De komende race zullen Verstappen en Leclerc achteraan starten. Spannend!
Oh jongens, het weekend is nog nauwelijks begonnen en het is nu al gezellig in Spa. Denk aan het wegsturen van Ricciardo bij McLaren, Audi dat naar de Formule 1 gaat, Alfa Romeo dat ermee stopt en natuurlijk de strijd om het wereldkampioenschap. Over de twee titanen van 2022 – Max Verstappen en Charles Leclerc – hebben we keihard nieuws!
Verstappen en Leclerc achteraan!
Beide heren zullen namelijk achteraan moeten starten de aankomende race. Bij Verstappen hadden ze tijdens de GP van Hongarije de derde vrij te wisselen motor erin gelegd. Ferrari zit al op nummer 4. Voor de aankomende race zullen beide coureurs met nieuwe motoren aan de start verschijnen. Daardoor krijgen ze een aantal plaatsen gridstraf.
Het is logisch dat beide coureurs hier hun motoren wisselen en straf incasseren. Op Spa zijn er voldoende inhaalmogelijkheden voor Verstappen en Leclerc. Zandvoort (een week later) is erg smal en biedt weinig opties om in te halen. Voor Monza is het nog een beetje in het duister tasten. Vorig jaar bleek inhalen op Monza knap lastig, terwijl het enkele jaar daarvoor redelijk prima ging.
Niet de laatste wissel
Het zal zeker niet zo zijn dat dit de laatste keer is dat de motoren gewisseld worden. Er zijn nog 9 races te gaan, dus we verwachten minimaal nog een extra wissel voor Red Bull en misschien wel twee voor Ferrari, dat de betrouwbaarheid iets minder voor elkaar had, de eerste helft van het seizoen.
Update: het zijn niet alleen Verstappen en Leclerc die een gridstraf krijgen. Er zijn namelijk meer teams die de GP van België hebben uitgekozen om de motor te wisselen. Ook geweldige vent Valtteri Bottas (Alfa Romeo), Esteban Ocon (Alpine), Mick Schumacher (Haas) en Lando Norris (McLaren) pakken ook een gridstraf.
Via: De Telegraaf
omarrs6 zegt
Breek festival vandaag op AB
ericc zegt
Heb ik gisteren reeds gemeld op een andere post!
Edge zegt
Vergeet niet dat Verstappen naar aanleiding van die PU-problemen tijdens de kwalificatie in Hongarije al een nieuw blok gestoken heeft. Hij heeft nu één volledig vers blok en een blok met één raceafstand op de teller om 9 races mee af te werken. Daarbij was PU2 (die wat in Hongarije de geest gaf) nog te repareren, dus die kan eventueel nog ingezet worden voor de kilometers in de vrije trainingen. Als de betrouwbaarheid hem niet in de steek laat verwacht ik daarom geen aanvullende PU wissels meer.
harrie zegt
Inderdaad, puur tactische wissel om hem nu al in de poule te brengen, geen ‘moetje’.
ArnoldH zegt
6 man met gridstraffen, ben benieuwd hoeveelste max uiteindelijk zal starten. Hoe gaan ze dat nu bepalen?
fapfap zegt
Aan hand van de gereden tijd in de kwali mischien?
naturalpower zegt
Volgens mij wordt de volgorde van gridstraffen bepaald door het moment waarop je aangeeft dat je de straf pakt. Als Verstappen als eerste achteraan gezet is, wordt de volgende gestrafte weer achter hem gezet en schuift hij telkens een plek naar voren. Dan zou hij als 15e starten.
flyerbunch zegt
Verstappen, Leclerc, Norris, Ocon, Schumacher en Bottas gaan een inhaalrace doen. Zou Mercedes dan toch het laatste lachen deze GP en alsnog een race winnen? Zeker als Ferrari traditioneel nu blijft blunderen..
mashell zegt
Dat is toch een leuk cadeautje voor Hamilton…
pand zegt
Dan maar hopen dag Norris wint
Edge zegt
Vergeet dat maar, Norris is een van de zes coureurs die achteraan moet starten. Zolang Perez en Sainz gewoon hun ding doen, zullen die twee uitmaken wie de winst pak.
mashell zegt
Bij Perez gaat er natuurlijk weer wat kapot en Sainz zal toch echt een keer een pitstop moeten maken waar het Ferrari team er alles aan zal doen om zijn kansen op een overwinning weg te gooien.