Hint: het begint met een S en eindigt NIET op ‘portauto’. Nee, de eerste Bentley EV wordt iets anders.
Het zijn barre tijden voor Bentley, want het idee om een luxeauto met een W12 aan te drijven is nu echt voorbij. Zowel de Flying Spur als de Continental hebben nu een PHEV V8. En het merk heeft grootse plannen wat betreft EV’s, waaronder de ambitie om EV-only te gaan in 2035. Wat overigens later is dan initieel gepland.
Eerste EV van Bentley
Dat betekent niet dat Bentley hun EV’s uitstelt. Sterker nog: er komt er één in 2026. En daarna meer. Maar eerst die in 2026 en dat wordt dus de aller- allereerste. Met de EXP 100 in je achterhoofd klinkt het idee voor een geflipte elektrische limousine helemaal zo gek nog niet. Of een elektrische Continental, zoiets. Nee hoor, de allereerste Bentley EV wordt een… SUV.
Verrassing! Ja, het wordt dus een SUV. De Bentley EV wordt volgens Bentley ’s werelds eerste luxueuze Urban SUV. Zo kan je met alles het eerste zijn, gewoon een vage marketingterm erop plakken. Grappig genoeg betekent het wel dat de auto wat minder volvet wordt dan de Bentayga en dus een baby Bentley wordt. Dat lijkt wellicht alsof Bentley een VAG-platform wil gebruiken, maar het merk zegt tegelijkertijd dat hij ontworpen en gebouwd wordt in eigen huis in Crewe. Op en top Bentley, dus.
Niet verrassend, wel verrassend snel hier. Bentley gaat dus EV’s eruit spuwen als bezetenen, waarvan de eerste misschien ergens volgend jaar al te zien is. Of blijf lekker half-elektrische V8-aangedreven sedans en coupés kopen, het kan allemaal nog even.
herve11f zegt
Een SEV dus
rwdftw zegt
De teksten in de folder zullen ongetwijfeld de bingokaart vullen met termen als sportief, elegant, stijlvol, handling, luxe etc.
De werkelijkheid is meer richting een kruising tussen een hatchback en een Mercedes Sprinter busje wat ze hier gebruiken om ouden van dagen te vervoeren. Groot, log, l;elijk, zo zwaar dat je je zware rijbewijs bijna moet halen en met een verbruik van 30kWh/100km. Maar niet getreurd, er zit 150kWh in de bodem verwerkt dus rustig aan heb je 500 km aan range. Daarna moet je wel 10+ uur aan de lader op de oprit dus we hopen dat je morgenochtend niet al te veel haast hebt.
mashell zegt
Als ze de wagen een 22kW aansluiting geven is ook die 150 kW in een nachtje wel vol. Een zware aansluiting hebben de Bentley rijders toch al vanwege de sauna en de zwembadverwarming.
Denk wel (complimenten aan Range Rover) dat een SUV de beste vorm voor luxe vervoer is. Goede instap, ruim en comfortabeler dan een limousine.
mashell zegt
Ontworpen en gebouwd in Crewe maar ontwikkeld in Hemmingen door Porsche?
Hubert zegt
Bentley (en Rolls Royce) zijn de ideale auto’s om electrisch uit te voeren.
Stiller dan een electrische aandrijving bestaat niet, de eigenaren hebben een oprit / garage beschikbaar voor de laadpaal en het wordt in die kringen ook nog eens als milieuvriendelijk gezien.
Het compenseert tegelijkertijd mooi de milieubelasting van het warm stoken van het zwembad.