Italiaanse styling en oerdegelijke Amerikaanse techniek: kan het beter?
Om te concurreren met de luxueuze doch rappe GT’s van merken als Maserati en Ferrari kwam Iso Autoveicoli S.p.A. in 1963 op de proppen met de geweldig mooie Grifo. Liefhebbers die in deze klasse shop(t)en hadden weinig trek in falende techniek en rook die onder de motorkap vandaan kwam. Om die reden werd ervoor gekozen om de Grifo een Amerikaans hart te geven.
Motoren werden bij Ford en Chevrolet ingekocht. De achtcilinders leverden ongeacht hun afkomst zo’n 350 pk en dat was medio jaren ’60 meer dan genoeg power voor het betere scheurwerk. Het geluid zal volgens de Europese purist dan wel weer een stukje minder zijn dan dat van de Italiaanse motoren. Aan de andere kant: wij kunnen prima een poosje naar een bulderende, Amerikaanse V8 luisteren.
Het koetswerk was een ontwerp van Giorgetto Giugiaro, destijds werkzaam bij het wereldberoemde Bertone. Bij z’n debuut kon de carrosserie van de Grifo rekenen op veel opgestoken duimen en in eerste instantie lag er een 5.4 V8 uit de Corvette onder de fraaie, lange kap. Giotto Bizzarrini nam trouwens het technische gedeelte voor z’n rekening. Deze legende was tevens verantwoordelijk voor de Ferrari 250 GTO.
Renzo Rivolta, de baas van Iso, en Bizzarrini kregen uiteindelijk mot met elkaar en Iso ging op eigen houtje verder met de Grifo. De productie van de Grifo startte in ’65 en in ’68 was het tijd voor een versie met een 7 liter Chevrolet-motor onder de kap: de 7 litri.
Diezelfde kap moest trouwens wel worden verhoogd met een soort hood scoop, het zogeheten Penthouse. Anders paste het big block er niet onder. Misschien niet de meest sexy oplossing, maar als het werk dan werkt het! Deze krachtbron was goed voor tegen de 440 pk en volgens fabrieksopgave haalde de auto er een topsnelheid van 300 km/u mee. Maar goed, zoiets zei Lamborghini ook over de Miura en die claim was een tikkie overdreven…
In totaal werden 413 exemplaren van de Grifo gebouwd en wat mij betreft zijn ze allemaal even fraai. Check de foto’s in de gallery en oordeel zelf!
dawwg zegt
Ik mis de NSFW tag, wat een schoonheid zeg, zelfs dat Penthouse is een brilliant contrast !
ghost zegt
Heerlijk!
henkp1 zegt
Geweldige wagens! Mooi, snel en degelijk. Wat wil een mens nog meer?
Ik ken een gozer die een kleine verzameling Iso’s heeft; de mazzelaar.
desjonnies zegt
De gewone met de 7 liter Corvette motor aub, niet die afschuwelijke tempel op de motorkap die nodig was voor het Ford blok en ook zonder de klapkoplampen, maar als op die zwart/wit foto’s met die Cromodora velgen.
Ton ‘de klok’ reed ze.
Kocht ooit een bijna nieuwe die liep leipig idioot niet normaal hard .
Hij voor de service terug en vraagt waarom deze zo kannonig hard gaat.
De zaak wordt onderzocht en wat blijkt, Iso had zich voor de 24 uur van Le
Mans ingeschreven, maar had de twee racewagens niet op tijd klaar gekregen en hadden – ze zaten altijd zonder geld- die race motoren gewoon in twee productiewagens gebouwd, waarschijnlijk om er maar vanaf te komen. En Ton de Klok had die ene nieuw geleverd gekregen.
jpoers zegt
@desjonnies: goed verhaal(y)
OT: mooie wagens
Pallas zegt
Prachtig, vooral de achterkant is oogstrelend! Heb wat moeite met het front zonder de klaplampen, een goede neus heeft wat ‘slant’ nodig.
eaudi zegt
Mooi stukje over een prachtig merk.
Voor wie wat bewegende beelden wil zien: er is pas een serie verschenen, de “Iso Rivolta chronicles” op http://www.anitaliangarage.com. De moeite waard!
Robert zegt
Die Serie II, met ‘wimpers’ boven de koplampen… wow. Die hood scoop doet daarentegen afbreuk aan de prachtige lijnen. En wat een heerlijk kleurenpakket gebruikten ze toch ook in die jaren, zeg.
itiswhatitis zegt
Laatst nog een opknappertje zien staan
4wheels zegt
350 pk in de jaren 60!! Prachtige wagen, vooral dat lijnenspel
jamessb6 zegt
Droomauto! Staat altijd boven aan in mijn top 5.
750i zegt
Prachtige auto maar ik vind de Bizzarini toch net ff iets mooier.
sezz zegt
Een hemelsblauwe Iso Grifo van Matchbox was met afstand mijn meest favoriete speelgoedautootje.
Pallas zegt
@sezz: Die heb ik nog steeds!
desjonnies zegt
Eigenlijk best wel grqppig als je beseft dat Iso ooit is begonnen als dabrkant van koelkasten en na WW 2 overschakelde naar de productie vam motorfietsen en van die driewielers met bakkies voor vracht.
Hun meest succesvolle product is de Isetta geweest, een dwergautootje waarbij de deur aan de voorzijde zat en dat ding is door o.a. BMW in licensie gebouwd en de Isetta heeft BMW uiteindelijk van de ondergang gered.
http://femmefrontaal.nl/2017/04/16/net-rijdend-paasei-en-echte-klassieker-bmw-isetta/
pomoek zegt
Mooie auto! Mag je best wat meer over vertellen!
E34M5Touring zegt
De familie woont in Sarasota Florida. Ondersteunen daar ook het lokale automuseum. Staan een aantal bijzondere modellen (waaronder een aantal concepts) die beschikbaar zijn gesteld door hen. Ben daar binnenkort nog, zal wel ff proberen mooie foto’s te maken. Prachtige auto’s.
rufctr01 zegt
@E34M5Touring: graag! Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik vind dit schitterende auto’s
trust zegt
Wonderschone auto! Ook nog de mooiste achterlicht units van alfa mee gepakt.
tenaci zegt
Als ik me niet vergis dan is een een Autobloglezer die er een heeft. Hoogtijd voor wat foto’s of een filmpje
seicilindri zegt
@tenaci: klopt Tenaci, zie mijn Avatar
tenaci zegt
@seicilindri: Goedzo! En nu een keer met die foto’s over de brug komen ?
seicilindri zegt
@tenaci: Ik wil binnenkort foto’s laten maken van de gehele collectie.
Volgende week verwacht ik er nog 1 terug van de spuiter en we zijn met man en macht bezig de laatste niet toonbare te plaatwerken en daarna zoeken we een fotograaf.
henk3 zegt
@tenaci: ik heb nummer 313, een donkerblauwe eerste serie met een 6.3 small block motor. Het verhaal begint bij Gordon Keeble in Engeland eind jaren 50. Zij gebruiken een small block V8 van GM, carrosserieontwerp van Bertone en techniek / onderstel Bizzarrini. Na 99 stuks stoppen ze ermee. Op enig moment stapt meneer Rivolta over van de bubble cars naar de sportwagens en bouwt een heel veel op de Keeble gelijkende Iso Rivolta GT (1m30 laag). Meneer Bizzarrini vindt dit niet spannend genoeg en komt met de Iso Grifo (1m20, dat is net zo hoog als en ASA 1000GT). Uiteindelijk wordt hier een raceversie van gemaakt, de 3C, nog lager, bloedmooi en als je korter dan 1m75 bent past het net. Hiervan zijn er maar een paar en Bizzarrini maakt de 5300GT vervolgens onder eigen merk.
Zijn kleindochter is getrouwd met Andrea Zagato, en houdt meer van motoren.. (op 2 wielen)
seicilindri zegt
@henk3: Ik heb nr 220, een rode 68 er.
Toevallig pas opgezocht op RDW site dat er 5 geregistreerde Grifo’s zijn in NL.
Dat wil zeggen dat minimaal 2/5 van alle Grifo bezitters op Autoblog komen. Ik moet nog zien dat veel andere merken/typen dat overtreffen….
Gulli zegt
Een vleugje Corvette, een snufje Interceptor, een mespuntje Miura en wat Montréal om het mee af te blussen. Je kunt mindere goden hebben om op geïnspireerd te zijn!
seicilindri zegt
@gulli: kijk even naar de introductiedarum van de auto’s die je noemde en lees dan je opmerking nog even terug….
Gulli zegt
@seicilindri: mijn eeuwige spijt voor het onrecht dat deze auto (en jou) is aangedaan
seicilindri zegt
En deze reaguurder heeft er 1….