Hehe, eindelijk! Max Verstappen blijft wereldkampioen.
Dit seizoen was een absolute nagelbijter. Lewis Hamilton en Max Verstappen waren enorm aan elkaar gewaagd. De laatste paar races leek Hamilton eindelijk in te kunnen lopen op Verstappen. En laten we eerlijk zijn: in Nederland waren de meesten tot ronde 54 van de GP van Abu Dhabi behoorlijk pessimistisch. Althans, alle mensen die geen Tom Coronel heten. Het feestje duurde niet lang.
Mercedes diende namelijk direct na de race twee protesten in. De eerste was een beetje flauw, maar volgens de letter van de regel hadden ze een punt. Verstappen zou Hamilton ietsje hebben ingehaald. Enfin, die FIA was het daarmee eens, maar het was te weinig om actie te ondernemen.
Dan het tweede punt: Het gestuntel met de achterblijvers en de safetycar. Het officiële protocol is daarbij niet gehanteerd, aldus Mercedes. In principe heeft Mercedes wederom gewoon een punt. De regel werd verbroken c.q.e verbogen (afhankelijk aan welke kant je staat).
De FIA heeft nu besloten dat ook het tweede punt is verworpen. Dit betekent: Max Verstappen blijft wereldkampioen Formule 1 rijden dit jaar.
Voordat we allemaal onze C200 CDI (C63 AMG uitgevoerd) in de verkoop zetten en Mercedes boycotten, is het natuurlijk niet vreemd. Het was enorm close en in beide gevallen zijn de regels de regels. Andersom zou Red Bull uiteraard ook protest hebben ingediend. Dus ja, Mercedes heeft zo wel een beetje het feestje verstierd (har har), maar in een finale waarbij het dermate close is, is het niet vreemd.
Zo, en nu is het tijd voor een bord spaghetti!
dashter zegt
De wedstrijdleiding heeft beslist dat de wedstrijdleiding geen fouten heeft gemaakt tegen het eigen reglement. :’-)
Zo onpartijdig als de laatste alinea van dit artikel is, zo onpartijdig moet het orgaan zijn dat hier een uitspraak over doet.
quincy zegt
Dat kan dus nog. Want wanneer Mercedes daar aan twijfelt, kunnen ze nog een stap hoger protest indienen. Maar er moet een eerste partij zijn die er iets over roept en dat zijn de Stewards en Race Director zelf geweest.
Als je het besluit leest is, is vooral het punt dat de het doorlaten van de overige 3 auto’s de uitkomst van de race niet had beïnvloed mijn inziens logisch en voldoende reden om dit protest te verwerpen. Want die auto’s waren geen onderdeel van de race daarna. En de safety car had ook nog wel naar binnen gekund als die 3 er ook nog voorbij waren gegaan.
Richmond zegt
Nee want verstappen had niet in 1 ronde al die auto’s ingehaald dus was hamilton kampioen geweest. Dus deze beslissing heeft wel degelijk het kampioenschap bepaalt. Net als de beslissing om hamilton niet de plek terug te geven aan het begin.
quincy zegt
Ik bedoelde dat wanneer de overige 3 auto’s ook voorbij de safety car waren gegaan om te unlappen.
Wanneer ze de auto’s er tussen hadden laten rijden, had Red Bull protest kunnen indienen omdat het een oneerlijk voordeel voor Hamilton gaf.
Alhoewel heel vervelend voor Hamilton, denk ik dat dit de mooiste oplossing voor de kijkers was (niet vanwege Max, maar omdat er racend geëindigd is).
En Mercedes kan wel wijzen, maar kan ook naar zichzelf kijken dat ze geen één keer gebruik hebben gemaakt van de (V)SC om te wisselen. Maar anderen de schuld geven is makkelijker natuurlijk.
joost1234 zegt
@quincy: het is gewoon een strategische fout geweest om ham niet binnen te halen, klaar. Mercedes gokte erop dat de het kampioenschap achter een safety car zal worden bepaald en dat is (gelukkig) niet gebeurd.
basman147 zegt
De stewards en de wedstrijdleiding zijn 2 gescheiden organen, dus wat dat betreft is er niets oneerbaar gebeurd.
tfsi zegt
@dashter: De wedstrijdleider heeft de autoriteit om over het gebruik van de safetycar te beslissen buiten het regelement om Artikel 15.3.
reactief zegt
Klopt, maar ze konden het nu ook gewoon niet goed doen, want de FIA was uiteindelijk gewoon de beslissende factuur in wie dit seizoen won, dus de ander had altijd in protest gegaan.
Wel typerend dat het seizoen zo eindigt (met veel FIA ingrepen) en toch ook een beetje jammer! En zullen Max en Red Bull nu nog steeds het Calimero gevoel behouden naar de FIA?
Voor mij was de reactie van Alonso nog het mooist en best kloppend bij deze race. Kan die van Ziggo niet terugvinden, maar deze dekt de lading net zo goed :)
https://youtu.be/1bAaKWSIlK0
harrie zegt
Wat de wedstrijdleiding ook gedaan zou hebben, werkelijk elke beslissing van ze zou invloed hebben op het kampioenschap. Ze zijn gegaan voor de race optie, waarvoor hulde.
Mercedes heeft vandaag dikke pech gehad met die SC die ze voor een duivels dilemma zette, maar welcome to the pech-club zou Max zeggen, die vertoefde daar al een tijdje.
Daarnaast, als ze niet zo behoudend waren geweest tijdens de eerdere VSC en verse mediums onder Lewis z’n auto hadden gezet hadden ze het veel meer in eigen hand kunnen houden.
cossiekiller zegt
Die ‘Mex Vursteppen’ had het geluk ook eens aan zijn zijde. Het werd tijd.
autogeak zegt
MAX MAX MAX SUPER MAX
Davion zegt
MV33 verdiend WK !
Het is heel simpel, ja de regels zijn mss losjes toegepast, maar in het verleden heeft telkens Mercedes het voordeel gehad (Imola, GB (!!)), deze keer draait het kwartje de andere kant op is RedBull in het voordeel en dik verdiend.
En langs een 2de kant kan je ook zeggen: Hoe dom zijn ze daar bij Mercedes ? Waarom LH niet pitten bij de VSC ? Of bij de SC ? 2 kansen gehad die ze niet genomen hebben…
Imo, wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten, Lewis zei nog bij de VSC, aren’t we pitting ? Hij had gelijk, hij had beter zijn eigen idee gevolgd, vandaag was Bono fameus mis.
This is motorsport Toto :)
Gewoon incasseren en in maart terug voor een nieuw prachtig seizoen !
Richmond zegt
Ze wilden track position behouden. Ofwel voor verstappen blijven en niet verstappen op de baan inhalen.
Robert zegt
Volgend jaar alle MV33 merchandise in de uitverkoop! Nieuwe collectie komt met MV1.
harrie zegt
Exact, er lag nog een set mediums klaar tijdens de VSC. Daarmee had ie iig een stuk meer kans om aan het eind van de rit Max wel achter zich te houden ipv afgereden hards.
fastforward zegt
Mercedes Willy den Totalen Toto. Gaat in beroep.
Richmond zegt
Nee ze hebben officieel een intentie tot in beroep gaan ingediend, binnen 96u moeten ze aangeven of ze definitief in beroep gaan.
Donstil zegt
OKÉ WETEN WE DAT OOK WEER, ALL CAPS.
kniesoor zegt
Toto, Toto, alles ist vorbei, alles ist vorbei 😆
boriske zegt
Nu masi eens vakken toont is het weer niet goed. Heeft voor de race optie gekozen. Eindelijk
Robert zegt
“The FIA have dismissed Mercedes’ protests over events at the Abu Dhabi Grand Prix, after a late Safety Car was called in a dramatic finale, with the team later lodging their intention to appeal the decision.“.
In het kort: Mercedes zal dus naar verwachting beroep aantekenen tegen het verwerpen van beide protesten.It ain’t over ’til it’s finally over…
jje003 zegt
Ongelofelijk slechte verliezers. Mercedes heeft dit seizoen al meer dan eens de leiding mee gehad en Toto gaf zelf toe dat hij niet wilde dat het besloten zou worden door straffen etc. Neem je verlies of doe niet mee aan sport!
rolov zegt
@jje003: toto heeft dit seizoen alleen maar gelogen. Dus waarom geloofde jij hem?
piedlourd zegt
Mercedes AMG Achter Max Geëindigd
550maranello zegt
Yes wat fantastisch. Ik kan het nog steeds niet geloven. Max wereldkampioen. Mensen dit is echt ongelofelijk. Hoe kan dit? Ik had hier niet meer op gerekend. Prachtig dit!
rolov zegt
Maar een ding heb ik niet gehoord . Waarom werd perez naar binnen gehaald?
SpeedGeek zegt
Olie druk problemen aldus Ted Kravitz van Sky Sports.
outlook zegt
Maar Kimmi is wel een baas!
connexie zegt
Moet toch even kwijt dat Red Bull de laatste races strategisch en Max als rijden BIG BALLS hebben getoond. Dat heeft ze, naast eindelijk wat meevallers, het kampioenschap geleverd. Ja, met een oranje bril, maar denk toch dat de uitkomst voor de sport top is. Mercedes heeft wel erg veel trucjes nodig gehad om Max bij te houden dit jaar. Dus protesten: hou de eer aan je zelf en let it go.
peurst zegt
Tuurlijk geluk dat Latifi crashed, echter was Mercedes niet bereidt risico’s te nemen met de bandenwissels. Hulde voor de ballen die Red Bull heeft getoond. De beslissing mbt overtake was de juiste en conform reglement. Hamilton had de betere auto, Verstappen de betere coureur en het ‘geluk’ aan zijn zijde (al moet je het toch maar doen/durven/kunnen in de laatste ronde). Congrats MV1
bleermoel zegt
Ik weet zeker dat heel veel nederlanders even geen mercedes meer willen!
cthijs zegt
Toto kan morgen weer naar de mediamarkt een nieuw koptelefoontje halen