Mercedes trekt een blik racers open in de ‘Rote Sau’ kleurstelling. Misschien wel de gaafste Mercedes livery, vanwege de auto waar deze speciale edities op terugslaan.
We draaien de klok eens terug naar 1971. Het is in dit jaar al weer 16 jaar geleden dat Mercedes verdween uit de autosport na een tragisch ongeval waarbij 83 mensen (waarvan 82 toeschouwers) om het leven kwamen. Mercedes durfde het niet meer aan om mee te doen aan de autosport. Formule 1 en de langeafstandsraces, waaronder de gevreesde 24 uursraces van Le Mans en Spa, zagen geen Silberpfeile meer aan de grid verschijnen.
Spa 1971
Pas in 1971 kwam er weer een legendarische ‘Mercedes’ in de topklasse terecht. Aan de 24 uur van Spa deed een nieuw bedrijf genaamd Aufrecht Melcher Großaspach mee. Dit geesteskindje van Hans-Werner Aufrecht uit Großaspach en zijn partner Erhart Melcher kwam wel vanuit de motorsporttak van Mercedes. Er moest dus een raceauto komen. De motor was er, namelijk de M100 V8 die we onder meer kennen uit de 300 SEL 6.3. Des tijds werd een motor krachtiger van meer harde liters toevoegen, dus moest deze motor verder aangepast worden. Dat deze groeide naar een bizarre 6.8 liter is niet vreemd. Dat deze 420 pk leverde was ook niet vreemd, racemotoren doen dat. Nee, het vreemde was de auto waarin deze terecht kwam: diezelfde S-Klasse (W108). Een beetje alsof er nu tussen de Ferrari 488 GT3’s en Audi R8 LMS’en een heftig aangepaste Mercedes-AMG S63 wordt gezet.
Rote Sau
De auto kreeg wat racemodificaties mee zoals zeer dikke banden, grote spotlights voor de stukken in de nacht en natuurlijk de bijzondere livery: het is meer een groot rood canvas waarbij alle sponsoren maar ergens hun logo konden plakken. Er is eigenlijk niks ‘livery’ aan. Door het formaat van de raceauto en diens corpulente voorkomen kreeg de 300 SEL 6.8 AMG de bijnaam ‘Rote Sau’: rood varken. Toch is de auto iconisch gebleken en de livery is ook zeer bekend geworden. Ook omdat Mercedes er bijvoorbeeld op terugviel met de S63 AMG in dezelfde kleuren in 2010. De auto wist met Hans Heyer en Clemens Schickentanz een klassenoverwinning te pakken in 1971. De rest is geschiedenis.
Rote Sau GT3 modellen
Die geschiedenis komt even terug. De 24 uur van Spa dit jaar is namelijk nu gaande en dat maakt het 50 jaar geleden dat de bijzondere Rote Sau de geschiedenis zelf schreef. Ter ere daarvan heeft Mercedes drie modellen voorzien van de historische livery van de Rote Sau.
Eén daarvan is de huidige Mercedes-AMG GT3 raceauto. Deze raceversie van de AMG GT is uitgevoerd in het rood met de kleuren van alle sponsoren. Niet de namen erop zelf, trouwens. Ook het racenummer is een gestileerde ’50’ in plaats van een cirkel met het nummer erin. Een gave knipoog. De AMG GT3 gebruikt niet de welbekende 4.0 Biturbo V8, maar de goede oude 6.2 V8 in racespecificatie.
Dan is er ook nog een oude(re) AMG GT3 die nog in een stal van Mercedes rondzwierf, die met de kleinere grille uit 2016. Ook deze geniet van de iconische kleuren.
Nieuwe SLS?!
Maar dan het bizarre: de originele auto waar deze 6.2 liter V8 uitkomt is er ook en ook in de Rote Sau kleurstelling! Mercedes heeft voor deze speciale gelegenheid een SLS prototype wat ze nog hadden omgebouwd naar GT3 specificatie en voorzien van de kleurstelling. In 2021 nog een ‘nieuw geproduceerde’ SLS: een geinige touch.
Details
Verder zit het Rote Sau drietal vol met kleine details die duidelijk maken dat er iets te vieren is. Vooral die gestileerde ’50’ komt veel terug, samen met rode AMG-tekst en ‘Legends of Spa’.
Te koop
De auto’s worden overigens niet gebruikt voor GT3-races. De Rote Sau edities zijn er puur als speciaaltje. Dat betekent voor de vermogende klant goed nieuws: Mercedes zet ze gewoon te koop! Vermogende klanten kunnen er dus gewoon eentje bemachtigen.
Dan moet je wel accepteren dat je er niet mee de openbare weg op mag en dat je een flink geldbedrag moet meenemen. Het gaat om 500.000 euro voor de AMG GT3 uit 2016, 575.000 euro voor die uit 2020 en een toch vrij flinke 650.000 euro voor de speciale SLS. Als je ook nog ergens een 300 SEL 6.8 én een S63 AMG in deze kleurstelling kunt bemachtigen, heb je toch wel een vijftal dat niet onder doet voor The Big Five.
tortuga zegt
Is er niet een Gumball rijder die zijn SLS/GT had nagebouwd?
Loek zegt
@tortuga: klopt! Masters of Speed heeft de livery en de spotlights op een AMG GT R gezet voor Gumball (2017 volgens mij). Best een gaaf apparaat.
mpgc zegt
Ik vind het een beetje lamme manier van Mercedes om de “Rote Sau” te eren. Alleen de kleurstelling komt een beetje overeen, voor de rest hebben de autos niet veel gemeen. AMG heeft ook de 24 uur van Spa gereden met een SEC 500 (W126) in groep A spec. Een echt eerbetoon zou dus het opbouwen van een hedendaagse S klasse zijn en er mee gaan racen.
fmgarcia zegt
@mpgc: Dat hadden ze evt met een silhouette kunnen doen!
sportevo zegt
@mpgc: een raceauto bouw je niet zomaar op, dat kost ontwikkelingstijd. Daarnaast denk ik niet dat een S klasse, omgebouwd naar GT3 regels, een hoogvlieger zou zijn. Als dat apparaat dan voor spek en bonen meerijdt doet het juist afbreuk aan de viering.
mpgc zegt
@sportevo: ja, ik snap natuurlijk ook wel dat het tijd (en een hele hoop geld) kost om een GT3 auto te ontwikkelen. Mijn punt is nu juist dat dit een beetje goedkope manier is om de “Rote Sau” te eren door gewoon een paar bestaande GT3 auto’s te pakken, die te voorzien van een kleurschema dat lijkt op die van het origineel en de auto’s vervolgens te koop aan te bieden. Men heeft helemaal niet de intentie om zelf met die auto’s te gaan racen. Dat vind ik dus goedkoop willen scoren. Ik zou het sympathieker hebben gevonden als men daadwerkelijk was gaan racen met een auto die enigszins te vergelijken was met het origineel. Bijvoorbeeld een S klasse. Daarvoor een GT3 auto ontwikkelen is natuurlijk nonsense. Maar juist bij de 24 uurs races kun je vaak ook met auto’s meerijden met auto’s die geen internationale homologatie hebben. De drempel om dan bijvoorbeeld een S klasse op te bouwen is veel minder groot. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het deelnemersveld van 24 uurs race op de Nurnburgring zie je dat daar rijden ook een aantal teams rijden met de BMW 330i (G20), een auto die door BMW nooit voor wedstrijden is gehomologeerd.
MarcoM zegt
Die uit 1971, prachtig, zo hoort het te zijn.
E34M5Touring zegt
Bij Arink in Groenlo staat een Rote Zau boven. Zoals het origineel. Ziet er echt gaaf uit! Mistlampen enz. alles zit erop.
kniesoor zegt
Een Sau is geen big maar een zeug/zwijn. Die omschrijving past ook beter bij de W108 vanwege diens logge uiterlijk.