Uit de TomTom Traffic Index blijkt dat Rotterdam toch echt de drukste én duurste stad is om in te rijden.
Toch wel jammer omdat ondergetekende uit de regio komt. En ja, ik ervaar het ook. Het is vaak achteraan aansluiten om ergens te komen. Het is gewoon druk en we staan überhaupt in Nederland veel in de file, maar dus nog meer in Rotterdam. Komt nog eens bij dat het ook nog eens de duurste stad is. Maar laten we eerlijk zijn, wat een mooie stad is het toch. Daar moet je iets voor over hebben. Ja toch, niet dan.
Drukste en duurste stad is Rotterdam
TomTom kennen we natuurlijk allemaal van de navigatie-apparaatjes. Elk jaar houden zij een onderzoek genaamd de TomTom Traffic Index. Dit is een rapport waarin de verkeerssituaties van 359 steden in 56 landen wordt bekeken. Nieuw is dat er dit jaar voor het eerst de kosten van autorijden en de milieu-impact per kilometer is meegenomen.
In het algemeen werd autorijden duurder, maar de hoogste stijging zien we in Rotterdam. Dit is van toepassing op brandstofauto’s, maar ook op elektrische auto’s. In 62% van alle steden die onderzocht zijn nam de reistijd toe. En dat is best veel. Het thuiswerken heeft blijkbaar niet doorgezet en we zitten allemaal in onze auto op weg naar ons werk. De pandemie heeft ons niet geleerd dat het onverstandig is om elke dag met z’n allen op dezelfde tijd te reizen.
Maasstad
In Rotterdam verloor je in 2022 ruim 42 uur door in de file te staan tijdens de spitsuren. Zonde van je tijd! Ook de drukste dag van het afgelopen jaar was in Rotjeknor. Dit was op 24 mei 2022 en toen deed je er gemiddeld 17 minuten langer over om een afstand van 10 kilometer te overbruggen. Op zich wel te verklaren, want toen was er een klimaatdemonstratie en die drammers hebben het niet zo op auto’s. Wegen werden dus geblokkeerd, waardoor je vast kwam te staan.
In de Maasstad stond je dus lang stil, maar je betaalde tevens veel. Natuurlijk, de energieprijzen waren al hoog door onder andere de oorlog in Oekraïne maar in Rotterdam betalen we het meeste. De gemiddelde automobilist geeft hier 756 euro uit aan benzine. Overigens, de Nederlander was sowieso de pineut. Autorijden werd fors duurder: rijden met een benzineauto werd 16% duurder en met een dieselauto 32%.
Rijgewoonten
We vallen weer terug in oude gewoontes en willen weer op kantoor werken. Lekker warm en zonder eigen stookkosten, dat wel. Maar daar betalen we een prijs voor. We staan massaal in de file nu bedrijven thuiswerken weer afschaffen.
Zonde, want met enige flexibiliteit zijn de meeste files echt wel te voorkomen. Eens? Of werk jij ook gewoon weer op de vaste uren bij je baas? Laat het ons weten in de comments.
werf76 zegt
Doe eens een bezoek aan het Erasmus ziekenhuis. Doe je al niet voor je lol. Wat een parkeerdrama was dat zeg.
kennone zegt
Ja die is verschrikkelijk, heb er een half jaar ingelegen en daarna ruim een half jaar elke week moeten bezoeken en daarna nog ruim 5 jaar elke maand moeten bezoeken van uit Oisterwijk, nu gelukkig 1x per jaar. Maar de ellende begint al vaak als je Dordrecht passeert word erger en zodra je dichter in de buurt komt van dat bizar lelijke gebouw genaamd Erasmus MC werd het bijna altijd ellende door de drukte en als je daar doorheen was had je vaak nog minstens een kwatier nodig om de parkeergarage in te kunnen. Ben blij dat die tijd redelijk achter de rug is.
Gulli zegt
Het hielp niet dat de Maastunnel een hele tijd dicht heeft gestaan waardoor er een hoop extra verkeer over de Rochussenstraat moest (toevoer naar de tunnel) en door de tunneltraverse richting de A20 werd geleid. Dat was echt een drama. Nu valt het wel weer mee hoor. Je moet er alleen tegen kunnen dat je bijna in het centrum moet zijn voor zo’n groot ziekenhuis, het ligt niet bepaald aan de rand van de stad.
kniesoor zegt
Gewoon OV nemen, tramlijn 8 stopt (zo goed als) voor de deur.
faalhaas zegt
Misschien wat gebouwen bombarderen om ruimte te maken voor extra wegen.
Hawkeye72 zegt
Hebben ze al keer geprobeerd, was geen succes, Adolf.
Gulli zegt
Rotterdam is al een uniek geval, het is een van de meest autovriendelijke grote steden van Nederland. Zulke grote boulevards als de Weena (en voorheen de Coolsingel) ga je niet gauw in een klassieke grote stad vinden. Helaas maken er daar dus ook veel mensen gebruik van.
flatsix010 zegt
Ik woon in Noord en heb maar 1 stoplicht tot de snelweg, met een beetje pech kost mij deze 800m toch bijna 10min.
Daarnaast apart dat Rotterdam zo slecht scoort als stad met zeer goede auto infrastructuur. Is dit te verklaren door een hoger aantal auto’s per x inwoners? Of knooppunt Terbregseplein?
mlo zegt
Woonachtig in de regio Rotterdam staat de auto bij ons veelal stil, we doen bijna alles op de fiets. Autorijden in de regio Rotterdam doe ik in ieder geval niet voor de lol. Kom maar op met die kilometerheffing.
Toch worden er vele extra kilometers asfalt neergelegd in het drukste gedeelte van Nederland. Want dat gaat de files wel oplossen zeggen de experts, toch? Met nog meer op- en afritten. Vooral gunstig voor de bouwbedrijven, want huizen worden er niet meer gebouwd en ze moeten wat te doen hebben?
mashell zegt
Hoezo zijn die Rotterdammers zoveel kwijt aan brandstof, ze hoeven geen lange afstanden te rijden want alles is in en om Rotterdam te vinden? Hoewel wonen in bijvoorbeeld Borger natuurlijk vele voordelen kent, veel dingen zijn wel wat verder weg.
flatsix010 zegt
Het gemiddelde tankstation in en rondom Rotterdam is veel duurder dan gemiddeld heb ik gemerkt toen ik nog benzine reed.
mashell zegt
Ik geloof je maar waarom dan? Pernis is dichtbij, de concurrentie is hoog en de bevolking niet erg rijk, ik zou goedkoop verwachten.
kniesoor zegt
@flatsix010: kuch Tinq Oudelandselaan (bij de Mac) in Berkel kuch
lpgbarrel zegt
Tja ik hou van Meijersplein! Auto aan de kant en verder met de Metro! Autorijden is iets voor buiten de stad.
bmw1cabrio zegt
Rotterdam is natuurlijk (buiten de spits) autovriendelijk vergeleken met Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Hierdoor ben je sneller geneigd de auto te pakken ipv andere vervoersopties. Dit heb ik ervaren als oud-inwoner. In andere steden pakte ik sneller de fiets of ov.
Gulli zegt
Het is dat mijn vrouw een parkeerplaats heeft in het centrum waar ze van haar werkgever mag staan. Anders pakte ik idd de metro die hier om de hoek van ons huis rijdt. Maar ja als ik dan toch de keuze heb dan wint de auto het nog steeds.
maotje zegt
Helaas zijn tijden aan het veranderen. De instellimg van de gemeenteraad is om de mensen uit de auto te krijgen.
Kijk naar coolsingel autoluw gemaakt. Sgravendijkwal 1 rijbaan afsluiten.