Voor het eerst werden er dit jaar twee DTM-races op Zandvoort gehouden. Gisteren ging BMW-rijder Marco Wittmann er met de hoofdprijs vandoor, maar wie deed dat vandaag? Plus een heerlijke gallery vol foto’s van dit spektakel.
BMW verlaat Zandvoort met een één-tweetje, ook vandaag waren de M4 DTM’s de concurrentie te snel af. Het was niet de winnaar van de schemerrace op zaterdag, Wittmann, die er met de zege vandoor ging, maar Antonio Felix da Costa. De coureur van Team Schnitzer vertrok vanaf pole en heeft de leiding gedurende race niet meer uit handen gegeven. Daarmee verzekerde Da Costa zichzelf van zijn eerste DTM-zege.
Dat het bier vanavond rijkelijk zal vloeien in het BMW-padock, lijkt vrijwel zeker: de fabrikant legde positie op de eerste vijf plaatsen op ons mooie duincircuit. Mercedes en Audi kwamen er vandaag dan ook niet aan te pas. Dat is opvallend te noemen, want in de tussenstand komt BMW er niet aan te pas. Het zijn Audi-rijders Green en Ekström die één en twee staan in het klassement, Mercedes-rijder Wehrlein volgt op zeer korte afstand. Pas op plek 6 komen we de eerste BMW-coureur tegen, DTM-veteraan Bruno Sprengler.
noodles zegt
Voor Spengler is het ook lastig punten scoren als hij er elke keer door de Audi van Tambay afgerost wordt.
Zelfs Norbert Haug snapte er geen bal meer van waarom Tambay niet gestraft werd voor al die lompe acties.
Wel een leuk weekendje voor de BMW fans nu ze 25kg lichter waren dan de concurrentie.
toniominestrone zegt
@noodles: Sprengler is gewoon derde geworden en heeft punten!
noodles zegt
@toniominestrone:
Je hebt gelijk, ik was in de war met Martin Tomczyk.
Ach, vond het vooral sneu voor Wehrlein, die had de leiding in het kampioenschap kunnen pakken, staat nu gedeeld 2de.
toniominestrone zegt
@noodles: Je hebt wel gelijk wat betreft die Tambay, die rijdt het hele seizoen al als een blinde rond, trouwens Molina kan er ook wat van, zou het trouwens toeval zijn dat beide in een Audi rijden?
noodles zegt
@toniominestrone:
Of een een connectie is, daar laat ikme wijselijk niet over uit. Dat soort insinuaties zijn levensgevaarlijk hier.
Kijk anders voor de grap op YouTube even naar hoe Mortara Juncadella van de baan veegt in de Slotenmaker bocht. Dat leverde de kraker van Juncadella weer het nodige werk op, dat had gemakkelijk heel vervelend af kunnen lopen.
Het viel mij gewoon op hoe normaal de rijders het vinden om hun opponent ingang bocht op een hoek te beuken. Dat heeft dus absoluut niets met racen te maken.
87sandyd zegt
@toniominestrone: @noodles: zelfs bij deze sport is de haat op Audi groot :’)
Ze staan toch 1 en 2. Best goed voor auto’s die alleen goed rechtdoor gaan
noodles zegt
@87sandyd:
Ach, het is maar wat je wilt zien, ik zie bij jou vooral Calimero gedrag.
Dat Tambay tegen alles en iedereen op rijdt is al jaren een feit waarvan Norbert Haug zich vewonderde dat er geen actie werd ondernomen door de stewards. Het meest wonderlijke was nog dat die beslissing binnen 2 minuten na het zoveelste incident kwam.
Normaal nemen stewards de rijd om alle beelden terug te kijken en uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat niet in die tijd lukt.
Nergens leg ik de connectie tussen de rijder en het merk dat hij rijdt. Die kinderachtige haat insenuatie laat ik dus voor jouw rekening.
drivingpleasure zegt
@87sandyd: ja ze hebben zich goed aangepast aan het nieuwe reglement, volgend seizoen wordt het waarschijnlijk wel weer leuker in de DTM. Ik vind het persoonlijk een stuk minder geworden de F1 achtige regels waren een stuk beter.
toniominestrone zegt
Dat Bmw zo goed voor de dag komt heeft veel te maken met het handicap gewicht van Audi en Mercedes.
bmwpowerm5 zegt
wauw mooie gridgirls
mynameisjeroen zegt
Dat zijn prima foto’s in de mega-gallery!
Alpinaa zegt
Tja DTM is ook niet meer wat het is geweest. Jammer dat we niet meer terug kunnen gaan naar het toerwagenracen met auto’s die dicht bij de straatmodellen staan. Niet formule auto’s met een body erover heen, die nul overeenkomsten hebben met de straatauto’s. Tijd van de e30’s en 190’s, dat was nog eens gaaf!
gregorius zegt
@Alpinaa: I hear ya.
Dutchdriftking zegt
Kijk eens aan, hoe meer klassementen op Zandvoort hoe beter!
pikes83 zegt
Wat zou het toch mooi zijn als alfa romeo weer mee zou doe…maar ook lexus zou een mooie kandidaat zijn…
drivingpleasure zegt
Tja er kan wel gezegd worden dat BMW zich niet goed aan de nieuwe regels heeft aangepast. 1e jaar terug in de DTM waren ze gelijk kampioen 2e jaar net jammer 3e jaar weer kampioen, 4e jaar nieuwe regels en het gaat helemaal mis. Het aanpassingsvermogen is blijkbaar ver te zoeken.
mrrallycross zegt
Ik heb er helemaal niks van meegekregen