Dachten we eerst nog dat er vijf trajectcontroles uit stonden. Vergeet dat aantal, het blijken er negen te zijn. Negen! Van de twaalf in totaal. No bullshit.
Slechts drie van de intens gehate trajectcontrolesystemen zijn actief. De overige systemen zijn uitgeschakeld omdat onderhoud nodig is of omdat ze aan vervanging toe zijn. Kortom, ze doen het niet goed meer. De VID klopte na de eerste berichten aan bij het Openbaar Ministerie, die het nieuws kon bevestigen en precieze aantallen en locaties vrijgaf.
Alleen op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, de A4 bij Leiden en de A12 bij Woerden ben je op dit moment nog de sjaak en is het krampachtig je rechtervoet stil houden op de juiste snelheid of domweg karren op cruise control.
Dat betekent dat je op de volgende trajecten ongestoord door kunt tuffen, zonder rekening te houden met trajectcontrole (raden we niet aan natuurlijk):
A4: Amsterdam – Den Haag tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep
A10: Binnenring tussen knooppunt De Nieuwe Meer en Coentunnel
A12: ter hoogte van Utrecht, tussen knooppunt Lunetten en De Meern
A12: Utrechtsebaan tussen Prins Clausplein en Den Haag
A13: Tussen knooppunt Kleinpolderplein en Berkel en Rodenrijs
A20: Tussen knooppunt Kleinpolderplein en Terbregseplein
A58: Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal
N256: Zeelandbrug
N61: Westerscheldetunnel
Moet gezegd, de controles op de A10-West bij Amsterdam worden rap weer ingeschakeld en ingesteld op 80 km/u. Wanneer ze je weer in de gaten gaan houden, wordt nog naar buiten gebracht. Daarbij worden de borden waarop de controle staat aangekondigd verwijderd of afgeplakt. Staan ze er wel, dan zullen de mannen met de radar niet langs de weg bivakkeren.
Wat zou deze tijdelijke afwezigheid van Big Brother op de snelweg de staatskas ‘kosten‘?
AMGS zegt
Die bugatti mag er wezen! Pffff
jasperjvr zegt
dit is nou echt een nuttig artikel voor de automobilist!
rickrick zegt
Op de a4 staan ze nu regelmatig met een mobiele controle te flitsen. Vond het al zo raar dat ze stonden te flitsen binnen een trajectcontrole…
mistermatt zegt
N61 Westerscheldetunnel heb ik weldegelijk 2 prenten ontvangen.
In de tunnel zelf is een trajectcontrole waar ik helaas door niet opletten gepakt ben.
Kom er toch regelmatig doorheen! (de weg naar de tunnel toe kan je trouwens wel gewoon doortuffen…..)
Of indertussen moet er na de boetes (1,5 jaar geleden) weer wat veranderd zijn….
mistermatt zegt
@mistermatt:
Goh, VID zou toch niet liegen?….
Ga volgende keer eens letten op afgeplakte borden etc.
100 op zo’n rustige weg is wel erg langzaam ;)
JRmiura zegt
Das dan lekker staat ie ovrral uit behalve waar ik rijd
MetalLaires zegt
Zie je wel dat God bestaat!
jeroen797 zegt
Net dus voor Jan Lul braaf 80 op de cruise control gereden op een lege Zeelandbrug. Het is me niet opgevallen dat de borden weg of afgeplakt zijn.
FelixF zegt
En wat is de bron/ wie garandeert dit :P
Dev zegt
Niet meer aanzetten aub. Trajectcontroles zijn geldklopperij, ze zeggen niets over de situationele verkeersveiligheid. Als ik ’s nachts op een lege vijfbaansweg 110 rijd in plaats van 100 staat dat niet in verhouding tot tijdens de spits.
Volgens mij is het al eens eerder ter sprake gekomen, dat meting met als doel boetes uitdelen niet geoorloofd is, en ten alle tijden vanuit het oogpunt verkeersveiligheid gekeken moet worden.
mashell zegt
@Dev: helemaal mee oneens. Altijd weer de onzin argument dat je s’nachts wel sneller kunt omdat het dan rustiger is. s’Nachts komen de wegwerkers overal en nergens uit hun schulp gekropen en beginnen aan het asfalt te sleutelen. De Poolse vrachtwagens rijden s’nachts op de linkerstrook alsof ze een Golf in de ochtendspits zijn. Dan heb je nog de dronkenlappen en slaapkoppen op de weg en natuurlijk is het zich flink minder omdat het donker is. Dus s’nachts kun je niet sneller.
Eigenlijk vind ik trajectcontroles wel prettig. In de normale ochtendspits heb je de accountmanager in de A5 sportback die vindt dat hij wel 150 kan, de vertegenwoordiger in de z’n Passat die 140 wil en natuurlijk de 508 rijder die echt niet voor de Passat onder wil doen. En de bijna gepensioneerde in de Prius die 110 wil, voor de kleinkinderen… Met traject controle rijdt iedereen met een greintje verstand gewoon strak 100 op de cruisecontrol. Dat rijdt eigenlijk best comfortabel en vaak ook file vrij.
BolsBols zegt
@mashell: Tuurlijk kan je ’s nachts op sommige stukken sneller zonder aan veiligheid in te boeten. Wat een tunnelzicht heb jij zeg. Echt schrijnend hoe mensen altijd maar weer anderen willen inperken gewoon om de lol van het inperken.
escort77 zegt
Waarom brengt men deze informatie zo gedetailleerd naar buiten? Daar begrijp ik helemaal niets van. Als het OM niets zou zeggen of alleen in algemene termen zou aangeven dat sommige controles tijdelijk uitgezet worden, dan is het doel van die controles toch gewoon bereikt? Vanwege die onzekerheid zal iedereen zich immers keurig aan de snelheid houden.
lambo4all zegt
@escort77: omdat het ene doel van de trajectcontrole geldklopperij is. gelukkig voor ons is de overheid als een duitse die engels probeert te spreken..
escort77 zegt
@lambo4all: en dat doel wordt nu niet bereikt. Blijft de vraag waarom ze dit naar buiten brengen.
En dat staat los van de discussie over de zin/ onzin van trajectcontroles.
notsobig zegt
“Wat zou deze tijdelijke afwezigheid van Big Brother op de snelweg de staatskas ‘kosten‘?”
Door dit naar buiten te brengen en er een bermkassa naast te zetten levert het mogelijk zelfs meer op…
Bijna iedereen weet wel dat er trajectcontrole is en dat ze een boete krijgen wanneer ze te hard rijden. Als men weet dat ze uitstaan……….. Vul zelf maar in…
escort77 zegt
@notsobig: ik verbaas me er juist steeds over hoeveel boetes die trajectcontroles opleveren… Zeker die bij de A2, die zo veel in het nieuws is geweest.
mashell zegt
Het argument dat snelheidscontroles slechts zijn om de staatskas te spekken kan hiermee ook wel van tafel. Laat de ministers van “Infrastructuur en Milieu” en Financiën dit maar eens uitleggen.
mout zegt
Als dit geen ‘autonieuws van de straat’ is, weet ik het niet meer.
C6_R zegt
Ik durf straks de weg niet meer op hoor! Gaat vast allemaal tuig zonder scrupules 125 rijden waar ze 120 mogen, dat wordt levensgevaarlijk. Ik hoop dat de overheid de zaken snel weer op orde heeft om ons tegen onszelf te beschermen.
lowlow zegt
Maw zijn de Hollanders nog erger dan de Belgen! L O L no bullshit