Dan rijst de grote vraag: zijn we daar blij mee?
Eigenlijk doet PSA hele goede zaken met het merk DS Automobiles. Ondanks het rijke verleden is Citroën een betaalbaar automerk, net als Peugeot. Beide merken hebben weleens auto’s in de showrooms gehad die concurreerden met modellen van premium merken. Denk aan de Citroën C6 of de Peugeot 406 Coupé. Dan geef je bijzonder veel geld uit aan een auto, en vang je difterie of kinkhoest van de budget-knallers om je heen. Toch niet de goede atmosfeer die je wil verkopen.
Dus wat moet je dan doen? Inderdaad, een premium-merk oprichten. Premium klinkt voor de klant bijzonder, maar het is voor fabrikanten essentieel. Vanwege de perceptie van de klant kunnen fabrikanten meer vragen (en krijgen!) voor een premium auto. Resultaat: hogere marges. DS was eerst een toevoeging van Citroen, maar inmiddels een apart merk. Sinds het een zelfstandig merk werd, verdwenen de betreffende Citroen-modellen als sneeuw voor de zon. De DS4 en DS5 zijn inmiddels uit productie genomen en de DS3 is ondanks een facelift stokoud. Het enige verse aanbod is de DS7.
Maar nu is daar de nieuwe DS3 Crossback! Deze Audi Q2-concurrent is natuurlijk een kekke crossover voor jonge, elegante mensen met een individuele en dynamische levensstijl. Lees: deze auto is bedoeld voor beige mensen met een beige broek en beige schoenen. Maakt verder niet uit, DS Automobiles heeft zijn best gedaan op de auto. Het geheel ziet er in elk geval origineel uit. Alleen die achterlichten. het lijkt wel alsof alle designers van alle merken dit een goed idee vonden.
saffie89 zegt
Is dit nu feitelijk de opvolger van de ds4?
smoked zegt
Die ledjes voorop ogen niet echt priemiejum.
ederooij zegt
Ik wil graag mn mening geven over de auto, maar de foto’s zijn zo donker, dat we het idd beter alleen maar over de achterlichten hebben. En die vind ik een beetje simpeltjes. Ik had meer design verwacht van een DS.
johnwaters zegt
O jee, een auto met achterlichten.
caprio zegt
Ik begrijp titel niet zo goed. Een prachtige achterkant met mooie achterlamp-units. Geheel inderdaad spannender vormgegeven dan de Audi, hipper. Of dat genoeg is voor het verschil in status, geen idee. Status is voor velen toch heel belangrijk, al is het nog zo’n drol van een auto en betaal je er 10.000 Euro meer voor.
mashell zegt
@caprio: maar wat hebben auto’s met status van doen? Status leidt je af van wie iemand is, wat die persoon doet, wat die bereikt heeft. Niet van bezittingen of kleding. Daarom heeft Mark Rutte, ondanks dat ik zijn politiek ernstig afkeur, zijn bril helemaal niet modieus is (maar hem wel goed staat) en zijn kostuums maar saai zijn toch meer status dan iemand die met een modieus bontkraagje aan in een luide oude BMW een tikkie te snel over de Coolsingel rijdt.
BrutaalAapje zegt
[quote]deze auto is bedoeld voor beige mensen met een beige broek en beige schoenen.[/quote]
Oh, zo goed verwoord! +1
e28forever zegt
@BrutaalAapje:
Ene JC verwoordde gebruikte deze terminologie ook al eens, als ik het me goed herinner…
thomasthomas zegt
Als er Citroen op had gestaan wil niemand er 1 maar als er DS opstaat nou dan pak hem maar in. Zouden mensen echt zo denken… wat simpel eigenlijk.
autodidact zegt
@thomasthomas: zo simpel is het. Wij mensen willen graag bedot worden. Een mooi verhaal (en een zachte toplaag op het dashboard…) volstaat.
rufctr01 zegt
@thomasthomas: gebeurd toch bij de meeste merken?
karhengst zegt
@thomasthomas: De Citroën DS3 oogde echter mooier dan de facelift waar de double Chevron moest ontbreken.
Zonde ook, want het merk Citroën heeft van zichzelf al genoeg geschiedenis om zich boven de zielloze massa te verheffen.
abdoelklapstoel555 zegt
De foto’s zijn denk ik met een aardappel geschoten..?
fapfap zegt
Wat een lelijk ding!
citroenfanboy zegt
Ik zoek nog een sponsor die deze auto voor mij wilt financieren ;)
hijman85 zegt
Ik vind de modelaanduiding “crossback” wel heel erg fantasieloos verzonnen.