De Italianen pakken meteen goed uit.
Het is een lekker druk weekje, zo. De Tokyo Motor Show is een beurs waar zowel de motorfietsen als automobielen aan bod komen. Fans van zowel Gran Turismo als Tourist Trophy komen hiermee aan hun trekken. Wie Tourist trophy niet kent: dat is een soort Gran Turismo 4, maar dan met motorfietsen.
De legende wil dat hoofdredacteur @michaelras elke avond een paar rondjes op een door Yoshimura getunede GSXR-1000 K5 rijdt op Suzuka alvorens hij gaat slapen onder zijn Kawasaki dekbed en Yamaha knuffelbeer. Terug naar Ducati. De Italiaanse fabrikant heeft ook een lading primeurs. We nemen de twee gaafste met je door:
Panigale V2
Voor de liefhebbers die met weemoed terug denken aan de tijden van de Suzuki TL1000R, is de Paginale V2 een niet al te duur doekje voor het bloeden. Een V2 geeft een motorfiets een wat rauwer karakter, maar heeft ook echt een paar grote voordelen. Denk aan de uiterst compacte afmetingen, bijvoorbeeld. Qua prestaties zijn er weinig mensen die medelijden voor je voelen. Bij 10.750 toeren staan er namelijk 155 trappelende paarden klaar om de achterband te kwellen, 5 pk meer dan voorheen. Ook het koppel ging omhoog met 2 stuks, waardoor het totaal nu 105 Nm is. Ook de enkelzijdige swing-arm is geheel nieuw. Mocht je geïnteresseerd zijn, de prijs naar Ducati maatstaven redelijk te doen, voor 20.990 euro heb je dit temperamentvolle raspaard op de stoep staan.
Streetfighter V4
De Streetfighter V4 is eigenlijk de naked-versie van de Panigale V4. Dus geen kuipen, geen bescherming en een iets andere zitpositie. Een heel mannelijke (m/v) motorfiets: goed voor extra rauwe sensaties. De motor is de bekende V4, maar nu met 208 pk. Mocht je denken dat dat net niet voldoende is, dan is er goed nieuws, want middels een Akrapovic uitlaatsysteem heb je de beschikking over 216 pk. Voor de context, de Ducati Streetfighter V4 weegt 178 pk droog. Prijzen zijn niet mals, maar liefhebbers hebben het er graag voor over. De Streetfighter V4 kost 22.999 euro en voor de Streetfighter V4S (met Marchesini velgen en vering van de firma Öhlins) betaal je 25.590 euro.
Verder zijn de nieuwe prijzen bekend van zo’n beetje het gehele gamma:
Panigale V2 – 20.990 euro
Panigale V4 – 26.990 euro
Panigale V4 S – 33.190 euro
Streetfighter V4 – 22.999 euro
Streetfighter V4S – 26.590 euro
Multistrada 1260 S Grand Tour – 25.790 euro
Scrambler 800 Dark Icon – 10.920 euro
knapzuur zegt
Krijg je er nu een gewone fiets bij voor als je Ducati weer eens last heeft van S.H.I.T. en er wel een..? Ah nvm. Ducati <3
supertjeduc zegt
Waarom zou iemand ooit terug verlangen naar de TL
Was een lelijke poging een Ducati te imiteren
sander1980 zegt
@supertjeduc: serieus??? Dat was het zeker niet en in mijn ogen is die TL1000R een legende. Brute machine met een tricky karakter.
poes zegt
@sander1980: TL was inderdaad geweldig. Net als de Honda VTR SP. Super brute machines, die bomvol karakter zitten. Kun je niet zeggen van de zoveelste Gixxer of ZX-10…
W115 zegt
@poes: tl, waarvan de frames spontaan scheuren
michaelras zegt
@w115: als je dat blok wilt in een frame dat niet scheurt kan je altijd nog kijken naar een Cagiva V-Raptor ;-) .
Dizono zegt
@michaelras: Of de Bimota SB8K ?
jajeroenja zegt
@poes: Mwah, kijk eens naar de specs van een Gsxr1000 K3, zal de TL toch moeilijk bij in de buurt komen. De generaties daarna zijn wel redelijk 13/dozijn. Ontopic ; Ik zou graag een Streetfighter V4 willen!
sander1980 zegt
@poes: Zelf vind ik die 1000 4 cilinders ook echt wel gaaf hoor, maar idd bijv. Een TL is wel veel onderscheidender naar mijn mening. ?
racerx zegt
@sander1980: TL had een goed motorblok maar het frame was niet top, behoorlijk aan de logge kant. De VTR1000 SP1/2 daarentegen. Prachtige machine.
sander1980 zegt
@racerx: Ben ik helemaal met je eens. De SP versies van de VTR waren wat dat betreft meer echte racers. De TL een logge brute machine.
rammillius zegt
Auto/motor blog binnenkort de nieuwe naam?
Of mogen we het ook over scooters hebben? ?
Maar motors zijn leuk. Heb zelf geen rijbewijs ervoor maar staat zeker op mijn lijst. Een mooie café racer of een klassieker in de garage en dan vrienden zoeken die ook motor rijden ?
rolov zegt
@rammillius: zeg dan niks.
vondick zegt
@rolov: jawel
poes zegt
Wat is nou de cilinderinhoud van die V2? Nog onder de 1000 denk ik? Dan is 155pk fors. Kan bijna niet anders dat dit ten koste gaat van de koppelkromme. Net zoals bij de laatste dikke V2 Panigale? Die was teveel gericht op top vermogen.
kars zegt
@poes: Yep, 955cc net als de voorgaande Panigale 959 (om het eenvoudig te houden).
srvwagen zegt
@poes: Dat valt best mee, de twin heeft aardig koppel. Heb zelf een 848 evo en die trekt onderin ook lekker door! Bovenin de toeren zijn ze wel heel explosief, niet zo smooth als een Japanner…
yajouri zegt
Griebeltjes….216pk zonder kuip…Maar wat een machine!
Edge zegt
Die Panigale is echt om je vingers bij af te likken. Het ontwerp is zo enorm eenvoudig en minimalistisch, maar tegelijkertijd hartstikke modern.
torsen zegt
Die V2 is wel erg lekker. Eerst maar eens op zoek naar een 899.
hehe zegt
Zoals die berijder op de Streetfighter zit vind ik het er niet uitzien. Op een Naked hoor je rechter op te zitten
michaelras zegt
@hehe: rechtop boven de 150 km/u ? dan heb je prima nekspieren ;-)
rolov zegt
@hehe: zo zit ik ook op mijn naked bike als ik vol gas ga. Je rijdt zeker geen motor?
hehe zegt
@rolov: toch wel, gisteren nog gereden op mijn Monster en op de snelweg zit ik vast ook wel zo.
Blijf toch van mening dat het er niet uit ziet, maar het ligt vast meer aan de houding van de berijder en niet de geometrie.
Ik dacht dat misschien doordat de plaatsing van voetensteunen, je ook al meer de houding van de Panigale aanneemt, dat vind ik niet passen, maar zijn bovenarmen zijn ook wel erg gebogen. Geen mooie persplaat.
150 op de snelweg vind ik met een Naked trouwens niets aan, ik vind binnenwegen veel leuker en 218 pk (300+ km/h?) in een naked heb ik niet nodig.
jerudo zegt
Streetfighter V4 met 206pk! wat zit Kawasaki toch aan te modderen met hun supercharger op hun Z h2 naked en 200pk.
Dutchdriftking zegt
Koppel?
Dutchdriftking zegt
lekkere brommers weer.
mynameisjeroen zegt
Die Panigale blijft een lekker snoepje
snorrie zegt
‘de Ducati Streetfighter V4 weegt 178 pk droog’.
Hoeveel kg is 1 pk?
kennone zegt
@snorrie: wat weegt een paard? 500kg?
fernie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kenner zegt
Hoop dat ze ook op EICMA staan , want ik ga er lekker heen.
kennone zegt
Rijd ze er allemaal uit met mijn 85pk!?
agdesigns zegt
Hehe…
Ducati Streetfighter V4 weegt 178 pk droog…
Uhmmm ja 178 paarden zijn best zwaar.