
Na twee crossovers is het eindelijk tijd voor wat anders bij DS Automobiles. De nieuwe DS 4 is de eerste hatchback van het merk.
De DS4 was er een aantal jaren geleden al, maar toen heette dat model nog Citroën DS4. En net als de DS 3 van DS Automobiles, mag je ook deze nieuwe DS 4 eigenlijk niet met zijn voorganger vergelijken. Het Franse automerk omschrijft het model als een huwelijk tussen een Coupé SUV met een hatchback. Plak er zelf een naam op, uw auteur is in elk geval fan.
De DS 3 crossover is er al een tijdje en met de DS 7 hebben we zelfs uitgebreid kennis kunnen maken als duurtester. Met de DS 4 trekt het merk die lijn door. Het uiterlijk staat centraal bij deze auto met ook een matchend interieur. Je moet trots zijn als je dit op je oprit hebt staan. Dat wil een merk als DS Automobiles uitstralen.
Drie uitvoeringen
De DS 4 is, zoals de naam al doet vermoeden, het vierde model binnen DS Automobiles. Hij komt er in drie smaakjes, als DS 4, als Cross en als Performance Line. De namen spreken eigenlijk voor zich. Met de Cross heb je wat extra plastic rondom de auto zodat je niet bang hoeft te zijn voor krassen. Met de Performance Line is vrijwel alles zwart uitgevoerd á la Porsche GTS.
Er staat 4,4 meter aan auto voor je neus. Het model is 1,83 meter breed en de auto is 1,47 meter hoog. Zeker met de optionele 20-inch wielen is de hatchback moeilijk te missen op je netvlies. Er is bovengemiddeld aandacht besteed aan zowel het exterieur als het interieur van deze auto.
Motoren
Een aantal bekende motoren uit de PSA-rekken zijn leverbaar op de nieuwe DS 4. Er is keuze uit de PureTech 130, 180 of 225 als het om benzinemotoren gaat. De variant met 225 pk betreft een plug-in hybride. Met de PHEV moet je volgens DS meer dan 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Dieselen kan met de BlueHDi 130. In alle gevallen zijn de motoren gekoppeld aan een achttraps automaat. Een handbak is niet leverbaar.
DS 4 marktlancering
De nieuwe DS 4 komt in het vierde kwartaal van dit jaar naar de DS Store. Er zijn zeven beschikbare kleuren en in het interieur kun je verder spelen met bijvoorbeeld een two-tone combi. Prijzen zijn nog niet bekend.
Mooie auto. Als de wegligging en de bouwkwaliteit beter is dan Citroen, het overwegen waard voor de volgende auto.
Het is een Citroën met een ander naamplaatje, dus reken maar op exact dezelfde matige kwaliteit. Die gekke Fransozen dachten “if zje Gjermans can do it wief Volkswagen, Skoda and Audi, zjeh we can do it too!”
Interieur is niet echt mijn ding, beetje druk. Uiterlijk is wat te hoog, maar het moet dus een sportievere SUV zijn? Nouja, het enige wat wel oké is is de neus, de 6-hoekige grill van Audi staat hem wel goed. Alleen die uitgelopen mascara-led-dagrijverlichting onder de voorlichten vind ik echt gruwelijk lelijk, ik kan er niet aan wennen. Als deze Citroën een premium prijs krijgt ben ik erg benieuwd hoeveel mensen ook daadwerkelijk over gaan tot kopen.
@rogerzz: “Uiterlijk is wat te hoog”
Is maar 1.49m hoog. Zal aan de foto liggen dat ie hoger lijkt. Lijkt me een goeie concurrent voor de BMW X2, beetje zelfde idee. Hatchback, maar dan met crossover-sausje…
@leefvrij: een Citroen die een slechte wegligging heeft. Ik heb verschillende citroens gereden, van sportief tot comfortabel en allen hadden ze een echt goede wegligging. Je kon er ontzettend hard mee door een bocht, maar door de comfortabele vering ging ie wel wat hangen, maar dat veranderde de bochtsnelheden niet in negatieve zin. Tja, bouwkwaliteit, ook die was bij m’n laatste citroen (de C5 van het laatste model, niet de suv) echt wel goed voor z’n categorie, niet premium zoals sommigen menen te moeten verwachten, maar wel veel beter dan bvb een Ford Mondeo of een Opel Insignia, die was gewoon vergelijkbaar met de Passat die in 2010 leverbaar was, dus niets mis mee. Echte kwaliteit was ook niet slecht, als je de motor maar goed behandelde, dus niet als een ouwe gek rijden op veel te lage toeren, maar wel normaal, goed doorrijdend en altijd op tijd een onderhoud geven. Zo heeft de mijne op 10jr 220.000km probleemloos afgelegd.
@leefvrij: nog even ivm wegligging: op 1 dag eens proefritten gedaan met een Citroen DS4 200pk thp en de BMW Z4 23i. In bepaalde snelweg opritten (van die lange doordraaiers) kon ik hogere bochtsnelheden halen met de DS4 dan met de Z4. De Z4 had sneller last van onderstuur dan de hoog op z’n poten staande DS4.
Misschien niet helemaal goed verwoord. Ik hou meer van auto’s met een strakke, stevige vering. En mijn medepassagiers werden misselijk op bergweggetjes in de Citroen die we hadden.
Als binnen twee jaar de schroeven uit het achterklapraam zijn getrild, dan twijfel ik toch wel over de bouwkwaliteit.
Ook was ik verbaasd over hoe snel de schijven en blokken moesten worden vervangen. Dat was bij mijn Honda wel anders.
@leefvrij: idd, dat is iets anders dan een slechte wegligging. Van lostrillende schroeven heb k nooit last gehad.
@leefvrij: een Citroën van toen…een Audi van toen zoop veel olie, maar daar lullen we niet over, dat is anders want het is Duits…
@saxoke: ja ja ja, het is duidelijk. Jij bent een Citroën fan. Bonne chance.
@roofrabbit: daarom ook dat ik zelf geen Citroen meer rij ;-) k ben er wel 20jr tevreden van geweest.
Ze hadden hem beter de T-Bone kunnen noemen. Lijkt net of hij in de flank is geramd door een pickup
Hele mooie auto, zeker ten opzichte van zijn voorganger een strakke verbetering. Interieur ziet er ook erg goed uit, alleen is het gebeuren rondom het scherm, zeker rechts ervan, niet heel mooi.
Tis geen lelijke wagen. maar ik word er nu niet heel enthousiast van.
De DS3 was leuk en verfrissend bij zijn introductie, mag in het rijtje new Mini / Mito / 500.
Maar de andere DS modellen hebben mij nooit echt kunnen raken. Ze missen een beetje de harmonie; er zitten mooie details in, maar het geheel is toch wat rommelig.
Hele fraaie auto, zowel van binnen als buiten. Ben benieuwd wat dit gaat kosten.
Ik vind dat witte exemplaar toch wel héél erg fraai geworden. Het zou mooi zijn als de Nederlandse autokoper/leaser die mening deelt en massaal aan de DS4 gaat. Wordt het wagenpark leuker van dan van al die Golfjes.
Volgens mij heeft een Lambo Countach nog een groter achterraam!
Verder lijkt het me, met de Mazda 3, een prima auto om te mogen proberen als je in die klasse mag leasen.
Strak! En tenminste niet zo saai als die Duitsers met hun zó geweldige “Verarbeitungsqualität“!
Erg fraai en het lijkt er op dat ze inmiddels wel een duidelijke lijn qua design hebben gevonden! Ik vraag me wel af waarom ze hier niet meteen een volledig elektrische variant van neerzetten met net wat meer capaciteit dan de DS3.
Weer zo’n crossover gedrocht.
Ik ben niet gelijk wildenthousiast, echt een model die je in het echt moet zien, zo op eerste gezicht een vrij druk ontwerp met veel lijnen en details. Dash lijkt me wel erg mooi, met een beetje eerste DS inspiratie
Mooie wagen, zeker van achteren. Echter, hoe trek je de deur dicht van binnen zonder handgreep?
Of ik dr LED running lights wat vind moet ik denk ik in het echt zien. Verder niet super bijzonder
Normaal hoef ik niets te wete van franse merken maar moet zeggen dat dit er toch wel heel intressant uitziet..
Overgestilleerd, jammer want in de basis best mooi.
Mooi zeg!
Dit is echt bloedmooi. Stoer en chique tegelijk. Hier moet geen DS logo op, dit is de auto om Lancia nieuw leven in te blazen!
Nog een fan hier! Als ze dezelfde vernieuwde prijszetting als de DS3 doorvoeren, wordt dit een veel geziene auto. Speels maar niet kinderachtig.
Dit is toch wel een hele fraaie auto geworden zeg!
Erg mooie auto ondanks de SUV saus. Hadden ze er een echte hatch van gemaakt dan was het een waar hebbeding.
Fraai, op een manier waar BMW een enorme puntmuts aan kan zuigen.
Zo die is fraai
Mooi hoor. Zegt de overtuigde Volvo-rijder.
Toevoeging ; XC40 – wedstrijd verloren!
Word er niet warm of koud van.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mocht ik ooit hersenschade hebben en een Franse crossover overwegen, is dit wel een goede kanshebber. Ziet er heel goed uit!
Hele mooie auto geworden, top.
Echt zonde van die vouwen in de zijkanten. Knap ik wel een beetje op af. Voor de rest ziet hij er absoluut goed uit.
Wat een fraai ding! Complimenten aan DS voor het design. Waar ik de laatste intro’s allemaal net niet vond (DS3 Crossback, DS9) lijkt deze de juiste proporties en uitstraling gevonden te hebben. Ga zeker een keertje kijken bij de DS salon.