En dat vinden we best fijn.
Het Franse DS Automobiles is gezellig aan het uitbreiden. Het merk vestigt zich langzaam maar zeker op de markt met modellen die meer voor de massa zijn, dus vooralsnog is het tot een absoluut vlaggenschip niet gekomen. De DS 7 Crossback draagt deze titel op dit moment, maar een zeer luxe sedan, in de vorm van de DS 9, moet hier nog boven komen. Vandaag krijgen we de eerste beelden van deze auto te zien.
Hoewel de fijne details over de DS 9, die aan het eind van dit jaar in China onthuld moet worden, nog niet bekend zijn, weten we op dit moment een aantal dingen over de auto. Zo kunnen we aan de hand van de badges op de auto opmaken dat hij met een 200 pk sterke 1,6-liter viercilinder geleverd zal worden. De DS 9 zal ook geleverd worden als plug-in hybride.
Qua design kunnen we stellen dat de DS 9 nagenoeg overeenkomt met de beelden, een set teaserfoto’s, die het merk dit jaar zelf heeft gepubliceerd. Het ontwerp is daarnaast in lijn met de designtaal die we van andere modellen van DS Automobiles kennen. De verlichting, de grille, etc, allemaal is het herkenbaar.
Uit documenten van de Chinese overheid is gebleken dat de DS 9 marginaal groter is dan de Peugeot 508 waarop hij is gebaseerd. Volgens de documenten is de DS 9 ongeveer 4,93 meter lang, 1,85 meter breed en 1,47 meter hoog. Net als de Peugeot 508 wordt hij gebouwd op het EMP2-platform van PSA. Het is geen verrassing dat de foto’s uitgerekend uit China komen; de DS 9 zal namelijk worden geproduceerd in China.
cossiekiller zegt
Geen lelijke auto, zo op het eerste gezicht. Nu nog een station a la V90…
remarkable zegt
@cossiekiller: zet je bril eens op en kijk dan nog eens ?
mrB zegt
508 lijkt me mooier. Die zie ik regelmatig rijden, zeer geslaagde auto!
viezefreddyw zegt
Hmm. Ben hier erg benieuwd naar. Als de auto niet minstens het rijcomfort heeft van een échte DS, dan heeft DS gefaald. Ik ben zeer benieuwd.
dromedaris zegt
Op het 1ste zicht vind ik de 508 toch een stuk mooier. Zelfs de station vind ik zeer geslaagd.
elemento zegt
Motor moet groter … je wilt niet 1.8 of 2.0.hier in rijden(200pk) volvo met 400 pk is wat anders
kennone zegt
@elemento: 400PK uit een 4 pitter in dit segment vind ik ook nog droevig hoor. Liever nog een 6pitter met 300pk!
jaso013 zegt
@kennone: wat maakt het uit? Koppel is koppel en pk is pk toch?
arhanso zegt
@jaso013: Goeie vraag.
Ik vermoed dat een 4 pitter veel toeren nodig heeft om zijn turbo’s aan te zwengelen. Een 6 cyl het gewoon op eigen kracht kan en veel eerder en gelijkmatiger de pk’s en torques tot zijn beschikking heeft…
Ik ben benieuwd naar andere reacties…
jaso013 zegt
@arhanso: klinkt logisch. Maar dan nog… pedaal intrappen en je gaat met een bepaalde snelheid vooruit. Of het nu een 4 pitter is of een 12 of een tachenvijftig pitter met hetzelfde vermogen?
arhanso zegt
@jaso013: Wanneer je hem vloert zal er weinig verschil zijn. Maar wanneer je rustig rijdt is het verschil wel groot. Een zwaardere motor kan in een veel lager toeren zijn torques gebruiken en dus veel mooier/geleidelijker zo’n zware auto door het verkeer leiden. Ik vraag me ook ook af of opgefokte 4 cyl dezelfde torque zal hebben als een 6 cyl.
mashell zegt
@arhanso: koppel komt tegenwoordig vooral van de turbo. Als je motoren het hetzelfde vermogen gaat vergelijken dan heeft een motor met meer cilinder heeft meer balans en loopt dus rustiger maar ook meer bewegende onderdelen en dus meer en duurder onderhoud nodig. Als die ook nog een groter slagvolume heeft is het verbruik ook hoger. Door allerlei balansmaatregelen en isolatie acties kun je tegenwoordig eigenlijk gewoon stellen: een moderne motoren met minder cilinders zijn gelijkwaardig of zelfs superieur aan motoren met meer cilinders. Eigenlijk is downsizing gewoon technologische vooruitgang aangedreven door wetgeving.
jules713 zegt
@jaso013: neen
elemento zegt
@kennone: nog beter :-) helemaal eens
Fidenza zegt
@elemento: Ik heb recent nog enkele dagen met een RR Dawn gereden. Het deed maar 4.9sec naar 100 dankzij een V12. Maar de kracht was er overal in zeer lage toeren. Dat zou nooit lukken met een 4 cyl, het zal meer toeren moeten draaien, luider zijn en veel meer trillingen terug geven.
mashell zegt
@fidenza: tja, en qua verbruik maakt zelfs de viercilinder 2 liter GTI uit een Golf 3 gehakt van die Dawn. Je moet wel Apples met Galaxy’s vergelijken natuurlijk. Overigens is er iets wat nog soepeler, nog stiller en nog krachtiger is dan een V12… En dikke electromotor.
donjunior zegt
Beetje drukke lijnen op de neus.. maar de zijkant en achterkant zien er goed uit zeg. Ben benieuwd hoe die handgrepen werken.. ziet er wel tof uit zo. Ik vind het interieur van een DS7 erg mooi kan niet wachten tot foto’s van het interieur van deze.
birdnerd84 zegt
Dit wordt een enorme flop. Een verlengde 508 met DS kont en neus gaat het echt niet redden in Europa. In China doet DS het ook niet zo best meer
koffiekopje zegt
@birdnerd84: We denken hier nog steeds belangrijk te zijn, maar Europa is totaal niet interessant voor DS. Als ze het in China maar weer lekker gaan doen zijn ze allang blij in Frankrijk.
mashell zegt
@koffiekopje: Europa is natuurlijk nog wel het rijkste en meest toonaangevende continent. Het is alleen niet erg homogeen waardoor het lastig is overal dezelfde auto goed te verkopen, dat gaat in simpelere eveneens grote markten als China en de VS veel gemakkelijker. De VS heeft een sterke voorkeur voor groot en goedkoop, kwaliteit of beleving is niet zo’n ding en ze zijn sterk nationalistisch, alleen de Europese premium merken zijn daar succesvol bij de elite. Daarom richten de gewone Europese merken zich vooral op China. Niet omdat er iets mis is met Europa.
koffiekopje zegt
@mashell: Toch denk ik dat de sub-elite (die dus een auto met een redelijke winstmarge kunnen betalen) in China groter is dan de bevolking hier..
Dutchdriftking zegt
Op de DS7 staat het neusje goed, op deze toch minder. De Peugeot variant bevalt mij beter.
OverSoft zegt
Ik hoop dat ze hier nou eens een wat groter blok in gaan leggen.
Niemand wil een grote luxe auto kopen met een naaimachine motortje…
thomassnelweg zegt
Ziet eruit als een 508 met lelijke after market bumpers. Mislukte pimp.
1audi1 zegt
Achja grote Franse auto’s zijn klaar.. de Safrane’s Xm’s en 607 werden destijds goed verkocht en zag je veel rijden. Ze hebben ergens dus echt wat verkeerd gedaan die Fransen
sabrerator zegt
@1audi1:
Ik denk dat die Fransen niets verkeerd hebben gedaan, maar dat “de markt” besloten heeft dat je op de executive-parkeerplaats alleen nog meetelt met een priemiejum Duitser.
Ook Opel had ooit een Omega en een Senator, Toyota had een Camry, Nissan een Maxima en Mazda had de Xedos-range.
Al die merken verkochten ook geen wiel meer in dat segment.
De enigen die er nog iets in doen zijn Volvo en Jaguar, als je echt geen Duitser wil.
monsieurleloure zegt
@sabrerator: De Camry is nog steeds onder ons, in Amerika doet de Camry het niet onverdienstelijk..
lambowambo zegt
Ziet er niet verkeerd uit maar vind de 508 wel iets mooier eigenlijk.
huupe zegt
Ik snap de PSA strategie nog niet helemaal. Opel, Peugeot, Citroen, DS. Waarom alles hoog houden? Opel onder Peugeot plaatsen, designtaal van DS Citroën noemen en boven Peugeot plaatsen. Wat is jullie idee? (Fanboy argumenten daargelaten)
sonnybonds zegt
@huupe: snap het ook niet. ze proberen al jaren meer premium te worden maar is nooit gelukt. maak gewoon weer leuke auto s zoals de CV2 en de BX
eklasse zegt
Janken als BMW voorwielaandrijving op z’n 1serie zet maar lof als PSA een chromen kermisvariant van zn 508 maakt. Blijft vreemd
barry355gtb zegt
@eklasse: Heel vreemd inderdaad en temeer daar deze “kenners” nog nooit een achterwiel aangedreven BMW dagelijks in de regen en sneeuw heeft gereden.
mashell zegt
@barry355gtb: in de regen is het k*t want auqaplaning is veel heftiger maar op sneeuw is achterwielaandrijving juist erg prettig, als de wagen gaat glijden dan doet je stuur het gewoon nog en houd je de wagen gemakkelijk op de weg. Met sneeuwmatsch hebben sommige achterwielaandrijvers een probleem, zoals mijn 1 serie maar dat ligt aan de gewichtsverdeling voor/achter en minder aan welke wielen er worden aangedreven.
rufctr01 zegt
De experts hier weten al hoe zo’n auto oogt aan de hand van 2 slechte foto’s.
Ik beoordeel de auto wel in het echt, dan weet ik of ik het mooi vindt of niet.
Op foto’s ogen auto’s altijd anders….
mashell zegt
@rufctr01: daar heb je een goed punt. Dit zijn rare foto’s uit een ongunstige hoek in kunstlicht. Staande, op straat in daglicht ziet het er al weer heel anders uit. Uit deze foto’s concludeer ik, het lijkt sterk op een 508 en dat is een goed voorteken maar oordelen doen we pas in het echt of bij goede foto’s. En dan liever een foto door een spotter op Autojunk dan een foto door een photoshopper van de marketingafdeling.
sr20det zegt
45 THP, 55 TDI?
Ik snap echt geen reet meer van die aanduidingen.
mats106rallye zegt
Jaa fijn! Meer sedans minder SUVs!!!