Voldoende koppel om lekker uit te kunnen accelereren bij zo’n heuvelklim.
Je hebt motoren en je hebt Ducati’s. Net als Harley Davidson is Ducati een merk dat zijn genre overstijgt. Iedereen kent wel een model van Ducati. Natuurlijk kun je in beide gevallen voor een degelijke Japanner gaan met (bijna) dezelfde specificaties, voor de helft van de prijs. Maar zo’n Ducati is natuurlijk wel The Real Deal.
We zeggen nu wel ‘zo’n Ducati‘, maar net als bij auto’s is de ene Ducati de andere niet. Het laatste project van de Italianen is oprecht bruut te noemen. Het betreft namelijk een prototype van de Streetfighter V4.
De Streetfighter V4 is een afgeleide van de Panigale V4. Het is een zogenaamde ‘naked’-versie van die motorfiets. De Streetfighter heeft geen kuip en is voorzien van een hoger stuur. De 1.103 cc grote viercilinder in V-opstelling is in de Panigale goed voor 214 pk bij 13.000 toeren. De Panigale is als een 911 GT3 RS: vlijmscherp en snaarstrak. De Streetfighter V4 is als een 911 Speedster, waarbij de sensaties een nog grotere rol spelen.
Om te zorgen dat de motor direct op de kaart staat, neemt Ducati het Streetfighter V4 prototype mee naar Pikes Peak. Daarmee is duidelijk dat ze bij de Volkswagen Group erg in hun nopjes zijn met deze heuvelklim. Onlangs haalde concerngenoten Volkswagen (ID R) en Bentley (Bentayga) een record in hun klasse. Dit jaar neemt Bentley een Continental GT mee. Ducati behoort ook tot de Volkswagen Group. Coureur Carlin Dunne gaat proberen het record te verbeteren.
De kans is zeer aannemelijk dat Ducati na een aantal jaren zonder Streetfighter (je weet wel de vorige had een V2 blok) de Ducati Streetfighter V4 hierna in productie zal gaan nemen. De Italiaan zal dan concurrentie kunnen ondervinden van de KTM1290 Superduke of de Aprilia Tuono V4 1100 RR. Waarschijnlijk zal de Ducati wel iets duurder zijn.
mashell zegt
Met politiestrepen!
Melvinkorrels zegt
Dus eigenlijk nemen ze een Kawasaki Z1000 mee?
https://bd.gaadicdn.com/processedimages/kawasaki/kawasaki-z1000/640X309/v_z-1000-r1533102544.jpg
boomhauwer zegt
@Melvinkorrels: dit is hetzelfde als een Laferrari vergelijken met een Toyota del Sol.
celicatwincam zegt
@boomhauwer: een LaFerrari vergelijken met iets niet bestaands? Lees je de volgende keer even in voor je vergelijkingen gaat maken.
boomhauwer zegt
@celicatwincam: honda del Sol dan. Je snapt het wel. Je kan toch een Ducati niet vergelijken met een 13 in een dozijn Japanse motorfiets. Niemand kijkt om naar die dingen. Klootjesvolk op dat soort motoren.
galgootje zegt
@boomhauwer: denk dat de H2 bedoeld wordt, zeker geen kat om zonder handschoenen aan te pakken voor ongeoefende rijders. Ding is freaking tricky namelijk. Wel geweldig gaaf! Net als de panigale maar die heeft z’n badge nogal mee (en z’n idioot hoge onderhoudskosten).
boomhauwer zegt
@galgootje: de foto en tekst van hem zeggen toch Z1000. Dat is even exclusief en speciaal als een golf 1.6tdi met 20″ velgen.
galgootje zegt
@boomhauwer: hmmm nog eens gelezen, geloof dat ik toegeven moet niet heel goed gelezen te hebben.
cthijs zegt
@boomhauwer: ik geef melvin toch het voordeel van de twijvel
Foramen zegt
@Melvinkorrels: nee, dat logge hok laten ze thuis.
ghost zegt
Leuk hoor
Dutchdriftking zegt
Fijne brommer!
Gulli zegt
Zal een langzame klim worden. De ballen van de rijder moeten ook mee omhoog!
racerx zegt
Brute machine, maar succes hangt af van de prijs. De Aprilia Tuono V4 1100 is een ontzettend goed apparaat en niet eens schofterig duur als instapper.
fmgarcia zegt
@racerx: Vooral sterkte met instappen op een motorfiets;).
fmgarcia zegt
Vet dat ze hier een competitie van maken!
mp014 zegt
Ben fan!
kennone zegt
Wat een bak vermogen! Ik ben nu aan het kijken voor een 900SS met een dikke 80PK??♂️
mar10us zegt
@kennone: vergeet een 900ss en koop een KTM 790. Meer plezier ga je niet krijgen op een motor.
karaya zegt
@mar10us: Volgens mij zijn een 900SS en een KTM 790 niet echt motoren die in hetzelfde segment opereren.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat de 790 de ultieme motor qua rijplezier is.
Zeg dan gewoon dat die 790 een fijn apparaat is.
poes zegt
@kennone: Joh, staar je niet blind op topvermogen. Wie rijdt dat nou? Ik denk dat jouw relatief ‘luie’ 900cc twin veel bruikbaarder is, met lekker veel trekkracht binnen een realistisch toerengebied bij straatgebruik.
Veel plezier alvast. Wel eentje met open dempers kopen hè! :-)
karaya zegt
@poes: Kan me nog goed herinneren wat een lawaai die Ducati’s vroeger maakten. Alleen een Laverda met open pijpen ging daar nog overheen. Alsof de wereld verging.
kennone zegt
@poes: als het er niet op zit dan zeker een dag na de aankoop. Een Duc moet je horen!
ottosk zegt
Leuke poserbike voor de liefhebber van Italiaans design.
rvm1200s zegt
Pure motorfietspr0n natuurlijk dit. Ik begin maar alvast met sparen denk ik…
mbvw zegt
Jongens, jongens als je een godsgruwelijk snelle, peperdure, Italiaanse naked wil: neem dan een mooie https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/23821-nieuw-mv-agusta-brutale-1000-serie-oro-met-208-pk
mark1055 zegt
Waarom niet met de duc van het motogp team omhoog
theladystig zegt
Dit is porno op 2 wielen. Ik rijd zelf een Panigale en ben echt fan van de 2 cilinders (en Ducati).
De V4 heeft het helaas met een test op vermogen moeten afleggen van de RSV en S1000rr, terwijl hij op papier de winnaar had moeten wezen.
Ik ben erg benieuwd hoe dit rijdt, het uiterlijk is in ieder geval geslaagd naar mijn idee.