in Europa ligt spant Duitsland natuurlijk wel de kroon.
Loek zegt
@viezefreddyw: Is blogger op AB worden niet iets voor jou?
viezefreddyw zegt
@720s: Nee, ik heb niet een leuke schrijfstijl zoals de bloggers wel hebben en ik ben niet een type om achter alle nieuwtjes te gaan.
Wel lijkt het me leuk om weer een gastbijdrage te doen over een bepaald onderwerp. Ik weet alleen nog niet welke…
kempenaer zegt
Weer zo’n administratief gedrocht. Bah. Boycotten, die graaiende weiswursten.
bitteeinbit zegt
Geen jaarvignet?
Edge zegt
Jammer! Ik gebruik regelmatig een stuk Duitse snelweg om vanuit Zuid Limburg het land en moet ook best vaak in Duitsland zelf zijn, dus voor de portemonnee was het fijner geweest als Europa dit tegengehouden had.
trustmeiamanengineer zegt
Tjongejonge! Nóg een sticker erbij….
offtopic: MAAR wat nog veel erger is, ik las net dat we verplicht E10 gaan invoeren in NL in plaats van Euro95…. En dat lust mijn motor niet, en mijn auto eigenlijk ook liever niet…
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Nevermind, zat zeker een of andere oude obscure site te lezen. Was allang bekend.
gove zegt
blijft kut volk die duitsers, wat zal een jaarvignet kosten,
en i.p.v. moeilijk te doen kunnen we hier ook tolheffen, de meeste landen in europa doen dat toch al, plus kunnen ze de wegenbelasting ook iets laten zakken (zal wel niet gebeuren)
Boomer zegt
@gove: volgens mij zijn Duitsers de meest sympathieke bewoners van de EU. Werken hard, trekken de economie in Europa en zijn altijd vriendelijk. Ik ben benieuwd waar jouw mening vandaan komt.
reactief zegt
@airc: Ze trekken de economie niet hoor. Dat dat zuidelijk Europa. Die zorgen met hun geldproblemen, die veroordeeld worden door Brussel, voor een lage Euro. En door die lage Euro kan Duitsland inderdaad heerlijk geld verdienen!
hamburg65 zegt
@airc: ik woon d’r en om nu te spreken van de meest sympathieke bewoners van Europa… ufs
lekkaah zegt
@hamburg65: ze tolereren jou dus dat lijkt me sterk
hamburg65 zegt
@lekkaah: omdat ik kaaskop ben ??
maxidyne zegt
Mijn vrachtwagens betalen al 13.5 cent euro 6 en 15.6 cent voor euro 5 per kilometer in Duitsland.
Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Vind de prijzen nog wel meevallen als je een keer door Duitsland moet, maar dagelijks word het een dure hobby voor de automobilist.
hamburg65 zegt
@maxidyne: en dan staan jou vrachtwagens ook nog ellenlang in files vanwege de “Dauerbaustellen”…
lincoln zegt
Goed nieuws voor de anti EU lobby ..
Hoe meer seperatie des te beter ..
mashell zegt
@lincoln: het kan nog gestopt worden door het EU hof. En natuurlijk zijn er staks verkiezingen in Duitsland. Als de CDU weer wat machtiger wordt in de “Union” dan kan heel dit onzin plan zomaar weer afgeschoten worden.
lincoln zegt
@mashell:
Welnee .. Duitsland wil al jaren zijn grenzen terug ..
Zit al tijden in het plan ..
Gaat gewoon door dus ..
lekkaah zegt
@mashell: dat kan zeker ja, het gaat om de gevolgen..
De EU moet ‘ns z’n populistischs waffel houden en haar plaats leren kennen, de denkbeeldige positie die die elitaire ambtenaren (nog steeds) denken te hebben begint men op te breken
Die tonnen verdienende pluchezitters willen uiteindelijk nog bepalen wat er elke avond op jouw bordje ligt en welke stofzuiger er gebruikt zal worden in jouw woning, nee bedankt.
hamburg65 zegt
@mashell: nö! Het toll idee komt van een CSU minister, dus allemaal één pot nat
kratoss zegt
oostenrijk vindt het discriminerend?? bij hun moet je vignet en tol betalen voor de tunnels.. vinger naar duitsland wijzen terwijl ze zelf de mensen naaien
avda zegt
@kratoss: Oostenrijk maakt zich druk om het feit dat de duitse burger straks geen toll hoeft te betalen, maar de buitenlanders wel. In Oostenrijk betaalt de burger ook toll.
carmasterr zegt
@avda:
Dat is dan wel weer toll van die Oostenrijkers
avda zegt
@carmasterr: Ja super toll, ik zag het na het plaatsen :-P
jaso013 zegt
Prima toch. Gaan we hier lekker ook tol invoeren en in de redt van europa ook. Kunnen we mooi weer extra geld rondpompen want daar zijn we in de EU goed in. Poepzooi!
v6ti zegt
Wir shaffen dass.
bitteeinbit zegt
Wel waardeloos, nu wordt het weer duurder om een lekker pilsje in huis te halen…
desjonnies zegt
EU = Duitsland, dan een hele roedel west europese schoothondjes (soort can befteckels) en een valse Hongaarse Herder met dito Poolse collega.
De Britse bulldog zit lachend zijn ballen te likken en heeft al verteld dat hij in ieder geval geen ondervoede Griekse vuilnisbakkenrashond is.
2wheeler zegt
Kunnen wij ook geen toll invoeren? Maar dan alleen voor de Duitse burgers? Zal flink binnenlopen als ze ’s zomers onze stranden opzoeken.
lincoln zegt
@2wheeler:
Duitsers zijn by far de beste buitenlanders die NL zich kan wensen ..
hamburg65 zegt
@lincoln: zolang ze niet uitsluitend Warsteiner drinken ?
lekkaah zegt
@2wheeler: goed plan, laten we een grote inkomstenbron wegsmijten
2wheeler zegt
@2wheeler: kunnen jullie er misschien nog wat serieuzer op reageren de volgende keer?
panlat zegt
Schijt. Moet iedere dag een stukje autobaan pakken van duitsland om bij mijn werk te komen of ik moet de hele weg binnen door rijden door nederland. Duur grapje voor 2 maanden om door duitsland te rijden. Ik zal het er niet voor over hebben om 40 euro te betalen.
henkp1 zegt
Ik kom al niet zo vaak in Duitsland, maar als ze die tol gaan invoeren dan helemaal niet meer!
HzR zegt
Kun je lekker heel je voorruit volplakken tijdens een ritje naar italie oid…
hamburg65 zegt
Als van de tol die rotte Autobahnen vernieuwd worden, dan vind ik ’t best
mgmgb zegt
Tja, eigen schuld dikke bult. Europese integratie gaat niet zo lekker, lidstaten weigeren Brussel meer macht te geven, individuele lidstaten voeren rare plannen in, Brussel heeft geen middelen om dat tegen te houden. En daarna geven we Brussel de schuld. Hoog tijd voor een Europees systeem van wegenbelastingen, brandstofaccijns, technische keuringen en BPM-equivalenten.
desjonnies zegt
@mgmgb:
Dat is er al jarenlang voor vrachtwagens en heet Eurovignet, desondanks hebben de meeste landen daarbovenop een individuele tol ingevoerd.
exmof zegt
Nederlanders moeten een paar euro tol betalen in Duitsland en ze gaan direct helemaal over de zeik, wat een volk. Jullie zouden je zo druk moeten maken om de accijnzen, bpm en wat voor idiote regels meer in eigen land. Als jullie door Duitsland heen rijden hoef je in ieder geval geen € 1,64 af te tikken bij de pomp! Altijd maar het goedkoopst willen maar ondertussen in eigen land een poot uitgedraaid worden, kansloos.
arias zegt
Tja ergens moet het geld vandaan komen om Angela Merkels opendeur vluchtelingenbeleid te kunnen bekostigen en te kunnen blijven bekostigen voor de nog miljoenen die naar Duitsland toe zullen komen dus geheel onlogisch is het niet….