Duikt processorfabrikant Intel in de accumarkt? Als je dat aan ex-bestuursvoorzitter Andrew Grove vraagt, dan waarschijnlijk wel. Grove, inmiddels gepensioneerd, maar nog altijd adviseur bij Intel doet erg zijn best om zijn oude werkgever te overtuigen eens licht op te steken in de wereld van de accu’s. Dan in het bijzonder accu’s voor de aandrijving van elektrische auto’s.
Grove voorziet dat de grote Amerikaanse autobouwers in rap tempo zullen verschuiven naar massaproductie van plug-in elektrische auto’s. Problemen die daarbij zullen ontstaan is de levering van voldoende accu’s. Grote spelers op dit gebied zijn voornamelijk buitenlandse bedrijven zoals bijvoorbeeld Sanyo en Panasonic. Kleine Amerikaanse bedrijven als A123 Systems boeken vooruitgang en werken met GM aan de Volt, maar over het algemeen zijn er in eigen land maar weinig aanbieders van EV accu’s.
Mocht Intel daadwerkelijk besluiten om in de accu markt te duiken, dan zal dit een forse investering met zich meebrengen. Het bedrijf zou dan een nieuwe fabriek moeten bouwen en specialistische kennis in huis moeten halen. Intel beschikt over de middelen, maar in onzekere tijden waarin Intel’s core-business (de processors en aanverwanten) sterk terugloopt, staan bestuurders niet te springen om stevige investeringen.
Met dank aan Arthur voor de tip!
AtakanGül zegt
Stel je voor, een Bugatti Veyron met Hybrid dingen. :mrgreen:
savipe zegt
Had dit al zien aankomen binenkort rijdn we niet met
een bmw of audi maar met een Sony of HP
Rayner zegt
Maar intel zit toch al een stuk langer in de accumarkt?
BmwMPower zegt
Zometeen moet er nog een servicemonteur van Intel komen voor je auto, op de A2, in verschrikkelijk slecht weer.
Ja, dat lijkt me wel wat :D :P
;)
jOnas zegt
Als ze de prius dan even snel kunnen laten gaan als hun processors no problem :D
Klassiekerrally zegt
‘Intel inside’ was jarenlang een horror-slogan voor me, maar sinds m’n Intel iMac zo vlekkeloos z’n diensten bewijst heb ik m’n mening wat bijgesteld :)
Ik vraag me overigens wel af of de accu het op de middellange termijn als energieopslag voor auto’s zal overleven…
Kevin van Roest zegt
Tja, ik vraag me echt af of auto’s als de Prius de toekomst zullen zijn. Mijn pijlen gaan toch uit naar het gebruik van biobrandstof, lpg en op lange termijn toch waterstof.
Ps: Er staat “zoals bijvoorbeeld” en das nogal dubbelop ;) Overigens niet om te zeiken, het staat alleen een btje slordig…
Citrofiel zegt
Ik denk eigenlijk wel dat elektrisch de toekomst heeft. Voor biobrandstof is heel veel ruimte nodig, LPG is ook eindig, en waterstof is inefficiënt omdat het eerst moet worden geproduceerd, waarvoor toch energie nodig is. Waarom niet gelijk die energie in de auto stoppen ipv een tussenstap?
@ Kevin van Roest; En “btje” in plaats van “beetje” staat niet slordig? ;)
jOnas zegt
@Klassiekerrally
Gelukkig hangt er op de mac zo geen lelijk logootje op :D
Kevin van Roest zegt
@ Citrofiel; “Btje” is dan inderdaad ook weer slordig, heb je helemaal gelijk in!
Je beredenering voor elektrisch klopt ook, dat elektrische spul is alleen zo emotieloos :(
Citrofiel zegt
@ Kevin van Roest; Emotieloos, tsja, eigenlijk is alles emotieloos vergeleken met de verbrandingsmotor, maar helaas, we zullen toch eens naar iets anders moeten gaan kijken… En waterstof is eigenlijk ook elektrisch, dus ook emotieloos, vrees ik… :(
ripjans zegt
Ik vind die Tesla Roadster anders wel een redelijke klank hebben. Niet te vergelijken met de rasechte roffel, maar ook niet lelijk :D
Lustigson zegt
Waarom is elektrisch rijden nou minder ‘emotioneel’ dan met ’n verbrandingsmotor? Die laatste doet ook maar wat benzine en lucht bij elkaar en ‘beng’. Niks emotioneels aan. ;)
Buyck zegt
INTEL kan bijna niet anders dan meegaan. Er ligt een markt klaar waar miljoenen wagens kunnen uitgerust worden met batterijen. De markt en de technologie zijn er rijp voor! Nota bene het zou een goede opkikker zijn voor de Amerikaanse automarkt die nu in verval is. Als ze niet tijdig op de kar springen gaat het Oosten ermee lopen.
Mr X zegt
-.- Gaat mijn Toyota nu crashen midden op de weg?