De perfect werkende en 100% storingsvrije transmissie heeft VAG geen windeieren gelegd, maar de “uitvinder” claimt nu zijn punt van de taart.
Wel ja, dat kon er ook nog wel bij voor Volkswagen. De arme Duitsers hebben claim nummer zoveel aan hun(?) Fahrrad hangen en nu eist een ex-werknemer honderden miljoenen. De reden? Wolfgang Schreiber wordt in diverse DSG-gerelateerde patenten genoemd als de uitvinder van deze versie van de versnellingsbak met dubbele koppeling en nu wil hij een adequate compensatie voor de door hem geleverde prestaties.
Op grond van Duitse wetgeving dienen uitvinders een redelijke vergoeding te ontvangen voor de door hen geleverde prestaties. Naar alle waarschijnlijkheid zal het dus afhangen van de hoeveelheid geld die Volkswagen met de verkoop van DSG’s heeft verdiend. Als we het onderhoud buiten garantie daar ook nog eens bij optellen, zal Schreiber ongetwijfeld lachen in zijn vuistje. De complexe transmissies staan immers niet bekend om hun levensduur, al schijnt het tegenwoordig beter te gaan. Overigens zou Schreiber een vergoeding van 20 miljoen hebben afgewezen. (Via: Der Spiegel)
g40freak zegt
Dan ben ik nu benieuwd naar wat zijn vergoeding tot nu toe is geweest en hoeveel hij hoopt/denkt/verwacht te krijgen?
Author zegt
Goeie! Check de (nieuwe) laatste zin in het artikel :)
g40freak zegt
@MauritsH: als hij al 20 miljoen afgewezen zou hebben, ben ik erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Het lijkt me een aardig bedrag waar je de rest van je leven aardig mee vooruit kan.
Boodschappen bij de lidl doen is niet meer nodig dan.
Author zegt
@g40freak: klopt! Maar als je (duurbetaalde) advocaat zegt dat je er bijvoorbeeld ook 200 miljoen uit kunt slepen, zou je het dan niet proberen? ;)
lekbak zegt
@MauritsH: zulke advocaten zouden ze 20 jaar de cel in moeten gooien vanwege het aanzetten tot buitensporige hebzucht met vervuiling van de maatschappij als gevolg.
Author zegt
@lekbak: dan ben ik benieuwd onder welke bepaling van het Wetboek van Strafrecht je dergelijke handelingen zou willen scharen ;) Misschien ga je een beetje ver, maar het is internet dus hier mag het.
lekbak zegt
@MauritsH: het kan ook helemaal niet, dat weet ik dondersgoed. Maar rechtspraak is dan ook heel wat anders dan rechtvaardigheid.
Of mijn idee dan wel rechtvaardigheid is, is nogal discutabel maar in dit geval honderden miljoenen claimen is dat sowieso niet.
g40freak zegt
@lekbak: ligt een beetje aan hoeveel dsg’s er in totaal zijn verkocht.
En in welke mate er meer vw’s zijn verkocht, juist vanwege die dsg’s.
Misschien is honderden miljoenen wat veel.
(Even speculeren) maar als vw al een bod van 20 miljoen heeft gedaan, geven ze feitelijk toe dat ze denken dat deze man absoluut een juridische poot heeft om op te staan.
Erg interessant dit.
lekbak zegt
@g40freak: het gaat er totaal niet om hoeveel dgs’s er zijn verkocht. Het draait er alleen maar om hoeveel ze meer hebben verkocht dankzij deze techniek.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: Hoeveel ze meer hebben verkocht is niet van belang, want niet te meten. Enkel het verkochte aantal telt, en per DSG zal een percentje naar de uitvinder moeten gaan…
lekbak zegt
@Esprit_de_Flandre: De rechten van het patent zijn volledig voor volkswagen. Ze hebben geen patenten van iemand anders geschonden of gebruikt.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: “Op grond van Duitse wetgeving dienen uitvinders een redelijke vergoeding te ontvangen voor de door hen geleverde prestaties.”
En dat hebben ze blijkbaar niet gedaan. Het feit dat ze al een behoorlijk bedrag hebben geboden, is een schuldbekentenis op zich, en aangezien deze man weigert wil dat zeggen dat VW zich er goedkoop van af wil maken, en dat ie weet dat ie op veel meer recht heeft. Maakt niet uit op wiens naam het patent staat, ze hebben wel zijn rechten geschonden…
slickrick zegt
@lekbak: dat is simpel, voor elke DSG de verkocht is hebben ze bijne 1 DSG extra verkocht. Bijna al die dingen gaan eerder of later stuk dus de klant moet maar een nieuwe DSG kopen.
Briljant, de opdracht aan de ingenieur: maak de beste en snelste automaat ooit, wel eentje die na de garantie periode van 2 jaar of 100k km kapot
Author zegt
@lekbak: en als je zelf in de schoenen van Schreiber had gestaan?
lekbak zegt
@MauritsH: ik ken een weduwe die mij heel erg dankbaar is dat ik nog twee jaar bij haar heb gewerkt voor 75% van wat ik elders kon verdienen, puur zodat zij het bedrijf van haar overleden man normaal heeft kunnen beëindigen. Ik kon ook wel rondkomen van wat minder. Het geeft mij nog steeds een heerlijk gevoel.
swordfish zegt
@lekbak: als hij als werknemer het heeft bedacht is in mijn ogen sowieso onrechtvaardig om iets te claimen. Bedacht en gemaakt in de baas z’n tijd die je daarvoor betaalde en materialen ter beschikking stelde, en trainingen/opleidingen gaf in de jaren daarvoor, collega’s die je ideeen hebben gegeven? Maar goed, als de Duitse wet dit voorschrijft is het slim van hem. Rechtvaardig is inderdaad een andere kwestie. Vooral door er nu pas mee te komen: niet vooraf :-) Slimme vent.
unknown234 zegt
@lekbak: Daarmee zeg je dus in feite dat het correct is dat VW buitensporig heeft verdiend aan deze man? Buitensporig aan iemand verdienen en zelf een schijntje betalen aan de uitvinder. Er is wetgeving, eigenrichting is verboden dus dan dien je de wet maar te respecteren. Dat het etisch gezien niet lekker zit voor je is een ander verhaal.
lekbak zegt
@unknown234:
1: wie zegt dat vw buitensporig heeft verdiend aan deze man? Het is volledig onbekend voor ons hoeveel dsg heeft bijgedragen aan de verkoop van volkswagens en de winst die ze erop hebben gemaakt. Immers had volkswagen ook zonder deze techniek auto’s verkocht.
2: volkswagen heeft alle risico’s op zich genomen. Daar kan soms groot verlies tegenover staan maar ook grote winst.
3: deze man was in loondienst, volgens het artikel. Het hele idee van werknemers is dat die inkomsten genereren voor het bedrijf. Doe ik ook, jij waarschijnlijk ook.
4: deze man is al een tamelijk ruime bonus aangeboden van 20 miljoen euro. Genoeg om nooit meer te hoeven werken.
5: deze man heeft wel zijn naam op de patenten staan. Dit geeft hem een zeer goede onderhandelingspositie voor verdere projecten of werkgevers.
6: door deze claim verneukt hij die onderhandelingspositie volkomen. Dat weet hij waarschijnlijk dondersgoed want het kan geen domme man zijn.
7: Dat betekent dus dat hij liever gratis geld krijgt over de rug van iemand anders dan dat hij ervoor werkt. Volgens mij keurt iedereen dat af.
mashell zegt
@lekbak: buitensporige hebzucht is toch de drijfveer van het kapitalisme?
g40freak zegt
@MauritsH: uiteraard!!
VAG moet toch al miljarden neer gaan leggen vanwege iets met diesels en fraude :)
Dan kan die 200 miljoen er ook nog wel bij.
pinut187 zegt
Honderden miljoenen? Ben benieuwd..
desjonnies zegt
Arme Duitsers?
Arme rest van Europa, dat door de Duitse dominantie binnen de EU niets meer te zeggen heeft, we kunnen Brussel beter vervangen door Berlijn !
willeme zegt
@desjonnies: helemaal ironisch dat deze Duitsers groot zijn geworden door het (succesvol) toepassen van uitvindingen van FIAT en Lancia… De DSG is van Porsche, maar de TDI motor, Commonrail diesel, platform gebruik, VR motoren, twincharging (turbo en compressor) en de uitschuifbare spoiler zijn bedacht in Italië.
super zegt
@willeme:
er lopen in (noord)italie zoveel uitstekende ingenieurs rond, maar de wereld blijft maar geloven dat duitse techniek het beste is omdat het het beste is want het is immers het beste.
g40freak zegt
@willeme: vr motoren??
Dacht echt dat dat echt een vw uitvinding was: jaren 90, golf 3 vr6.??
Doe eens iets linken aub, zeer nieuwsgierig.
super zegt
@g40freak:
de lancia fulvia v4 was in feite wat volkswagen een “vr” noemt.
carmasterr zegt
@g40freak:
De Lancia Fulvia had een VR4 motor, alleen noemden ze dat nog niet zo.
desjonnies zegt
@g40freak:
1922 !
LANCIA…….
Erik zegt
@willeme: als Chinezen en vroeger Japanners Europese zaken kopieėrden was het allemaal jatwerk, als automerken binnen Europa kopieëren dan hoor je niets of niemand.
Onehp zegt
@erik2907: inderdaad. Werk nu in een andere industrie (brandbestrijding), het bedrijf waar ik nu werk is 20 jaar geleden hun product gestolen geweest door een groter Duits bedrijf dat wou ‘samenwerken’, tot vandaag blijven ze anderen hun producten kopieren en kunnen ogenschijnlijk blijven boeren, en ik hoor gelijkaardig ervaringen van andere bedrijven. Niet alle Duitsers zijn zo uiteraard, maar een gewaarschuwd man/vrouw…
bluebear zegt
@willeme: wat een gelul zeg! Dus ieder merk wat een diesel heeft, heeft dat ‘gejat’ van Rudolf Diesel. Iedere auto met 4WD heeft dat gepikt van Spijker en iedere turbo motor is gestolen van Renault? Als de hele mensheid dit soort bekrompen gedachten zou hebben, zouden we nog, met een lappie voor ons hol voor een gat in een rots zitten.
Ontwikkeling en evolutie heet dat.
willeme zegt
@bluebear: Nee. Dat stel ik niet. Het enige wat ik zeg is dat het ironisch is, gezien het feit dat de Italianen inventief voldoende zijn geweest de afgelopen jaren, maar dit commercieel minder goed hebben weten uit te buiten. Dat is geen bekrompen gedachte, maar een in mijn ogende terechte observatie.
bluebear zegt
@willeme: Inventief? Zeker, maar hun inventiviteit kwam altijd samen met onbetrouwbaarheid. Technisch super bedacht en gemaakt, maar berucht onbetrouwbaar. Aan hun uitvinding moest meest een Japanner of Duitser aan te pas komen om het te perfectioneren. Maar dat geeft niet, we houden toch van ze én van hun auto’s. Maar laten we wel zijn. De Italianen zijn daar niet uniek in. Uit heel veel landen zijn mooie automotieve uitvindingen afkomstig. En ik dacht dat Fiat/Chrysler de laatste tijd best gaat of?
hummer95 zegt
Hun Fahrrad ? Me opa zegt wat anders
lekbak zegt
Als je alle opbrengsten zelf wilt zul je zelf alles in eigen huis moeten ontwikkelen als uitvinder, met de risico’s en kosten die erbij horen. In dit geval zou een flinke bonus niet meer dan normaal zijn maar honderden miljoenen is compleet belachelijk. Volkswagen heeft tenslotte de middelen beschikbaar gesteld en het risico op zich genomen.
martinus zegt
@lekbak: Ook volkswagen moet zich houden aan de Duitse wet. Als die zegt dat dhr. ‘een redelijke vergoeding’ zou moeten ontvangen… dan lijkt mij het aan een rechter om te toetsen wat redelijk is.
Ik neem aan dat de rechter ook die positie van het bedrijf, die je omschrijft daarin meeneemt.
mrrallycross zegt
Gezellig jaar bij vag
mrB zegt
Honderden miljoenen lijkt me wel heel veel. Als hij er een eigen bedrijf van had gemaakt, dan had hij dat zeker niet overgehouden onder de streep. En als het dezelfde Wolfgang is als die van de Bugatti link, dan zou hij toch redelijk goed verdiend moeten hebben lijkt me?
mrB zegt
@mrb: 20 miljoen afgeslagen dus. Denk niet dat hij veel meer gaat krijgen.
av_diver zegt
Vreemd verhaal. Als je ergens werkt, dan zijn de patenten altijd voor de werkgever.
Bij ons binnen het bedrijf ook, je naam komt wel op het patent, maar je bent geen patenthouder.
Dit geld ook voor mijn Duitse collega’s.
Maar ze hebben hem dus al wel €20M geboden, dus wellicht steekt het toch iets anders in elkaar en was hij niet gewoon medewerker toen hij de uitvinding deed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@av_diver: Meneer was geen werknemer, maar toeleverancier. Auto’s ‘produceren’ is eigenlijk niets meer dan assemblage natuurlijk. Voor 1 model auto zijn meer dan 200 toeleveranciers nodig als ik me niet vergis
stradale888 zegt
@av_diver: Dat is niet per definitie zo. Volgens mij is het uitgangspunt andersom, dus dat de rechten toekomen aan de uitvinder/schrijver/bedenker. Zoals kennelijk bij jouw bedrijf ook het geval is, is in de meeste gevallen in de arbeidsovereenkomst een afwijkende bepaling opgenomen dat de rechten aan de werkgever toekomen.
stradale888 zegt
@stradale888: Zojuist ook even het bericht van Der Spiegel gelezen en daaruit blijkt dat er in Duitsland kennelijk een wet is die aan werknemers die uitvindingen doen recht geeft op een “angemessene” vergoeding. Hoe hoog per geval een dergelijke passende vergoeding moet zijn hangt af van de specifieke omstandigheden en daarover gaat de rechtszaak tussen Schreiber en VAG. Ik kan me voorstellen dat het aantal DSG-bakken die VAG heeft verkocht en hoeveel geld hiermee verdiend is meeweegt in de hoogte van de vergoeding.
lekbak zegt
@stradale888: maar hoeveel heeft VAG hiermee verdient? Je kunt niet domweg de winst op elke auto met dsg rekenen want ze hadden ook een hoop auto’s verkocht als ze een reguliere automaat hadden gehad. Of een andere soortgelijke techniek.
super zegt
@stradale888:
erg mooie regeling, lijkt me motiverend werken op personeel om bij te dragen aan innovatie. bij veel bedrijven waar ik gewerkt heb moet je blij zijn als je uberhaupt al credits krijgt voor je idee.
vroaaar zegt
@stradale888: Per definitie is het niet zo. Als in de functieomschrijving van de werknemer staat dat het zijn taak is om ook onderzoek te verrichten en uitvindingen te doen, dan zegt de Rijksoctrooiwet 1995 dat de werkgever het recht heeft octrooi aan te vragen voor de uitvinding. Dus als de beste man daar werkte als engineer, dan valt het octrooi toe aan de werkgever, lijkt me. Maar er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, zie ook:
http://www.rvo.nl/onderwerpen/innovatief-ondernemen/octrooien-ofwel-patenten/octrooi-anders-beschermen/octrooirecht/uitvinden-dienstverband
Erik zegt
@av_diver: de Duitse wet bepaalt……(Zie artikel)
mpowerm3 zegt
Uitvinding 50.000.000 werking in praktijk -100.000.000
Design_Driven zegt
Interessant. Ik als ontwerper wordt ook genoemd als uitvinder in een hele stapel patenten (ook voor Duitse klanten) maar de rechten liggen bij onze klanten. Je werkt voor je baas en zolang je het binnen de uren doet zie ik eigenlijk niet waarom je daar beloond voor zou moeten worden. Wij kunnen onze deuren wel sluiten als elke ontwerper hier geld gaat lopen claimen van onze klanten voor patenten die ze geld opleveren.
Design_Driven zegt
@sketcher: mooie zinnen ook, het zal wel weer maandag morgen zijn. Ik ga weer aan de sterke koffie, een beetje tekenen.
mashell zegt
@sketcher: “Je werkt voor je baas en zolang je het binnen de uren doet zie ik eigenlijk niet waarom je daar beloond voor zou moeten worden”
Dankzij deze zin zit het met je nominatie voor medewerker van het jaar wel goed…
autodelta zegt
Grappig begin van een artikel: “De perfect werkende en 100% storingsvrije transmissie…”
Terwijl die DSG bak toch best wat problemen kent.
autodelta zegt
@janmetdelangeachternaam: Ja, zoek maar eens op ‘problemen DSG’ en ‘Coulance DSG’. Dat kom je best wat veelvoorkomende problemen tegen. Maar sowieso: geen enkele fabrikant levert ‘perfect werkende en 100% storingsvrije’ transmissies. Raar begin van een artikel.
poeperman zegt
@autodelta: ik hoop echt zo hard dat jij een grap aan het maken bent.
SimonMc zegt
@autodelta: sarcasme blijft toch een moeilijk iets hé
Author zegt
@SimonMc: sarcasme is niet te doen.
Dutchdriftking zegt
En dat is destijds niet gewoon afgekocht?
broekhoest zegt
Tja vw heeft er zoveel geld aan overgehouden (verkoop + bijkomend onderhoud en reparaties), dat het niet eens zo gek is dat herr Schreiber met 20 miljoen geen genoegen neemt.
ghost zegt
Ach ja, de ingenieur achter de VW kever heeft zijn geld ook nooit gezien achter alle patenten die hij had. (Lees/Google; Josef Ganz)
escort77 zegt
Ik begrijp niet dat dit nu opeens boven water komt.
Een auto zit vol met gepatenteerde uitvindingen, je zou verwachten dat alle fabrikanten hierover afspraken maken met alle toeleveranciers.
Wat maakt deze DSG-uitvinder nu anders dan andere technieken?
O plaat zegt
Daarom ben ik tegen elke vorm van patent op techniek. Was alle techniek opensource hadden we nu smartphones met quantum processoren en verbruikte elke wagen nog de helft. Enkel patenten op design kan ik begrijpen. Je hoeft nu ook niet af te komen met zonder patenten waren er geen uitvindingen. Tesla,Mozilla en Linux lukt het wel. Het slechtste voorbeeld hier in zijn universiteiten. Worden met iedereen zijn geld betaald maar als ze iets ontdekken komt het patent op de naam van 1 professor.
escort77 zegt
@shiva: leuk stukje leesvoer voor je: “Patenten: remmer of stimulator van innovatie?” en ook een mooi onderwerp voor de serieuzere borrel.
Dat Tesla hun patenten vrijgeeft (formeel: ze houden het patent maar licencies zijn gratis) is overigens een puur strategische keuze, ze hopen dat hun standaarden de wereldwijde standaard wordt. Het is niet zo dat Tesla een charitatieve instelling is die de wereld wil verbeteren door patenten vrij te geven.
Softwarre is wat anders, dat kan je soms relatief makkelijk in de crowd laten ontwikkelen, o.a. in de door jou genoemde voorbeelden.
Maar denk je dat er nog nieuwe medicijnen worden uitgevonden als er geen patenten meer zouden zijn? Of verbeteringen in brandstofmotoren? In de vliegtuigindustrie?
hummer95 zegt
@shiva: bedrijven gaan niet meer investeren als andere bedrijven de resultaten gewoon mogen kopieëren. Als er geen patenten waren geweest had je waarschijnlijk helemaal geen smartphone gehad
mashell zegt
@shiva: patenten zijn juist een innovatie aanjager. Ze verhinderen kopieren en zorgen er dus voor dat er wat anders, wat beters bedacht moet worden.
sracert zegt
@shiva: Dat kan alleen als “Geld” ook wordt afgeschaft, anders werkt het (helaas) niet. ik ben het overigens volledig eens met je stelling hoor, maar ja dromen werkt alleen in bed.
v8rules zegt
100% storingsvrij?? Moet je toch eens tegen mijn garage vertellen dan. 2x de bak eronderuit omdat het niet werkt.