
Het is Italiaans en bizar. Als het goed is komen er nu twee woorden bovendrijven die een naam vormen.
De Fiat 500 is en blijft een icoon. Zowel de originele uit de jaren ’60 als de revival uit 2007 wisten de ziel van menig persoon te winnen, ook de niet-petrolheads. De ‘nieuwe’ is nog steeds op de markt en blijft in trek bij de hippe bevolking. Zoals elk icoon zijn er verschillende versies van (geweest) en dat geldt ook voor de nieuweling. Sterker nog: Fiat heeft momenteel een heus 500-arsenaal met de 500C, 500L en 500X. Allemaal leuk en aardig, maar de verschillende versies van het origineel waren veel interessanter.
Zo verraste Fiat op 4 juli 1958 vriend en vijand met de 500 Spiaggina, uiteraard op basis van de oude 500. Het was een minimalistisch wagentje, zonder dak of deuren, die vooral bedoeld was voor het cruisen van strand naar strand.
Als je in je hoofd de rekensom al hebt gedaan, weet je dat 4 juli 1958 vandaag precies 60 jaar geleden is. Daarom heeft Garage Italia Customs een speciaaltje klaarstaan. De Fiat 500 Spiaggina ’58, zo noemt de toko van Lapo Elkann hem.
Elkann ging al eerder aan de slag met de 500, met alle gevolgen van dien, verder staat de flamboyante Italiaan niet bepaald bekend om zijn bescheidenheid. Wat dat betreft is de Spiaggina-revival een guitig wagentje. Retro-stijl chromen wielen, een babyblauwe met witte laklaag die voortzet in het interieur en natuurlijk geen dak en voorruit. Zoals bij het origineel ligt de nadruk op de simpelheid van het geheel. Dat is best prima gelukt.
Al is het ding volledig in Lapo-stijl, de 500 kan het hebben en dankzij het achtergrondverhaal komt ie ermee weg. Helaas betreft het een one-off en wordt hij dus niet erg bereikbaar. En waarschijnlijk ook duur. Gelukkig komt Fiat vandaag ook met een speciaaltje: hun eigen 500 Spiaggina. Ook babyblauw met wit, ook leuke chromen retro-velgen, maar op basis van de Fiat 500C en dus heeft hij (bij wijze van spreken) een vast dak. Voordelen: daardoor is hij extra bruikbaar en goedkoper. Maar de creatie van Lapo komt dichter bij het origineel.
Leuk voor een dameskapper
@lekkerlinksrijden: the pussy machine
Leuk hoor, iets voor mijn kapper….
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ze doen ’t goed die Italiaantjes. Ik kan het wel waarderen en ik ben niet eens kapper van beroep.
Raar,maar bij mij komt de naam ‘ Jolly ‘ altijd bovendrijven als we het over strandautootjes hebben die ook rieten stoelen horen te hebben.
Je had een Renault 4cv Jolly, de 500 Jolly en de 600 Jolly.
Hier het origineel, ooit gespot op Autojunk.
Ze doen een halve ton Euries, de echte van Ghia!
https://www.autojunk.nl/2014/04/fiat-500-jolly-ghia
Leuke auto voor Barbie en een barbier.
Hmm ik moet maar eens een bezoekje bij mijn kapper brengen.
@maferick74: aan mijn kapper brengen…
Ik zag er direct een Playmobil auto in. #memories
Wesley Sneijder
Ik had het goed gegokt krijg ik nu een autoblog sticker?
@torsen: je hebt een voetreis naar Rome gewonnen.
Van harte gefeliciteerd.
Lapo de travestieten man
Meestal vind ik de creaties van die Lijpo maar niets maar dit is leuk van eenvoud.
En mensen die te pas en te onpas roepen dat bepaalde auto’s voor dameskappers zijn, vinden het zeker ook eng om roze in hun outfit te hebben? Sneu volk.
Dacht bij de topicfoto echt dat het zon bestuurbaar ding voor kinderen was. Die tegenwoordig helemaal hip zijn.
@rutger97: En levensgevaarlijk als de koters zelf sturen
Boodschappenautootje wordt boodschappenmandje.
Marchionne, kap eens met die specials en breng weer eens echte Fiats uit. Je maakt ‘t merk zo kapot amico!
@lalancia: dit zal hem leren….
@lalancia: alleen heeft Marchionne hier vrij weinig mee te maken gehad
@gulli: het gaat mij om die laatste creatie. Een van de vele speciale varianten die Fiat introduceert. Maar nieuwe modellen (SUV’s!), ho maar. Ik begin de 500 als Fiat-gek langzamerhand spuugzat worden…
@lalancia: Ik ben, op enkele onderbrekingen na, Fiat rijder sinds 1993. Gelukkig ben ik wat dat aangaat niet in de markt voor een nieuwe Fiat. Buiten de 500, Punto is er momenteel geen enkel model van Fiat wat in de showroom staat wat mij aanspreekt binnen mijn mogelijkheden. Vrijwel alle auto’s zijn 5 deurs auto’s ( op de 500 en 124 na) en de overige modellen zijn of te groot of hebben een hoog SUV gehalte. Wat ik niet wil als alleenstaande en waar ik ook geen behoefte aan heb. Het modellenprogramma is schraal, de keuze beperkt.
Het wordt echt tijd dat Hyundai de boel opschud daar en er voor zorgt dat er weer een compleet modellenprogramma komt van a-z te beginnen met een echte opvolger voor de Seicento. Oftewel een auto onder de Panda.
Jullie mam!
because he is the hero Fiat deserves but not the one it needs right now