De DS7 Crossback E-Tense 225 vult het gat op tussen de THP met 225 pk en de 4×4.
Milieuvriendelijke, chique premium crossovers zijn het helemaal tegenwoordig. In de jaren ’80 was je het mannetje (M/V) met een sedan met zescilinder benzinemotor. 15 jaar later veranderde dat naar een sportieve stationwagon met potente diesel.
Premium hybride crossover
En tegenwoordig? Heden ten dage is een premium crossover met hybride-aandrijving het helemaal. Een stoer uiterlijk, een praktisch en hoogwaardig interieur, hoge zitpositie en een premium badge op de neus. Dat is precies de markt waar de DS Automobiles op mikt met de DS 7 Crossback E-Tense 4×4.
Comfort
Met die auto hebben we ervaringen kunnen opdoen tijdens onze de DS 7 duurtest-sessie. Het was een auto die meer op comfort dan op sportiviteit gericht is. Heb je die 300 pk dan ook echt nodig? Volgens @Wouter wel, want de 1.6 turbo met 225 pk heeft er niet altijd zin in. Mocht je het ook overkill vinden, is er nu een nieuwe optie in de vorm van de DS7 Crossback E-Tense 225.
DS7 Crossback E-Tense 225
Deze DS 7 valt een beetje tussen de 1.6 THP met 225 pk en de E-Tense 4×4 in. De basis is een 1.6 benzinemotor met 180 pk. Deze wordt geassisteerd door een 110 pk sterke elektromotor. Het maximum vermogen kun je niet zomaar bij elkaar optellen: de piek in maximum vermogen is immers niet gelijk. Het maximale systeemvermogen bedraagt 225 pk en 360 Nm.
Attent
De elektromotor krijgt zijn energie van een 13,2 kWh sterk accupakket. Hiermee kun je volgens de WLTP zo’n 55 kilometer ver mee komen. Volgens dezelfde WLTP is het brandstofverbruik 1,4 liter op 100 km. Gelukkig is DS zo attent om ook te vermelden wat het verbruik is als de elektromotor niet meewerkt: iets meer dan 6 liter op 100 km.
Vijf uitvoeringen
De DS7 Crossback E-Tense 225 wordt geleverd in vijf uitvoeringen: Business, Executive, So Chic, Be Chic en Performance Line. Standaard staat de auto op 19″ wielen. 20″ is optioneel verkrijgbaar. Ook kun je kiezen uit diverse ‘DS Inspirations’, de aankleding van de auto. Prijzen zijn ook bekend. De DS7 Crossback E-Tense 225 is er vanaf 48.900 euro. Dat is 4.000 euro goedkopeer dan de versie met 300 pk en vierwielaandrijving.
Concurrenten
Uiteraard kijken we ook even naar de concurrenten van de DS7 Crossback E-Tense 225.
BMW X1
Premium, crossover, plug-in hybride. Een van de concurrenten van de DS7 Crossback E-Tense 225 is de 13 centimeter kortere BMW X1 xDrive25e. Deze is leverbaar vanaf 49.837 euro. Qua vermogen (220 pk) en koppel (385 Nm) ligt het dicht bij elkaar, maar de BMW haalt zijn benzine pk’s uit een driecilinder. Dat geluid past niet helemaal bij een 1.700 kg zware crossover met een premium badge. Ook is de BMW kaler uitgerust en zijn opties erg prijzig. Wel is de X1 een aanzienlijk sportievere auto. Wat dat betreft een echte BMW dus. Ook heeft de X1 vierwielaandrijving.
Volvo XC40
De Volvo XC40 is een bijzonder populaire auto op het moment. Het is de vervanger voor de V40 en ondanks dat dat model nog beter verkocht (dank aan bijtelling), is de XC40 populairste Volvo van 2019 en 2020. De XC40 is wel een stukje kleiner dan de DS7 Crossback E-Tense 225, in lengte scheelt het al gauw 15 centimeter. Wederom zien we een 1.5 drieclinder gekoppeld aan een elektromotor. Qua vermogen (211 pk) en koppel (405 Nm) ontloopt het elkaar niet veel. De XC40 Recharge T4 Inscription is gunstig geprijsd: voor 43.995 euro rijd je weg in een behoorlijk complete uitvoering.
Ford Kuga
Strikt genomen geen premium auto. Maar met de Vignale-uitvoering benader je wel de premium-heid want je krijgt alle opties zo ongeveer standaard. Zeker nu auto’s in technisch opzicht enorm veel op elkaar lijken, is uitrusting een belangrijke onderscheidingsfactor. Nog een onderscheidingsfactor van de Kuga ten opzichte van de DS7 Crossback E-Tense 225 (en zijn concurrenten) is de aandrijflijn, de PHEV heeft namelijk een 2.5 Atkinson-viercilinder. Qua formaat zit de Kuga wel het dichtst bij de DS7. De Ford Kuga PHEV Vignale kost 43.720 euro.
tenaci zegt
Wat ik altijd een beetje het jammere van deze auto’s vindt is dat ze in de basis geen hybride zijn. Accu leeg? Dan rijd je verder als ICE-auto met de extra last van een elektromotor en accupakket. Dan geloof ik meer in de set-up van Toyota die straks met een plug-in komt van de RAV4 hybrid. Accu leeg? Dan rij je als zuinige hybride verder. Maarrrr, die 6 op 100 van Citroën valt me daarentegen zeker niet tegen.
karhengst zegt
@tenaci: Die 6 op 100 is natuurlijk een fabrieksopgave, maar omdat het een bekende motor is valt daar vast meer over te vinden. De 508, 3008 en 5008 zullen hem ook hebben als pure benzine.
Ik vind het juist jammer dat ze hun 2.0 HDI niet onder de kap leggen: elektrisch voor de korte, dagelijkse kilometers. Diesel voor de vakantie en zakelijke reizen. Ze hadden het vroeger wel, maar is diesel ook in Frankrijk uit de gratie?
berlinetta zegt
Ik heb wel eens gelezen dat een diesel-hybride niet zo’n geslaagde combinatie is, omdat beide motoren de maximale trekkracht onderin leveren. Rijdt blijkbaar niet zo lekker. Iemand die hier meer over weet?
caprio zegt
@tenaci: de Kuga lijkt technisch heel erg op Hybrides van Toyota, met accu leeg rijdt die grote 2,5 ltr motor heel zuinig, 1:18-1:20 is makkelijk haalbaar, dus eigenlijk veel beter dan die bestaande 1,6 motor van de PSA en al die 3-cilinders die toch met zo’n 1600 kg of meer aan de slag moeten.
Ik vind de XC40 met grote voorsprong de mooiste van het stel daarna de 3008. Caravantrekkers zijn het beste af bij Ford en PSA
christian85 zegt
Ik zie de vergelijking met een X1, XC40 en Kuga niet. Ik dacht dat de DS7 qua afmetingen altijd een stuk groter was?
gregorius zegt
SInds PSA heeft aangekondigd dat ze in principe gewoon 400pk kunnen leveren door nog een extra elektromotor erbij te doen; vind ik dit maar een beetje halve modelletjes.
Verder vind ik een DS7 in principe een mooie auto… voor 2010-2015.
bmwfe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-