De serieus kijkende designmeneer op deze foto staat niet voor niets naar een paar lijntjes te wijzen natuurlijk, hij legt hier waarschijnlijk de eerste afbeelding/teaser/schets van de nieuwe Skoda Octavia uit. Het werd een keer tijd, de huidige loopt immers al sinds 2004 mee.
Deze afbeelding, afkomstig van Autoforum.cz, laat erg veel gelijkenissen met de VisionD concept zien. Vergeleken met de huidige Octavia zien we hier een schuiner aflopende achterkant en ook de hoekige koplampen vallen op. De afbeelding werd getoond tijdens een presentatie van de Skoda Rapid.
Het zal nog even gissen blijven aangezien de derde generatie Octavia pas voor 2013 op het programma staat (we gokken op een onthulling in Genève, in maart). De nieuwe Octavia zal op het eenheidsworstige multi-inzetbare MQB-platform van Volkswagen gebouwd worden en onderstreept weer even dat Skoda toch echt zin heeft om redelijk veel nieuwe modellen uit te brengen.
En plaatjes van de VisionD ter referentie.
[nomsn]
KaCh1ng zegt
hopen dat skoda het niet weer verpest door een doodnormaal auto neer te zetten, dat is net wat skoda mist .. design
bsxc2 zegt
@KaCh1ng: Dat kan wel zijn,maar ik scheer alle VAG producten over een kam.
bullgod76 zegt
@bsxc2: Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar niet alleen de ontwerpen van VW, Skoda, Seat en Audi zijn dodelijk saai. Ook de moderne Bugatti’s, Bentley’s en Lambo’s missen de scherpe kantjes die ze hadden voordat deze merken door VAG werden ingelijfd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@KaCh1ng: non-design is ook design… Kijk naar het succes van Skoda, voor de rationele mensen een ideale keus. Die willen helemaal geen design…
StijnB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Voor de facelift was de huidige Octavia als break, zeker in het bordeauxrood met velgjes, geen lelijke wagen voor zijn segment en prijs:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@StijnB: ik zeg toch ook niet dat hij lelijk moet zijn? Moet gewoon strak, simpel design zijn, zonder veel tierelantijnen. In Calvinistisch Nederland houden we daarvan, hence het succes van Skoda alhier.
StijnB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Overal houden ze wel van een goede verhouding prijs/kwaliteit, enkel in Frankrijk en andere markten met eigen merken zijn ze soms nog licht chauvinistisch (maar dit neemt wel af met de tijd)…
bullgod76 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik geef je maar gedeeltelijk gelijk.
Je zegt dat rationele mensen geen belang hebben bij design.
Maar helaas is dat non-design van de VAG group toch te duur.
Dan kun je echt veel beter voor een Dacia gaan.
jrk68 zegt
@KaCh1ng:
Ach dat design gaat voor alle vag producten op.
Skoda’s zijn juist het meest onderscheidend op dat vlak.
Of je het mooi vindt of niet maar een Roomster en Yeti zijn geen doorsnee.
Komt bij dt je bij Skoda betaald voor wat je krijgt en niet voor een paar kuub gebakken lucht.
StijnB zegt
@jrk68:
De Yeti is zelfs gewoonweg leuk
oli4k zegt
@StijnB: …als je met pensioen bent. Ik zie er ook zelden een zonder caravan. Hij rijdt nog wel aardig trouwens. Als je het totaal ontbreken van enig gevoel met de weg prettig vindt tenminste ;-)
luxaeterna zegt
@KaCh1ng: Skoda staat dan ook voor degelijke en sober gelijnde auto’s.
Esprit_de_Flandre zegt
@KaCh1ng: Geen design? Maar jongen toch. Ik vind skoda’s prachtig, en niet omwille van het prijskaartje. Het zijn de mooiste producten van de hele VAG-stal…
kaasboerin zegt
Die gozer kijkt zo serieus omdat ‘ie verbaasd is dat er nog steeds mensen naar hem luisteren..
Wordt uiteindelijk toch gewoon een VW met Skoda logo.
agim zegt
Een vw met een Skoda logo dat veel goedkoper is …
coen75 zegt
Ziet er gaaf uit, maar ik ben bang dat de productie versie hier niet heel erg op gaat lijken
ramshoek zegt
Voor een Octavia zou ik toch eerder een Hatchback / Sedan kruising verwachten zoals de Octavia vanaf het begin al heeft.
Daarbij verwacht ik voor de Octavia toch eerder een meer uitgesproken Long Wheelbase model.
Zou er van de Rapid niet ook een Hatchback komen?
alcantara zegt
Let op die schitterende details en ook veel nieuwigheden; kleine buitenspiegels, geen zichtbare uitlaten, geïntegreerde deurgrepen, wit dashboard, witleder interieur dat niet onder doet voor de ‘premium’ merken, zeer bruut panorama/targa dak over de volle lengte, portieren zowel voor als achter zonder lijst rondom de ruit (coupé-style). En dat voor een Skoda, ik ben ben zwaar onder de indruk!
kaasboerin zegt
@alcantara: Leuk hè zo’n concept.
StijnB zegt
@alcantara:
Mja, maar al die details verdwijnen, en wat blijft is een blokje…
stanny zegt
Schets ziet er leuk uit (meisje op de foto ook)
Vooral de achterkant heeft wel iets (van de skoda)
Off-topic: Valt me weeral op hoe snel iedereen hier direct het VAG-concern aanvalt. Elk Duits merk is momenteel schuldig aan eenheidsworst-politiek. -> Get over it
StijnB zegt
@stanny:
Slechts een van de twee maakt me hebberig…
robinio zegt
Mooi concept, maar dat vond ik van de Rapid ook. En dat is uiteindelijk ook gewoon een VW geworden met een Skoda neusje.
masterstig zegt
@robinio: Had ik ook precies! Ik was erg enthousiast, maar dat enthousiasme is erg gedaald na het zien van de productie Rapid. Lelijk is ie niet, maar mooi ook zeker niet. Terwijl ik het concept gewoon stoer/gaaf vond. We wachten af, hopelijk wordt het nog wat met de nieuwe Octavia…
ruudw zegt
Ziet er veel te strak en saai uit
deeheeventer zegt
Is deze auto niet een tikkeltje te klein om een Octavia te zijn? Is dit niet een Fabia ofzo?
dubhead zegt
Strak. Beetje jammer dat de drijftrein altijd hetzelfde is maar als ze wat leuke dingen doen met de moduleerbaarheid (roomster) kan het wel interesse pieken.
Ik zie Skodas met een redelijk kaal interieur (ipod interface a la McLaren) dat op één twee drie in een camionette veranderd.
sjamp zegt
Waarom gaan we uit van schetsen van de nieuwe Octavia en niet “gewoon” van een schets van de Vision D?
Volvo_440_turbo zegt
De reden dat ik zakelijk Skoda rij is duidelijk voor mij,
Voor een VW betaal je meer voor minder. Met een Audi zouden de mensen te snel door hebben dat we het geld uit hun zakken proberen te halen. Het is voor mij belangrijk om met een ‘neutrale’ auto te rijden…
moveyourmind zegt
Skoda slaat met dit model een heel andere designrichting in. Ik vraag me af of de huidige doelgroep van Skoda zich hier in kan vinden. De Octavia is tot op heden juist een ideale zakenauto: ingetogen, maar wel met een chique voorkomen. Daarmee kan je zowel privé als zakelijk bij iedereen voor komen rijden. Ik krijg de indruk dat Skoda teveel in het vaarwater zit van Volkswagen zelf.
rgeerolf zegt
Mooie wagen, breng hem gewoon zo uit! Met echt een minimaal aantal aanpassingen. Maar ja, zal waarschijnlijk niet gebeuren, het uiteindelijke model zal wel nog een stuk saaier zijn.
rjmb zegt
Mijns inziens hoort het karakter van Skoda een degelijke, relatief simpele, ruime gezinswagen te zijn met een alleszins acceptabele uitrusting, goede kwaliteit en aantrekkelijk prijskaartje.
Langzaam is Skoda steeds luxer geworden en kruipt het aan tegen Volkswagen, dat op diens beurt weer tegen Audi aanschurkt. En daar zit ‘m de crux; de ‘basismerken’ kunnen makkelijk luxer worden, maar op een gegeven moment is de rek er uit bij de topmerken.
Ik denk dat bij Skoda de kracht zit in met name een stoot meer ruimte voor minder geld. Daar haalt de Superb ook een groot deel van de markt vandaan.
jordy14 zegt
Meteen produceren en niet al het spannende eraf halen aub.
Orichy zegt
Dit is niet de Octavia, wel de hatchback Rapid, die mogelijk een andere naam krijgt, de Octavia schijnt nog groter te worden, dan dit model en de huidige Octavia. Zodat het gat naar de Superb opgevuld wordt.
Dan valt de Octavia precies tussen de Jetta en de Passat in en de Superb tussen de Passat en A6. Dit model is ter grote van de Seat Leon, dus het Tsjechische zusje zal ik maar zeggen.
mashell zegt
Grappig dat zoveel mensen Skoda voor een goedkoop of aantrekkelijk geprijsd merk houden. Zo goedkoop zijn ze namelijk helemaal niet.
wobwobgaserop zegt
Als ik de foto’s bekijk, dan had ik, met wat aanpassingen, zo’n soort model bijna graag als nieuwe scirocco gezien..
kickass zegt
Geen wonder dat hij al vanaf 2004 in productie is. Dat design is bijna zo tijdloos als de Z8.