Ducati heeft voor 2021 een compleet nieuwe Monster. Maar waar is het Trellis frame gebleven?
Nieuws uit Bologna want Ducati komt met een nieuw model van de fiets die erom bekend staat ongelofelijk makkelijk te rijden. Met 350.000 exemplaren wereldwijd is de Ducati Monster het best verkochte model ooit. De nieuwe Monster is een compleet nieuwe fiets, alles is opnieuw ontworpen. Waar Monsters voorheen hun naam te danken hadden aan hun cilinderinhoud is er nu voor gekozen om de modelnaam Monster aan te houden. De Monster die in 2021 wordt verwacht krijgt meer pk’s op minder gewicht en dat is natuurlijk altijd goed.
Het Ducati Monster DNA
Ducati omschrijft de nieuwe Monster als: “Alle essentie van Ducati in de lichtste, meest compacte en essentiële vorm die mogelijk is.” En laten we dan maar meteen op dat laatste ingaan. Bij de naam Monster denken veel Ducatisten meteen aan de kenmerkende ronde koplamp en het Trellis frame. De ronde koplamp springt er meteen uit door de LED-ring. Het is duidelijk dat de nieuwe monster een compleet nieuw model is, want het buizenframe zijn ze in Italië wel vergeten. Het nieuwe voorframe, geïnspireerd op die van de Panigale V4, heeft zo zijn voordelen want het is 4,5 kg lichter. Hoewel Ducati vindt dat zij het Monster DNA hebben weten te behouden door de ronde koplamp en de vormgegeven tank, is er op de social media kanalen heel wat kritiek te lezen over het frame. Het nieuwe Testastretta 11° 937cc blok produceert -met meer cc’s- meer pk’s en heeft meer koppel, daar horen we dan weer helemaal niemand over.
Meer cilinderinhoud en minder kilo’s
Het aluminium voorframe, V4-geïnspireerd, weegt slechts 3 kilogram. Dat is 4,5 kilogram lichter dan het traditionele Trellis frame van de Monster. Door op bijna alle punten van de motorfiets gewicht te besparen is het drooggewicht op 166 kg uitgekomen. Dit is 18 kg minder dan de Monster 821. Volgens Ducati is dit de rijeigenschappen ten goede gekomen, zou de nieuwe Monster dan nog wendbaarder zijn dan zijn voorganger?
Het Testastretta 11° 937cc blok is goed voor 111 pk. Het maximum koppel is bij 6.500 toeren beschikbaar en bedraagt 93 Nm. Volgens Ducati is het koppel met name verbeterd in mid-lage bereik. De onderhoudsinterval is gelijk aan die van de vorige generatie. Om de 15.000 kilometer is een oliewissel nodig, kleppen stellen moet bij 30.000 kilometer gebeuren. Het Testestretta-blok voldoet aan de Euro 5-Norm.
Ducati Monster: uitrusting
Naast het aluminium voorframe komt ook het 4,3″ kleuren TFT-scherm met zijn grote toerenteller overeen met die van de Panigale V4. In de optielijst kun je bluetooth aanvinken waarmee je ook inkomende oproepen en navigatie-instructies op het scherm ziet verschijnen.
Naast de eerder genoemde LED-koplamp zijn ook de richtingaanwijzers iets speciaals. De dynamische richtingaanwijzers schakelen ook automatisch weer uit. Verder heeft Ducati Cornering ABS, Traction Control en Wheelie Control instelbaar gemaakt. Je kunt deze zelf instellen of gebruik maken van Sport, Touring en Urban rijmodi. In de ‘Urban-stand’ levert het blok ook maximaal 75 pk. De koppeling, die door het nieuwe hydraulische systeem met minder kracht te bedienen is, is door de Quick Shifter up en down niet meer nodig. Remmen doe je met remmerij die samen met Brembo is ontwikkeld en het rubber onder de Monster is de Diablo Rosso III.
Mocht je de nieuwe Monster willen costumizen, zijn er genoeg opties. Stickersets, coverkits, Termi’s maar ook Performance onderdelen kunnen in de configurator worden aangevinkt.
Allemansvriend: een concurrent in zijn klasse
Ducati heeft met de Monster een motorfiets weggezet die voor iedereen toegankelijk is. Naast de fijne wendbaarheid en het teruggebrachte gewicht is hij net als zijn voorganger ook als 35 kW versie beschikbaar. De Monster blijft dus een geschikte motor voor het A2-rijbewijs. Daarnaast slaat Ducati ook de kleinere medemens niet over. De zadelhoogte van 820 mm is met een verlaagd zadel en een verlagingskit voor de vering aan te passen naar 775 mm. Ik denk dat deze allemansvriend daarom zeker een concurrent gaat zijn voor motoren in zijn klasse, zoals de nieuwe MT-09.
Mijn voorliefde voor Ducati heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Michael maakte de vergelijking met een Yamaha BT 1100 Bulldog en daar moet ik hem toch ook wel gelijk in geven. Voor mij waren het buizenframe en de Monster onlosmakelijk verbonden. Ik moet dan ook bekennen dat ik bij de eerste beelden even schrok. Nu ik meer naar de plaatjes heb gekeken denk ik dat het ook wel positief is dat Ducati het oude los heeft gelaten. De Monster die in 2021 op de markt komt is een Monster die echt bij zijn tijd past. Met alle opties verwacht ik dan ook wel dat ze in Bologna heel wat exemplaren bij die mijlpaal van 350.000 op mogen tellen.
Mocht ik hem uitkiezen dan koos ik hem zoals hieronder met Termignoni’s en stickerset. De taartschep uitgezonderd, de aluminium kentekenplaathouder staat bovenaan mijn wensenlijstje. Voor nu is het nog even wennen.
Prijs Ducati Monster 2021
Zijn voorganger, de Ducati Monster 821, kost 13.590 euro. Goed nieuws: de nieuwe Monster is leverbaar vanaf april en gaat 13.390 euro kosten. Je hebt de keuze uit drie kleurencombinaties:
- Ducati Red met zwarte velgen
- Dark Stealth met zwarte velgen (+200 euro)
- Aviator Grey met GP Red velgen (+200 euro)
Mocht je gaan voor de plus-versie met windscherm(pje) en duoseatcover ben je 13.790 euro kwijt.
Wat vinden jullie van de nieuwste Ducati Monster?
maartencox zegt
Ik rij met heel erg veel liefde mijn 21 jaar oude monster, maar ik zou ook zo opstappen op deze! Vind hem heel erg geslaagd
britt zegt
Leuk! Een echte Monster fan dus.
maartencox zegt
@britt: Eigenlijk Ducati in z’n algeheel wel, maar de Monster is zo heerlijk toegankelijk!
sonnybonds zegt
Ja maar dan wel zonder die stickers graag! Net een stuk speelgoed
kennone zegt
@maartencox: dat vind ik dus niet. Het is net een Jap zo met dat frame. Doe mij maar een oude S2R 1000. Juiste frame, juiste klokwerk en juiste blok!
kniesoor zegt
Een 937cc blok met ‘maar’ 111pk ? Dacht, dat zelfs 600cc-ers daar tegenwoordig al boven zaten.
kennone zegt
@amghans: het is een 2 pitter met enorm vroeg zijn koppel. Een jap verdwijnt dus na een scherpe bocht zo uit je spiegels. Echter die zelfde jap vlamt je dan ook weer zo voorbij op het rechte stuk
gelatobm zegt
@amghans: dan krijg je een hoog toerental wat de motor zenuwachtig maakt om te rijden.
kle500 zegt
@amghans: Koppel. Vergelijk het met dikke Amerikaanse V8…
pindakoning zegt
@amghans: ik heb 1100cc met ‘maar’ ca 95pk. Maar geloof me, motor beschikt over aardige bak koppel wat fantastisch rijdt
kniesoor zegt
@ allen: Dank voor de uitleg, ‘t is me duidelijk ??
boomhauwer zegt
ik heb ook meer CC’s dan een Alfa 4C maar daar houdt de vergelijking op.
mynameisjeroen zegt
Ik heb twee Monsters (bouwjaren 1997, 2011) gehad maar deze is wel heel erg wennen. Ik mis toch wel het buizenframe. Er komen de laatste tijd best veel gave motoren uit. De Triumph Trident en Aprilia 660 zijn echt goed gelukt qua uiterlijk.
W115 zegt
Had ook als een Aprilia shiver door het leven kunnen gaan.
erreen zegt
Ik heb dit altijd dames modelletje gevonden.
airditude zegt
Ben toevallig net aan het kijken, of mijn eerste een Duc gaat worden. Maar hoor veel over Monsters dat het een vrouwen fiets is, of “stukgaatie”. In mijn prijsklasse dan ;). Maar ben het wel eens dat dit ook elk ander merk had kunnen zijn, zonder het kenmerkende frame.
JanJansen zegt
@airditude: sinds Ducati is overgenomen door Audi, is het een stuk beter in orde. Niet perfect, maar dat is een BMW ook niet. Dat Ducati het beter voor elkaar heeft, blijkt ook wel uit de onderhoudsintervallen.
por100 zegt
Met mijn ducati’s (1100s hypermotard uit 2008 en monster S2R800 uit 2005) heb ik geen problemen gehad. Uiteraard wel even inlezen op de bekende fora voor het specifieke model.
Weet niet wat jouw budget is, maar vanaf 3000,- durf ik al voor een duc te gaan. Als er maar een redelijk kloppend verhaal bij zit. Maar goed als beginner is een cb500 of cb1 of weet ik wat ook prima. Koop dan meteen een oud motorpak en rijd op een leeg parkeerterrein eens lekker de schaamranden van je fiets, daar leer je zoveel van en je hebt nog alle plezier. Met een duc wil je niet de grenzen opzoeken.
stijn03 zegt
@por100: zelfde verhaal hier, 3 jaar met S2R 800, 11 naar met 848 en 2 jaar Multistrada, nul nada problemen. Heb wel altijd op een goede dealer kunnen rekenen en netjes de onderhoudsbeurten naleven. Het voordeel van een Ducati is dat ze ook nog vrij goed hun waarde behouden. Niet iedereen vindt de oudere modellen prettig om op te rijden – bijna “love it or hate it”, dus zeker eens de tijd nemen voor deftige proefrit.
mashell zegt
Ik snap dat als je het ding monster noemt het niet mooi hoeft ze zijn maar ze hadden toch wel een heel klein beetje hun best kunnen doen?
z4coupe30si zegt
Prachtig, maar grootste nadeel van de Monsters is dat ze erg klein zijn als je 2 meter lang bent. Anders had ik al lang een (oudere) Monster gekocht.
por100 zegt
2 meter is wel lastig ja, maar met mijn 1.70mtr was ik wel net te klein voor de s2r800 die ik toen had. Op die reeks zou je nog eens kunnen gaan proefzitten: S2R800/1000, S4R en natuurlijk de moeder allermonsters: de S4Rs .
Maar met 2 meter krijg je waarschijnlijk alsnog het gevoel op een loopfietsje te dwarrelen.
pindakoning zegt
De reacties op internet waren inderdaad niet mals. Veel Duc eigenaren die teleurgesteld waren. Ik moet ook erg wennen, in het voorjaar maar eens in het echt bewonderen
JanJansen zegt
Ben wel een beetje klaar met die zware motoren. Hard rechtuit is het eerste wat begint te vervelen. Weggedrag is in mijn ogen het belangrijkste.
Van mij mogen ze dan ook wel iets lichters maken. Zou erg graag een 400cc van <100kg zien. En die mag best wat kosten als er top vering en remmen op zit.
por100 zegt
Mee eens hoor. Een KTM 660 smc (140kg), lijkt mij heel gaaf. Maar 166kg is serieus weinig voor een 1000cc duc hoor. Vergelijk het maar met een MB AMG GT die ineens nog maar 1300kg weegt.
supertjeduc zegt
Ik heb net nog een rondje gemaakt op mijn 2001 900
Gaat nog hard genoeg om mijn rijbewijs kwijt te raken en rijdt perfect
Nu is er behalve het frame niks meer origineel aan de mijne maar daarom ook perfect voor mij
barry355gtb zegt
Het is echt een motor voor de stadscruiser. Als je 1,85 meter bent, dan is de Duc wel een beetje iel. Dan zijn er echt wel andere fabrikanten die een goede fiets leveren.
kennone zegt
@barry355gtb: 1,97 op een 92er 900SuperSport. Zit er prima op!
barry355gtb zegt
@kennone: Ga ik dat maar een keertje proefrijden en wie weet ;-)
spence zegt
Ik mis het buizenframe.
boomhauwer zegt
Kon een generieke japanse middenklasser zijn. Jammer. Geen karakter.
clubbtraxx zegt
Zo, de oudere generaties hadden altijd wel iets… Maar dit is ronduit lelijk.