Pak aan, bermkassa.
Het nieuwe jaar is voor de Nederlandse automobilist ongeveer net zo goed begonnen als voor Nederlands vuurwerk; we zijn nog nét niet verboden met zijn allen, maar het begint daar wel in de buurt te komen. Wederom wordt autobezit en autorijden dit jaar fors duurder. De wegenbelasting wordt hoger, de accijns op brandstof is per 1 januari nóg maar weer eens verhoogd en op nieuwe auto’s sleept de overheid inmiddels gemiddeld(!) meer dan 5.000 Euro aan CO2-tax binnen. Ka-ching!
Daarbij komt dan ook nog eens dat we vanaf half maart maximaal ‘100’ mogen rijden op de snelwegen. Dat betekent dat als je een normale snelheid wil aanhouden, de prent peperduur wordt. Je begint immers te tellen bij een starttarief van 245 Euro (voor 130 in een 100-zone) en daarbovenop komt dan nog het extra bedrag voor de tien tot dertig kilometer per uur die de vlotte bestuurder daar toch al boven zat. Dat is toch net even wat minder relaxt achter het stuur zitten, met al dat getuur naar de berm op zoek naar struikrovers.
Gelukkig is er goed nieuws voor degenen die niet uit frustratie hun stuurwiel op willen vreten omdat ze met een slakkengang over een vijfbaansweg hobbelen. De bermridders verliezen namelijk de strijd van de onschuldige burger op ’s lands snelwegen. In de eerste acht maanden van vorig jaar is er mínder geld opgehaald met flitsacties dan in de eerste acht maanden van 2018. Dit ondanks het feit dat de overheid het gebrek aan buit heeft proberen te compenseren door tien procent méér controles uit te voeren.
Het AD bericht dat deze daling te wijten is aan het toenemend gebruik van ‘verklikkers’ zoals de app Flitsmeister. Deze app wordt inmiddels door zoveel weggebruikers benut dat een mobiele flitscontrole meestal al in het systeem staat voordat deze goed en wel is neergezet. Trouwe gebruikers van dergelijke apps worden ‘praktisch nooit meer geflitst’. De roofdieren in de berm moeten het zodoende doen met prooidieren die het nut van deze technologie nog niet onderschreven hebben. Overigens zijn dat er altijd nog enkele honderdduizenden per jaar.
Bij de politie wordt bevestigd dat men voorlopig ‘machteloos’ staat tegen apps als Flitsmeister. Nieuwe maatregelen om onschuldige burgers te pakken zijn in de maak, maar nog niet beschikbaar. Wel verwacht de politie rondom de overgang naar ‘100’ aanvankelijk nog even makkelijk te kunnen scoren. Maar hoe het struikroversgilde daarna moet overleven zonder nieuwe middelen, dat is de vraag…
Dank Dennis voor de tip!
reactief zegt
Topstukje Jaapyjo proza! Je maakt je reputatie weer waar! Toch vraag ik me nog steeds af of je niet per ongeluk bij het verkeerde blog terecht ben gekomen…
alassad zegt
“Je begint immers te tellen bij een starttarief van 245 Euro (voor 130 in een 100-zone) en daarbovenop komt dan nog het extra bedrag voor de tien tot dertig kilometer per uur die de vlotte bestuurder daar toch al boven zat”… die heb ik even gemist…. dus er komt 245 euro bóven op het normale boetebedrag? Echt?!
theblazerunner zegt
@alassad: Nee. Dat zou zo zijn als je de 100 snelheidslimiet niet erkent. Echter klopt het dan nog steeds niet want het boetebedrag gaat ongeveer exponentieel omhoog met de overtreden kilometers/uur.
jeffreym3 zegt
Het geeft niks mensen. Wat ze in je linkerzak mislopen aan flitsen, graaien ze wel uit je rechter zak.
tierelier zegt
@jeffreym3: Als ze maar je middelste zak met rust laten..
raoufff zegt
@tierelier: die zullen ze wel met rust laten maar je gaatje achter zal het wel zwaar krijgen!
faithnomore zegt
@tierelier: die is gereserveerd voor de clerus
grasvreter zegt
Je kan nog altijd van de weg geplukt worden, en ze rijden tegenwoordig niet meer alleen in golfjes kan ik uit ervaring zeggen.
RiKe zegt
@grasvreter: nee dat klopt, ook een Audi waar het grootste deel van het korps niet voor getraind is
rbngrt zegt
@grasvreter: Ja pff ik ben recent nog door een Mazda 3 aan de kant gezet op de a2 voor 29km te hard. Dat deed zeer…
sjonniedeluxe zegt
@rbngrt: gewoon betalen en vergeten
frisian zegt
@grasvreter: ik inderdaad bij Almere door een zilver kleurige Kia Optima (XK-386-X) dat verwacht je toch niet
driver28 zegt
@frisian: wou die meneer geen auto van de zaak ? ?
hotze zegt
@frisian: wat een paupers ? dacht idd dat ze vnl. In vw, audi, merc en bmw rijden. Maar kennelijk ook in zuid-koreanen en japanners.
stupendo zegt
Ik gebruik Flitsmeister maar had er dit jaar toch drie te pakken. Alledrie met de Vespa. Voor alle motorrijders: ik haal altijd wachtende of langzaam optrekkende auto’s in op kruisingen via de linksafvoorsorteerstrook (of als die er niet is als de weg breed genoeg is) in. Voor rechtdoor is het dan groen, maar voor linksaf niet. En de flitsrobot voor linksaf gaat dan af. 249 euro, kassa! Strikt genomen heb je juridisch geen poot om op te staan (alles uit de kast gehaald qua argumentatie; ben ex-advocaat), maar op de zitting trok het OM haar eis in. De tweede boete was voor hetzelfde feit op een andere kruising (toen had ik de eerste boete nog niet in de bus gehad). Die moet nog voorkomen op een zitting. Derde boete was inhalen over een doorgetrokken streep (volkomen veilig) maar de ingehaalde auto was een NSB-er in dienst van de politie. Die zak gaf nog gas bij ook. Boete had ik zes (!) dagen later al in de bus. Dat wordt ook een zitting.
En op de valreep eind december nog met de Ghibli van “ons pap en mam”, flitspaal in de bebouwde kom, wilde het andere verkeer niet tot last zijn en gaf wat gas bij de weg opdraaien. Maar 600 Nm wil wel vooruit…
Trouwens, perfect afgewerkt zo’n Ghibli, durven de Duitsers alleen van te dromen.
bmwx5m50d zegt
@stupendo: toch leuk al dat pappie en mammie geld
theblazerunner zegt
@bmwx5m50d: Een Vespa en Ghibli Diesel zijn niet per se veel duurder dan een X5 M50d vriend
b088y zegt
@stupendo: wauw stoer! Ben je een jongen of een meisje, want volgens mij ben ik verliefd!
lekbak zegt
@stupendo: je kan wel stoer gaan doen hier, maar je bent niet eens man genoeg om de consequenties van je eigen fouten te dragen.
Ik vind het maar zielig gedrag, en dan bedoel ik niet die verkeersovertredingen!
hotze zegt
@lekbak: inderdaad, je kunt ook gewoon je overtredingen toegeven & betalen. En anders sponsoring van mammie vragen.
unknown234 zegt
@stupendo: Bijzonder dat die eis ingetrokken is. Als je weet dat je rechtdoor moet en je haalt in over een strook voor linksaf om vervolgens rechtdoor te gaan dan zou je gewoon fout zitten. Het kan wel eens dat je verkeerd voorsorteert, waardoor je op het laatst nog een andere keuze maakt. Heb begrepen dat dit wel zou mogen.
Ik zou ze gewoon betalen en niet te moeilijk doen iig, je veronderstelt zelf al dat je fout zat. Neem aan dat je (als ex adv) op minimaal 150eu per uur zat en je hier toch wel een aantal uurtjes mee bezig bent (opstellen, reistijd etc).
Kun je beter gewoon een paar uurtjes werken en niet zo janken.
hotze zegt
@unknown234: misschien is die nu koos werkeloos.
snorrie zegt
@stupendo: volgens mij ben je een arrogante kwal en heb je die boetes gewoon dik verdiend.
ghost zegt
@stupendo: wordt tijd dat jij een target blue eye installeert hoor ik al..
vroaaaaaaaaaar zegt
@stupendo: ach gut, ex-advocaat die nog net een scooter kan betalen en anders de auto van pappie en mammie moet lenen… en dan stoere praatjes. Ben benieuwd waarom je geen advocaat meer bent… je kon niks recht lullen wat al krom was?
Sir_Vmax zegt
@stupendo: 600 nm joh??? Een Hyundai i10 draait op de wielen ruim t dubbele weg. T punt is dat Nm’s helemaal niks zeggen over autoperformace zonder dat je daar het bijbehordende toerental en reductie bij vermeld. Want afgaande op je specs is t een Ghibli diesel. Geen kinderachtige auto, zeker niet, maar gaan pochen met 600 Nm is pointless. Het vermogen daarintegen, 275 pk, dan zeg je wat. Maar dan moet je natuurlijk wel hebben opgelet met de natuurkundelessen.
bennyblisto zegt
@stupendo: wat een zure reacties allemaal zeg. ‘T lijkt er hier vaak op dat je het vooral niet mag laten merken dat je wat te besteden hebt of een dure auto rijdt. En al helemáál niet als het de auto van je vader of moeder is.
Voor de studerende/jong werkende autoblogger is het redelijk logisch dat de auto van je ouders eenmaal een spannendere auto is dan je eigen auto. Als liefhebber grijp je elke kans die voor handen ligt om dan met die auto op pad te gaan ipv je eigen (nog) niet zo spannende auto, dat doe ik zelf ook. De dingen die je in deze auto’s meemaakt delen, staat hier garant voor kleinzielige opmerkingen lijkt het. Waarom? Als je het er bij vermeld ben juist zo eerlijk om niet te doen alsof het je eigen auto is, dát verontstellen lijkt mij kwalijker.
SpeedGeek zegt
@bennyblisto: waar de meeste mensen waarschijnlijk over vallen is zijn houding. Er heerst enige arrogantie in de toon van het verhaal. Ik sluit mij aan bij de vele mensen hier boven mij.
eviva zegt
@stupendo: Een ghibli is een geweldige auto eigenlijk gaver dan welke Duitse auto dan ook en wat een motorsound die V8!!
Maar afwerking is een Audi toch echt beter.
Voor de rest niet zeuren als je fout zit, met een doorgetrokken streep weet je het , gewoon betalen.
dromedaris zegt
Vraagje van algemeen (Belgisch) nut:
Is Flitsmeister in NL populairder dan pakweg Waze? In BE is Flitsmeister veel minder bekend.
Kwestie dat ik weet welke app te openen bij het binnenrijden van NL op jullie biljartlaken.
raoufff zegt
@dromedaris: gewoon overal Flitsmeister gebruiken, het beste uitvinding sinds het ontstaan van het aardse leven!!
hollow zegt
@dromedaris: mocht ik, hypothetisch, eens willen knallen, dan zou ik icoyote en Waze samen gebruiken. Met een half oog op de telegram groep van politiecontrole. Om zeker te zijn. Maar ja, allemaal hypothetisch.
bitd zegt
@dromedaris: valt mij op de Flitsmeister in ieder geval niet zo goed werkt in BE als in NL, Waze geen idee.
Vraagje: werken die trajectcontroles in België nou echt? Vooral die richting Antwerpen? Of staan ze uit?
dromedaris zegt
@bitd: werken sinds december!
al69 zegt
@dromedaris: Dat merk je niet aan het rijgedrag van de Belgen. Laatst een bumper klevende Range Rover gehad die daarna nog een brake check ging uitvoeren.
isn1981 zegt
@dromedaris: ik heb ze altijd beide aanstaan. Maar dan Flitsmeister op de achtergrond en Waze op de het scherm, werkt perfect voor mij.
leaper035t zegt
@dromedaris: Coyote is in België de grootste community dacht ik. Doet zn werk en de meldingen kloppen steevast.
deredactie zegt
Gewoon electrisch gaan rijden, dan moet je wel 90 rijden anders kom je niet thuis met je Electrisch auto #vanafnutoeterjenaarTeslasdieachtervrachtwagensrijdenopdesnelweg
hotze zegt
@deredactie: daar heb je met een tesla geen/minder last van.
olivier420 zegt
flitsmeister ONE, helemaal goud. Wel zichtbaar met LED plaatsen, op vrijdag knallend naar huis met Scooter wil nog wel eens het waarschuwingsgeluid overstemmen :)
spence zegt
De aandachtige rijder die de laatste maanden door Vlaanderen gereden heeft, alsook op de Brusselse ring, zal mogelijk gezien hebben dat de slimme camera’s bij ons sneller groeien dan de bospaddestoelen. Zo wordt binnen de kortste keren onze regio de grootste algemene trajectcontrole. Geen Waze, flitsmeester of andere icoyote zal daar nog iets aan kunnen doen. Snif. Nog even genieten voor het zover is.
Kilometerheffing zal dan evenmin nog een probleem zijn. En als het bij ons werkt, kan je zeker zijn dat het bij jullie niet lang zal wegblijven.
tmon zegt
T grappige vind ik dat de toon in elk artikel er een van teleurstelling is dat er minder boetes worden uitgedeeld. Ik weet niet of dit in t originele persbericht van de politie ook de toon was, maar dit is toch compleet van de zotte?!
Ja, ik weet hoe de nederlandse staat in elkaar zit en dat boetes gewoon deel van haar omzet zijn.
Toch zou het ze sieren de klemtoon te leggen op de veiligheid die in het geding komt door de extreem lage pakkans van verkeersovertredingen. Volgens mij hebben we maximum snelheden om het verkeer overzichtelijk en veilig te houden en handhaven we vooral voor die veiligheid.
Nederlanders kleuren nu eenmaal graag buiten de lijntjes en om dat te temmen moet er gewoon politie op de snelweg rijden, al dan niet undercover. Om roekeloos rijders, mobiel gebruikers en snelheidsovertredingen aan te pakken. Dan is er ineens weer een daadwerkelijke kans gepakt te worden en een belerende preek te krijgen.
En nee ik ben geen moraalridder, flitsmeister wordt ook hier ten volle gebruikt.
olivier420 zegt
@tmon: “Nederlanders kleuren nou eenmaal graag buiten de lijntjes”
Lol. Je maakt een grapje toch :) ..
frederik zegt
@tmon: Volgens mij kleuren de meeste Nederlanders heel netjes binnen de lijntjes hoor. Meer dan in België.
bitd zegt
@frederik: ja in België is de meeste bekende “kleur” zwart….
bitd zegt
@tmon: focus NL politie zit tegenwoordig meer op de werkelijke problemen en dan vooral eentje die extreem lage pakkans heeft: mobiel bellen/gebruik. Sprak een agent in een undercover auto, zonder camera en eigenlijk gewoon een musli Gold tdi: die gaf aan dat bij extreem veel ongelukken de telefoon de vermoedelijke boosdoener is.
Daarnaast zijn de trajectcontroles uitgebreid en dat is gewoon een afdwinger van de snelheid, alleen IQ lozen of wereldvreemden rijden daar meer dan 1 boete per jaar.
notsobig zegt
@tmon: De snelheids verlaging overdag van 120/130 naar 100km/u in heel Nederland vanaf half maart heeft anders een heel andere reden als veiligheid. Om maar even één (groot) voorbeeld te geven dat de opgegeven maximumsnelheid echt niet alleen met veiligheid te maken heeft! Dat heeft steeds meer te maken met milieu en geluidsoverlast, dan dat dat te maken heeft met veiligheid… En vooral het milieu effect vind ik discutabel, aangezien er naar mijn mening veel te weinig onderzoek gedaan wordt naar het werkelijke effect hiervan. En qua geluidsoverlast vind ik persoonlijk dat men in Nederland veel te makkelijk en te snel klaagt, mijn mening… Daarom zeg ik vaak voor de grap ‘Ik rij helemaal niet te hard, ik mag te langzaam!’ ;P
pablo1971 zegt
Hoe ze verder moeten overleven? Hopelijk gaan ze zich bezighouden met zinniger werk laat ze dan maar op 30-50 km wegen controleren. Daar vallen veruit de meeste (dodelijke) slachtoffers.
Controles op snelwegen zijn alleen maar geënt op geld binnenhengelen. Maar goed als de norm op de A wegen 100 is, en er niet gecontroleerd wordt op snelheid, is t stikstofprobleem toch opgelost. Of niet? Op papier klopt allemaal.
pablo1971 zegt
Oh ja, laat de polizei maar n lik op stuk controle gaan voeren (incl directe inbeslagname) voor mobieltjes in het verkeer. Daar ben ik als autofiel wel n voorstander van
kniesoor zegt
Toegegeven, ‘t is een beetje puberaal, maar moest toch echt ff om de kopfoto grinneken ?
supertjeduc zegt
Ze stonden hier in de polder pas met een lasergun , dan komt het dichtbij
En veel gevaarlijker voor mij ( en veel andere) want iedereen rijdt hier 90 op die 60 km wegen
Dutchdriftking zegt
Start tarief van 245 euro?! Welke idioor heeft dat bedacht?
degrotemuis zegt
@dutchdriftking: jaapiyo, dat kost het namelijk als je 130 rijdt in een 100 zone.
Dutchdriftking zegt
@degrotemuis: Even gekeken, het is zelfs nog meer : 297 euro!
bernoulli zegt
Ik heb het op de iPhone via “Opdrachten” zo ingesteld dat Flitsmeister automatisch opstart als verbinding wordt gemaakt met Carplay. Werkt perfect.