De DS 7 Crossback Élysée is speciaal gebouwd voor mannen die op oudere dames vallen.
Wij Nederlanders kunnen niet heel chauvinistisch zijn als het gaat om auto’s. Er zijn auto’s die Nederlanders vaak aanspreken. De diverse Dafjes en Volvo 343 zijn eveneens vrij ‘Nederlands’. Voor presidentieel of koninklijk vervoer is het een stuk lastiger. Een Donkervoort is heel Nederlands, maar biedt niet echt veel ruimte voor Willy67 of Marky Mark om te zwaaien vanaf de achterbank.
In Frankrijk rijdt men uiteraard Frans. Franse auto’s zijn de beste auto’s ter wereld, omdat ze Frans zijn. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de nieuwe auto van Emmanuel Macron óók Frans is. De auto in kwestie is de DS 7 Crossback Élysée, met de E-Tense 300 aandrijflijn. Om meer plaats te bieden aan Macron is de wielbasis verlengd met 20 centimeter. De totale lengte is nu 4,79 meter.
Borbet-velgen?
De DS 7 Crossback Élysée is verder voorzien van enkele gave features. Wat te denkeen van de inkt-blauwe lak? Er is tevens een speciaal telecommunicatiesysteem met ‘haaienvin’-antenne. Ook zijn er speciale velgen. Op de afbeeldingen te zien zijn het DS-wielen, maar het lijken ons Borbet CW3 C-velgen in hoogglans zwart.
In het interieur van de lange DS7 Crossback zijn er achterin twee separate stoelen in plaats van een achterbank. Misschien een ideetje voor de optielijst? Het ziet er namelijk bijzonder gaaf uit. Uiteraard is het interieur voorzien van alle luxe. Het geheel is bekleed in leer en alcantara. Oh, en er zijn natuurlijk vlaggetjes op de voorschermen. Dat hoort er nu eenmaal bij.
Aandrijflijn DS 7 Crossback Élysée
Qua aandrijflijn is het een ‘E-Tense 300’, dus met twee elektromotoren en een 1.6 turbo PureTech viercilinder. Het systeemvermogen is maar liefst 300 pk, het systeemkoppel zelfs 520 Nm.
Dan zijn er nog twee dingen die wij ons afvragen. Ten eerste, waarom is niet de DS 9 gebruikt? Die auto lijkt bij uitstek geschikt om te dienen als presidentiële limousine. Ten tweede, als een onverlaat een achterband lek schiet, kun je dan alsnog de koets rechthouden en vluchten?
ukbob zegt
Een staatshoofd met zwarte velgen, toch een beetje ‘pauper’…
En al is het niet zo mooi als de DS’en van ‘toen’, een mooie traditie is het wel.
(Ons lachen ze nog steeds uit vanwege die verzaagde Scorpio’s)
Variomatic zegt
Blijft lachwekkend, een Citroën die op een Audi moet lijken.. hoe desperaat moet je dan zijn als auto fabrikant..?
willeme zegt
@variomatic:
Bwoah, het is meer dat jij het op een Audi vindt lijken ;-). Vervolgens moet dat dan desperaat zijn. Jij verbindt dan daar vervolgens een oordeel aan.
Autodesign is natuurlijk gebonden aan mode en smaak. Aangezien Audi en DS een beetje in dezelfde vijver vissen is het niet vreemd dat er kenmerken zien die overeenkomen. Wel moet ik je aanraden om eens in een DS te gaan zitten. Die interieurs zijn best bijzonder geslaagd tegenwoordig.
ttr6 zegt
Ik heb zo’n DS7 een keer als vervangend vervoer voor mijn Giulia meegekregen. Over het rijden zullen we maar niets zeggen, want andere doelgroep. Maar het interieur…..ik vond het persoonlijk helemaal niets. Naar sommige bedieningselementen moest ik eindeloos zoeken en bleek ergens hopeloos verstopt te zitten (spiegelverstelling) en toen ik dat eenmaal gevonden had was ik thuis en heb er verder niet meer mee gereden want daar nodigde die totaal, maar dan ook totaal niet naar uit :) Maar ook hier zullen smaken verschillen.
Variomatic zegt
@willeme: bwoah.. anders gezegd: koplampen en vorm van de grille maken de neus nagenoeg gelijk aan een Q5.. dat vind ik persoonlijk vrij ver gaan..
W115 zegt
De c6 was echt presidentieel.
kevertje zegt
En die heel mooie C6 – ook qua concept – is spijtig genoeg de meest verguisde luxe-wagen ooit. De enige waardige opvolger van de originele DS die in het PSA-rijk het levenslicht gezien heeft, veel meer dan al dit DS-speelgoed.
mout zegt
Leuk!
en die twee vragen aan het slot maken het artikel echt ‘af’.
Dutchdriftking zegt
Ik was ook voor de DS 9 gegaan, maar deze is ook best leuk.
nofxke zegt
@dutchdriftking: DS9 wordt in China geassembleerd, DS7 in Frankrijk
Vandaar de keuze voor de 7
Dutchdriftking zegt
@nofxke: Aha, dan is het weer volledig logisch.
kevertje zegt
Ik heb een paar jaar geleden een proefrit met de DS7 gemaakt. Een slechte, onleuke auto is het absoluut niet, heeft een redelijk mooi, rijk-ogend interieur en op zich rijdt hij goed. Maar het is typisch zoals met elk ander PSA product, ‘chic et pas cher’, interieur of exterieur: het plastiek is écht goedkoop plastiek en je ziet met het blote oog gewoon dat alles niet dezelfde robuustheid en kwaliteit heeft van de echte premiummerken, maar dit een mooier in zilver en zwart ingepakte Peugeot is. En voor z’n grootte vind ik hem ook behoorlijk duur, zeker als het optie-lijstje opengaat voor de leukere afgewerkte versies. Te duur plastiek, privé niet mijn meug en de Peugeot’s waar ik zelf ooit mee gereden hebben hadden toch wel een beetje teveel typisch Franse technische issues.
Variomatic zegt
@kevertje: maar gelukkig schrijven ze niet zo hard af! ..oh, wacht..
phoenixgent1 zegt
Toch een rechtzetting gewenst, want Rothschildbaby Macron valt op de mannen. Niks mis mee, maar eerlijk is eerlijk: ons Brigitte is gewoon een elegant schaamlapje.
mashell zegt
Is zo’n excuus bruid nog steeds nodig in het Frankrijk van nu?
raoufff zegt
Presidentieel vervoer? Ik zie dit eerder rondrijden in Quartier Pigalle of in 1 van de vele banlieue in Frankrijk.
Abdelaziz zegt
Duits nummer 1