De SM Tribute moet een productiemodel worden. Hoezee!
”Een productie zit er helaas niet in voor het concept. Stiekem jammer natuurlijk, want dit op de openbare weg is een nekkendraaier van jewelste”, schreven we eerder dit jaar over de DS SM Tribute. Niets wees er dan ook op dat de conceptauto ooit gepromoveerd zou worden tot productiemodel. Tot nu.
DS-ontwerper Thierry Metroz sprak met TopGear over het tot leven brengen van de SM-hommage. Volgens Metroz staan Stellantis-baas Carlos Tavares en DS-kopstuk Olivier Francois al achter het idee van een productiemodel. De auto zou dan wel in beperkte oplage gebouwd worden. Natuurlijk moet er ook geld aan verdiend worden, dus zal de DS ongeveer € 1 miljoen kosten.
Maserati-V6 in de nieuwe DS SM
De verwachting heerst dat ook de aandrijflijn van Maserati af komt. Mocht dat de bekende ‘Nettuno-V6’ zijn, dan krijgt de speciale DS een 3.0 zescilinder die 550 pk levert. Bij 3.000 tpm is er 650 Nm beschikbaar. Als er een andere motor komt, wordt het in ieder geval geen elektrisch blok. ”Wanneer je een auto van € 1 miljoen koopt, wil je geen EV”, zegt Metroz.
Een Maserati met DS-logo’s
Niet alleen de motor kan straks afkomstig zijn van Maserati. Voor de conceptauto winkelde DS al flink bij het Italiaanse concerngenoot . Zo’n beetje de hele basis van het showmodel komt van de Maserati GranTurismo af. Zelfs de voorruit wordt geleend van de GT. Wanneer er een productieversie zou komen, gebruikt deze ook de Maserati-spulletjes. De koets mag in elkaar gezet worden door een koetsbouwer.
Het concept voor de nieuwe DS SM gaat vier jaar terug. In 2020 organiseerde het Franse merk een competitie waarbij ontwerpers het tegen elkaar opnamen. Het doel: kom met een nieuwe interpretatie van de SM uit de jaren zeventig. Dit was het resultaat. De DS SM Tribute is 4,94 meter lang, 1,34 meter hoog en 1,98 meter breed. Wanneer het bestuur een besluit nemen over het wel of niet produceren van de SM is nog niet bekend. Zijn er nog meer Citroëns uit het 100-jarig bestaan van het merk in Nederland waarvan DS een nieuwe versie moet maken?
nicolasr zegt
Een miljoen voor een Citroën… Ik dacht het niet.
Robert zegt
Dit wordt weer zo’n auto waarvan iedereen straks zegt “wat vet, gaaf, cool, geweldig” en niemand die hem koopt (want: niet premium Duits).
gdjnl zegt
Ja helaas wel. Een “betaalbare” moderne reïncarnatie zoals de Renault 5 was leuker geweest en mogelijk succesvoller. Cw-waarde zit
vanaf design al goed zeker als hybride/PHEV of EV. 1M+ voor een Maserati V6 in een Citroën, keep on dreaming.
rollingstoned zegt
Doet wel eer aan het oud Hollandsche gezegde “iemand uitknijpen als een citroen” ;-)
drdre1 zegt
Vraag me af hoe dat achterwiel er af komt. Blikopener waarschijnlijk, Citroën kennende.
harrie zegt
Of nadat je de uitlaat, benzinetank en achterlichten verwijderd hebt het paneel los kan halen door vijf M7 bouten los te draaien, waarvan er twee met rechtse draad en drie met linkse draad zijn. En allemaal verschillende lengte.
hotze zegt
😂😂😂
Het is te hopen dat die rare onzin de productie niet gaat halen. Voor de Franse president is het wel een mooie dienstauto, in zwart uiteraard. En zelf sturen.
Het zal nog minder verkopen dan Maserati’s zelf. Misschien Ferrari-batches erop, dan wordt het geheid een kiloknaller.
cdlop01 zegt
Had de originele DS genomen, persoonlijk vind ik de SM een totaal mislukte Citroen, altijd gevonden ook deze nieuwe interpretatie hiervan.
Dutchdriftking zegt
Hoe lang blijven ze nu volhouden dat het een Maserati motor is? Het is een Ferrari V8 motor welke door Alfa Romeo met toestemming (en mogelijk medewerking) van Ferrari aangepast is naar 2,9 V6. Niets om je voor te schamen, maar stop met die onzin waarin je verkondigd dat het een Maserati blok is.
racerx zegt
Volgens mij zijn dat niet dezelfde blokken. Ze zullen vast wat van elkaar weg hebben, maar het is niet dezelfde motor. Er is wel veel van Ferrari geleend natuurlijk, net zoals Alfa dat gedaan heeft, en sommige onderdelen zijn ook vast uitwisselbaar.
Leuk stukje:
https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a33078911/maserati-nettuno-v6-part-sharing/
Dutchdriftking zegt
Daar bevestigen ze toch precies wat ik al aangaf? Is voor meer dan 80% hetzelfde. Niet erg, niemand zeurt over de RS6 V8 in een Urus.
Rob zegt
Ach, wat maakt dat uit?
Is toch gewoon leuk dat ze “Maserati V6” kunnen zeggen, gezien de historie?
HZW zegt
Natuurlijk gebruiken ze de Maserati versie van de V6, omdat het vroeger ook een Citroën Maserati was.
In 1961 ging bij Citroën ‘Project S’ van start met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen.
De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later.
In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V6-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.
Mini Joe zegt
‘‘t is ook nooit goed he, stelletje zeurkousen.
hotze zegt
Je merk gaat als eerste sneuvelen als de messen zijn geslepen binnen het concern.
Mini Joe zegt
VW houdt Audi toch ook aan
racerx zegt
Gaaf ding, wanneer op de juiste manier in de markt aangeboden met goede marketing raken ze ze vast kwijt. Snapte ook niet dat BMW die idioot dure 3.0 CSL hommage wist te verkopen, in essentie een M4 in drag, maar dat lukte ook prima. Deze SM is in tegenstelling tot die BMW ook daadwerkelijk wat bijzonders.
Fernando zegt
De auto zou dan wel in beperkte oplage gebouwd worden, namelijk 2 stuks.
Ééntje om te verkopen (er zal vast wel een gek zijn met geld tevéél en verveling) en ééntje voor het museum.
Was wss beter geweest om hem als EV op de markt te brengen (als Citroën) dan zou het nog wat opbrengen.
Idem met een nieuwe versie van de DS en CX.
Dr.Dre zegt
@Dutchdriftking: in ieder geval een betere “pedigree” dan de vorige generatie V6 welke een zeer hoog Chrysler/ Pentastar gehalte had. Een afgeleide van een hitsig Alfa blok met bemoeienis van Ferrari voelt meer Italiaans en op zijn plek in een Masser.
Dr.Dre zegt
Aanvulling: In een Masserati – Citroén SM 2.0 samenwerking moet dat zijn.
potjak zegt
Heel gaaf!
mustang750supersnake zegt
ben er bang voor als de c6 ook al niet verkocht……citroën is geen citroën meer…..gelukkig heb ik nog een echte op de kop kunnen tikken……vol roest en met het nodige laswerk….nu hopen dat k em nog kan redden…..