Nadat BMW en Volvo afgelopen weken een nieuwe dubbele koppeling presenteerden, in navolging van Volkswagen, is het nu de beurt aan Fiat. De Italianen hebben namelijk bekend gemaakt dat ze met een eigen variant op de “DSG” zullen komen. Deze zestraps transmissie krijgt de naam DDC (Dual Dry Clutch).
De automatische bak zal in 2010 productierijp zijn en wordt in 2009 voorafgegaan door een manuele versnellingsbak (C635). De Fiat Grande Punto en de Fiat Bravo zullen de techniek als eerste gaan gebruiken, evenals de vergelijkbare modellen van Alfa Romeo en Lancia (bron: autonews.com).
Uiteraard zullen er binnenkort nog meer merken volgen, aangezien een transmissie met dubbele koppeling lekker efficiënt en zuinig is. Dat schijnt te scoren…
johan zegt
duurt niet lang en ze hebben het allemaal…
w0o0dy zegt
Beetje laat eigenlijk…. 2010 is nog meer dan twee jaar… zo moeilijk kan het toch niet zijn? Je koopt wat bestaande dsg-achtige spullen en de basis is gelegd…. maar goed, of we er echt op zitten te wachten is ook maar de vraag natuurlijk. Beetje roeren in de italiaanse versnellingsbakken werkt ook prima.
Knorrit zegt
Leuk! Ik ben nu al benieuwd wat voor winten dat zal gaan opleverenbij de prestaties.
Wat ik nog altijd lichtelijk paradoxaal vind, is dat met een DSG het gewicht toeneemt (tot nu toe althans), en er een versnelling wordt ‘klaargezet’ (draaiende gehouden) en tóch kost het minder brandstof… :?
Chip zegt
Voordat dit uitkwam dacht ik er ook aan, waarom maken ze niet zoiets?
Precies hetzelfde met dat bericht van Mercedes dat ze benzinemotoren gaan ontwikkelen volgens de techniek van diesels, ook een gedachte van me. Toch maar snel een patentje aanvragen als ik weer zoiets in gedachte heb …
rgseidl zegt
@ Chip –
de Audi Quattro rallye auto’s in jaren ’80 hadden al dubbele droge koppelingen, maar die moesten wel na – soms tijdens – iedere race door een mechanicien worden gecontroleerd en eventueel vervangen.
De DSG van VW, S-tronic van Audi en de DCT in de Veyron zijn allemaal gebaseerd op dubbele natte koppelingen. Deze kunnen hoge koppels aan omdat de circulerende olie de warmte afvoert. Natte koppelingen maken de oplossingen echter duur, zwaar en minder efficient. Dit beperkt de toepassingen uiteraard tot dure en/of sportive modellen. Bovendien zorgde VAG er natuurlijk voor dat ze tijdelijk exclusive klanten waren.
Pas vorig jaar konden de makers van versnellingsbakken aantonen dat ze de warmteontwikkeling in droge dubbele koppelingen eindelijk kunnen beheersen en een levensduur gelijk aan die van het voertuig garanderen. Inmiddels zijn er ontwerpen die geschikt zijn voor koppels tot ~350Nm. Voor de zekerheid zullen ze in eerste instantie echter alleen worden toegepast voor motoren, die duidelijk minder dan 300Nm kunnen leveren. Dit dekt een groot deel van het volumesegment af.
Nog hogere koppels vergen verbeterde koeling van met name de kleinere droge koppelingschijf, bijv. dmv van een gesloten koelstofcircuit dat door de holle as wordt verzorgd. Details hier:
http://www.all4engineers.com/index.php;do=show/sid=e5588a271a84d1a24de94c8a5abf55d3/site=a4e/lng=en/id=7059/alloc=3
Frank zegt
Mooi systeem, ik geloof wel dat de eerste VW’s met dit systeem erg veel problemen hebben gehad.
barbus lover zegt
dan ist ook niet meer leuk om auto te rijden….
V6-4Motion zegt
@ rgseidl,
De nieuwste van de DSG van VAG is een 7-traps variant met dubbele droge koppeling maar alleen geschikt voor tot zo’n 250 Nm. De 6-traps DSG met natte koppeling is idd ontworpen tot een koppel van 350 Nm, maar dat wordt dan ook wel gebruikt (2.0 TDI met 170pk).
Ford heeft ook al ’n dubbele koppeling in het assortiment zitten. Maar goed, Ford/Volvo is tegenwoordig ook het zelfde.
Zoef zegt
En zo blijft Europa toch nog aan de “vitessenbak” ipv over te gaan naar de automaat.
Neluhz zegt
Eindelijk.. Nu kan die selespeed bak eruit, liever vandaag dan morgen :)
Rafael Seidl zegt
@V6-4motion –
juist, de droge DCT van VW (toeleverancier BorgWarner) wordt toegepast in voertuigen met motoren die maximaal 250Nm leveren. De bak zelf heeft zeker een veiligheidsmarge.
Getrag (leverancier aan bijv. Ford & Volvo) heeft aangekondigd dat haar droge DCT tot maximaal 350Nm aankan. Alleen zullen haar klanten dat potentiaal niet volledig willen uitputten.
Het ligt er dus een beetje aan van wie je het getal te horen krijgt, de leverancier of de autoboer zelf.
V6-4Motion zegt
@ R Seidl
Het ligt er niet aan van wie je het getal te horen, krijgt maar welk getal het is. In beide gevallen gaat het om het maximale koppel dat de bak aan kan zonder de vastgestlede levensduur te verkorten.
Ik snap alleen nog steeds niet waarom het zo lang duurt voordat ze bij VAG ’n bak maken die ook in lengterichting ingebouwd kan worden en dus in de A4/A6/A8 gebruikt kan worden. Een bak met dubbele koppeling is zoveel efficienter dan een conventionele automaat en net zo comfortabel.