In de categorie: omdat het kan!
Autofabrikanten zijn doorgaans bloedserieus als het gaat om het rijden van records op de Nürburgring. Het is dan ook eens leuk als er partijen zijn die er luchtiger mee omgaan. Een record vestigen op de beroemde stukje asfalt met een niet gebruikelijk voertuig bijvoorbeeld.
Normaal gesproken lees je over rondetijden van zeven, acht of negen minuten. Een driewieler, in dit geval een tuktuk, is niet zo snel. Toch wisten de bestuurders een record te rijden. Met een rondetijd tijd van 31:49.46 is de tuktuk van Björn Lagercrantz en Peter Ternström de snelste driewieler op de Nürburgring.
De recordpoging werd gevestigd tijdens de trackdays van GranTurismo. Dit is een Scandinavische organisatie die exclusieve roadtrips and trackdays organiseren voor klanten uit voornamelijk Zweden, Noorwegen en Finland. De internationale klantenbase groeit echter en tegenwoordig nemen mensen van over de hele wereld deel aan de events. Denk aan mensen uit Israël of de Verenigde Staten die naar Duitsland vliegen om zo’n trackday te kunnen ervaren. De tuktuk-bestuurder en de inzittenden hadden de Nürburgring voor henzelf en dus alle tijd en ruimte om op een veilige manier het record te vestigen.
De tuktuk werd drie jaar geleden geïmporteerd uit Thailand. In het land in Zuid-Oost Azië is de driewieler een populair vervoersmiddel als taxi, voornamelijk onder toeristen.
Fotocredit: nuerburgring op Instagram
Dutchdriftking zegt
Humor! Tijd voor Morgan om het record te verpletteren.
chrisschilder zegt
@dutchdriftking: of met deze een rondje doen: https://youtu.be/KfkkDMeKi2I
stephane8200 zegt
Vorige poging was mislukt. Tuk tuk ging stuk. Daarom heeft Koenigsegg nu meegeholpen om de motor klaar te maken.
Or so the story goes, volgens Misha Charoudin in een recente vlog van hem van de Gran Turismo trackday.
kalslasie zegt
@stephane8200: Ja, er zitten dus “Forged” zuigers in ??
ds3thp zegt
@stephane8200: een Stuk Stuk dus!
maarteno zegt
@stephane8200: Ben wel benieuwd of die 2 passagiers achterin voldoende goed maken in de bochten door te hangen dan dat ze op de rechte stukken en omhoog kosten aan gewicht….
Hubert zegt
@maartenoosterbaan:
Op de rechte stukken stappen de passagiers uit en gaan er naast lopen. Dan kan de tuk tuk snelheid maken. En vlak voor de bocht stappen ze weer in.
baklava zegt
Nice. Lijkt me echt lachen om met zo’n bajaj te scheuren
tjorque zegt
GE-wel-Dig! Ze hebben alle tijd van de wereld gehad om te genieten van het mooie landschap :)
elemento zegt
Vroeger of misschien nog steeds had je een trigger scooter. Eigenaar had op kenteken 3 wieler in zelfde categorie. Alleen deze ging harder 200
Gulli zegt
Ik weet nog ergens een garagebedrijf met een Carver. Challenge accepted!
marinepower zegt
Mr. Bean: eat your heart out!
Onehp zegt
20 jaar geleden had ik dat sneller gedaan met de fiets :p
appeltaartislekker zegt
@Onehp: je kan nog steeds een poging wagen, want ik betwijfel als ooit iemand één rondje op de Nuborgring gefietst heeft.
Onehp zegt
@appeltaartislekker: hoe fout kan je zijn, maar je doet autoblog wel eer aan dit te denken :p
Rad am Ring
Er is zelfs een 24h race!
hier een kleine illustratie:
https://youtu.be/X6WuLh6i3Kk
PS: 20 jaar geleden heeft vooral te maken met de vorm, die moet best top zijn om solo 40km/h gemiddeld te doen op de Nordschleife die verre van vlak is…
appeltaartislekker zegt
@Onehp: weer wat geleerd.
Arnoud zegt
Even een belletje naar Colin Furze…
raceface zegt
Dit moet met een piaggo driewieler (hoe heet zon ding ook alweer) toch makkelijk te verbeteren zijn!?
Gulli zegt
@raceface: apecar!!
geelbarrel zegt
Zonde van je 30 eu
rijnounsdoor zegt
@geelbarrel: ze hebben er meer dan 3 keer zo lang plezier van dan ik!
stephane8200 zegt
@geelbarrel: ze hadden het hele circuit afgehuurd voor een trackday. Bij Gran Turismo events ben je volgens de website €1580/dag per auto kwijt. Deze is alleen van de organisatoren zelf, dus dat is al betaald door de klanten als het goed is.
w0o0dy zegt
*trekt het doekje van de Polaris slingshot en roept :” Hold my ?”