Gewoon een heel erg lekkere restomod. De Lancia 037 opnieuw uitgevonden door Kimera Automobili. Nu is ‘ie officieel.
Zo’n maand geleden kondigde Kimera Automobili aan met iets bijzonders bezig te zijn. Ze hebben iets gedaan met de iconische Lancia 037. Wat precies, ja dat wist nog niemand. Het was immers een teaser voor wat komen zou. En nu is het doek getrokken van het nieuwe project. Maak kennis met de Kimera Automobili Lancia 037!
Deze restomod combineert verleden met heden. Je krijgt de kans er eentje te kopen, daarover later meer. Laten we eerst eens kijken naar de techniek. Onder de kap huist een door Claudio Lombardi geëngineerde 2.1-liter viercilinder turbomotor. Het blok pompt er 505 pk en 550 Nm koppel uit. Dat lekkers gaat naar de achterwielen en je moet het zelf doen, want de Kimera Lancia 037 heeft een handgeschakelde versnellingsbak. Het vermogen klinkt misschien niet extreem indrukwekkend anno 2021, maar besef dat deze machine een gewicht heeft van zo’n 1.000 kg.
De body van de auto is van carbon. Verder beschikt de 037 over 18-inch wielen aan de voorzijde en 19-inch wielen achter. Er is gekozen voor ophanging van Öhlins en remmen van Brembo.
Zoals gezegd kun je er eentje kopen. Althans, als ze nog beschikbaar zijn. Kimera Automobili bouwt slechts 37 stuks van het apparaat. De restomod is met 480.000 euro exclusief lokale belastingen een deftige prijs.
ericd zegt
Fraai. Ik zou wel willen weten waar die 2.1 liter motor oorspronkelijk vandaan komt. Voorts lijk me de spoiler wel erg veel downforce genereren, zeg maar gerust tevens luchtweerstand. In bochten prima, maar als je 250 km/u rijdt niet zo bevorderlijk. Dat zou variabel moeten zijn, elk geval kleiner. Mooie wielen die doen denken aan Integrale wielen.
okdoei zegt
Vet ding. Vet duur. Maar is het wel een echte restomod? Zoals ik het lees zit er geen onderdeel van de originele 037 op.
In mijn optiek is een restomod een klassieke auto pakken, fysiek, en daar onderhuids oude onderdelen vervangen voor nieuwe.
Niet een nieuwe auto maken die lijkt een oude. Dan is de fiat 500 ook een restomod.
seanxtype zegt
@okdoei: precies, dit is gewoon een moderne interpretatie. Nog steeds erg mooi maar geen restomod.
meetsysteem zegt
Wat een verademing, dit design. Mijn overwaarde ervoor verzilveren? Nee, dat nou ook weer niet…
MaartenD zegt
Op welk chassis wordt deze auto gebouwd? Lijkt mij niet dat dat een echte 037 is
deSjonnies zegt
Het middenstuk van de orginele 037 vertoont veel gelijkenis met de Lancia Beta Montecarlo en met de langeafstandsracer van Lancia.
Je kunt tegenwoordig delen kopen om een Montecarlo om te toveren naar een 037 bij o.a. Pitlane Motorsports.
Jorrit zegt
Er zijn maar +/- 200 van het origineel gebouwd zover ik weet. Gaan ze daarvan 37 stuks plastische chirurgie geven? 🥴
mpgc zegt
Het ziet er zeker fraai uit maar als ik naar de foto’s kijk, lijkt het me geen bestaande auto of mock up, maar slechts renders. Ben benieuwd of hij ooit echt gebouwd zal worden. De term restomod dekt de lading ook niet echt. Het is geen verbeterde versie van het origineel maar een soort luxe kitcar voor heel veel geld. Kun je ook een kitcar van een lancia Stratos kopen en die heel mooi opbouwen voor 1//10 van het geld. Heb je ook nog geld over mo er bijvoorbeeld een GT3 of een M5 CS naast te zetten 😄
veloce zegt
Maar dit is toch geen restomod? Gewoon een fonkelnieuwe auto! Of hebben ze een originele 037 (of Bèta Monte Carlo) gebruikt als restauratiebasis?
joosstra zegt
Op de site van Kimera staat : “With a long, rigorous and detailed activity of design and engineering, Kimera Automobili evolves a legendary car by creating a completely new custom-built car, with fine materials and state-of-the-art components. The result is the maximum expression of all the characteristics inherent in the DNA of the car, exponentially optimized and enhanced by modern technology: carbon, kevlar, titanium, steel and aluminum machined from solid, find their synthesis in over 500 HP and 550 Nm of torque! The Queen is back!”
Kortom : geen restomod, maar gewoon een kompleet nieuwe auto. Grappig overigens dat hij veel hoekiger is dan de originele 037, terwijl de huidige trend vloeiende vormen voorschrijft ter verbetering van de aerodynamika.
avocado zegt
@joosstra: dit soort bedrijfjes
ericc zegt
Italië is goed bezig wat restomod betreft. Vorig jaar de Delta Integrale en nu dit. Om de Testarossa van de zwitsers niet te vergeten!
deSjonnies zegt
De orginele motor voor de 037 is door Lampredi ontworpen voor de Fiat 125 uit 1967 , die eigenlijk als tegenhanger voor Alfa’s Giulia uit Turijn was ontworpen. Deze dubbelnokker is o.a. gebruikt voor de 124 Spider en de 131 Abarth en vele Lancia Beta modellen.
Deze krachbron werd ook gebruikt in de Delta S4 waarbij men van een Volumex compressor en een turbo gebruik maakte.
De Lancia Delta integrales zijn ook uitgerust met dit blok, omdat dit blok sinds de 124 Abarth Spider door Fiat en Lancia in de rallysport wrd gebruikt was het een enorm betrouwbare krachtbron.
maussieknip zegt
Met name die velgen zijn toch wel echt schitterend zeg. Wat een schitterende auto!
marcomanta zegt
Schitterend, laat maarkomen!
linkador zegt
Geenszins een “restomod”.
Wel een beter dan het origineel “recreation”. De panelen van het koetswerk passen zelfs bij elkaar en de overlevingskansen bij een crash zijn wellicht aanzienlijk verbeterd.
O plaat zegt
Dus Lancia krijgt de laatste 20 jaar hun voertuigen aan de straatstenen niet kwijt. Slaagt Kimera er in 400.000 euro te vragen voor een wagen waar er toevallig wat Lancia stickers op hangen. Je zou je beginnen afvragen wat ze daar liggen te doen bij de marketing afdeling van Lancia/Stellanis.
clubbtraxx zegt
Geen restomod, maar een coach build waar de 037 model voor heeft gestaan.
Gaaf ding, hoewel ik die ‘achtervleugel’ een tikkeltje teveel vind.
Als die wat bescheidener zou zijn was ie echt fraai geweest.
driftwood zegt
Schitterend!
Eduardo Cuvelier zegt
Kimera Lancia EVO37 Rigorous Red – Score :
– Zuri : ‘Stranger Things Theme’
– https://www.youtube.com/watch?v=GDZHHW1KdIY