Mercedes trekt de keutel ein-de-lijk in!
Het heeft eventjes moeten duren, maar eindelijk is het moment daar. Mercedes moest vandaag hun protest gaan doorzetten door in hoger beroep te gaan. Er is net bekendgemaakt dat ze daar géén gebruik van gaan maken. Mercedes trekt de keutel in!
Ja zeker, lieve Kijkbuiskindertjes, Mercedes vindt het wel mooi geweest. Dit betekent dat Max Verstappen 100% zeker wereldkampioen Formule 1-rijden is! Daar zijn we heel erg blij mee uiteraard. Helemaal top natuurlijk, maar dat lag stiekem ook wel in de lijn der verwachting. Ondanks dat er voldoende is aan te merken op de gang van zaken, heeft de wedstrijdleiding namelijk niet onreglementair gehandeld tijdens de GP Abu Dhabi 2021, ondanks dat de vrouw van Toto Wolff dat anders ziet.
Mercedes trekt keutel in
Hieronder kun je het statement lezen, dat Mercedes plaatste op hun Twitter-pagina:
FIA keurt eigen vlees
Het bericht van vanmorgen, dat de FIA even flink zijn eigen vlees moet gaan keuren, is dus voor Mercedes aanleiding geweest om de keutel in te trekken. De spreekwoordelijke keutel uiteraard, anders zou het ongezond zijn. Wat dat betreft had Olav Mol het bij het juiste eind.
In het statement wordt nog wel even fijntjes op gewezen dat Lewis Hamilton de beste coureur is in de historie, zowel op als naast de baan en wordt geweldige vent Valtteri Bottas bedankt voor zijn diensten. Uiteraard zijn ze bij Mercedes niet te beroerd om Red Bull en Max Verstappen te feliciteren met hun overwinning.
Waarvan akte!
Niels zegt
De enige juiste beslissing.
anthwan zegt
Beter laat dan nooit.
goodvibrations zegt
Goede beslissing. Niet erger maken dan het is.. En ook niet helemaal toegeven, want dat doet de fans te veel pijn.. Volgend jaar beter (wat de regels betreft dan ;-)).
Flutterbi zegt
Was te verwachten toch? Ik kon me niet voorstellen dat de directie van Mercedes zijn naam een half jaar aan deze negatieve discussie wil verbinden. Ik denk dan ook dat Toto een belletje heeft gehad.
Edge zegt
Reken maar dat die eigen vleeskeuring van de FIA wat gaat opleveren voor Mercedes. Het kan haast niet anders dan dat Mercedes een achterkamertjesdeal heeft gesloten, want ze stonden volgens iedereen met enige juridische kennis héél sterk in hun schoenen.
ghini zegt
@Edge: ben ook wel benieuwd wat daar is besproken en afgesproken. Ik had al zo’n voorgevoel toen dat bericht van de FIA kwam. Dat ze heel sterk stonden volgens juristen daar geloof ik dan eigenlijk niet zo in. Masi heeft volgens de regels die vrijheid, dat staat er juist op die manier in om juridische bescherming te hebben.
lekkaah zegt
Jep, toen de Fia met de announcement van die “commissie” kwam vanochtend wist ik al genoeg
kniesoor zegt
Dat laatste waag ik te betwijfelen, anders hadden ze de zaak absoluut voorgelegd aan het CAS.
berlinetta zegt
@Edge: Nu heb ik ook enige juridische kennis, maar ik zag deze zaak niet heel kansrijk. Sterker nog, ik zie geen enkele grond waarop ze hun vordering kunnen baseren.
brammetjedeb zegt
@berlinetta: volgens mij als alles legaal. Verwarrend, maar legaal.
sportabgasanlage zegt
Ook juristen weten: er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
berlinetta zegt
@sportabgasanlage: Sterker nog, een rechter geeft in een civiel proces niemand gelijk. Hij wijst alleen een vordering toe of af. Dat wil echter nog niet zeggen dat diegene ook gelijk of ongelijk heeft. Dat ligt aan de wijze van procederen en welke feiten en omstandigheden je weet aan te voeren.
cloverleaf zegt
@Edge: dat ze een deal hebben gesloten daar geloof ik absoluut in. Dat ze een eventuele rechtszaak zouden winnen dat betwijfel ik. Ze moeten niet alleen kunnen bewijzen dat Max onreglementair gewonnen zou hebben, maar ook dat Lewis ten aller tijde gewonnen zou hebben. Zelfs met het laten passeren van alle Back markers is dat lastig te bewijzen. Eventueel zouden ze de gehele Abu Dhabi GP niet mee laten tellen. Dan was Max alsnog kampioen
pomoek zegt
Fijn. Klaar. Gerechtigheid.
kniesoor zegt
Lijkt me ook. Zand erover en doorrrrr . . .
Pixed zegt
Er zijn een aantal F1 piloten die wereldkampioen geworden zijn, maar dit is denk ik tot op heden de enigste safety-car-kampioen. En daarmee verdwijnt wat mij betreft een mooi gereden seizoen volledig in de schaduw.
pomoek zegt
@pixed: nonsens. Om te beginnen werd de race juist gewonnen toen er géén safety car meer rond reed. Ten 2e had het kampioenschap na Saudi Arabië al bijna een gelopen race moeten zijn geweest, Verstappen had met minstens 15, en misschien wel 33 punten verschil de laatste race moeten zijn ingegaan. Ja het was oneerlijk dat Hamilton niet heeft gewonnen deze race. Maar het was minstens zo oneerlijk dat Verstappen in Silverstone en Hongarije buiten de baan werd getikt door MB zonder dat dit echte consequenties had. De frustratie die Hamilton en MB nu voelt, voelde RB en Verstappen halverwege het jaar.
Hamilton en Verstappen reden beiden geweldig in de seizoenen 2020 en 2021. terecht hebben ze allebei een kampioenschap op hun naam geschreven.
ghini zegt
@Pixed: bij ziggo hadden ze meerdere voorbeelden van wel echte safety car kampioenen
Svenska II zegt
@Pixed: Ja? Ondanks de meeste overwinningen, de meeste pole positions, verreweg de meeste ‘laps lead’?
stoffels70 zegt
@Pixed: je hebt gelijk, als Max 4 titels verder is, zal hij zeggen de titel van 2021 was de minste belangrijke van allemaal. Want een sportman als Max weet ook wel wat er afgelopen zondag gebeurde niet 100 % zuiver is. Maar als je bankrekening wordt aangespekt met 12 miljoen euro aan bonus zwijg je natuurlijk(zou iedereen toch doen) en geniet je van het moment.
tfsi zegt
Ik weet wel bijna zeker dat Daimler hier een stokje voor heeft gestoken ondanks dat Toto en Ineos voor 1/3 eigenaar zijn, ze rijden altijd nog wel met Mercedes benz op de auto, wie ongetwijfeld enorm veel geld in het F1 team pompt, en daarbij ben ik er van overtuigd dat Lewis zo geen 8e titel wil winnen.
mashell zegt
Dat denk ik ook. Aan een 8e wereldtitel winnen in een of andere kamer van een een instantie heeft Lewis niks en dat geprocedeer levert Mercedes vooral een onsportief imago op.
katoenboer zegt
@tfsi: blijkbaar is Hamilton er donderdag alleen niet bij, ze maken dus nog steeds stennis.
Robert zegt
@katoenboer: ze tonen zichzelf in ieder geval wel als slecht verliezer…
Hamilton en Wolff mijden FIA-gala uit onvrede over veelbesproken seizoenslot https://www.nu.nl/formule-1/6173493/hamilton-en-wolff-mijden-fia-gala-uit-onvrede-over-veelbesproken-seizoenslot.html (via @NUnl)
Niels zegt
@RRRobert: Mooi toch, nokken met die party poopers…
berlinetta zegt
Nou mooi toch? Zo hoort het ook in mijn ogen. En ik ben het met Mercedes eens dat de FIA eens behoorlijk goed naar zichzelf moet gaan kijken, want ze hebben er een potje gemaakt zeg.
potver7 zegt
Dit kun je natuurlijk niet los zien van het besluit van de FIA om de gevolgde safetycarprocedure eens goed te gaan onderzoeken. Er zijn heus wel de nodige gesprekken geweest tussen de FIA en de Mercedes-F1-teambazen, en het reusltaat is: ‘wij schikken ons in ons lot, als jullie ervoor zorgen voor heldere regelgeving’. En het zou mij niet verbazen als dit hele gedoe uiteindelijk Michael Masi de kop kost, als vooruitbepaalde uitkomst van het FIA onderzoek dat nog moet beginnen.
mashell zegt
De emoties benoemen, de beslissing noemen en verder bedanken en positief vooruit. Knap in elkaar gezet persbericht.
potver7 zegt
Dat Mercedes een uitermate capabele PR-afdeling heeft is al langer bekend. Maar dit hadden ze op maandag al in elkaar kunnen zetten, nadat de emoties een beetje tot bedaren waren gekomen.
Dit lijkt op een kleuter die in de supermarkt op de grond gaat liggen schreeuwen en janken omdat hij die zak drop niet krijgt, terwijl mama gewoon rustig verder gaat met boodschappen doen. Natuurlijk is het oneerlijk dat hij die zak drop niet kreeg, want vorige keer kreeg hij ‘m wel! Als mama bijna bij de kassa is komt hij weer aanwandelen alsof er niks gebeurd is, ogen rood en haar in de war maar lief glimlachend naar de cassière in de hoop op extra voetbalplaatjes.
stefanvts16v zegt
Daar hebben ze dan ook wel ruim de tijd voor gehad…
pomoek zegt
Regels die moeten worden veranderd: Géén banden wisselen tijdens rood of SC’s. Bij een gele vlag nog wel.
Ga asfaltstroken, deels, vervangen voor grindbakken. Witte lijnen zijn de grenzen van het circuit. Als je daar overheen gaat krijg je straf.
Iemand van de baan rossen moet veel zwaarder worden bestraft. Iemand die voor je staat in het kampioenschap nog meer. Vroeger, in de tijden van Stewart, gebeurde dit niet. Als je een ongeluk had was je dood. Tegenwoordig zijn er geen consequenties na het uitdelen van een tikje. Puntenaftrek zou bijvoorbeeld in het geval van Silverstone een gepaste straf zijn geweest.
De straffen voor motoren wisselen moet omhoog, en met elke gewisselde motor omhoog gaan. Dus 5 plekken gridstraf voor motor 4, 10 voor motor 5, 15 voor motor 6 en 20 voor motor 7.
Als je meer dan 20 plekken gridstraf krijgt moeten die extra plekken worden meegenomen naar de volgende race. dus niet meer alles aan je auto vervangen omdat je toch niet verder naar achteren kan gaan bij de startopstelling verhaal.
Ik zou de kwalificatie race afschaffen maar punten gaan uitdelen voor de reguliere kwalificatie.
550maranello zegt
Ja ik zei het vanochtend al in een ander artikel. Beste beslissing mogelijk voor alle partijen. Ik weet niet of ze een juridisch haakje hadden om op door te gaan, maar zeker is dat ze imagoschade zouden oplopen. Oftewel voor Mercedes zou de beste uitkomst zijn: operatie geslaagd, patiënt overleden. Dat wist de FIA ook dus ik denk niet dat het Mercedes iets extra’s opgeleverd heeft.
M240i zegt
Blijf dit vreemd vinden. De beslissing zoals Masi die maakte, is eerder niet gebeurd. Dan is het logisch dat Mercedes tijdens de race beslist Lewis buiten te houden om track position niet te verliezen. Als dan out of the blue zo’n beslissing komt, dan word je al team én als rijder (Lewis in dit geval) eenzijdig enorm zwaar benadeeld.
Die Masi roept dan nog: we went to motor racing. Het is de taak van de raceleiding niet om een wedstrijd spannend te houden, daar zijn de teams zelf verantwoordelijk voor. Een beslissing motiveren door te zeggen dat het een spannende laatste lap oplevert slaat nergens op (en klopt bovendien ook niet: een verstappen op VERSE SOFT banden tegen een Lewis met VERSLETEN HARDE banden is sowieso geen eerlijke strijd).
pomoek zegt
@c63s: wanneer had Hamilton dan binnen moeten komen voor banden?
M240i zegt
Onder de safety car ook. Als men bij Mercedes had geweten dat er nog wel een ronde geracet zou worden en alleen de tussenliggers tussen Lewis en Max de safetycar mochten inhalen, had Lewis ook nieuwe banden kunnen krijgen.
pomoek zegt
@c63s: Dat was ronde 55 geweest. In ronde 56 lag Sainz nog maar 11 seconden achter op Hamilton. Die was dan, na de bandenwissel achter Sainz op de baan terecht gekomen. Daarnaast waren de marshalls toen nog aan het werk op de baan. Masi wilde niet dat 5 auto’s op hoge snelheid door bocht 5 zouden razen. Dat was gevaarlijk voor de mensen die aan het werk waren. Pas in ronde 57 was de baan vrij en konden de gelapte auto’s vrij doorrijden.
Het was echter voor niemand in ronde 55 duidelijk hoe de race zou eindigen. Waarschijnlijk achter de sc, maar zeker was dat niet. Stel dat de race wel achter de sc zou eindigen, en Hamilton was wel naar binnen gegaan voor nieuwe banden, dan had hij de race ook verloren.
Het was een bizarre situatie waarin de auto die op kop ligt een tactisch nadeel heeft. De kans dat de race onder de sc zou eindigen was groot. Dat was ook de reden waarom MB besloot geen banden te wisselen. Als ze het wel hadden gedaan en de race was onder sc geëindigd had iedereen ze uitgelachten. De keuze was logisch. Maar ze hebben gewoon dikke pech gehad. En Verstappen vette mazzel. Niet eerlijk? Zeker. Maar het was ook niet eerlijk wat er gebeurde met Verstappen in Silverstone en Hongarije.
Verstappen is echt de terechte kampioen. Hamilton kon aanhaken, omdat hij een geweldig coureur is, maar dit was het kampioenschap voor Verstappen.
En ze moeten in de toekomst het banden wisselen onder de sc verbieden.
M240i zegt
Nou met al ons chauvinisme roepen wij elkaar na dat Verstappen het hele seizoen wordt benadeeld. Als we door een iets objectievere bril kijken, lijkt dat toch wel ietsjes anders te liggen.
Zie analyse van Jolyon Palmer voor F1 TV:
– laatste GP: https://www.youtube.com/watch?v=P4rVYxlMvcI&ab_channel=FORMULA1
– Silverstone: https://www.youtube.com/watch?v=Rp0GG4y3is8&ab_channel=FORMULA1
Oprecht interessant, omdat hij vergelijkingen trekt en zich baseert op de feiten die zich tijdens de race hebben voorgedaan.
Mijn conclusie uit dit seizoen: Max en Lewis hadden het beiden verdiend. Reden voor al de ophef ligt toch wel bij Verstappen die weliswaar agressief rijdt, maar in veel van de gevallen ook gewoon over het randje gaat.
ikrijdouderommel zegt
@c63s: lees maar even de objectieve (eerder pro Mercedes) artikelen op Auto Motor & Sport.
Daar lees je hoe zeer zij Max de terechte wereldkampioen vinden. Ook zonder oranje bril.
potver7 zegt
Heel simpel: als Lewis naar binnen was gegaan, dan was Max buitengebleven en was Lewis achter die achterblijvers weer op de baan gekomen. Als die achterblijvers dan (zoals iedereen verwachtte) eerst hadden moeten unlappen en weer achteraan aansluiten dan was dat laatste rondje racen nooit meer gebeurd en was de race feitelijk achter de safety car geëindigd met Max als kampioen.
Max had niks te verliezen, blijven rijden had hem hoe dan ook niet vooraan gebracht.
Feit is dat als de safety car de baan op komt, niemand weet hoeveel rondjes dat gaat duren. Het had een rondje langer kunnen duren, maar ook een rondje korter. Dus stel dat ze die auto van Latifi binnen twee rondjes van de baan hadden gehad, dan was er dus genoeg tijd geweest om die achterblijvers ook weer te laten aansluiten en hadden we precies dezelfde sprintrace gezien. Maar het had ook andersom kunnen gaan: had het een minuut langer geduurd om die auto daar weg te krijgen, dan had de safety car niet voor het laatste rondje naar binnen gekund. Als Lewis dan naar binnen was gegaan en Max niet, dan had iedereen nu over elkaar heen gerold vanwege de grootste strategische blunder in de geschiedenis van F1…
redbeams zegt
@c63s: Tja lewie zei nog box box dus bij wie ligt dan de fout dat hij met versleten banden rijdt?
Niels zegt
@c63s: Jouw nickname verraadt dan ook wellicht enige vorm van subjectiviteit;)
flyerbunch zegt
Zand erover.. Ondanks dat Max nu ‘officieel’ wereldkampioen is blijft het toch een nare nasmaak hebben. De Britten en Duitsers (Mercedes) blijven erop hameren dat LH de titel werd bestolen en blijven Max een papieren kampioen noemen! Het is jammer voor onze held hoe dit met alle controverse de geschiedenis boeken ingaat..
pomoek zegt
@flyerbunch: En dat Verstappen er in Hongarije en Silverstone afgebeukt werd door MB, dat was wel eerlijk volgens de Britten en Duitsers?
mlo zegt
“…lose faith in racing”? Stelletje. MB en Lulu vergeten voor het gemak even alle voorgaande dubieuze beslissingen. Ik heb hierdoor “faith in racing” juist weer terug gekregen.
harrie zegt
Door veel geluk gedurende het hele seizoen was Mercedes tot het laatste moment in de race voor de wereldtitel. Los van de beuk acties, vergeet ook bijvoorbeeld Emilia Romagna niet waar Lewis hem in de grindbak had geragd toen er een rode vlag viel waardoor hij een ronde kado kreeg, reparaties kon doen en alsnog tweede werd.
Maar als Red Bull op het nippertje ook eens een keer mazzeltje heeft, en daar wel scherp op reageert, verliezen ze ‘het geloof in racen.’
Hou toch op.
En jullie strategie was belabberd. Als er geen SC was had Lewis net als Norris z’n stokoude banden aan gort kunnen rijden.
En dan niet naar het gala, fucking kleuters.
Hopelijk bouwen ze een mispeer van een auto en mag Lewis volgend jaar met Mazepin vechten, om die zelfverklaarde messias Toto weer even met z’n poten op aarde te zetten.
cloverleaf zegt
@redactie: krijg ik een euro voor elke keer dat jullie het woord “keutel” gebruiken? Mooi woord he ;)
nicolasr zegt
Jij niet. Wij wel! ;-)