Met welke van deze drie junior-Porsches ga jij mee naar huis? Kies jouw favoriete Cayman 981 en maak kans om ‘m zelf te betalen!
Voor velen is een Porsche een droomauto, maar dan wel een realistische droomauto. Een Touring Disco Volante, Aston Martin One-77 of Lexus LF-A zul je waarschijnlijk nooit voor de deur kunnen zetten. Maar een Porsche wel, al helemaal als je de horizon gaat verbreden.
Geen 911
Dan niet te ver verbreden, anders staat er een Cayenne diesel op de inrit. Nee, we doelen ditmaal op de Cayman van de 981-generatie. Voor 40 tot 45 mille kun je tegenwoordig een redelijk leuke 911 van de 997-generatie kopen. Maar waarom niet opteren voor een jongere Cayman? Ja, het nadeel is dat het geen 911 is, maar eigenlijk is dat meteen ook het voordeel. Je hebt de motor immers in het midden liggen, net als de auto van Max Verstappen.
Marktplaats
We gingen even op Marktplaats kijken hoe het ervoor staat met het aanbod van de 2.7 liter Cayman-modellen. Gewoon, omdat het kan. We vonden drie exemplaren die in het oog springen. Alle drie vanwege diverse redenen:
Porsche Cayman 2.7 handbak (981)
€ 45.000
2014
12.000 km
De eerste Cayman 981 occasion is de minst spannende. Althans, als je kijkt naar de gekozen combinatie qua lakkleur en interieur. Het is niet bijster spannend, dat zilvergrijs met zwart leer. Wel is het een heel praktische combinatie, beide kleuren zijn uitstekend schoon te houden. Donkerblauw met beige is fraaier, maar ook veel besmettelijker. Tot zover de detailing-tips. Er zijn twee dingen die heel erg voor deze grijze coupé spreken. Ten eerste is er een handbak aanwezig. Wellicht met iets te lange overbrengingen, maar hey: je mag zelf gaan roeren. Het andere prettige aspect is de bijzonder lage kilometerstand.
Porsche Cayman PDK McDonald’s (981)
€ 44.950
2014
117.048 km
Mocht je een veel spannendere kleurencombinatie wensen op je Cayman 981, kijk naar deze bijzondere gele 781. De kleur is Speedgelb, waarvoor destijds geen cent extra betaald is, het is immers een standaardkleur voor de Cayman. Het interieur was wel optioneel. In dit geval is er gekozen voor rood leer. Het geeft de auto een jaren-80 McDonald’s-vibe. Af en toe bedenken we dit soort combinaties voor het betere schrik-effect, maar in dit geval heeft iemand er ook voor gekozen. Het is in elk geval anders.
Porsche Cayman Turbo (981)
€ 39.950
2013
146.730 km
Kijk, misschien wel de belangrijkste reden om voor een Porsche Cayman van deze generatie te gaan is de aanwezigheid van een atmosferische zescilinder boxermotor. Na de facelift werden het kleine turbo viercilinders. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat de vorige eigenaar van dit zwarte exemplaar er een turbokit op heeft laten schroeven. Er is gekozen voor een relatief bescheiden setup met lage druk. Met 340 pk heb je 15 pk meer tot je beschikking dan de Cayman S uit dezelfde periode.
Welke kies jij?
Dan is het woord nu aan u: voor welke van deze drie Caymans ga jij? En misschien nog wel belangrijker: waarom? Laat het antwoord weten, in de comments!
kimbo12 zegt
afgelopen januari met pijn in mijn hart verkocht (ivm corona – thuiswerken). ik mis geen auto, maar ik mis wel specifiek deze auto. ik wil hem bijna compleet/ultiem noemen. heb je de kans, koop de 981!
mashell zegt
Raar verhaal. Jij wist niet alleen al in januari dat we gingen thuiswerken vanwege corona (dat begon toch pas in maart?) maar verkocht meteen je geliefde auto? Ik heb alleen maar spullen (usb C hubje, laptophouder, koffieapparaat!, kookgerei) bijgekocht vanwege de huisarrest periode.
Dit doet niks af aan je advies overigens: heb je de kans, koop de 981!
kimbo12 zegt
ik werk dagelijks samen met Aziaten, dus inderdaad was ik eerder op de hoogte en heb ik in januari kantoor Amsterdam opgezegd en auto verkocht.
voor nu vind ik het heerlijk geen auto, en zou ik een Porsche “erbij” even teveel van het goede vinden. tevens dat ding elke dag voor je deur vraagt om problemen.
eens kijken hoe de winter gaat zonder auto, anders maar kijken naar een klassieker die ik dan voor een tour-tochtje af en toe!
okdoei zegt
@kimbo12: Rare redenatie om em vanwege Corona en thuis werken te verkopen.
In mijn optiek is thuis werken juist meer reden om een leuke auto aan te schaffen/te houden.
Je rijdt immers veel minder kilometers, dus de kosten zijn te overzien.
Per maand kost het misschien wel wat (belasting/verzekering) maar dit betaalde je toch al…
Dus ik snap em niet helemaal.
Of probeer je ons tussen neus en lippen te vertellen dat je vrouw/vriendin je gedwongen heeft en je hulp zoekt.
We hebben praatgroepen.
Lucht je hart.
lamborghiniaventador50 zegt
@okdoei: ik vind dit een rare reactie. Een ‘extra’ porsche lijkt me duur genoeg op zichzelf.
Laat staan wanneer je weet dat je inkomsten gaan dalen en het misschien een lastpost kan worden.
Het is alleen maar handig dat hij hem had verkocht toen de vraag er nog naar was. Dan nog maakt het niets uit of het van z’n partner moest of niet, zijn auto, zijn keuze.
okdoei zegt
@lamborghiniaventador50:
Mijn vergelijking gaat erom dat hij de auto al had en dus al iedere maand kosten had voor de auto.
Nu, wegens Corona, rijdt men minder dus zijn de kosten alleen maar lager.
Onder aan de streep heb je in feite al minder kosten, dus waarom weg doen? Qua wat je gewend bent over te houden in je portomonnee veranderd er niks. Is alleen ietsjes meer.
Alleen als het plan al was om em dit jaar van de hand te doen begrijp ik het (afschrijving etc). Maar hij deed het ivm Corona.
Maargoed ik denk anders schijnbaar…
Joel_D zegt
@okdoei: precies de reden dat ik mijn Civic heb ingewisseld voor een BMW Z4. Vaste kosten gelijk, maar een stuk meer lol.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vind het een geweldige auto, maar helaas nog net iets boven budget. Ik twijfel enorm tussen een 911 (996/997) of een Cayman/Boxster (987/981). Misschien volgend jaar.
theblazerunner zegt
@F36GC: gewoon goed doen, een 997 kopen en nooit meer op terug hoeven kijken
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De 911 is wellicht de “echte” Porsche, maar de Cayman S is stiekem de betere Porsche.
laptom zegt
@F36GC: 2 jaar met een 997.1 S, handbak gereden. Nu een 718 Cayman PDK alweer voor het 2de jaar. Wel een stofzuiger die 4 cilinder boxer, maar de auto rijdt zo ontzettend veel beter dan de 997, dat ik niet snel terug ga naar een 911 (behalve de luchtgekoelde in het weekend).
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
718 is voor mij sowieso niet bereikbaar ?
BJ zegt
Gewoon beide rijden, dan merk je snel genoeg wat je meer aanspreekt. Het voelt en rijdt echt heel anders namelijk. Ik weet eerlijk gezegd niets van de 981, maar de 987 vs 996/997 uitgebreid vergeleken voor ik een keuze maakte en hoewel ik eerst een 911 wilde (964 of G-model) werden die heel snel veel duurder waardoor ik naar een 996/997 ging kijken. Die deden het niet helemaal voor mij vs de oudere modellen, maar na 1x proefrit 987 was ik er helemaal uit. En dat af en toe iemand zegt “ja maar het is geen 911”, zegt vooral veel over degene die het zegt.
nikos zegt
Ik heb deze zomer mijn 997.2 S Cabrio verkocht omdat ik er vrijwel niet in reed…. Ik vond de auto toch iets te zwaar en lig op een bepaalde manier. cayman is dan misschien inderdaad wel een erg goed alternatief. Je iets ze ook minder vaak en dat vind ik we weer een voordeel. De Cayman is ook iets meer gedrongen t.o.v. De 911 die steeds groter en groter wordt.
davelepeef zegt
Waarom de kosten maken voor een turbo ombouw als je maar 15pk wint? Dat is op dit vermogen zowat al met een chiptune te halen? Is het verschil in koppel zo groot? Of vermogen over bandbreedte? Zoveel vragen!!
lenferink zegt
De turbo is op een Cayman 2,7 (275 PK) gebouwd. De Cayman S is een 3.4 (325 PK). Dus de turbo heeft een extra 60 PK opgeleverd, niet echt veel voor een turbokit..
cossiekiller zegt
Het is 15pk meer dan de S versie staat in de tekst. Dus het zal wel een pk of 60 schelen met deze gewone 2.7. En koppel zal wel een 200Nm hoger liggen vermoed ik zo met de natte vinger.
frederik zegt
@davelepeef: Ik vind het ook vrij kansloos. Maar deze motoren zijn eigenlijk niet te chippen, ze zitten al ongeveer op hun max qua vermogen zonder drastische aanpassingen. Alleen turbomotoren kun je makkelijk chippen.
davelepeef zegt
@frederik: dat je bij turbomotoren meer wint wil niet zeggen dat het bij atmosferische motoren niet kan. Er is procentueel veel minder marge, maar als het over 15pk op een vermogen van rond de 300pk, dan denk ik dat dat er wel uit te slepen is. Een fabrikant stelt z’n motoren nooit op de max af, waarschijnlijk Porsche zeker niet met hun trackrecord van degelijke motoren.
mashell zegt
@davelepeef: 15pk extra bij 300pk kan gemakkelijk, dat is gewoon de marge in de calibratie maar het is ook zinloos je merkt er niks van.
davelepeef zegt
@mashell: waarmee we weer aankomen op mijn eerdere vraagtekens, waarom zou je voor 15pk extra notabene een turbo plaatsen. Maar dat was blijkbaar in vergelijking met een sterker blok, dan is het andere koek. Ligt natuurlijk niet aan mij, deze mix up, gewoon matig geschreven :P
cossiekiller zegt
Maar een kleine turbo op lage druk geeft ook wel een hele berg koppel extra op bijna het hele toerengebied. Rijdt heel smeuig en een stuk sneller in vergelijking met een 3.4S.
Het voelt gewoon hetzelfde alsof je de auto 200kg lichter zou maken.
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een gele met handbak en aftermarket compressor. Iets van Rotrex of Eaton.
mark997gt3 zegt
Houden goed hun waarde zo te zien. Exemplaren van 6 jaar oud en nog steeds ongeveer 50% van nieuwwaarde…….
Poulusma zegt
@willeme
“Welke kies jij?”
Geen van de drie, ik kan ze helaas niet betalen.
vaakbenjetebang zegt
Op papier is het een wanstaltige, onmogelijke combinatie, Speedgelb met zo’n rood interieur. Waarom vind ik het dan toch goed ogen?
hjhj zegt
@vaakbenjetebang: vaak ben je te bang