In het gamma van Seat mistte de combinatie benzinemotor en DSG bak, maar dat wordt nu goed gemaakt. De Seat Leon 2.0 TFSI FR (lekker hoor afko’s) is per direct leverbaar met de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.
De Leon FR 2.0 TFSI beschikt eveneens als eerste SEAT over ‘schakel-paddles’, die achter het stuur zijn gemonteerd.
Nog even Seat’s uitleg over DSG voor diegenen die net onder een steen vandaan zijn gekropen:
De DSG (Direct Shift Gearbox) is een automaat met twee vloeistofkoppelingen, die ieder verschillende versnellingen bedienen (1-3-5 en 2-4-6). Als bijvoorbeeld de eerste versnelling is ingeschakeld, zet de DSG-bak alvast de tweede versnelling ‘klaar’. Het voordeel hiervan is dat er kan worden geschakeld zonder dat de (trek)kracht naar de aangedreven wielen wordt onderbroken. Een DSG-versnellingsbak schakelt sneller dan normale automaten én handgeschakelde transmissies.
De Leon FR 2.0 TFSI DSG sprint van 0 tot 100 in 7,2 seconden haalt en een topsnelheid van 229 km/h. De prijs van de SEAT Leon FR 2.0 TFSI met DSG bedraagt € 32.195,-.
Is de Spaanse flair iets te heftig voor je, dan heeft stalgenoot Volkswagen goed nieuws voor je: ook de Volkswagen Golf en Golf Plus met de 1,4-liter TSI (103 kW/140 pk) zijn leverbaar met de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. De prijzen beginnen bij 29.400 euro inclusief btw en bpm. Dus gewoon even doorsparen voor die Seat lijkt me het beste aankoopadvies.
Meer: Seat Leon gallery en Volkswagen Golf gallery.
Sander zegt
Rick Dos, brand los
Rick dos zegt
@Sander
LOL! :) Ik hou me voor nu wel in. En ik laat Wouter´s woorden wel spreken…
“Dus gewoon even doorsparen voor die Seat lijkt me het beste aankoopadvies.” ;)
Pluk (springt) van de Petteflet zegt
Ik denk na alle heftige discussie’s van vandaag dat iedereen wel in de typische vrijdag middag dip gevallen is…..
maar goed…
een automaat blijft een automaat… heel fijn als je elke dag VEEl in de file staat, maar ik prefereer toch een gewone handschakel-bak.
Even doorsparen voor die Seat lijkt me inderdaad het beste, maar dat komt door de PLUS….., (liever eeen gewone golf) .
ik zegt
geef mij die golf maar .. die plus is idd niks maar ik vind de golf mooier dan die seat
Nick zegt
SEAT! *buigt*
Nadat VAG Seat heeft over gekocht is mijn respect-niveau t.o.v. Seat toch drastisch gestegen naar het toppunt!
luc zegt
ik zou voor die seat gaan heeft een veel mooiere uitstraling vind ik vooral die seat leon fr in het rood en dan van die mat zwarte velgen er onder… dat heeft dan egt zo’n brute uitstraling
Rossi zegt
De tsi is toch ook leverbaar met 170pk?
vertigo zegt
wie geeft er nu in godsnaam 32.195 euro aan een Seat ?? of bijna zoveel voor een volkse wagen ;)
Het zijn zeer goede auto’s , daar niet van en de Leon ziet er best leuk uit, maar met dat bedrag kan je toch iets anders doen.
w0o0dy zegt
@vertigo: noem eens een paar ruime middenklasserers die net zo snel zijn en zo goed rijden en net zo compleet zijn voor dit geld.
JJ zegt
Het wordt tijd dat de Leon Cupra gewoon met 4-motion leverbaar gaat worden (oke, desnoods als aparte optie).
Jaren in leon cupra 4 v6 gereden. Gejat begin van dit jaar (iemand nog leuke gele cupra v6 in polen gezien?), en nu al meer dan half jaar bezig te bedenken wat redelijk alternatief is.
IS ER NIET!!! Iemand enige suggestie?
Vertigo zegt
@ WOoOdy
Mijn punt is niet dat dit een slechte, trage of duurste wagen is in zijn klasse. Hij zal ongetwijfeld goed gepositioneerd zijn, daar is VAG goed in, alle gaatjes in de markt opvullen ;)
Ik wil gewoon zeggen dat wanneer je dit bedrag te spenderen hebt er naar mijn mening interessantere wagens zijn, juist ongeacht de klasse. Ik vind het nogal veel geld voor een middenklasser. En dit model blijft toch een beetje een niche wagen voor de Seat fan, niet echt iets waar de gemiddelde consument met 32.195 euro op zak naar uitkijkt.
Je zou voor dit bedrag bvb een ruimere wagen kunnen kopen voor op de baan zoals een Accord sport, Saab 93, Alfa Sportwagon. Of iets sportief zoals de mooie Alfa GT. Een Impreza WRX heb je voor dit bedrag ook als zoiets je ding is ;)
JoCo zegt
Grappig dat er nog zo veel mensen zijn die automaten iets voor ouwe lullen vinden en handbakken zoveel beter vinden. Ik heb dat nooit begrepen en rij nu zeker al 5-6 jaar in een 4 traps automaat (de ouwe wereld dus nog…). Maar over 4 weken heb ik een 2.0TDI DSG Leon. Want zo’n automaat rijd nog veel beter dan wat ik nu heb (astra 2.0)
Ik heb het nooit begrepen waarom we hier in europa toch zo graag willen schakelen. Als of dat sportief is of zo.. Automaat is zo veel relaxter en ik met mijn trage 90 of 80 pk astra rij er bijna iedereen uit met het wegkomen bij een stoplicht en zit me constant te ergeren niet aan de eerste meters maar aan het schakelmoment 1->2 van de persoon voor me.. Ik moet constant van mijn gas af.. Dus deze ergenis zal nog wel verder op lopen met een 140PK DSG bak over een paar weken :(
Een automaat op de snelweg is altijd beter dan een handbak. Ik zie geen enkel voordeel daar. Of je rijd gewoon 120+ of je staat in de file. Bij het gewone rijden maakt het niet uit ze staan beide in de laatste versnelling en file rijden is natuurlijk zonder enige twijfel veel handiger in een automaat.
Dan puur in de stad.. korte stukjes veel op trekken en remmen.. Leuk al dat zinlose schakelen tussen door.. met een automaat kun je veel sneller over al tussen door. In elke bocht is het gewoon gas er weer op..
Daar komt bij dat het schakelen in deze situaties een beetje een automatisme wordt van je. En als dat het geval is waarom doe je het dan zelf?
Alleen op een circuit.. Dat geef ik toe nu ben je echt aan het racen al hoewel ik dan ook zou zeggen jij schakeld maar gewoon op. Maar naar een bocht wil ik wel even zelf direct hard in een bepaalde versnelling zetten zodat hij direct echt in de juiste staat.
oja ik rij dus al vanaf mijn 25ste in een automaat (en wil ook nooit weer wat anders) dus ik vind me zelf niet bij de ouwe lullen horen…
Robin zegt
@JoCo nee dat vind ik ook niet. Zeker niet nu je die astra dumpt ;-). Maar mee eens automaten zijn fijn, rijdt erg relaxed en zeker in combo met cruisecontrol,… alleen maar lam op het knopje drukken en hij schakelt automatisch mee. Ik geloof alleen dat ze iets meer benzine verbruiken maar dat weet ik niet zeker.
JoCo zegt
@Robin
met een vloeistof koppeling is het verbruik iets hoger ja en ik hoor ze altijd zeggen je remmen zijn eerder aan vervangen toe (want je kunt niet remmen op je motor)
Maar met een DSG wat eigenlijk een ‘normale’ bak is, is het verbruik niet meer hoger dan een hand versnellingsbak, of dit echt zo is moet ik in praktijk dus nog maar uit vinden maar dat wordt er nu gezegt.
cruise control is ideaal ja met automaat. een cruise control zonder automaat is maar half af in mijn ogen. Wat ik jammer vind tenminste in mijn huidige auto maar ik gok dat dat standaard is. Dat je als je hem ingesteld hebt of 50 of 70 en je staat voor een verskeerslicht dat je niet vanaf stilstand je cruise control al weer kunt inschakelen :(
Robin zegt
@JoCo, ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat cruisecontrol pas in werking treedt boven 30 km/per uur. Anders zou je een soort launch control hebben ;-).