De Fiat 500 is een ware klassieker, het 500’tje was een heel basaal vervoermiddel, maar de vorm en karakter spreken nog velen aan. Al in 1957 rolde de eerste 500 Nuova van de lopende band in Turijn. Deze 500 was de opvolger van de al even legendarische Fiat 500 “Topolino” die van 1936 t/m 1955 werd geproduceerd.
De 500’tjes hadden een tweecylinder achter de achteras (dezelfde configuratie als de Porsche 911 en in standaardtrim leverde dat nog geen 20 pk aan vermogen op.
Een paar dwaze Engelsen vonden dat wat mager en wilde het project meteen goed aanpakken. Zodoende krijgt hun interpretatie van de 500 het motoblok van de Ducati 999R mee. Met 150 pk en dankzij een laag gewicht door het gebruik van carbon carrosserie delen, sprint deze 500 in 4 seconden naar de 100. De topsnelheid wordt begrensd op pakweg 200 km/u, wat meer dan genoeg in zo’n koektrommel.
Er worden er straks maar 500 gebouwd, dus als je er een wil hebben kun je maar beter snel bestellen. Helemaal nieuw is het idee ook weer niet, want een erg snelle Fiat 126 konden we al eens op video bewonderen.
Solstice zegt
The mouse that roared. :-D
200km/h?!? Geldt zeker alleen voor de 500jes zonder omgekeerde suicide-deurtjes dan…
dekster zegt
leuk
Djivy zegt
(Link naar f500-pagina bevat twee keer http://)
Ik begin stilaan te denken dat dit Q-car-project niet van de grond geraakt; zowel het nieuws als hun homepage dateren van augustus 2005 en werden sindsdien niet meer bevestigd noch ge-update.
Leek me wel wat anders.
autoblogger zegt
Thanks, heb het aangepast. Het is overigens ook een dubbel-post, heb het hier al eens eerder over gehad: http://www.autoblog.nl/archive/2005/08/13/fiat_500_de_prancing_mouse_f50
Wouter zegt
Ja goedemorgen! Sorry hoor :-)
Het is wel een leuk project, maar Djivy heeft gelijk: heel concreet is het allemaal nog niet en dat lijkt het ook niet te worden.
jeanett zegt
Follow your dreams, you can reach your goals.
Mario zegt
ik heb ook zo’n Fiat-500-hok, in opgevoerde versie haalt ie nu 150 (bijna 40 PK). 200 per uur? Bloedlink, ik zou maar een goeie levensverzekering afsluiten!
M’n Fiatje is uiteraard wel ‘wat aangepast’… maar 200? Heu… ik wil nog niet dood hoor!
De conversie met Ducati-blok is al eens gedaan (zie Fiat 500 club). Oorspronkelijk was het ook de bedoeling om dit Ducati-blok te gaan gebruiken, maar het werd te duur. Dus vandaar dat we nu met de staande-twin-pruttelaar opgescheept zitten. Overigens was er ook van oorsprong al een STEYR-PUCH-versie verkrijgbaar, boxermotor met 40 PK (650TR). Die had ook een nadere achteras-constructie (pendel-assen, was bepaald geen verbetering). Overigens is de wegligging van de 500 net zoiets als van een Mini. Gewoon supergoed dus, alleen alles wel RELATIEF he! Probeer me maar bij te houden in de stad… zal je nog tegenvallen (vergeet het maar met je GSI-GTI-tje…)
Heu… echter wel lachen als je bedenkt hoeveel BMW-rijders er dan een extra p*nis-verlenging moeten gaan aanschaffen. Hahahahaaaa!
abarth500 zegt
Ben zelf bezig met zo’n project heerlijk gewoon. 70 pk ducati in zo’n kleine rakker!