Onze oosterburen zijn zonder meer de belangrijkste bron van auto’s, tevens bezitten ze nog een erg groot aandeel in merken van buiten Duitsland. Het is dus vrij voordehand liggend dat ze ook regelmatig te zien zijn op de woensdag, want ze maken genoeg exclusieve, dure en bijzondere auto’s. Echter, nooit heb ik een hele verzameling bij elkaar gezet, hier is het begin van een driedelige serie Duitse performance cars. Te beginnen met deel eins: Vitesse familiale, snelheid voor het hele gezin.
Audi RS4 Sedan
De RS4 Sedan vind ik zonder meer één van de mooiste sportsaloons, en van de RS4 serie kan ik hem ook het meeste waarderen. De Audi Avants vind ik bijvoorbeeld niet zo heel boeiend om te zien. Dit exemplaar is in optima forma met zijn grijzige kleur en zwarte velgen, echt perfect! Verder heeft Audi de auto nog redelijk beschaafd gehouden, van buiten dan. Voorin zit namelijk wel een tamelijk grote V8 van 4,2 liter. Dit blok levert 420 pk, maar dat is niet eens de allersterkste kant van de auto. De RS4 Sedan blinkt namelijk uit wat betreft wegligging, is gebleken. De auto heeft vierwielaadrijving, een geintje dat VAG bij wel meer potente auto’s toepast. Het enige probleem is dat dit systeem nogal wat weegt en het totaalgewicht van de Audi brengt op 1.650 kilo. Echter, de topsnelheid wordt er niet minder op.
Natuurlijk is ook deze auto begrensd op 250 km/u, maar zonder begrenzer schijnt hij over de 300 km/u te lopen! MTM krijgt in ieder geval 310 km/u op de teller volgens dit artikel, en ik zie nergens staan dat er verder nog iets is veranderd. Dan te bedenken dat het een prima auto is om met de hele familie in op vakantie te gaan, of koop een Avant en leg je De Waard tent achterin!
Audi S6 Sedan
Met een leeftijd van zo’n 53 maanden is het afgebeelde exemplaar één van de allereerste exemplaren die Nederland aandeden medio 2007. Audi bracht zijn snelste uitvoering van de A6 toen op de markt, en nog steeds was de auto even onopvallend gebleven. Geen kolossale bumpers, roostertjes, velgen en uitlaten zoals bij de oppositie van AMG en M, maar slechts een iets sportiever front, smaakvolle velgen, vier toch best subtiele uitlaatjes en natuurlijk de onmisbare motor voorin. Dit is het blok dat we ook vinden in de Lamborghini Gallardo, maar dan opgeboord tot 5,2 liter en gedowntuned tot 435pk.
Tegenstrijdig? Nee, zeker niet, deze wijzigingen waren nodig om het te maken tot een geciviliseerdere motor met andere karakteristieken, een S6 en een Gallardo verschillen bijna 180 graden van elkaar wat betreft concept. De auto is ideaal voor het hele gezin, want je kunt er ruim in reizen met 5 personen en 564 liter laadruimte, zelfs 1.660 voor de avant, die vind ik zelf alleen wat minder boeiend en de sedan heeft ook duidelijk een spannender lijnenspel. Ook belangrijk toch?
BMW-Alpina B12 6.0
Inderdaad, er staat BMW-Alpina. Het is zo’n belangrijke tuner voor BMW dat er in sommige autojaarboeken een aparte afdeling voor is onder deze naam, het heeft een geheel eigen modellijn. De B10 is eigenlijk de meest voorkomende, een getunede 5-serie van de vorige generatie (E39), de huidige 5-serie is er ook al lang als Alpina en heet B5. Die kan het opnemen tegen de M5! Anyway, de op de 750i E38 gebaseerde B12 6.0 is echt stukken exclusiever, want er zijn er maar 94 van gebouwd, elk individueel genummerd!
Voorin ligt een V12 met een inhoud van 5.980, een kenner zal het herkennen als het blok uit de 65 AMG serie maar dat is het natuurlijk niet, óók ademt deze gewoon atmosferisch, maar met 430 pk is het nog steeds geen zielige auto. Alpina doet gelukkig niet aan begrenzen waardoor deze zakelijke en ruime sedan doodleuk 291 km/u haalt en in minder dan 6 seconde naar de 100 sprint. Daarnaast is het leuke aan Alpina dat het een redelijk hoog sleeper-gehalte heeft; subtiele hints van buiten en keiharde techniek van binnen, in plaats van opzichtige schreeuwerige skirts, bumpers en spoilers.
Maybach
De ruime en zeer snelle Maybach mag uiteraard niet ontbreken in deze aflevering, het zou de ultieme auto moeten zijn maar Mercedes probeert het uiterlijk altijd wat simpel en ingetogen te houden, dus echt veel indruk weet de auto niet echt op me te maken. Daarvoor moest ik eerst door het rechterzijraampje naar binnen kijken, daar zit de echte schoonheid van deze auto.
De royale zetels achterin zijn bekleed met prachtig zacht leder om diep in weg te zakken, en ze zijn voorzien van alle mogelijke luxe zoals ontelbare verstelmogelijkheden, een slaapstand, verwarming, massagestand, ventilatie, en nog veel meer! Klimaatcontrole, TV’s en een middenarmsteun waar eventueel een koelkast in zit, zijn achterin ook te vinden! Oh ja, voor enkele tientallen duizenden euro’s meer – maar een paar procent van de totaalprijs – zit er een in helderheid verstelbaar glazen dak in! De blauwe 57 en de wijnrode 62 zijn hiervan voorzien. De 62 heeft een langere wielbasis, die met 3 meter 82 nog 43 centimeter langer is dan de 57! De motor is “gewoon” dezelfde 5,5 V12 met 550 pk.
Beide versies zijn er echter ook met een nog krachtigere motor, en wel het blok uit de65 AMG serie van Mercedes, een 5.980cc V12 biturbo motor die 612 pk levert en een begrensd koppel van 1.000 Nm heeft! De auto is tevens standaard voorzien van fatsoenlijke velgen, want die doffe plasticachtige wieltjes onder de andere twee modellen kunnen natuurlijk echt niet, zelfs bij Dacia zouden ze die niet in de schappen durven leggen. Ook zijn de uitlaten zichtbaar, zoals wel erg veel andere hedendaagse uitlaten met een nogal merkwaardige vorm. In Nederland lopen alle modellen een stuk minder dan de Phantom, en zelfs ondanks de veel langere productieperiode van de 62 staan er al meer Phantom EWB’s op Nederlands kenteken (1 versus 2, tot dusver bekend)!
Mercedes-Benz E63 AMG Combi
Wie aan familiauto’s denkt, denkt aan ruime stationcars, wie met een tentje gaat camperen heeft er waarschijnlijk wel een voor de deur staan. En wie niet eindeloos in de auto wilt zitten neemt de autoslaaptrein vanuit bijvoorbeeld Den Bosch. Of… Rijdt gewoon flink door, als dat kan. Met een E63 AMG kan dat zeker, want de atmosfersiche 6,2 liter V8 voorin levert meer dan voldoende vermogen, dat allemaal naar de achterwielen gaat! We hebben het over 514 pk dames en heren, in een stationcar! Wie durft haalt de 250 km/u, meer nog zelfs aangezien de begrenzer niet meteen ingrijpt. Reken dan maar even opnieuw uit hoe lang het ookalweer duurt om vanuit ons koude kikkerlandje midden in Frankrijk te komen! En je kunt genoeg spullen in de auto kwijt, met de achterbank omlaag 1.950 liter!
Mercedes-Benz R63 AMG
De auto bij uitstek voor deze aflevering is natuurlijk een MPV die ook nog iets sensationeels in de aanbieding heeft, het is de R63 AMG. Op basis van de al wat merkwaardige – lees: onooglijke – R-klasse, een grote MPV die in 2005 werd geïntroduceerd, kwam natuurlijk ook een AMG met het nieuwste performance blok, een 6,2 V8 die ongeveer 510 pk levert en de auto tot ver boven de 250 km/u kan doen versnellen, ware het niet dat de auto begrensd is. Want wie weet worden de kinders dan bang – waarom anders een R-klasse?
Het buitengewoon merkwaardige concept kwam ongeveer een jaar geleden op de markt en werd pas in februari van dit jaar voor het eerst gespot door één van mijn collegae in het verre buitenland. Inmiddels telt AG krap een paginaatje gespotte exemplaren, 19 stuks wel te verstaan, waarvan één enkele met de bekende gele platen. Tsja, wat voor combinatie is het dan ook, een supersnelle MPV is niet het eerste waar je bijna anderhalve ton aan uitgeeft – ja, dat kostte hij in Nederland. Na een paarhonderd exemplaren werd een maand geleden bekend gemaakt dat het model niet meer van de band zal rollen, en is het een ware zeldzaamheid geworden, een uitdaging voor de spotter!
Mercedes-Benz S63 AMG W221
DaimlerChrysler heeft het goed aangepakt met de AMG’s op basis van de huidige S-klasse, want meer dan een jaar geleden kwam de eerste AMG-versie op de markt, de S65 AMG die in Duitsland al zo’n 212 ruggen kostte en hier zelfs 290! De auto werd hier als warme broodjes verkocht en ik zou je nu al niet meer kunnen vertellen hoeveel ik er ben tegen gekomen door de maanden heen. Pas later kwam de veel goedkopere variant op de markt.
Natuurlijk zijn er ook mensen die wel een AMG willen, maar 612 pk en een prijs van 290.000 euro gewoon way too much vinden. En dat is heel begrijpelijk. Voor die semi-diehards kwam er een S63 AMG, jazeker, met een grotere motor! De inhoud althans, want als je de twee turbo’s in de S65 AMG meetelt pakt het wel anders uit. Dit blok levert in de S klasse net iets meer dan in de meeste andere “63”-varianten, namelijk 525 pk, en zou de honderd bijna net zo snel moeten doen als de S65 AMG. Helaas is niets minder waar want de Autovisie reed hem net onder de 6 seconde naar de 100, zo moeilijk zijn Mercedesse toch niet? Zelfs een Quattroporte Sport GT kwam nog akelig dichtbij. In ieder geval is de auto momenteel nog een stukje zeldzamer dan de S65 AMG, want de meeste mensen “hadden er al een”.
Mercedes-Benz S65 AMG W221
Dan de grote broer, die niet alleen een paar maanden ouder is, maar ook wat zwaarder (1.970 kg vs. 2.150 kg) en aangedreven wordt door een net iets indrukwekkender blok metaal, zoals hiervoor al was vermeld en natuurlijk ook bij jullie bekend werd verondersteld. Het afgebeelde exemplaar is werkelijk het allergaafste exemplaar dat ik in tijden heb gezien, niet zwart, niet zilver, maar een soort sinister grijs met een zweempje blauw. Een vrij lichte kleur die toch agressief aandoet, een perfecte combinatie met de anthracietkleurige velgen. Zeg nou zelf, onder een S65 AMG horen deze velgen en niet de lichte variant!
Dat was het dan weer voor vandaag, over twee weken zijn er weer wat potente Duitsers voor jullie, en tussendoor komt er vast ook nog een voorbij want uiteraard zijn er volgende week weer mooie spots uit onder andere Londen, en dat is niet niks! Ik hoop dat de oververtegenwoordiging van Mercedes niet als al te erg wordt beschouwd, in dit segment hebben ze gewoon iets meer te melden.
smell zegt
Die MB S65 blijft zo’n bruute bak he!
MichaelNizet zegt
Respect voor de Oosterburen. Laat Spyker Cars dit eens als voorbeeld nemen. AL ben ik persoonlijk geen Merc. liefhebber, maar waw wat is die S65 (maar ook 63) mooi zeg!
H.J. Vaesen zegt
De Alpina een “hoog sleeper gehalte”? Wacht éven, er staat met koeieletters achterop dat het een ALPINA is.
Daarnaast is de enige Mercedes die ik zou kopen ook vertegenwoordig. Een R AMG. Yes. Decadent kinderen verplaatsen.
Alfabruur zegt
Vind die Maybach net een hele grote KIA!!!!!!
Doe mij maar een Rolls….
JLJ zegt
IMHO zijn de enige familieauto’s hier de E63 AMG T en de R63.
Snelle sedans zie ik toch meer als zakenexpressen.
En wat is dat donker (grondverf-)grijs toch lelijk!
STEEFGTI zegt
heb liever een S65 dan een Maybach
Peter zegt
De Volkswagen Phaeton zou er ook wel tussen kunnen . Appart je ziet hem nergens en heeft het mooiste intrieur !
c43 amg zegt
mooie auto’s
Rick zegt
Mooie Auto’s/Foto’s! die BMW is minder maar de rest maakt alles weer goed!
Echt mooi! vooral die RS4!
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
geen bmwfan??//
Alpina_mad zegt
Anytime de Alpina!! En daarna zou mijn keuze op de Audi’s vallen. Van de Maybach hebben ze in Stuttgart nog steeds hoofdpijn hoe ze het ding OOIT in productie hebben kunnen nemen (kampen met flinke overcappaciteit)Het blijft gewoon een opgeblazen S met een vreselijk duur prijskaartje….zoals meer hier al zeggen….pak dan een Rolls. De R63 is wel leuk, kun je tenminste op zaterdag beunen bij de lokale begravenisondernemer, vlaggetjes op de hoeken en karren maar!…LOL
DennieFR zegt
Mooie samenvatting,ook mooie auto’s!
Ook ik ben niet zo kapot van Alpina’s,te overdone met blauw in het interieur [tellers,vloerbekleding enz].
Mijne keuze zou S65 zijn,ook in die kleur graag!
mastertjen zegt
Geef mij maar een S65 AMG en een RS4 avant!
Kheb het niet zo voor de RS4 sedan.
Btw, zijn SUV’s niet voor het hele gezin?
Alwood zegt
allereerst… Hele brute serie auto’s waar ik mezelf graag in zie rijden :P
allertweedst… Heb ik het nou goed als ik zeg dat de RS4 een black-edition is? of zijn die zwart of wit gespoten grilletjes en zwarte velgen ook op de ‘gewone’ leverbaar?
Alwood zegt
ah, en ik ben lekker op de zeik-toer vandaag :P die S6 lijkt mij geen 53 maanden oud! ;)
Dr. Bronx zegt
dacht dat het over familie auto’s ging. Ik denk dat het niet de bedoeling is van maybach om kinderen achterin te vervoeren. Zal ook wel niet zo snel gebeuren.
Rick zegt
@ Alfa Lima Foxtrot Alfa (Bravo Charlie)
Ik ben wel fan van BMW (Overgins ook van VW)
Maar niet van alpina ik vind ze optich weinig verschillend van de “Normale” BMW’s dat vind ik jammer! terwijl M dat wel heeft! andere spiegels HELE andere bumpers en de zijschermen zijn iets anders! dat kan je bij Alpina niet zeggen zijn meer spoilertjes (lijken het hoor)
Rick zegt
@ Dr. Bronx denk het ook niet voor je het weet is er al weer een onderdeeltje kapot ;)
Chief_S5 zegt
Die RS4 is idd een black-edition (of iemand was te arm en heeft het zelf gedaan). Die auto samen met de S6 wil ik op de stoep helemaal voor mij alleen! (en niemand anders!)
johan zegt
1 de S 65 AMG
2 de S 63 AMG
3 de R 63 AMG
4 de E 63 AMG
zoo die zijn vet!!
Ryan zegt
als ik een zwarte R zie rijden met donkere ramen vind ik het toch een beetje teveel “begrafenisauto” look. Die S65 is heel vet.
CitroenFan zegt
Doe mij maar de S65 AMG!!..Die is zooo enorm vet! Maybach is exclusiever, maar ik hoef ‘m niet. Hijs is niet mooi, en voor 2.5 x minder heb je een S65..dus geen moeilijke keus. Audi s6 is ook helemaal super. Rs4 beetje standaard.
Maarten zegt
Die S65 bij het Hilton heeft werkelijk een geweldige kleur, veel beter dan zwart imo. De R63, mooi van lelijkheid, staat ook hoog op mijn lijstje ‘nog te spotten’.
slager korrel zegt
Een Maybach voor het hele gezin?
Dat papa rijdt en de koters achterin tussen de champagnekoeler en de kalfslederen ademende asbak zitten zeker!?
(PS. Volgende keer weer iets minder Mercedes?)
Rick dos zegt
Iemand anders hier die zo´n Maybach er goedkoop uit vindt zien? Dit terwijl je er toch een paar volle spaarzegelboekjes er voor moet inruilen…..
w0o0dy zegt
ik vond het altijd al een vreselijk ding…. lelijk te groot en te protserig… Afgezien van een amerikaan die zijn maybach als mobiel kantoor gebruikt en bijna niet meer vliegt (in de VS) is zo’n auto alleen maar voor het imago….
vincent aka blackdragon996 zegt
Kwijl, kwijl en nog eens kwijl!!! Deze auto’s zijn bijna allemaal toch stiekem droom auto’s voor de meeste autobloggers onder ons. Zelfs de R63 AMG, of je ‘m nou mooi vindt of niet, er zitten wel 510 paardjes in die 7 mensen in alle comfort met 250 km/h over de autobahn vervoeren. En de Maybach… Tja, geen pracht ding, wat gewoontjes als je het mij vraagt, grotere S-klasse, maar het is wel dé auto die zijn passagiers het meeste zal verwennen. Maar jammer genoeg niet mijn hart. Zonder de Maybach zou deze lijst áf zijn, met als titel “(introverted) Dream Cars”.
phantom zegt
Ook een “dikke” vrouw gespot samen met de dikke duitsers
m5 zegt
die B12 is echt mooi kwam er een keer eentje in oostenrijk tegen toen had ik nog een 540i nou hij gaf gas ik bleef helemaal nergens echt niet normaal
R8 zegt
Die R-klasse kijkt echt scheel uit z’n doppen!
Alwood zegt
Nou uh?! autoblog? wel steeds trager met de foutjes bijwerken ofnie? is de hele redactie tegelijk op vakantie :? :P of hebben alle bezoekers toch een laptop mee en is het nog steeds zo druk?
gijs zegt
wiiee onze maybach staat er ook weer bij, die schuine foto blijft grappig!
appeltje zegt
@ Alwood
Hihi 53 weken ja :’) stom van me :P daarmee is het alsnog één van de allereerste exemplaren.
RenJie zegt
ZO HE!
wat een onzin is die maybach zeg:
Maybach 62 62 aut € 622.748,-
Maybach 62 62 s aut € 713.058,-
Mercedes S-klasse 63 amg lwb aut € 191.940,-
Mercedes S-klasse 65 amg lwb aut € 296.540,-
Terwijl ik vind dat die Sxx AMG er veel strakker uit ziet.
Bart Tuijthoff zegt
Ja deze Mercedes-Benz S65 AMG W221 heb ik ook gezien 2 weken geleden in Londen. Het nummerboord komt overeen met mijn foto’s van deze grijze Benz!!
Bart Tuijthoff zegt
ik bedoel de 63 amg!
silly zegt
spykers haal je bij de gamma
Dijk zegt
De S65 AMG in deze combinatie is helemaal goed, de eigenaar heeft een hele goede keuze gemaakt, overigens is dit niet het enige exemplaar die hij bezit van AMG
focus zegt
man wat een verschrikkelijk lelijke auto die Maybach. Wil ik voor geen geld van de wereld. Geef mij maar die phantom of s65.
iceman zegt
geef mij maar die eh e63 combi
Mark zegt
Lastig kiezen als je een S klasse Lang wilt. S63, S65 of gewoon een “600”. Die laatste is nog wat zuuniger ook en valt wat minder op. Kan ook leuk zijn.
Mooie foto’s hoor!
jodocus zegt
gaan jullie nu echt op vakantie en city-trips naar London om dikke duitse auto’s te fotograferen ???
Daar kan ik ff niet bij !
joris toekomstige autoontwerper zegt
op mijn vakntie bij het garda meer heb ik ook zulke dikke auto’s gezien en ook gefotografeerd btw zijn het prachtige spots en mijn vader heeft ook en s6 alleen dan avant
mercedes E 63 AMG combi zegt
mooie wagentje he die benzies vooral die S en E
bassie zegt
die bmw is niet so mooi maar die maybach 62 maakt het zkkr weer goed
Lucn zegt
ik vind de R-klasse toch een zotte voiture wi…
gewoon omdat hij zo exclusief is… en zo zot gebouwd.