Ducati heeft met hun nieuwe adaptive cruise control een dikke primeur te pakken.
Adaptive cruise control op de auto: dat kennen we inmiddels wel. Waar het eerst een exclusief snufje was, is het nu aardig ingeburgerd. Zo gaan die dingen. Het is nu tijd voor de volgende fase. Het systeem wordt nu namelijk ook beschikbaar voor de motormuizen onder ons.
De primeur is in dit geval niet het feit dat er adaptive cruise control op een motor zit. BMW was Ducati namelijk te snel af en kon dus prat gaan op de échte primeur. Drie maanden geleden presenteerden ze namelijk al Adaptive Cruise Control voor motoren, een systeem dat ze samen met Bosch hadden ontwikkeld. Het systeem past, geheel volgens de verwachting, automatisch de snelheid aan aan die van de voorganger. Ook kan de snelheid in bochten worden aangepast, mocht je daar behoefte aan hebben.
Ducati gaat echter nog een stapje verder dan BMW. De Ducati Multistrada V4 krijgt namelijk de beschikking over een radar voor én achter. Zodoende heeft het adaptive cruise control-systeem van Ducati – dat toevallig óók in samenwerking met Bosch is ontwikkeld – Blind Spot Detection.
Het model waarop dit adaptive cruise control-systeem geïntroduceerd wordt is de Multistrada V4. Deze Ducati is nog niet officieel onthuld, dat zal 4 november pas gebeuren. Wel heeft Ducati al letterlijk een figuurlijk een tipje van de sluier opgelicht. De letterlijke oplichting van de sluier kun je in de bovenstaande foto zien. Figuurlijk hebben ze een tipje van de sluier opgelicht door te vermelden dat de Multistrada een lichter en compacter V4-blok krijgt. Naar verluidt gaat deze 170 pk produceren.
Gaat je hart niet echt sneller kloppen van adaptive cruise control? Misschien kan de onderstaande video van een Multistrada je dan wel bekoren. In 2018 was het namelijk een Ducati Multistrada 1260 die de overwinning pakte op Pikes Peak. Hoe dat er aan toeging zie je in de video. Tragisch detail: de coureur die je in de video ziet, Carlin Dunne, is niet meer in het land der levenden. Zijn deelname aan de Pikes Peak Hillclimb van vorig jaar werd hem namelijk fataal.
lincoln zegt
Wit overhemd .. muilkorfie op .. gelkoppie .. en klappen maar ..
Typisch Italiaanse grease monkeys ..
bpc zegt
Ik zoek in een motor puurheid die je niet meer in moderne wagen vind, die electronische poespas mag voor mij achterwegen blijven, toegegeven, abs tc en brakebalance geeft een veiliger gevoel als je je motor dagelijks gebruikt een 90′ supersport is nogal angstaanjagend als je een noodstop in slechte weersomstandigheden moet maken, maar eigenlijk is een supersport ook niet echt ideaal om dagelijks mee te rijden, dus de veiligheids toevoegingen mag voor mij wel op een toermotor maar een sportmachine mag puur blijven, adeptive cruiscontrol, niet op de motor voor mij
okdoei zegt
@bpc: goed verhaal, lekker kort.
gecko zegt
@bpc: ik moet zeggen dat ik heerlijk 700km per week rij op mijn gsxr 600
mashell zegt
Maar heeft de motorfiets in kwestie ook parkeersensoren?
racerx zegt
Als ik dan toch het motorfiets equivalent van een SUV moest rijden, dan heel graag de aankomende Multistrada V4. De radar mogen ze houden, maar dat blok is een snoepje.
stationcar zegt
Niet heel verbazingwekkend in een tijd waarin je al fietslampjes kan kopen met radar wat achterop komend verkeer kan signaleren.
melkkoe zegt
Een radar achter, zodat er automatisch wordt gasgegeven op het moment dat je achterop komend verkeer ophoudt.
Dat zou een uitkomst zijn voor auto’s,
sirdrinksalotofpetrol zegt
Wel makkelijk voor op het circuit. Cruise cobtrol op maximaal en dan achter Rossi aan.
dondeboer zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Zo, dat moet echt doodeng zijn, als dat ding onder je er zo vandoor gaat zonder dat je zelf aan de knoppen zit. Even los van of je niet al in de eerste bocht verongelukt omdat Rossi net een tikkie handiger is in het kiezen van de lijn.
Dutchdriftking zegt
Wel weer een prettige toevoeging. Al vind ik het wel meer op een BMW dan op een Ducati passen.