Black and gold, black and gold…black and gold.
Autoblog-lezers kan je indelen in twee categoriën. Zij die al alles weten over de Countach en zij die bijna alles weten over de Countach. Wist je al dat bij de eerste versies van de Countach de ruit iets stijler staat dan bij de latere versies van de Countach? Dan val je in de eerste categorie. Als je dat nog niet wist, weet je het nu wel en val je vanaf nu ook in de eerste categorie.
Enfin, de échte reden dat we het weer eens over de Countach hebben zie je hierboven. Wow, wat blijft het toch een bizar mooi ding. Maar de officiële aanleiding die we als legitiem excuus kunnen gebruiken om de Counta weer eens aan te halen, is dat je dit zwarte exemplaar met goudkleurige Ruote O.Z.-velgen nu kan kopen voor 379.995 Ekkermen, oftwel 456.313 Ekkermannen.
Het gaat om een exemplaar in de kleur ‘Nero Tenebre’, wat Italiaans is voor ‘Zwart Duisternis’. Zwart en duister is ook het interieur. Deze gehoornde herkauwer heeft zijn leven doorgebracht bij de eerste eigenaar en het betreft een 5000 QV uit 1988 in de Amerikaanse specificatie. Dat betekend een 5,2 liter V12 met ruim 400 pk en Bosch K-Jetronic injectie in plaats van de Weber carburateurs die de eerste Europese 5000 QV’s nog hadden. De 5000 QV is de meest gebouwde Countach variant en daardoor niet de allerduurste. Toch is ‘ie tegenwoordig geliefd, omdat de grotere motor en de updates die de Countach tijdens zijn leven kreeg het comfort (ietsje) verhogen ten opzichte van de eerste versies, maar tegerlijkertijd de wilde bespoilering van de 25th anniversary nog ten dele ontbreekt.
Dat gezegd hebbende prijkt er in dit geval wel een grote taartschep op het achtersteven van de klassieke Italiaan. Daar moet je van houden. Aan de ene kant past het wel bij de auto, maar toch zou ik ‘m er persoonlijk waarschijnlijk wel afschroeven. Maar, als je dat laatste doet mis je echter wel wat neerwaartse kracht die de 345 millimeter brede achterbanden op het asfalt duwen. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Hoewel, zijn er eigenlijk ook nadelen aan het hebben van deze auto? Tsja, probeer daar nog maar eens ja op te zeggen na het bekijken van de gallery.
viezefreddyw zegt
Nondeju zeg! De perfecte Countach wat mij betreft. Een prachtding.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: idd, niets meer aan doen. Schitterend!
elias zegt
Je kunt er niet mee parkeren?
pinut187 zegt
@elias: jawel, is wel lastig maar het kan wel.
Gulli zegt
@elias: deur open, op de dorpel gaan zitten en achterom kijken. Vergt wat oefening met de pedalen maar het is de enige manier om iets te zien :P
csx3000 zegt
@elias: Ga aub voor een opel!
badmat zegt
Naar mijn mening de enige echt prachtige Lambo ooit gemaakt. Samen met de Asterion concept.
Oke sommige andere klassiekers zijn ook wel erg mooi vergeleken met wat ze nu maken.
Donstil zegt
@badmat: Hoe is iets het enige als het samen met wat anders dat enige is?
888natan zegt
@Donstil: really cracking his brains!
mrB zegt
@badmat: en de miura dan?
csx3000 zegt
@badmat: Inderdaad dit is de mooiste Lambo ooit gemaakt, zonder deze was iedereen de Miura vergeten.
teijgher zegt
Ik ben verliefd….
En ik ga het m’n vrouw maar vertellen.
Donstil zegt
Gadverdamme wat een heerlijk ding. Spoiler er af en niets meer aan doen behalve een echte jaren 80 snor laten staan dan.
bmwalpina zegt
“Gehoornde herkauwer”, ik dacht eventjes een artikel van die goeie ouwe smoke te lezen ;-). Leuk geschreven Jaap!
pluiske666 zegt
Ja ik droom weg…
racerx zegt
@pluiske666: Heerlijk! Spoiler lekker laten zitten, helemaal mooi zo!
racerx zegt
@pluiske666: excuus, had geen reactie op jouw bericht moeten zijn.
moveyourmind zegt
Zeker bijzonder, maar niet de mooiste Countach naar mijn mening.
Ik zou voor een hele foute witte gaan, met wit eighties interieur. Of een witte met een rood interieur, ook een erg gave combinatie.
En het liefst had ik dan ook nog een LM-002 erbij. Samen met de Countach de meest begeerlijke Lamborghini.
davelepeef zegt
@moveyourmind: allemaal best, zolang je er maar wel gouden velgen onder zet!
Marijn90 zegt
Vriendin te koop: Vraagprijs 456.313 euro.
Sterke punten:
Is goed met slangen ( denk aan tuinslangen, stofzuigslangen en broekslangen ).
Zondert zich af tijdens sportevenementen ( denk aan formule 1, 24h van le Mans of voetbal ).
Laat je geregeld zonder tegenstribbelen met je vrienden opstap gaan en heeft verstand van speciaalbier.
Slechte punten:
Wil graag knuffelen na de sex.
ocda zegt
@Marijn90: stats?
ferrari94tr zegt
@Marijn90: een exacte omschrijving van mijn vriendin. Maar die is alleen niet te koop!
pinut187 zegt
@marijn90: wat zijn broekslangen?
dunhozzie zegt
@pinut187: vertellen we als je boven de 18 bent
;-)
Breinstein zegt
Ik zeg doen!
wilbertg zegt
Als ik het geld had, kocht ik dit liever dan een gloednieuwe Ferrari voor hetzelfde bedrag. Niets ten nadele van Ferrari, maar dit is wel een jeugddroom.
falcon zegt
@wilbertg: Ik zou dan wel heel stiekem een verbeterd onderstel, airco en stuurbekrachtiging inbouwen :P
Rick-dos zegt
Ooit stonden ze te koop voor 60 á 70.000 euro. Zat er toen nog aan te denken om er één te kopen. Niet gedaan omdat het notoire probleem gevallen zijn…
Goed van mij hè?
ocda zegt
In tegenstelling tot anderen ben ik juist fan van de latere types van de countach, countach 25th anniversery type mag je mij wakker voor maken. Heerlijk!
pomoek zegt
Broekplop. De spoiler deed het. Die gaat er af in het publiek. Ik vraag mijn dame tenslotte ook niet om in het openbaar oben ohne te gaan rondlopen. Dat is privé. Mijn spoiler dus ook.
davelepeef zegt
Beste combinatie met de gouden velgen en logo’s, geniaal. Vind deze velgen er wel altijd loodzwaar uitzien, neem aan dat ze niet zo massief zijn als ze ogen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@davelepeef: Ze zijn niet solid gold joh…
bizzarrini zegt
Nsfw, jezus wat een geil apparaat
jeroenwz zegt
Erg mooi, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de LP400, de eerste productie Countach. Ik was 14 toen ik een foto zag in een jaarboek (Autovisie of Autotest, welke precies weet ik niet meer): een foto van het front vanaf de grond genomen. Zo’n wagen had ik nog nooit gezien. Briljant! de lijn van voorkant naar dak via de voorruit was één lijn, geen knikje te bekennen. Ik was er helemaal ondersteboven van. En dan in hetzelfde boek ook een foto van de Espada: ik was verkocht! Ferrari? Dat was voor losers! Ik? Ik was een fan van Lamborghini!
Ach ja, de jeugd… Maar: het blijft een prachtige wagen!
lamborghinibrapa zegt
Ik zou het echt zonde vinden als de spoiler hier vanaf gehaald zou worden.. Het komt niet vaak voor maar het staat hem gewoon!
JanJansen zegt
@lamborghinibrapa: een echte kenner weet dat die spoiler alleen drag oplevert en geen neerwaartse druk. Het is een puur stijl element.
https://youtu.be/qZuZBZyV6Eg
lamborghinibrapa zegt
@janjansen: “een echte kenner” hahaha kom je even interessant doen? Ik gaf alleen mijn mening over hoe ik de spoiler er bij vond staan, kom jij aan over functionaliteit.
JanJansen zegt
@lamborghinibrapa: interessant? Ik doe me niet voor als Lambo kenner. Jij met zo’n naam zou als fanboy toch wel wat kennis moeten hebben, tenminste dat zou je verwachten.
lamborghinibrapa zegt
@janjansen: Hahaha wat een sneue generaliserende wijsneus ben jij.
2wheeler zegt
Ik heb net iets liever de Diablo maar dit snoepje mag er ook wel zijn zeg!
Edge zegt
Oei, kiezen tussen deze en een cleane LP400 wordt toch wel heel erg lastig als je deze zo ziet. Zwart met goud is sowieso wel een combi die goed staat op sportwagens, en op deze Lambo al helemaal. Naast de F40 toch wel het ultime 80’s icoon als je het mij vraagt.
pinut187 zegt
Dit is gewoon porno op (goude) wielen.
stradale888 zegt
Schitterend ding! Al vind ik de Countach tegenwoordig (vroeger was het andersom) mooier zonder spoiler. Oh, en @jaapiyo: die spoiler zit er alleen voor de sier. Levert niks aan downforce op, alleen extra luchtweerstand. Iedere Countach-kenner zou dat moeten weten. ;)
jaapiyo zegt
@stradale888: hmm, heb je daar een keiharde bron voor? Sommigen claimen dat namelijk inderdaad maar anderen zeggen dat de vleugel wel wat downforce geeft en een stabieler rijgedrag op hoge snelheid.
stradale888 zegt
@jaapiyo: ik vond het nogal stellig overkomen in je artikel dat de vleugel neerwaartse druk levert. Er bestaat in elk geval discussie over. Sommigen zeggen dat hij wel downforce genereert, maar dat is gebaseerd op eigen gevoel. Voor zover ik weet heeft er nog nooit iemand een Countach in een windtunnel gezet en gekeken wat het verschil was met en zonder vleugel. Feit is dat de Countach zonder vleugel een hogere topsnelheid heeft, maar dat is nog geen bewijs dat die luchtweerstand wordt omgezet in neerwaartse druk. Feit is ook dat Lamborghini de Countach met die vleugel is gaan leveren omdat er vraag naar was naar aanleiding van de vleugel die Walter Wolf op zijn Countach had (zelfde verhaal als met de velgen). Die vraag was louter vanwege de looks, niet het eventuele effect van downforce. De vleugel op de auto van Wolf was electronisch verstelbaar, waardoor ik vermoed dat het Wolf wel te doen was om neerwaartse druk. De vleugel op de reguliere Countaches was dat niet, wat het vermoeden versterkt dat downforce geen overweging was. Keihard bewijs heb ik niet, maar keihard bewijs van het nut van de vleugel (behalve pubers kwijlend naar posters laten kijken) bestaat evenmin. Gelet op de geschiedenis van de vleugel op de Countach en de meningen van eigenaren die ik hoog acht (zie bijvoorbeeld de review van Harry Metcalfe op youtube, die ook opmerkt dat hij de vleugel er soms op en soms af heeft en het ding verder niks doet behalve luchtweerstand creëren), denk ik dat het een mooie cosmetische accessoire is.
Maar we zijn het er in elk geval over eens dat een Countach mooier is zonder vleugel!
e39540itouring zegt
Uit de tijd dat de Italianen nog niet zo goed waten met leer? Die middenconsole en het schakelpaneeltje links achter het stuur zien eruit, zeker voor dit soort bedragen.
csx3000 zegt
@e39540itouring: Succes met je Audi!
sanderm3 zegt
1 van de weinige auto’s waar een spoiler gewoon op hóórt. Net als een subaru impreza sti en een Mitsubishi lancer evo
koekwaus zegt
@sanderm3: idd, een Countach als deze moet gewoon een dikke taartschep achterop hebben
harrie zegt
Niet zo stijlvol en mooi als de originele LP400, maar wel heerlijk fout op de goede manier in deze uitdossing.
De Anniversary edition krijg ik echter braakneigingen van.
Dutchdriftking zegt
2 nieren en 1 lever, red je het daar mee?
cpp1 zegt
Wat een heerlijkheid, voor mij de perfecte uitvoering. Die vleugel moet er ook echt op vind ik. Anders is ie wat kaal.
Rob zegt
Verschrikkelijk ding… Kan er gewoon niet aan wennen….
Nazorg:
https://www.youtube.com/watch?v=3dEWOpDBRNw
kwatkam zegt
Oh ja dit is de auto waarvan James May zei dat je met sommige jeugdidolen niet moet rijden, maar alleen naar kijken. Daar sluit ik me bij aan.
Gulli zegt
Mijn micro-machine had ook deze spoiler, voor mij de enige echte versie dus :)
Alfarobert zegt
De LP 400 had geen achterspoiler volgens mij.De 5000 juist wel. Heeft deze ooit gereden of puur als investeringsobject gekocht? Ziet er allemaal zo clean uit.
mrmiyagi1982 zegt
De muira was de eerste supercar.
Maar dit is de extreemst ogende. Ik vind hm zo focking vet!
wimvc zegt
Dat betekent*