Bij een tragisch ongeval met drie Porsche’s net over de grens in Duitsland, zijn vier Nederlanders om het leven gekomen.
En dan een bericht in de categorie ‘liever schrijf je ze niet’. Wij schrijven namelijk wel eens vaker over gecrashte exoten. Maar over het algemeen is de veiligheid van auto’s tegenwoordig dusdanig, dat men het meestal allemaal kan navertellen. In dat geval kunnen we het bericht positief afsluiten en is misschien zelfs een kleine kwinkslag op zijn plaats. Dit keer echter, is dat allerminst het geval.
Bij een crash in Duitsland op de A3 bij Emmerich heeft zich namelijk een enorm tragisch drama afgespeeld vanochtend. Kennelijk waren er wat Nederlandse Porsche’s onderweg om een leuke zondag te beleven net over de grens. Echter is het gruwelijk misgegaan toen de 42-jarige bestuurder van een Cayman GT4 de macht over het stuur verloor en in de greppel terechtkwam. In de Cayman zat ook de 37-jarige vriendin van de man in kwestie.
Dingen gingen echter pas helemaal enorm mis toen een achterop rijdende 39-jarige bestuurder van een 911 GT3 stopte om hulp te verlenen. Hulp die deze 39-jarige fataal bleek te worden. Er kwam namelijk nog een 56-jarige bestuurder van een 911 Turbo cabrio aan. Deze verloor ook de macht over het stuur, raakte de 39-jarige en daarna de reeds gecrashte Cayman.
De 39-jarige GT3 bestuurder en de 37-jarige vrouwelijke passagier in de Cayman zijn bij de resulterende klap direct om het leven gekomen. Maar inmiddels is bekend dat ook de 911 Turbo bestuurder én de Cayman bestuurder bezweken zijn aan hun verwondingen. In de 911 Turbo zat ook nog een 21-jarige passagier. Hij is de enige die de crash overleefd heeft, zij het met lichte verwondingen aan lijf en leden. En vermoedelijk een forsere verwonding aan zijn geest.
Een groot drama dus, al met al. Noemen dat de snelweg afgesloten was voor onderzoek is eigenlijk triviaal. Mogelijk wel nog van enig belang om te vermelden: ondanks dat het hier om drie NL Porsche’s gaat in Duitsland, vermoedt de politie niet dat het om een straatrace ging. De belabberde weersomstandigheden hebben een en ander vermoedelijk niet geholpen. Resteert ons nog om familie en vrienden sterkte te wensen met dit plotse verlies.
Image-Credit: News United
dromedaris zegt
Triest, en waarschijnlijk lezer(s) van Autoblog.
Koen willem zegt
Gisteren avond net voor de afslag Emmerich stonden er ook al 2 auto’s gedraaid op de autobahn…
Net iets verder daar komt het bordje Bei Nässe 80 km/h …
kniesoor zegt
Niet, dat dat op dit moment nou het belangrijkste feit is, maar zag een foto van de (zilvergrijze) Cayman, die zag er eerder uit als een normale dan een GT4 (zie website van ‘Bild’).
machielvdd zegt
Het ging wel degelijk om een GT4, maar de spoiler was afgebroken door de impact
kniesoor zegt
Aha, heb ik me daardoor zand in de ogen laten strooien. Schaam op mij !
smultie zegt
Kniesoor die daar op let
kniesoor zegt
Zeker ! 🙂
Breinstein zegt
Ik kwam er vandaag langsgereden. De cabrio zat inderdaad goed in elkaar en van de Cayman was van tegenovergestelde richting niks te zien. De uitgangspunten lijken zo makkelijk, dit is net 500 meter over de grens gebeurd en dus vermoed je dat ze meteen volgas gegaan zijn. Goed om te lezen dat hier geen sprake van was.
Verder waren de omstandigheden bar en staat de weg (zeker de rechterbaan) bekend om z’n spoorvorming. De afloop is in en in triest 😞
none1234 zegt
Je kunt de Cayman ook niet zien die lag in de greppel. Daarom vat ik dit verhaal “raakte de 39-jarige en daarna de reeds gecrashte Cayman” ook niet zo goed. Want er ligt geen andere auto in de greppel. En met al die bomen in die greppel, vraag ik me af of je daar zo makkelijk iemand dood rijdt.
Robert zegt
Zodra je bij Babberich de grens over gaat verandert het relatief goede asfalt in een soort van semi-beton waarbij de regen gewoon op de ondergrond blijft liggen. Aquaplaning is daar een serieus gevaar voor iedereen die bij regen daar Duitsland inrijdt.
Verschrikkelijk dat dit zo fout is gegaan.
Turbo S zegt
Duitsland heeft nergens asfalt dat in de regen kwalitatief aan dat van Nederland kan tippen.
edit, reactie aangepast: wellicht ben je iets te stellig en is het niet het moment voor dit soort opmerkingen.
slickrick zegt
De politie heeft alleen bevestigd dat ze niet met elkaar aan het racen waren, niks over de snelheid….. Snelheid is vrijwel altijd de boosdoener , en met zeer slechte omstandigheden (zware regen) kan je al op relatief lage snelheden de controle kwijtraken…….diep triest dit ongeluk……overleef je een crash …..wordt je vervolgens geschept…..niet te bevatten wat een drama RIP
none1234 zegt
Hmmm, ik rijdt niet meer zo veel, maar ik heb toch wel Duitsers behoorlijk boven de Nederlandse snelheidslimiet zien rijden in de regen. Dat drastisch kan je volgens mij wel met een korrel zout nemen.
AudiRS zegt
In en in triest verhaal…
In het AD stond oorzaak nat wegdek. Ik denk dat ze de te hoge snelheid bedoelen…
porker zegt
Het was een voorjaars tourrit van 9miles blijkbaar. Aquaplaning of ijzel. Vijand van iedere automobilist.
fanboy zegt
@porker: Zeker op dat soort slecht asfalt. Is in NL echt beter.
mc96 zegt
Heel triest dit. Autoliefhebbers die hun passie met de dood moeten bekopen.
drdre1 zegt
Sommige Duitse wegen in heuvels en bergen blijft soms een verraderlijke hoeveelheid water op staan. Maar dat is nu niet belangrijk, ’t is gewoon een enorm trieste gebeurtenis wat wellicht een leuk uitje met mooie auto’s had moeten zijn.
marcomanta zegt
Nou, in ons land ook zulke wegen met slechte stukken en geulen in het asfalt.
gtr35 zegt
Heel sneu allemaal, zulke dagen of weekendjes zijn voor de lol en dan eindigt het zo :(
Aquaplanning op een bekend punt of gingen ze eigenlijk te hard bij slechte weersomstandigheden?
karhengst zegt
Er is nog geen officieel onderzoek openbaar gemaakt. De politie gaat in ieder geval uit van aquaplaning. Gezien de toedracht lijkt racen me sowieso al uitgesloten, personen uit de tweede auto waren immers reeds uitgestapt om te helpen bij het ongeval van de eerste, daarna is de derde Porsche pas in het plaatje gekomen.
Met aquaplaning heb je echter gewoon niks in te brengen. Daar hoef je niet eens hard voor te gaan. Om het koud van te krijgen, dit bericht.
marcomanta zegt
Droevig nieuws, het had iedereen kunnen gebeuren, ook bij ons heel veel regen in korte tijd en behoorlijk aquaplaning op de weg met angstige momenten terwijl je wordt ingehaald met hoge snelheid.
turbotoll zegt
Je komt op de Autobahn regelmatig van die grote zonken in de weg tegen. Wassermulden waar bij zware regenval zo maar 10cm water in kan staan. Duik je daar met 140 150 in dan “vaar” je gewoon naar de overkant, zeker met wat brede banden. In dit geval een bizarre combinatie van slecht toeval en ongeluk. Zeker drie van de vier hadden hier van weg kunnen lopen.
B-Wizzle zegt
Ongekend triest nieuws. Dat stuk snelweg is een half jaar geleden nieuw geasfalteerd, maar aan de afwatering lijkt niets gedaan. Ongekend hoe slecht het water daar afgevoerd wordt.
Robert zegt
Heeft weinig met de afwatering te maken, maar alles met de voorkeur van de Duitsers voor asfaltbeton; dat is namelijk goedkoper en veel minder slijtgevoelig dan het chique ZOAB waar wij in Nederland toch zo gek op zijn. En wat hier boven ook al werd vermeld: er staan daar borden met de tekst “Bei Nässe nur 80 km/u” en dat is niet voor niks.
slickrick zegt
Als het gaat vriezen dan kan ZOAB uitzetten en barsten, dat is ook een van de reden waarom Duitsland kiest voor dicht asfalt
mashell zegt
Als dat asfaltbeton minder slijtgevoelig dan waarom al die Baustellen? In Nederland wordt er in een nacht een verse laag gelegd, in Duitsland gaat 10 km snelweg een jaar op de schop vanwege Grundbahnerneuerung.
flyerbunch zegt
Tragisch nieuws dit, wens de familiie en vrienden veel sterkte toe!
Roskampies zegt
Dacht dat die turbo 4×4 had. Gt4 niet dacht ik. Beste aqua planning. Brr naar naar nieuws.
ukbob zegt
Als die 4 banden over ‘een laagje water varen’ maakt wel of geen aandrijving op de betreffende as weinig verschil meer..
Triest ongeluk, of eigenlijk 2 ongelukken achter elkaar.
Roskampies zegt
Tja idd. Wat verschrikkelijk nieuws dit.
slickrick zegt
Mensen snappem 4×4 niet , gaat je niet helpen als je in aquaplanning / geen grip situatie zit……Belangrijkste is je comtact met het oppervlak je banden dus……..zeer brede banden werken tegen je bij aquaplanning
maussieknip zegt
Je hoeft op dat punt daar echt niet hard te rijden bij slecht weer om de macht over het stuur te verliezen. Het is me daar bij noodweer met 50km/h zelfs met de touringcar gebeurd om de macht over het stuur te verliezen. Aquaplanning daar is waanzin en kun je nog beter door een sloot rijden. Verschrikkelijk wat er gebeurd en veel sterkte aan de nabestaanden.
dree16v zegt
Vreselijk dit. Liefhebbers die een rit maken met zo’n afloop. Veel sterkte gewenst voor de nabestaanden!
grandmasterb zegt
Vreemd dat je in NL met vrijwel altijd uitstekend wegdek niet sneller dan 130 mag rijden (bij natheid echter vaak max. 90 km/h) , maar in Duitsland op vaak zeer beroerd wegdek wel veel sneller.
mashell zegt
Heeft met de verkeersintensiteit, het aantal op- en afritten, en tegenwoordig ook stikstof te maken.
bitd zegt
Duitsland hangt vol met bordjes 80 bei Nässe…. Opvolgen is wat anders en in veel gevallen overbodig… op dat moment.
rv_carphotography zegt
Heel heftig. Heb de desbetreffende GT4 meerdere keren gespot en zag hem regelmatig rijden, en weleens met de eigenaar gepraat, had dit niet zien aankomen..